ACVZ: herziening van het migratiebeleid is wenselijk en noodzakelijk

01/11/2007 13:30



Adviescommissie v. Vreemdelingenzaken



De Adviescommissie voor Vreemdelingenzaken (ACVZ) stelt in haar vandaag verschenen advies 'Immigratie op maat' dat het kabinet meer ruimte moet bieden voor een selectief migratiebeleid dat deels uitnodigend (met name bij kennismigratie) en deels restrictief is (met name bij gezinsmigratie). Om een stevig en effectief handhavingskader te realiseren adviseert de ACVZ om een wettelijk geregeld erkenningsysteem voor bedrijven en instellingen te introduceren zodat een versnelde, vereenvoudigde toelatingsprocedure voor arbeidsmigranten mogelijk wordt.

Kabinet wil eenvoudiger migratiebeleid met meer ruimte voor selectiviteit: Nederland heeft behoefte aan hooggeschoolde en gespecialiseerde arbeidsmigranten. Om goed te kunnen inspelen op die behoefte wil het kabinet een selectiever migratiebeleid met een vereenvoudigde toelatingsprocedure. Het bestaande systeem met zijn vele verblijfsdoelen zal worden vervangen door een model met vijf verblijfskolommen. Instellingen en bedrijven worden actief betrokken bij de selectie van migranten. Afspraken hierover worden neergelegd in een convenant. Om fraude en misbruik van dit nieuwe systeem te voorkomen is een stevig handhavingskader vereist.

Kolommenmodel eerste aanzet tot vereenvoudigde toelatingsprocedure: De ACVZ is voorstander van een selectief migratiebeleid, dat deels uitnodigend (met name kennismigratie) en deels restrictief is (met name gezinsmigratie). Voor toelating op humanitaire gronden moet een restrictief beleid blijven gelden. Deze categorie hoort volgens de commissie niet thuis in het nieuwe kolommenmodel, dat met wat aanpassingen bruikbaar wordt geacht. De commissie benadrukt dat dit model alleen leidt tot een vereenvoudigde toelatingsprocedure als echt wordt gesnoeid in het grote aantal verblijfsdoelen.

Afspraken met bedrijven en instellingen moeten wettelijk worden geregeld: De ACVZ staat positief tegenover het idee om bedrijven en instellingen in te schakelen bij de selectie van migranten. De commissie adviseert echter om afspraken hierover niet neer te leggen in een convenant, omdat dit instrument geen duidelijke juridische basis heeft. De ACVZ pleit ervoor om 'toelatingsovereenkomsten' tussen de IND en bedrijven en instellingen wettelijk te regelen. Aan zo'n regeling zou een erkenningssysteem kunnen worden verbonden dat een versnelde, vereenvoudigde procedure mogelijk maakt voor betrouwbaar gebleken bedrijven en instellingen.

Extra aandacht nodig voor een stevig, effectief handhavingskader: De ACVZ vindt net als het kabinet dat het nieuwe migratiebeleid een stevig en effectief handhavingskader nodig heeft. Opvallend is dat de kabinetsnotitie weinig aandacht besteedt aan de mogelijke handhavingsrol van de verschillende partners in de vreemdelingenketen (zoals de IND, Vreemdelingenpolitie en de Arbeidsinspectie). De notitie geeft ook geen aanzet voor een werkwijze die samenwerking tussen deze partners verzekert. Omdat het ontbreken van een zichtbare, goed aangestuurde handhaving afbreuk kan doen aan het gevoerde beleid, pleit de commissie bij de uitwerking van de notitie voor extra aandacht op dit punt.

Regelgeving moet worden vereenvoudigd:
Om het nieuwe beleid effectief te kunnen uitvoeren, moet ook fors worden gekapt in het woud van regelgeving, aldus de commissie.





http://www.acvz.com