Radboud Universiteit Nijmegen
Persbericht 07-122
Nijmegen, 1 november 2007
Voorontwerp nieuwe insolventiewet aan minister aangeboden
Een verbeterde regeling om faillissementsfraude te voorkomen. Meer kansen voor particulieren tot schuldsanering langs de minnelijke weg. Nieuwe mogelijkheden voor ondernemingen tot reorganisatie vóór en tijdens de faillissementsprocedure. Een andere rol voor de belastingdienst. Bepalingen voor grensoverschrijdende insolventies. Dat is een aantal van de nieuwe onderdelen van het Voorontwerp Insolventiewet die een commissie onder leiding van de rector magnificus van de Radboud Universiteit Nijmegen, prof. mr. S.C.J.J. Kortmann op 1 november aanbiedt aan de minister van Justitie.
Kortmann: Dit voorontwerp kan de vergelijking met recente wetten in Europa zeer goed doorstaan. Met deze wet is Nederland een land met gunstige vestigingsvoorwaarden en een aantrekkelijk investeringsklimaat. De oude faillissementswet, die uit 1896 stamt, kent drie procedures: het faillissement, de surseance van betaling en de schuldsaneringsregeling. Het voorontwerp voegt de drie procedures samen en heeft oplossingen gevonden voor bestaande knelpunten. Zo wordt de strijd tegen faillissementsfraude aangescherpt. Bij een vermoeden van strafbare feiten door de schuldenaar is de bewindvoerder verplicht om dit aan de rechter commissaris te melden.
Het voorontwerp van de insolventiewet versterkt de mogelijkheid voor particulieren om vóór de schuldsaneringsprocedure alsnog tot een minnelijke oplossing te komen. Er kan een "stille bewindvoerder" worden benoemd die de schuldenaar helpt bij het bereiken van een overeenkomst met de schuldeisers. Ook biedt de nieuwe wet de mogelijkheid om levensvatbare delen van een bedrijf in moeilijkheden te redden. Daartoe kan de bewindvoerder buiten de insolventie om een akkoord dat door een groot deel van de schuldeisers wordt gesteund, dwingend opleggen aan schuldeisers die geen medewerking verlenen. De rechter kan dit akkoord bindend verklaren. In het voorontwerp van de nieuwe wet beschikt de bewindvoerder ook tijdens het insolventieprocedure over middelen om het bedrijf voort te zetten. Zo kan hij ondanks een betalingsachterstand van het bedrijf leveranciers dwingen tegen betaling goederen en diensten te leveren
Ook de belastingdienst mag geen belemmeringen opleggen bij een reorganisatie van een onderneming die insolvabel is of dat dreigt te worden. Daarom besteedt de nieuwe wet speciale aandacht aan de positie van de fiscus. Het grote belang is dat er ruimte moet zijn om gezonde bedrijven of onderdelen daarvan uit een faillissement te redden. Dat is van direct belang voor de werknemers en voor de schuldeisers. Ook de Nederlandse economie profiteert hiervan..
Bedrijven zijn steeds vaker internationaal. Het voorontwerp geeft een aantal bepalingen voor grensoverschrijdende insolventies. Binnen de Europese Unie geeft de Europese Insolventieverordening hiertoe de voorzieningen. In aanvulling zijn regels gemaakt voor grensoverschrijdende insolventies waarbij ook landen buiten de Europese Unie zijn betrokken.
De herziening van insolventiewetgeving was een omvangrijke en complexe wetgevingsoperatie. De oude wet was door de vele veranderingen in de loop van de tijd moeilijk te begrijpen. De voortgaande vernieuwingen van het Burgerlijk Wetboek, de Europese regelgeving en wijzigingen binnen het insolventierecht maakten een nieuwe wet noodzakelijk. Desondanks zijn belangrijke onderdelen van de bestaande regeling gehandhaafd. Het voorontwerp is daarom een grondige renovatie, inclusief aanvullingen, gevoed door een kritische toetsing van de werking van de huidige wet, de behoeften van de praktijk en een zorgvuldige bestudering van literatuur en rechtspraak.
Noot voor de pers: