Groen!
Brussel, 31 oktober 2007
Verkeersveiligheid : Groen! wil terug beleid met ambitie
Sinds 2005 is de spectaculaire daling van het aantal
verkeersslachtoffers onder Paarsgroen stil gevallen. In de laatste
verkeersveiligheidsbarometer blijkt dat het aantal doden nu zelfs
terug stijgt. Het gaat om een nationale tendens, die zich even goed
voordoet in het Vlaamse Gewest. De paarse regering en minister Landuyt
dragen mee verantwoordelijkheid voor het ambitieloze beleid van de
laatste jaren.
Veel maatregelen werden aangekondigd (een snelheidsbeperking voor
vrachtwagens de strijd tegen de terreinwagens het rijbewijs met
punten), maar kwamen er niet. Van intelligente snelheidsaanpassing in
wagens werd geen werk gemaakt. Het aantal dodehoek-ongevallen nam
terug toe, maar dat werd niet opgevolgd. Straatracen is nog altijd
niet officieel verboden. De verkeerswet werd zelf afgezwakt.
Spijtig genoeg legt de nieuwe oranjeblauwe meerderheid-in-spé zo
mogelijk nog minder ambitie aan de dag. Het beleid inzake
verkeersveiligheid dreigt nu helemaal stil te vallen. Het Belgisch
Instituut voor Verkeersveiligheid smeekt om duidelijke doelstellingen
op het vlak van handhaving en meer snelheids- en alcoholcontroles. In
de tekst van het regeerakkoord-in-wording vinden we geen enkel cijfer
terug.
De enige concrete beslissing van de oranjeblauwe onderhandelaars was
om het Verkeersboetefonds af te schaffen. Met als gevolg dat het geld
van de boetes niet meer noodzakelijk gebruik zal worden voor
verkeersveiligheid : een duidelijke stap terug. Een andere brandende
ambitie van Oranjeblauw is de liberalisering van de autokeuring.
Groen! wil terug een ambitieus verkeersveiligheidsbeleid : we willen
het autoverkeer zeker in centra beperken, we kiezen voor minder en
minder snel vrachtverkeer op de weg. Groen! wil eindelijk een
rijbewijs met punten, stimuli voor veilig en comfortabel fietsen,
investeringen in slimmere en veilige wagens. Groen! wil ook een nieuwe
golf investeringen in het veiliger maken van onze wegen. Het is een
schande dat de aanpak van de zwarte punten achterop loopt. Daar
bovenop is een nieuwe aanpak nodig naar het model van de Duurzaam
veilig-aanpak in Nederland, op basis van veiligheidsaudits en nieuwe
infrastructuuringrepen zoals rijwegscheidingen en aanpassingen van
kruispunten ter bescherming van fietsers en voetgangers (bv. om
dodehoek-ongevallen te voorkomen). Verkeersveiligheid zou één van de
prioriteiten van het formatie-overleg moeten zijn.
Daar is alvast niets van te merken.
Freya Piryns, senator Groen!