Flexibiliteit middel om kostenefficiënter en concurrerender te kunnen werken

Nederlandse bedrijfsleven kan nog veel flexibeler opereren

01 november 2007 - Nederlandse bedrijven hebben de grenzen van flexibiliteit nog niet bereikt. De flexibiliteit lijkt nog vooral ad hoc, niet samenhangend en weinig strategisch. Bedrijven vertrouwen sterk op de flexibiliteit van de werknemer. Op langere termijn willen bedrijven meer flexibel personeel inzetten. Dit blijkt uit onderzoek van TNO onder ruim 900 bedrijven dat vandaag is gepresenteerd. Het onderzoek werd uitgevoerd voor de Algemene Bond voor Uitzendondernemingen (ABU).

Nederlandse bedrijven maken vooral gebruik van de flexibiliteit van het personeel om veranderingen in de markt op te vangen. Ze doen een beroep op een flexibele houding van het personeel, op overwerk en flexibele werktijden en maken gebruik van flexibele contracten. Op meer strategisch niveau zouden bedrijven meer gebruik kunnen maken van flexibiliteit in hun processen en organisatie: het creëren van flexibele werkplekken, breed inzetbare werknemers en het spreiden van het werkaanbod. Bedrijven lijken zelf maar matig tevreden met de door hen getroffen flexibiliteitmaatregelen.

Op korte termijn zijn er weinig verschuivingen te verwachten in de flexibiliteitmaatregelen die bedrijven toepassen. Op de langere termijn wensen de bedrijven hun flexibiliteit verder uit te breiden. In 2015 willen bedrijven groeien in flexibele contracten van 20% in 2007 naar 25% in 2015. Hierbij vallen vooral de kleine en middelgrote bedrijven op. De middelgrote bedrijven (100-200 werknemers) denken na over een groei van hun flexibiliteit naar maar liefst 30%, terwijl de groei er bij de grote bedrijven uit lijkt te zijn.

Rol uitzendbranche

De verdere groei op lange termijn van de flexibele schil biedt kansen voor de uitzendbranche. Vooral voor de middelgrote bedrijven zal een groei naar een schil van 30% niet gemakkelijk efficiënt en kwalitatief goed te managen zijn. Ondersteuning door een externe partner kan hierbij zeker voordelen bieden. Ook de ervaren krapte op de arbeidsmarkt biedt een kans voor de uitzendbranche. Uitzendbureaus hebben een beter overzicht over de (locale en sectorale) arbeidsmarkt dan individuele bedrijven. Deze kansen zullen echter niet vanzelf worden benut: het vraagt om een meer strategische samenwerking tussen uitzenders en inleners, terwijl de huidige praktijk over het algemeen nog vrij traditioneel en ad hoc is.