Gemeente Helmond


Standpunt heroverweging sluitingstijden

Het college van B&W adviseert om de cafésluitingstijden niet te wijzigen. Broodjeszaken zouden een verruimde vergunning aan kunnen vragen.

Als het aan het college ligt, zal gedurende een jaar met deze verruimde vergunning voor broodjeszaken worden geëxperimenteerd. Dit houdt in dat de broodjeszaken met een verruimde vergunning op dezelfde tijd moeten sluiten als de cafés met een verruimde vergunning. Voorwaarde is dat binnen een half uur na sluitingstijd alle activiteiten van de broodjeszaken moeten zijn beëindigd. Het collegestandpunt wordt voorgelegd aan de raadscommissies ABA en MO&E en daarna aan de gemeenteraad.

Nieuwe sluitingstijden


* Sluitingstijden cafés (= natte horeca) om 02:00 uur
* Sluitingstijden cafés met verruimde vergunning om 03:00 uur
* Sluitingstijden broodjeszaken (= droge horeca) om 01:30 uur
* Experiment 1 januari t/m 31 december 2008:
- Sluitingstijden broodjeszaken met verruimde vergunning om 03:00 uur

- Beëindiging alle activiteiten broodjeszaken met verruimde vergunning om 03:30 uur

* Eind 2008 evaluatie van het experiment. Daarna beslissing nemen over wel of niet omzetten experiment in vast beleid.

Betekenis sluitingstijd

Cafés mogen na sluitingstijd geen consumpties meer verstrekken, de muziek moet uit zijn en de lichten zijn aan. Het publiek moet uiterlijk 03:30 uur het café hebben verlaten.
Voor de cafetarias en broodjeszaken betekent sluitingstijd dat de muziek uit is, dat er geen bestellingen meer in ontvangst worden genomen en dat er na 03:15 uur geen bestellingen meer worden verstrekt. De apparatuur voor het bereiden van consumpties is na 03:15 uur buiten werking.
Het publiek moet uiterlijk 03:30 uur de broodjeszaak hebben verlaten.

Afweging van meerdere belangen

Het college streeft naar een voor iedereen prettig uitgaansklimaat en heeft hiervoor een aantal belangen tegen elkaar moeten afwegen. Uitgangspunt was dat kernbelangen zo veel mogelijk in elkaars evenwicht moeten zijn. Er is gekeken naar de economische belangen van de droge en natte horeca, maar ook naar de belangen van de omwonenden van horecagelegenheden. Het aspect overlast, ook in het verkeer, mag niet over het hoofd worden gezien. Daarnaast speelt het jeugd- en jongerenbeleid en de volksgezondheid een rol. Bijvoorbeeld het aspect jeugd en alcohol.
De vele argumenten die in de inspraakperiode zijn verzameld zijn bij de totstandkoming van het standpunt betrokken.

Achtergrond heroverweging

De Tussentijdse evaluatie Horecabeleidsplan 2000-2010 gaf aanleiding tot een heroverweging van de geldende sluitingstijden. Er is vervolgens een Discussienota Varianten Sluitingstijden opgesteld waarin verschillende varianten van sluitingstijden zijn beschreven. In de eerste helft van 2007 zijn via verschillende kanalen (onder meer Stadsdebat en Jongerendebat) en met verschillende doelgroepen standpunten uitgewisseld en inspraakreacties verzameld over de gewenste sluitingstijden van de commerciële Helmondse horeca. Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op basis van de Discussienota en alle inspraakreacties eerdergenoemd collegestandpunt opgesteld.

Inspraak- en adviesnota

Alle inspraakreacties zijn verzameld in een inspraaknota. Zowel de inspraaknota als de volledige adviesnota Heroverweging sluitingstijden horeca Helmond liggen ter inzage in de Stadswinkel, Frans Joseph van Thielpark 1.

* inspraaknota Sluitingstijden horeca Helmond
* adviesnota Heroverweging sluitingstijden horeca Helmond