NVA
PERSBERICHT
Amersfoort, 01-11-2007
NVA positief over marktverkenning AFM
De NVA is positief over de doelstelling van de Marktverkenning naar
hypotheekadviezen, waarmee de AFM aangeeft hoe zij aankijkt tegen invulling
van de open normen bij hypotheekadvisering. Deze nulmeting biedt daartoe
voldoende mogelijkheden.
De NVA constateert dat er veel goed gaat en dat er verbeterpunten zijn.
De NVA maakt zich zorgen over enkele constateringen door de AFM, maar deelt
het optimisme van de AFM over het vermogen van de branche om, waar nodig,
deze verbeteringen te realiseren. De NVA zal de resultaten actief met haar
leden bespreken en een opleidingstraject uitzetten dat is gebaseerd op de
verbeterpunten. Ook roept de NVA de politiek -nogmaals- op de
gecompliceerde bijleenregeling te vereenvoudigen.
Uit de marktverkenning van de AFM blijkt dat bijna driekwart van de
hypotheekadviseurs adviezen geeft die van een redelijke tot goede kwaliteit
zijn. Daarnaast is nagenoeg driekwart van de adviezen over de hoogte van
het geleende bedrag goed en ook de informatieverstrekking over woonlasten
en aflossing is overwegend goed. De AFM concludeert dat op specifieke
onderdelen de adviseurs met enige regelmaat te kort schieten. Het gaat
daarbij over advies over vermogensopbouw, oversluiten,
risicobeschermingsproducten en fiscale gevolgen van de lening
(bijleenregeling). Zo blijkt dat bij oversluitadviezen in ruim een derde
van de dossiers geen vergelijking is gemaakt tussen de oude en de nieuwe
situatie. Ook wordt matig onderbouwd of de klant wel of niet een
overlijdensrisicoverzekering moet afnemen en wordt matig uitgezocht welk
risico de nabestaanden lopen bij overlijden van een partner. De NVA maakt
zich zorgen over deze resultaten, maar heeft net als de AFM het volste
vertrouwen in het vermogen van de branche om daadwerkelijk verbeteringen te
realiseren.
Kwalitatieve verkenning
In de rapportage hanteert de AFM percentages, alsof er sprake is van een
kwantitatief onderzoek. De NVA heeft hier moeite mee omdat er bij in totaal
dertig banken, verzekeraars of hypotheekadviseurs slechts 408 cases zijn
onderzocht. Dit is minder dan 1 promille van de meer dan 550 duizend in
2006 gesloten hypotheken. Ervan uitgaande dat een kwart van alle
adviesgesprekken ook daadwerkelijk leidt tot het sluiten van een hypotheek
hebben rond de 2,2 miljoen adviesgesprekken plaatsgehad. Daarmee is dit
onderzoek van de AFM niet meer en niet minder dan een kwalitatieve
verkenning, en zo wordt dit door de NVA ook opgepakt
Een advies kan op technische gronden onvoldoende zijn, als er sprake is van
onvoldoende schriftelijke onderbouwing of motivatie. Dat wil niet zeggen
dat er in dat geval per definitie ook een slecht advies aan de klant is
gegeven. Ook zegt dit niets over de kwaliteit van het mondeling gegeven
advies en de toelichting daarop. Dit betekent echter wel dat de adviseur
meer aandacht moet besteden aan schriftelijke onderbouwing en motivatie van
het advies. Overigens constateert ook de AFM dat een niet passend advies er
niet toe hoeft te leiden dat een consument in de problemen komt. Daar waar
adviezen daadwerkelijk kwalitatief onjuist zijn, wijst de NVA dit ten
zeerste af.
Meerdere wegen
Het regime van de Wft is jong en advieskantoren zijn druk bezig hun
processen aan te passen aan de wetgeving. De invulling van de open normen
wordt door adviseurs op verschillende wijze vormgegeven. De AFM heeft samen
met de markt in deze nulmeting aangegeven wat zij onder goed advies
verstaat en hoe de open normen volgens de AFM ingevuld zouden kunnen
worden. De NVA is tevreden met het aldus verkregen kader, maar is geen
voorstander van verdere invulling van de open normen. Er is niet slechts
één weg om tot een goed advies te komen, er zijn meerdere wegen. Advies
moet maatwerk blijven.
Permanent bijblijftraject
De verbeterpunten die het rapport aanreikt worden door de NVA gebruikt in
haar permanente bijblijftraject voor leden. De NVA dringt er, voor zover
nodig, bij haar leden op aan om extra aandacht te geven aan goede
schriftelijke onderbouwing en vastlegging van het advies en deze
onderbouwing ook uitgebreid mondeling door te nemen met de klant. Ook
dringt de NVA er bij haar leden op aan om alle aspecten, rondom
oversluiten, hoogte van de hypotheek, risicoverzekeringen en fiscale
gevolgen uitgebreid schriftelijk te onderbouwen.
Bijleenregeling
Bij een derde van de cases is de klant niet goed schriftelijk voorgelicht
over de fiscale aspecten, als renteaftrekbeperking en de bijleenregeling.
De NVA wijt dit deels aan de enorme complexiteit van de bijleenregeling en
zal er bij het Ministerie van Financiën op aandringen deze regeling te
vereenvoudigen.
Noot voor de redactie/