Gemeente Hilversum

Vragen van de PvdA inzake de verkeersveiligheid aan de Jan van der Heijdenstraat

31 oktober 2007
Hilversum, 11 juli 2007

Betreft: Schriftelijke vragen artikel 41 van het reglement van orde inzake de verkeersveiligheid aan de Jan van der Heijdenstraat

Geacht college van Burgemeester en Wethouders,
Hierbij wil ik u namens de gemeenteraadsfractie van de Partij van de Arbeid in Hilversum, in het kader van artikel 41 van het Reglement van Orde, enige vragen stellen.

Afgelopen maandag, 9 juli 2007 heeft een ongeluk plaatsgevonden op de Jan van der Heijdenstraat waarbij het slachtoffer uiteindelijk aan zijn verwondingen is overleden.
Dit ongeluk staat volgens de fractie van de PvdA Hilversum niet op zichzelf. Met name voetgangers en fietsers hebben vaak moeite om deze drukke straat over te steken. Niet alleen bij de kruising met de Lorentzweg, maar op meerdere plekken in deze straat.

De Jan van der Heijdenstraat telt volgens ons minstens 4 onveilige kruispunten, waar veel wordt overgestoken door voetgangers en fietsers, en wel:

* Jan van der Heijdenstraat / Lorentzweg,
* Jan van der Heijdenstraat / Eemnesserweg,
* Jan van der Heijdenstraat / Kometenstraat,
* Jan van der Heijdenstraat / Uitgang winkelcentrum Seinhorst

Het kruispunt met de Eemnesserweg en het kruispunt met de Kometenstraat zijn ook heel belangrijk omdat hier een school ligt en dit een route is die leidt naar winkelcentrum Seinhorst, een route die vele fietsers en voetgangers nemen!
Al jaren is in onze ogen de Jan van der Heijdenstraat een gevaarlijke weg waar niet iedereen zich houdt aan de 30km/u-zones die zijn gemaakt bij de kruispunten.

De PvdA Hilversum is van mening dat de tijdelijke stoplichten die geplaatst waren op het kruispunt Jan van der Heijdenstraat / Lorentzweg een goede oplossing waren om een druk kruispunt als deze veilig te kunnen oversteken. Wij zijn daarom van mening dat overwogen moet worden op enkele van de lastige kruisingen stoplichten te plaatsen, en dat op andere beveiligende maatregelen getroffen dienen te worden. Naar onze mening moet ook worden overwogen om dit gedeelte van de Jan van der Heijdenstraat (tussen Minckelersstraat en de rotonde) volledig 30km/u-zone te maken, dus niet alleen de kruisingen. Door het al eerder genoemde ongeval is voor ons de druppel gevallen die de emmer liet overlopen, vandaar deze schriftelijke vragen voor het college:

1. Zijn er ongevallencijfers bekend van deze straat? Zo ja, kunt u voor de gehele straat aangeven wat die zijn en of dat in uw optiek acceptabele of niet acceptabele cijfers zijn?
2. Wanneer de cijfers acceptabel zijn, waaruit blijkt dan dat dit zo is, het veiligheidsgevoel van de Hilversummers zegt namelijk iets totaal anders!

3. Deelt het college de mening dat er iets moet gebeuren aan de genoemde kruisingen om de veiligheid te verbeteren?
4. Als het college vindt dat de veiligheid verbeterd moet worden, staat de Jan van der Heijdenstraat al op de planning om op korte termijn die veiligheid ook daadwerkelijk te verbeteren?
5. Als het verbeteren van de veiligheid van deze straat nog niet voor de korte termijn in de planning staat, is er dan een mogelijkheid deze er versneld in te krijgen?

6. Deelt het college de mening dat stoplichten de veiligheid van deze straat enorm zouden verbeteren? Zo nee, waarom niet?
7. Welke andere oplossingen ziet het college om de veiligheid te verbeteren, als stoplichten niet het passende antwoord zijn? Is een 30km/u-zone over de gehele Jan van der Heijdenstraat een mogelijkheid?

