AFM
Nieuwe regels voor financiële ondernemingen (MiFID) van kracht
1-11-2007
Op 1 november 2007 treedt de Europese richtlijn 'markten voor
financiële instrumenten' (MiFID) in werking. Hierdoor gelden er nieuwe
wettelijke eisen voor alle financiële ondernemingen die
beleggingsdiensten aanbieden of beleggingsactiviteiten verrichten,
zoals banken, beurzen en vermogensbeheerders. De MiFID beoogt de
grensoverschrijdende concurrentie tussen financiële ondernemingen te
bevorderen en de bescherming van de belangen van beleggers op een
hoger niveau te brengen, zodat een efficiëntere en geïntegreerde
Europese markt wordt gerealiseerd.
Implementatie van de MiFID in de Wet op het financieel toezicht (Wft)
betekent een wijziging van belangrijke gedragsregels, zoals
ken-uw-cliënt en beste orderuitvoering, en hogere transparantie-eisen,
en betere en meer op de belegger toegesneden informatie.
De belangrijkste gevolgen van deze wijzigingen voor marktpartijen,
consumenten en voor het toezicht door de AFM worden hierna genoemd.
Marktpartijen
Door de invoering van de MiFID in alle Europese lidstaten worden
verschillen in financiële regels tussen deze landen geminimaliseerd.
Daardoor kunnen marktpartijen nu veel makkelijker grensoverschrijdende
financiële diensten aanbieden met het zogeheten Europees paspoort.
Daarnaast komt er met de MiFID de mogelijkheid voor marktpartijen om
een handelsplatform op te richten, vergelijkbaar met de huidige
beurzen (gereglementeerde markten). Het effect is dat de diverse
platformen met elkaar moeten concurreren wat zal leiden tot lagere
transactiekosten. Wel zou door verspreiding van de handel de
transparantie in de prijsvorming kunnen afnemen. Om dit effect tegen
te gaan zullen beleggingsondernemingen de belegger meer informatie
moeten geven over de wijze waarop zij orders uitvoeren en andere
marktpartijen meer inzicht moeten geven in de prijzen die tot stand
komen op de diverse handelsplatformen. Ook moeten alle verrichte
transacties verplicht aan de AFM worden gerapporteerd.
Consumenten
Consumenten die gebruik maken van beleggingsdiensten zijn de afgelopen
maanden veelal direct geïnformeerd door hun bank over de achtergrond
van de MiFID en de noodzaak tot het aanleveren van persoonlijke
informatie over inkomen, vermogen en kennisniveau. Met de
uitgebreidere informatie die beleggingsondernemingen aan klanten moet
verstrekken, waaronder hun beleid ten aanzien van order uitvoering,
krijgen zij beter inzicht in de dienstverlening en de eventuele
risico's die daarmee gepaard gaan. De informatie die de klant aan de
beleggingsonderneming geeft, maakt het mogelijk de dienstverlening
beter op de persoon en diens cliëntenprofiel toe te snijden.
De voordelen voor de consument zijn betere bescherming door beter
toegesneden dienstverlening, meer informatie waardoor betere
beleggingsbeslissingen kunnen worden genomen en mogelijk op termijn
lagere kosten door toegenomen concurrentie tussen handelsplatformen.
Toezicht AFM
De MiFID brengt geen substantiële verandering van bevoegdheden van de
AFM met zich mee. Wel is binnen de bestaande organisatie veel werk
verzet om het toezicht in te richten op de nieuwe eisen die MiFID
stelt.
De AFM heeft evenals de andere Europese toezichthouders een
rapportagesysteem opgezet en is daarmee klaar om vanaf 1 november 2007
alle transacties van financiële onderneming te ontvangen en deze
gegeven waar nodig uit te wisselen de andere Europese toezichthouders.
Omdat de wetgeving pas op het laatste moment klaar was zal de AFM in
haar toezicht tot en met 1 april 2008 terughoudend optreden ten
aanzien van de regels op het gebied van ken-uw-cliënt en beste
orderuitvoering. Dit voor zover financiële ondernemingen alles in het
werk hebben gesteld om wel tijdig te voldoen aan de nieuwe eisen, maar
dit niet hebben kunnen realiseren voor 1 november 2007.