Maatschappelijk jaarverslag: kwantiteit zegeviert over kwaliteit
AMSTERDAM, 1 november 2007 - In de maatschappelijke jaarverslagen van de grote organisaties in Nederland is nog geen sprake van een consistente manier van verslaggeving. Dit concludeert Ernst & Young in een zelfstandig uitgevoerd onderzoek. Het onderzoek is uitgevoerd onder 36 toonaangevende organisaties binnen Nederland op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO); koplopers en achtervolgers van de transparantiebenchmark 2006 en AEX-genoteerde organisaties. In het rapport komen een vijftal aspecten aanbod waarop de bedrijven beoordeeld zijn: stakeholder management, evenwichtigheid, vergelijkbaarheid, leesbaarheid en betrouwbaarheid.
De inconsistentie in de maatschappelijke jaarverslagen zit vooral in de doelstellingen en vergelijkende cijfers over de jaren heen, waardoor het voor stakeholders lastig is de betrouwbaarheid van de data in de verslagen te bepalen.
Focus aanbrengen
'Er valt aan de kwaliteit van de rapporten nog veel te verbeteren', aldus Dietmar Laske, executive manager bij Ernst & Young en één van de onderzoekers. 'De volledigheid van de rapporten is goed, dit gaat echter ten koste van de kwaliteit. Op het gebied van stakeholder management wordt niet expliciet aangegeven voor welke benadering is gekozen en wie nu wel en niet als stakeholder van de onderneming wordt gezien.'
Ook op het aspect evenwichtigheid zijn de maatschappelijke verslagen uit balans. Veel positieve berichten zijn in het rapport terug te vinden, terwijl over de echte dilemma's waarmee organisaties in de publiciteit zijn gekomen soms niets is opgenomen. Door meer focus in de verslagen aan te brengen op de stakeholders van de organisatie, en diepgang te geven aan maatschappelijk relevante onderwerpen, neemt de kwaliteit van het verslag toe.
'Door het verbeteren van de kwaliteit van het maatschappelijk jaarverslag stijgt niet alleen de informatiewaarde, maar ontstaan er ook betere interne besturingsmogelijkheden. Hierdoor bereikt een organisatie echt waar het voor wil staan, namelijk betere maatschappelijk prestaties', aldus Dietmar Laske.
Het onderzoeksrapport en meer informatie op de webpagina Environment and Sustainability Services.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Liesbeth Aarssen, persvoorlichter, liesbeth.aarssen@nl.ey.com of via 06 212 51 229
Ernst & Young