Gemeente Winschoten


Webwinkel feestelijk geopend

Op woensdagavond 31 oktober werd in de Raadzaal van het Stadhuis de webwinkel van de gemeente Winschoten officieel geopend. Gemeenteraadslid Martin Menger doorliep als eerste alle stappen om een uittreksel GBA via het internet aan te vragen. Het aanvragen was een kwestie van het kiezen van het desbetreffende product, via DigiD werd zijn identiteit vastgesteld, via iDEAL werd het uittreksel betaald en binnen twee werkdagen heeft Martin het opgevraagde document thuis.

Vanaf vandaag (donderdag 1 november) kunnen inwoners van de gemeente Winschoten digitaal producten bestellen, betalen, thuis laten bezorgen of ontvangen via e-mail. In eerste instantie gaat het om: verschillende uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie, een Bewijs van Nederlanderschap en een Attestatie de Vitae (een bewijs van in leven zijn). De eerste stap naar een digitale webwinkel is nu officieel gezet, de komende tijd zullen nog vele producten volgen.

De gemeente Winschoten wil in de toekomst meer van haar producten en diensten digitaal aanbieden. Dit om het voor inwoners van de gemeente Winschoten makkelijker te maken om producten en diensten aan te vragen, zonder daarvoor speciaal naar het gemeentehuis te moeten. Om ervoor te zorgen dat het afnemen van digitale producten ook echt veilig gebeurt, heeft de overheid DigiD in het leven geroepen. DigiD is een gemeenschappelijk systeem van en voor de overheid. Overheidsinstellingen, zoals gemeenten, kunnen door gebruik te maken van DigiD de identiteit vaststellen van burgers en bedrijven.

DigiD staat voor Digitale Identiteit, in feite een soort digitaal paspoort. Wanneer deze wordt aangemaakt (dit kan eveneens via de website van de gemeente Winschoten), dan krijgt men de beschikking over een inlogcode. Met deze inlogcode kan men bij alle overheidsinstanties terecht die gebruik maken van DigiD, bijvoorbeeld de belastingdienst.

Hoe werkt het?

Bezoekers kunnen in de webwinkel het gewenste product kiezen en dan loopt het eigenlijk vanzelf. Na het kiezen van een product komt iemand door gebruik te maken van zijn/haar DigiD code terecht in de betaalomgeving. Hier kan men via Visa, Master of iDEAL digitaal betalen. iDEAL behartigt het financiële betaalverkeer voor klanten van de Rabobank, Ing, SNS, Postbank en ABN-Amro. Het bestelde product wordt aansluitend of per mail of over de post thuis bezorgd.