Vragen van de PvdA inzake de verkeersveiligheid aan de Jan van der
Heijdenstraat
31 oktober 2007
Hilversum, 11 juli 2007
Betreft: Schriftelijke vragen artikel 41 van het reglement van orde
inzake de verkeersveiligheid aan de Jan van der Heijdenstraat
Geacht college van Burgemeester en Wethouders,
Hierbij wil ik u namens de gemeenteraadsfractie van de Partij van de
Arbeid in Hilversum, in het kader van artikel 41 van het Reglement van
Orde, enige vragen stellen.
Afgelopen maandag, 9 juli 2007 heeft een ongeluk plaatsgevonden op de
Jan van der Heijdenstraat waarbij het slachtoffer uiteindelijk aan
zijn verwondingen is overleden.
Dit ongeluk staat volgens de fractie van de PvdA Hilversum niet op
zichzelf. Met name voetgangers en fietsers hebben vaak moeite om deze
drukke straat over te steken. Niet alleen bij de kruising met de
Lorentzweg, maar op meerdere plekken in deze straat.
De Jan van der Heijdenstraat telt volgens ons minstens 4 onveilige
kruispunten, waar veel wordt overgestoken door voetgangers en
fietsers, en wel:
* Jan van der Heijdenstraat / Lorentzweg,
* Jan van der Heijdenstraat / Eemnesserweg,
* Jan van der Heijdenstraat / Kometenstraat,
* Jan van der Heijdenstraat / Uitgang winkelcentrum Seinhorst
Het kruispunt met de Eemnesserweg en het kruispunt met de
Kometenstraat zijn ook heel belangrijk omdat hier een school ligt en
dit een route is die leidt naar winkelcentrum Seinhorst, een route die
vele fietsers en voetgangers nemen!
Al jaren is in onze ogen de Jan van der Heijdenstraat een gevaarlijke
weg waar niet iedereen zich houdt aan de 30km/u-zones die zijn gemaakt
bij de kruispunten.
De PvdA Hilversum is van mening dat de tijdelijke stoplichten die
geplaatst waren op het kruispunt Jan van der Heijdenstraat /
Lorentzweg een goede oplossing waren om een druk kruispunt als deze
veilig te kunnen oversteken. Wij zijn daarom van mening dat overwogen
moet worden op enkele van de lastige kruisingen stoplichten te
plaatsen, en dat op andere beveiligende maatregelen getroffen dienen
te worden. Naar onze mening moet ook worden overwogen om dit gedeelte
van de Jan van der Heijdenstraat (tussen Minckelersstraat en de
rotonde) volledig 30km/u-zone te maken, dus niet alleen de kruisingen.
Door het al eerder genoemde ongeval is voor ons de druppel gevallen
die de emmer liet overlopen, vandaar deze schriftelijke vragen voor
het college:
1. Zijn er ongevallencijfers bekend van deze straat? Zo ja, kunt u
voor de gehele straat aangeven wat die zijn en of dat in uw optiek
acceptabele of niet acceptabele cijfers zijn?
2. Wanneer de cijfers acceptabel zijn, waaruit blijkt dan dat dit zo
is, het veiligheidsgevoel van de Hilversummers zegt namelijk iets
totaal anders!
3. Deelt het college de mening dat er iets moet gebeuren aan de
genoemde kruisingen om de veiligheid te verbeteren?
4. Als het college vindt dat de veiligheid verbeterd moet worden,
staat de Jan van der Heijdenstraat al op de planning om op korte
termijn die veiligheid ook daadwerkelijk te verbeteren?
5. Als het verbeteren van de veiligheid van deze straat nog niet voor
de korte termijn in de planning staat, is er dan een mogelijkheid
deze er versneld in te krijgen?
6. Deelt het college de mening dat stoplichten de veiligheid van deze
straat enorm zouden verbeteren? Zo nee, waarom niet?
7. Welke andere oplossingen ziet het college om de veiligheid te
verbeteren, als stoplichten niet het passende antwoord zijn? Is
een 30km/u-zone over de gehele Jan van der Heijdenstraat een
mogelijkheid?
