Reclame Code Commissie
Beslissing NUON (watersnoodramp). De beroepstermijn loop t/m 14
november a.s..
De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiereclame waarin de volgende beeldtekst staat:
"Het klimaat verandert. Oorzaak: vooral de wereldwijde uitstoot van
CO2. Gevolg: opnieuw strijd tegen het water. Samen kunnen wij er iets
aan doen. Wij. En u. Kijk op www.nuon.nl voor het NUON
CO2-Reductieplan. Nuon".
Hierbij worden beelden getoond van onder andere de watersnoodramp van
1953, voorvallen van wateroverlast en mensen aan het strand.
De klacht
De uiting bevat beelden over rampen uit het verleden en gefingeerde
rampen waardoor de consument misleid kan worden over milieuaspecten
van de aangeprezen producten. De suggestie dat in de zeer nabije
toekomst door CO2-uitstoot en de daardoor veroorzaakte
klimaatverandering in Nederland grootschalige overstromingen zullen
plaatsvinden en dat dit door het kopen van Nuon-energie kan worden
voorkomen, is misleidend.
De mededeling dat een klimaatverandering wordt veroorzaakt door
CO2-uitstoot, is een niet algemeen gedeelde opvatting. Hierover
bestaat geen wetenschappelijke consensus. De algemene opvatting is dat
een mogelijke klimaatverandering in de verre toekomst waarschijnlijk
wordt veroorzaakt door CO2-uitstoot.
Om die reden is de uiting in strijd met artikel 2 van de Milieu
Reclame Code (MRC).
Ook is klager van mening dat de uiting vooral voor kinderen en
bejaarden angstaanjagend is en dat de uiting appelleert aan gevoelens
van angst om er financieel beter van te worden.
Het verweer
Als energiebedrijf erkent adverteerder dat de klimaatverandering op
gespannen voet staat met de stijgende vraag naar energie. Enerzijds
committeert adverteerder zich aan het leveren van een bijdrage aan de
beschikbaarheid van betaalbare energie en anderzijds aan het werken
aan vermindering van de CO2-uitstoot. Adverteerder streeft naar een zo
duurzaam mogelijke energievoorziening.
De thans algemeen aanvaarde opvatting is dat recente
klimaatverandering onder meer wordt veroorzaakt door de uitstoot van
CO2 en andere broeikasgassen door de mens en dat dit zal leiden tot
verdere opwarming van de aarde. Dit wordt onderkend door het
gezaghebbende klimaatpanel van de Verenigde Naties, het IPCC en onder
meer de Koninklijke Meteorologisch Instituut en het Ministerie van
VROM.
Door de huidige klimaatverandering is de strijd tegen het water in
Nederland opnieuw actueel geworden. De boodschap van de uiting is er
één van samenhorigheid en actie: samen kunnen we ons steentje bijdrage
aan het verminderen en beperken van CO2-uitstoot. De kijker wordt in
de uiting verwezen naar de website van adverteerder waarop men meer te
weten kan komen over de activiteiten die adverteerder onderneemt op
het gebied van CO2-vermindering en de manier waarop men zelf ook een
steentje kan bijdrage
De uiting toont historische beelden en actuele beelden.
In de uiting wordt Nuon-energie niet aangeprezen. Wel wordt het Nuon
CO2-Reductieplan onder de aandacht gebracht.
De uiting misleidt niet over de milieuaspecten van het Nuon
CO2-Reductieplan, omdat in de uiting alleen wordt gezegd dat we samen
iets aan klimaatverandering kunnen doen.
Adverteerder bestrijdt dat de beelden angstaanjagend zouden zijn.
In de uiting wordt niet gezegd dat CO2-uitstoot de enige oorzaak is
van klimaatverandering. Er wordt gezegd dat dit vooral wordt
veroorzaakt door de wereldwijde uitstoot van CO2.
In de uiting wordt niet gesuggereerd dat binnenkort grootschalige
overstromingen in Nederland zijn te verwachten en dat men dit kan
voorkomen door Nuon-energie te kopen. Er wordt enkel gesignaleerd dat
we door klimaatverandering steeds meer te maken (zullen) krijgen met
extremer weer, een snellere stijging van de zeespiegel en
wateroverlast. De uiting benadrukt dat de consument een positieve
bijdrage kan leveren door deel te nemen aan het CO2-Reductieplan.
De mondelinge behandeling
Adverteerder licht zijn standpunt nader toe.
Het oordeel van de Commissie
De mededeling dat een klimaatverandering vooral wordt veroorzaakt door
CO2-uitstoot, is weliswaar niet een onomstreden opvatting, het is wel
de thans wetenschappelijk overheersende en algemeen aanvaarde
opvatting. Het risico dat "opnieuw strijd tegen het water" geleverd
zal moeten worden, is op grond daarvan niet ondenkbeeldig te achten.
Gelet hierop wijst de Commissie de klacht voor wat betreft de MRC af.
Niet gebleken is dat gebruik is gemaakt van beelden van gefingeerde
rampen. In de uiting is gebruik gemaakt van beelden van onder andere
voorvallen van wateroverlast en van de watersnoodramp van 1953.
Aangezien deze beelden passen in de context van de reclameboodschap
die als zodanig de toets der kritiek kan doorstaan, terwijl daarin
bijvoorbeeld geen dode mensen of dieren worden getoond, zijn de
grenzen van hetgeen de goede smaak, het fatsoen en de volksgezondheid
eisen naar het oordeel van de Commissie niet overschreden. Ook kan
niet worden geoordeeld dat de uiting appelleert aan gevoelens van
angst om het product Nuon-energie te (ver)kopen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.