NVA


PERSBERICHT

Amersfoort, 01-11-2007

NVA positief over marktverkenning AFM

De NVA is positief over de doelstelling van de Marktverkenning naar hypotheekadviezen, waarmee de AFM aangeeft hoe zij aankijkt tegen invulling van de open normen bij hypotheekadvisering. Deze nulmeting biedt daartoe voldoende mogelijkheden.

De NVA constateert dat er veel goed gaat en dat er verbeterpunten zijn. De NVA maakt zich zorgen over enkele constateringen door de AFM, maar deelt het optimisme van de AFM over het vermogen van de branche om, waar nodig, deze verbeteringen te realiseren. De NVA zal de resultaten actief met haar leden bespreken en een opleidingstraject uitzetten dat is gebaseerd op de verbeterpunten. Ook roept de NVA de politiek -nogmaals- op de gecompliceerde bijleenregeling te vereenvoudigen.

Uit de marktverkenning van de AFM blijkt dat bijna driekwart van de hypotheekadviseurs adviezen geeft die van een redelijke tot goede kwaliteit zijn. Daarnaast is nagenoeg driekwart van de adviezen over de hoogte van het geleende bedrag goed en ook de informatieverstrekking over woonlasten en aflossing is overwegend goed. De AFM concludeert dat op specifieke onderdelen de adviseurs met enige regelmaat te kort schieten. Het gaat daarbij over advies over vermogensopbouw, oversluiten, risicobeschermingsproducten en fiscale gevolgen van de lening (bijleenregeling). Zo blijkt dat bij oversluitadviezen in ruim een derde van de dossiers geen vergelijking is gemaakt tussen de oude en de nieuwe situatie. Ook wordt matig onderbouwd of de klant wel of niet een overlijdensrisicoverzekering moet afnemen en wordt matig uitgezocht welk risico de nabestaanden lopen bij overlijden van een partner. De NVA maakt zich zorgen over deze resultaten, maar heeft net als de AFM het volste vertrouwen in het vermogen van de branche om daadwerkelijk verbeteringen te realiseren.

Kwalitatieve verkenning
In de rapportage hanteert de AFM percentages, alsof er sprake is van een kwantitatief onderzoek. De NVA heeft hier moeite mee omdat er bij in totaal dertig banken, verzekeraars of hypotheekadviseurs slechts 408 cases zijn onderzocht. Dit is minder dan 1 promille van de meer dan 550 duizend in 2006 gesloten hypotheken. Ervan uitgaande dat een kwart van alle adviesgesprekken ook daadwerkelijk leidt tot het sluiten van een hypotheek hebben rond de 2,2 miljoen adviesgesprekken plaatsgehad. Daarmee is dit onderzoek van de AFM niet meer en niet minder dan een kwalitatieve verkenning, en zo wordt dit door de NVA ook opgepakt

Een advies kan op technische gronden onvoldoende zijn, als er sprake is van onvoldoende schriftelijke onderbouwing of motivatie. Dat wil niet zeggen dat er in dat geval per definitie ook een slecht advies aan de klant is gegeven. Ook zegt dit niets over de kwaliteit van het mondeling gegeven advies en de toelichting daarop. Dit betekent echter wel dat de adviseur meer aandacht moet besteden aan schriftelijke onderbouwing en motivatie van het advies. Overigens constateert ook de AFM dat een niet passend advies er niet toe hoeft te leiden dat een consument in de problemen komt. Daar waar adviezen daadwerkelijk kwalitatief onjuist zijn, wijst de NVA dit ten zeerste af.

Meerdere wegen
Het regime van de Wft is jong en advieskantoren zijn druk bezig hun processen aan te passen aan de wetgeving. De invulling van de open normen wordt door adviseurs op verschillende wijze vormgegeven. De AFM heeft samen met de markt in deze nulmeting aangegeven wat zij onder goed advies verstaat en hoe de open normen volgens de AFM ingevuld zouden kunnen worden. De NVA is tevreden met het aldus verkregen kader, maar is geen voorstander van verdere invulling van de open normen. Er is niet slechts één weg om tot een goed advies te komen, er zijn meerdere wegen. Advies moet maatwerk blijven.

Permanent bijblijftraject
De verbeterpunten die het rapport aanreikt worden door de NVA gebruikt in haar permanente bijblijftraject voor leden. De NVA dringt er, voor zover nodig, bij haar leden op aan om extra aandacht te geven aan goede schriftelijke onderbouwing en vastlegging van het advies en deze onderbouwing ook uitgebreid mondeling door te nemen met de klant. Ook dringt de NVA er bij haar leden op aan om alle aspecten, rondom oversluiten, hoogte van de hypotheek, risicoverzekeringen en fiscale gevolgen uitgebreid schriftelijk te onderbouwen.

Bijleenregeling
Bij een derde van de cases is de klant niet goed schriftelijk voorgelicht over de fiscale aspecten, als renteaftrekbeperking en de bijleenregeling. De NVA wijt dit deels aan de enorme complexiteit van de bijleenregeling en zal er bij het Ministerie van Financiën op aandringen deze regeling te vereenvoudigen.


Noot voor de redactie/