In afwachting van uw antwoord, teken ik met vriendelijke groet,
Bart van Wilgenburg
Fractie-assistent
Partij van de Arbeid Hilversum Johan van der Heyden
Raadslid
Partij van de Arbeid Hilversum
?Antwoorden van het college van B&W d.d. 30 oktober 2007:
Alvorens achtereenvolgens op uw vragen in te gaan, wensen wij op te
merken dat wij het dodelijk ongeval zeer betreuren. Uit informatie van
de politie is ons gebleken dat het niet gebruiken van het zebrapad, in
combinatie met noodzakelijke aandacht van de betrokken automobilist
voor andere weggebruikers, als belangrijkste oorzaak van het ongeval
moet worden gezien. Het ongeval heeft buiten het kruispunt
plaatsgevonden en betreft geen locatiegebonden ongeval. Met andere
woorden wordt er geen samenhang verondersteld tussen de inrichting van
het kruispunt en het ongeval.
De huidige inrichting van het kruispunt is, tezamen met de inrichting
van het kruispunt met de Eemnesserweg, in de jaren 2002 tot 2004 tot
stand gekomen na uitvoerig overleg met vertegenwoordigers van
bewoners, politie en andere belangengroepen. De herinrichting van de
beide kruispunten is op verzoek van de gemeenteraad, naar aanleiding
van de behandeling van het voorstel 'Voorrang Fietsers van Rechts',
eerder uitgevoerd dan oorspronkelijk in de Infraplanning 2000 - 2010
was voorzien. Daarbij is nadrukkelijk meegegeven 'de voorrang op de
betreffende kruisingen ongeregeld te laten'.
Destijds kon worden gesproken van aantoonbare verkeersonveiligheid op
de beide kruispunten. Hiermee komen we bij uw vragen terecht.
1. Voor het vaststellen van de verkeersveiligheid maken wij gebruik
van het systeem voor verkeersongevallen registratie, de VOR, gevestigd
te Heerlen. De input voor het systeem wordt jaarlijks verzorgd door de
politie. We kunnen op dit moment beschikken over ongevalcijfers t/m
2006. Uit de beschikbare gegevens blijkt een afnemende trend van het
totaal aantal ongevallen op de Jan van der Heijdenstraat. Deze trend
sluit in belangrijke mate aan bij de toenemende verkeersveiligheid in
Hilversum. In de volgende tabel wordt het verloop van het aantal
ongevallen (totaal voor letselschade en materiële schade) voor de
periode 1997 - 2006 weergegeven. In 2002 heeft de reconstructie van de
beide kruispunten plaatsgevonden. De tabel maakt een vergelijking
mogelijk tussen de, aan de reconstructies voorafgaande jaren en de
daarop volgende jaren.
Jan vd Heijdenstraat (totaal) Eemnesserweg - JvdH. (kruispunt)
Lorentzweg - JvdH (kruispunt)
1997 63 8 11
1998 113 18 23
1999 75 18 12
2000 58 10 7
2001 56 7 10
2002 71 10 5
2003 52 4 6
2004 46 3 12
2005 42 7 7
2006 43 1 7
Het aantal ongevallen op de wegvakken (niet de kruispunten)
concentreert zich op het traject Larenseweg - Eemnesserweg.
In de laatste twee (krpnt. Lorentzweg) tot vier (krpnt. Eemnessserweg)
jaar hebben op de betreffende kruispunten geen letselongevallen
plaatsgevonden. De oorspronkelijk ter plaatse veel voorkomende
flankbotsingen en kop- en staartongevallen zijn ongeveer gehalveerd.
Op het kruispunt met de Eemnesserweg komen de oorspronkelijk
veelvuldige frontale botsingen nauwelijks meer voor.
2. Objectief gezien is sprake van toegenomen verkeersveiligheid. In
vergelijking met overeenkomstige situaties elders in Hilversum is de
verkeersveiligheid op de Jan van der Heijdenstraat echter nog niet
voldoende te noemen. Dit geldt meer voor het traject Larenseweg -
Eemnesserweg dan voor eerdergenoemde kruispunten.
