Gemeente Helmond
Standpunt heroverweging sluitingstijden
Het college van B&W adviseert om de cafésluitingstijden niet te
wijzigen. Broodjeszaken zouden een verruimde vergunning aan kunnen
vragen.
Als het aan het college ligt, zal gedurende een jaar met deze
verruimde vergunning voor broodjeszaken worden geëxperimenteerd. Dit
houdt in dat de broodjeszaken met een verruimde vergunning op dezelfde
tijd moeten sluiten als de cafés met een verruimde vergunning.
Voorwaarde is dat binnen een half uur na sluitingstijd alle
activiteiten van de broodjeszaken moeten zijn beëindigd. Het
collegestandpunt wordt voorgelegd aan de raadscommissies ABA en MO&E
en daarna aan de gemeenteraad.
Nieuwe sluitingstijden
* Sluitingstijden cafés (= natte horeca) om 02:00 uur
* Sluitingstijden cafés met verruimde vergunning om 03:00 uur
* Sluitingstijden broodjeszaken (= droge horeca) om 01:30 uur
* Experiment 1 januari t/m 31 december 2008:
- Sluitingstijden broodjeszaken met verruimde vergunning om 03:00
uur
- Beëindiging alle activiteiten broodjeszaken met
verruimde vergunning om 03:30 uur
* Eind 2008 evaluatie van het experiment. Daarna beslissing nemen
over wel of niet omzetten experiment in vast beleid.
Betekenis sluitingstijd
Cafés mogen na sluitingstijd geen consumpties meer verstrekken, de
muziek moet uit zijn en de lichten zijn aan. Het publiek moet
uiterlijk 03:30 uur het café hebben verlaten.
Voor de cafetarias en broodjeszaken betekent sluitingstijd dat de
muziek uit is, dat er geen bestellingen meer in ontvangst worden
genomen en dat er na 03:15 uur geen bestellingen meer worden
verstrekt. De apparatuur voor het bereiden van consumpties is na 03:15
uur buiten werking.
Het publiek moet uiterlijk 03:30 uur de broodjeszaak hebben verlaten.
Afweging van meerdere belangen
Het college streeft naar een voor iedereen prettig uitgaansklimaat en
heeft hiervoor een aantal belangen tegen elkaar moeten afwegen.
Uitgangspunt was dat kernbelangen zo veel mogelijk in elkaars
evenwicht moeten zijn. Er is gekeken naar de economische belangen van
de droge en natte horeca, maar ook naar de belangen van de omwonenden
van horecagelegenheden. Het aspect overlast, ook in het verkeer, mag
niet over het hoofd worden gezien. Daarnaast speelt het jeugd- en
jongerenbeleid en de volksgezondheid een rol. Bijvoorbeeld het aspect
jeugd en alcohol.
De vele argumenten die in de inspraakperiode zijn verzameld zijn bij
de totstandkoming van het standpunt betrokken.
Achtergrond heroverweging
De Tussentijdse evaluatie Horecabeleidsplan 2000-2010 gaf aanleiding
tot een heroverweging van de geldende sluitingstijden. Er is
vervolgens een Discussienota Varianten Sluitingstijden opgesteld
waarin verschillende varianten van sluitingstijden zijn beschreven. In
de eerste helft van 2007 zijn via verschillende kanalen (onder meer
Stadsdebat en Jongerendebat) en met verschillende doelgroepen
standpunten uitgewisseld en inspraakreacties verzameld over de
gewenste sluitingstijden van de commerciële Helmondse horeca.
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft op basis van de
Discussienota en alle inspraakreacties eerdergenoemd collegestandpunt
opgesteld.
Inspraak- en adviesnota
Alle inspraakreacties zijn verzameld in een inspraaknota. Zowel de
inspraaknota als de volledige adviesnota Heroverweging sluitingstijden
horeca Helmond liggen ter inzage in de Stadswinkel, Frans Joseph van
Thielpark 1.
* inspraaknota Sluitingstijden horeca Helmond
* adviesnota Heroverweging sluitingstijden horeca Helmond