Waterschap Regge en Dinkel
Baggeren doet Vroomshoop aan
Periodiek baggeren is nodig om te voorkomen dat beken, vijvers en kanalen
dichtslibben en het water niet meer goed kan doorstromen. Verder kan het
slib op de bodem soms verontreinigd zijn. De baggerwerkzaamheden kunnen
tijdelijk enige overlast veroorzaken.
Waarom baggeren?
Wanneer het waterschap en gemeenten niet ingrijpen, slibben waterwegen
dicht. Naarmate de hoeveelheid slib groeit, neemt de ruimte voor water
af. Het afvoeren van water is daardoor moeilijker. Vooral wanneer er
in korte tijd veel regen valt zorgt dat soms voor problemen. Als het
water namelijk niet goed kan wegstromen, is er meer kans op
wateroverlast. Verder kan het slib soms ernstig verontreinigd zijn.
Door de verontreinigde waterbodem te saneren, verbeteren de water- en
waterbodemkwaliteit. Baggeren is daarom noodzakelijk.
Aanleiding baggerprogramma
Het baggeren van waterbodems binnen de bebouwde kom stond bij veel
gemeenten en het waterschap jarenlang op een laag pitje. Hierdoor is
er een flinke achterstand ontstaan met als gevolg dat beken en vijvers
in het stedelijk gebied op veel plaatsen dichtslibben. Om de
achterstandsproblemen op te lossen greep de Rijksoverheid in. Het
ministerie van VROM kwam in 2002 met een subsidie voor het opstellen
van gemeentelijke baggerplannen. Het ministerie van VROM betaalt met
de speciale Subbied-subsidie eenmalig 33 % van de achterstallige
baggerkosten in stedelijk gebied. Mede door deze subsidies en de
ontstane achterstandsproblemen, staat het baggeren van stadswateren
weer hoog op de agenda van de Twentse gemeenten. In 2002 zijn de
zogenaamde baggerplannen opgesteld en inmiddels zijn de
baggerwerkzaamheden in volle gang.
Wat gaat er gebeuren
Deze week start Aannemersbedrijf NONAK uit Ommen in opdracht van
Waterschap Regge en Dinkel met het baggeren van het kanaal. De
werkzaamheden duren circa 7 weken en worden gecoördineerd door Advies-
en Ingenieursbureau Oranjewoud. Er zal de komende weken ca. 11.700 m3
slib gebaggerd worden.
Tijdelijk overlast
Het baggeren gebeurt (deels) in de omgeving van uw woonhuis of uw
eigendom en er kan helaas tijdelijke stank- en geluidsoverlast
ontstaat. Er zal gebaggerd worden vanaf het water. Het slib wordt
getransporteerd naar het verdeelwerk (ongeveer ter hoogte van de
Churchillstraat) in het kanaal. Vandaar wordt de bagger opgeladen op
vrachtwagens en getransporteerd naar een erkende verwerker. Uiteraard
doen we er alles aan om overlast te voorkomen, maar enig ongemak
kunnen we niet uitsluiten. Wij vragen hiervoor uw begrip.
Volop kansen voor flora en fauna
In week 51 wordt het baggerwerk afgerond, met als resultaat meer
ruimte voor water en een schonere beek met volop kansen voor flora en
fauna om zich weer verder te ontwikkelen