Ongeacht de mate waarin de objectieve veiligheid (het aantal
ongevallen) zich voordoet kunnen weggebruikers zich onveilig voelen.
Over de kruispunten op de Jan van der Heijdenstraat rijdt veel
verkeer. Dat betekent dat weggebruikers goed moeten opletten, wat kan
leiden tot een subjectief onveiligheidgevoel. Dit is niet persé
negatief: oplettende verkeersdeelnemers zijn vaak voorzichtig. Dit
heeft op zichzelf een positief effect op het aantal ongevallen.
Omgekeerd geldt dat het vergroten van de subjectieve veiligheid
(schijnveiligheid) niet per definitie tot een verlaging van de
objectieve verkeersveiligheid.
3. Voorgaande is voor ons vooralsnog geen aanleiding om op korte
termijn op de genoemde kruispunten opnieuw maatregelen te nemen. Nut
en noodzaak hiertoe moet worden beoordeeld in het kader van een
verkenning naar knelpunten en oplossingenrichtingen voor het gehele
traject van de Jan van der Heijdenstraat.
4. Destijds is, voor verbetering van de verkeerveiligheid, c.q. het
beter functioneren van de Jan van der Heijdenstraat, in de
oorspronkelijke Infraplanning 2000 - 2010 een budget opgenomen.
Hieruit is de reconstructie van de eerdergenoemde kruispunten betaald.
Voor de resterende jaren van de Infraplanning resteert voor de Jan van
der Heijdenstraat een bedrag van EUR 700.000. Dit bedrag is vooralsnog
opgenomen in de jaarschijf 2011, omdat de uitvoering gepland is in
aansluiting op de maatregelen van het IBP op de buitenring Oost.
5. In de commissie Verkeer en Buurt van september jl. heeft de
wethouder verkeer toegezegd begin 2008 met de commissie te spreken
over de planning van de infraprojecten voor de komende jaren en de
daaraan gekoppelde budgetten. Op basis van die bespreking zouden
projecten, zoals maatregelen op de Jan van der Heijdenstraat, in de
planning naar voren kunnen worden geschoven. Dit kan dan ten koste
gaan van een ander project. Ten behoeve van deze bespreking wordt de
onder antwoord 3 genoemde verkenning voor de Jan van der Heijdenstraat
aangeleverd.
6. Bij de eerdergenoemde verkenning zal het antwoord op deze vraag
worden betrokken.
Bij voorbaat wordt opgemerkt dat verkeersregelinstallaties niet per
definitie beter zijn voor de veiligheid. Daarbij zal ook het
functioneren van de kruispunten in de toekomstige situatie moeten
worden beoordeeld, zoals die ontstaat na realisatie van de maatregelen
op de buitenring in het kader van het IBP.
In de huidige situatie maken we graag gebruik van een dergelijke
verkeersregelinstallatie, omdat vanaf vorig jaar sprake is van
bouwactiviteiten in de omgeving en wegomleidingen. Incidentele toename
van ('vreemd') verkeer op de Jan van der Heijdenstraat is daardoor
niet altijd te vermijden. Verkeerslichten maken in dat geval de
tijdelijke situatie echter beter beheersbaar. Noodzakelijke kosten
hiervoor kunnen aan de verschillende projecten worden ontleend. Zo is
begin dit jaar een VRI op het kruispunt met de Lorentzweg in gebruik
geweest als gevolg van de bouwactiviteiten op Villa Industria. Om
dezelfde reden is ook nu weer een VRI ter plaatse actief.
7. Bij de vaststelling van Plan Wegen in 1996 heeft de gemeenteraad
zich, ten aanzien van functie van de Jan van der Heijdenstraat, bewust
niet uitgesproken voor een verblijfsfunctie, doch voor een weg 'met
een verminderde verkeersfunctie'. Hierdoor is noch sprake van een
stroomfunctie, noch van een verblijfsfunctie (ofwel een 30 km/u-zone).
Niettemin wordt bij de eerdergenoemde verkenning een 30 km/u
inrichting beoordeeld.
Hoogachtend
Burgemeester en wethouders van Hilversum
de secretaris de burgemeester
J.H. van der Vegt E.C. Bakker
Gemeente Hilversum