AFM


Nieuwe regels voor financiële ondernemingen (MiFID) van kracht


1-11-2007

Op 1 november 2007 treedt de Europese richtlijn 'markten voor financiële instrumenten' (MiFID) in werking. Hierdoor gelden er nieuwe wettelijke eisen voor alle financiële ondernemingen die beleggingsdiensten aanbieden of beleggingsactiviteiten verrichten, zoals banken, beurzen en vermogensbeheerders. De MiFID beoogt de grensoverschrijdende concurrentie tussen financiële ondernemingen te bevorderen en de bescherming van de belangen van beleggers op een hoger niveau te brengen, zodat een efficiëntere en geïntegreerde Europese markt wordt gerealiseerd.

Implementatie van de MiFID in de Wet op het financieel toezicht (Wft) betekent een wijziging van belangrijke gedragsregels, zoals ken-uw-cliënt en beste orderuitvoering, en hogere transparantie-eisen, en betere en meer op de belegger toegesneden informatie.

De belangrijkste gevolgen van deze wijzigingen voor marktpartijen, consumenten en voor het toezicht door de AFM worden hierna genoemd.

Marktpartijen
Door de invoering van de MiFID in alle Europese lidstaten worden verschillen in financiële regels tussen deze landen geminimaliseerd. Daardoor kunnen marktpartijen nu veel makkelijker grensoverschrijdende financiële diensten aanbieden met het zogeheten Europees paspoort. Daarnaast komt er met de MiFID de mogelijkheid voor marktpartijen om een handelsplatform op te richten, vergelijkbaar met de huidige beurzen (gereglementeerde markten). Het effect is dat de diverse platformen met elkaar moeten concurreren wat zal leiden tot lagere transactiekosten. Wel zou door verspreiding van de handel de transparantie in de prijsvorming kunnen afnemen. Om dit effect tegen te gaan zullen beleggingsondernemingen de belegger meer informatie moeten geven over de wijze waarop zij orders uitvoeren en andere marktpartijen meer inzicht moeten geven in de prijzen die tot stand komen op de diverse handelsplatformen. Ook moeten alle verrichte transacties verplicht aan de AFM worden gerapporteerd.

Consumenten
Consumenten die gebruik maken van beleggingsdiensten zijn de afgelopen maanden veelal direct geïnformeerd door hun bank over de achtergrond van de MiFID en de noodzaak tot het aanleveren van persoonlijke informatie over inkomen, vermogen en kennisniveau. Met de uitgebreidere informatie die beleggingsondernemingen aan klanten moet verstrekken, waaronder hun beleid ten aanzien van order uitvoering, krijgen zij beter inzicht in de dienstverlening en de eventuele risico's die daarmee gepaard gaan. De informatie die de klant aan de beleggingsonderneming geeft, maakt het mogelijk de dienstverlening beter op de persoon en diens cliëntenprofiel toe te snijden.

De voordelen voor de consument zijn betere bescherming door beter toegesneden dienstverlening, meer informatie waardoor betere beleggingsbeslissingen kunnen worden genomen en mogelijk op termijn lagere kosten door toegenomen concurrentie tussen handelsplatformen.

Toezicht AFM
De MiFID brengt geen substantiële verandering van bevoegdheden van de AFM met zich mee. Wel is binnen de bestaande organisatie veel werk verzet om het toezicht in te richten op de nieuwe eisen die MiFID stelt.

De AFM heeft evenals de andere Europese toezichthouders een rapportagesysteem opgezet en is daarmee klaar om vanaf 1 november 2007 alle transacties van financiële onderneming te ontvangen en deze gegeven waar nodig uit te wisselen de andere Europese toezichthouders.

Omdat de wetgeving pas op het laatste moment klaar was zal de AFM in haar toezicht tot en met 1 april 2008 terughoudend optreden ten aanzien van de regels op het gebied van ken-uw-cliënt en beste orderuitvoering. Dit voor zover financiële ondernemingen alles in het werk hebben gesteld om wel tijdig te voldoen aan de nieuwe eisen, maar dit niet hebben kunnen realiseren voor 1 november 2007.