In afwachting van uw antwoord, teken ik met vriendelijke groet, Bart van Wilgenburg
Fractie-assistent
Partij van de Arbeid Hilversum Johan van der Heyden Raadslid
Partij van de Arbeid Hilversum

?Antwoorden van het college van B&W d.d. 30 oktober 2007:

Alvorens achtereenvolgens op uw vragen in te gaan, wensen wij op te merken dat wij het dodelijk ongeval zeer betreuren. Uit informatie van de politie is ons gebleken dat het niet gebruiken van het zebrapad, in combinatie met noodzakelijke aandacht van de betrokken automobilist voor andere weggebruikers, als belangrijkste oorzaak van het ongeval moet worden gezien. Het ongeval heeft buiten het kruispunt plaatsgevonden en betreft geen locatiegebonden ongeval. Met andere woorden wordt er geen samenhang verondersteld tussen de inrichting van het kruispunt en het ongeval.

De huidige inrichting van het kruispunt is, tezamen met de inrichting van het kruispunt met de Eemnesserweg, in de jaren 2002 tot 2004 tot stand gekomen na uitvoerig overleg met vertegenwoordigers van bewoners, politie en andere belangengroepen. De herinrichting van de beide kruispunten is op verzoek van de gemeenteraad, naar aanleiding van de behandeling van het voorstel 'Voorrang Fietsers van Rechts', eerder uitgevoerd dan oorspronkelijk in de Infraplanning 2000 - 2010 was voorzien. Daarbij is nadrukkelijk meegegeven 'de voorrang op de betreffende kruisingen ongeregeld te laten'.
Destijds kon worden gesproken van aantoonbare verkeersonveiligheid op de beide kruispunten. Hiermee komen we bij uw vragen terecht.


1. Voor het vaststellen van de verkeersveiligheid maken wij gebruik van het systeem voor verkeersongevallen registratie, de VOR, gevestigd te Heerlen. De input voor het systeem wordt jaarlijks verzorgd door de politie. We kunnen op dit moment beschikken over ongevalcijfers t/m 2006. Uit de beschikbare gegevens blijkt een afnemende trend van het totaal aantal ongevallen op de Jan van der Heijdenstraat. Deze trend sluit in belangrijke mate aan bij de toenemende verkeersveiligheid in Hilversum. In de volgende tabel wordt het verloop van het aantal ongevallen (totaal voor letselschade en materiële schade) voor de periode 1997 - 2006 weergegeven. In 2002 heeft de reconstructie van de beide kruispunten plaatsgevonden. De tabel maakt een vergelijking mogelijk tussen de, aan de reconstructies voorafgaande jaren en de daarop volgende jaren.

Jan vd Heijdenstraat (totaal) Eemnesserweg - JvdH. (kruispunt) Lorentzweg - JvdH (kruispunt)
1997 63 8 11 1998 113 18 23 1999 75 18 12 2000 58 10 7 2001 56 7 10 2002 71 10 5 2003 52 4 6 2004 46 3 12 2005 42 7 7 2006 43 1 7

Het aantal ongevallen op de wegvakken (niet de kruispunten) concentreert zich op het traject Larenseweg - Eemnesserweg. In de laatste twee (krpnt. Lorentzweg) tot vier (krpnt. Eemnessserweg) jaar hebben op de betreffende kruispunten geen letselongevallen plaatsgevonden. De oorspronkelijk ter plaatse veel voorkomende flankbotsingen en kop- en staartongevallen zijn ongeveer gehalveerd. Op het kruispunt met de Eemnesserweg komen de oorspronkelijk veelvuldige frontale botsingen nauwelijks meer voor.


