Reclame Code Commissie
Ook College van Beroep acht reclame Nationale Postcode Loterij
misleidend.
Op verzoek van klagers uit Alphen aan den Rijn en Oegstgeest hebben
zowel de Reclame Code Commissie als het College van Beroep geoordeeld
dat een geadresseerde mailing van de Postcode Loterij misleidend is.
Het College van Beroep is van oordeel dat in de mailing, waarbij de
geadresseerde een "persoonlijke BMW-wincode" ontvangt, onvoldoende
duidelijk wordt gemaakt dat men als deelnemer aan de Postcode Loterij
al kans maakt op een prijs in de BMW-week, en dat men de BMW-wincode
alleen maar hoeft te activeren om "extra kans" te maken op een prijs.
Verder is onvoldoende duidelijk dat men de BMW-wincode alleen kan
activeren door één of meer extra loten aan te schaffen.
Het College acht de uiting tevens in strijd met artikel 4 van de Code
Brievenbusreclame en met artikel II.3 van de Reclamecode voor
Kansspelen.
Het College vindt ook dat deze uitspraak openbaar moet worden gemaakt,
omdat de Postcode Loterij al eerder naar aanleiding van vergelijkbare
uitingen is aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze reclame te
maken.
Dossier 1489/07.0247B en C