2. Objectief gezien is sprake van toegenomen verkeersveiligheid. In vergelijking met overeenkomstige situaties elders in Hilversum is de verkeersveiligheid op de Jan van der Heijdenstraat echter nog niet voldoende te noemen. Dit geldt meer voor het traject Larenseweg - Eemnesserweg dan voor eerdergenoemde kruispunten. Ongeacht de mate waarin de objectieve veiligheid (het aantal ongevallen) zich voordoet kunnen weggebruikers zich onveilig voelen. Over de kruispunten op de Jan van der Heijdenstraat rijdt veel verkeer. Dat betekent dat weggebruikers goed moeten opletten, wat kan leiden tot een subjectief onveiligheidgevoel. Dit is niet persé negatief: oplettende verkeersdeelnemers zijn vaak voorzichtig. Dit heeft op zichzelf een positief effect op het aantal ongevallen. Omgekeerd geldt dat het vergroten van de subjectieve veiligheid (schijnveiligheid) niet per definitie tot een verlaging van de objectieve verkeersveiligheid.


3. Voorgaande is voor ons vooralsnog geen aanleiding om op korte termijn op de genoemde kruispunten opnieuw maatregelen te nemen. Nut en noodzaak hiertoe moet worden beoordeeld in het kader van een verkenning naar knelpunten en oplossingenrichtingen voor het gehele traject van de Jan van der Heijdenstraat.


4. Destijds is, voor verbetering van de verkeerveiligheid, c.q. het beter functioneren van de Jan van der Heijdenstraat, in de oorspronkelijke Infraplanning 2000 - 2010 een budget opgenomen. Hieruit is de reconstructie van de eerdergenoemde kruispunten betaald. Voor de resterende jaren van de Infraplanning resteert voor de Jan van der Heijdenstraat een bedrag van EUR 700.000. Dit bedrag is vooralsnog opgenomen in de jaarschijf 2011, omdat de uitvoering gepland is in aansluiting op de maatregelen van het IBP op de buitenring Oost.


5. In de commissie Verkeer en Buurt van september jl. heeft de wethouder verkeer toegezegd begin 2008 met de commissie te spreken over de planning van de infraprojecten voor de komende jaren en de daaraan gekoppelde budgetten. Op basis van die bespreking zouden projecten, zoals maatregelen op de Jan van der Heijdenstraat, in de planning naar voren kunnen worden geschoven. Dit kan dan ten koste gaan van een ander project. Ten behoeve van deze bespreking wordt de onder antwoord 3 genoemde verkenning voor de Jan van der Heijdenstraat aangeleverd.


6. Bij de eerdergenoemde verkenning zal het antwoord op deze vraag worden betrokken.
Bij voorbaat wordt opgemerkt dat verkeersregelinstallaties niet per definitie beter zijn voor de veiligheid. Daarbij zal ook het functioneren van de kruispunten in de toekomstige situatie moeten worden beoordeeld, zoals die ontstaat na realisatie van de maatregelen op de buitenring in het kader van het IBP.
In de huidige situatie maken we graag gebruik van een dergelijke verkeersregelinstallatie, omdat vanaf vorig jaar sprake is van bouwactiviteiten in de omgeving en wegomleidingen. Incidentele toename van ('vreemd') verkeer op de Jan van der Heijdenstraat is daardoor niet altijd te vermijden. Verkeerslichten maken in dat geval de tijdelijke situatie echter beter beheersbaar. Noodzakelijke kosten hiervoor kunnen aan de verschillende projecten worden ontleend. Zo is begin dit jaar een VRI op het kruispunt met de Lorentzweg in gebruik geweest als gevolg van de bouwactiviteiten op Villa Industria. Om dezelfde reden is ook nu weer een VRI ter plaatse actief.


7. Bij de vaststelling van Plan Wegen in 1996 heeft de gemeenteraad zich, ten aanzien van functie van de Jan van der Heijdenstraat, bewust niet uitgesproken voor een verblijfsfunctie, doch voor een weg 'met een verminderde verkeersfunctie'. Hierdoor is noch sprake van een stroomfunctie, noch van een verblijfsfunctie (ofwel een 30 km/u-zone). Niettemin wordt bij de eerdergenoemde verkenning een 30 km/u inrichting beoordeeld.

Hoogachtend
Burgemeester en wethouders van Hilversum
de secretaris de burgemeester
J.H. van der Vegt E.C. Bakker