Gemeente Winschoten
Webwinkel feestelijk geopend
Op woensdagavond 31 oktober werd in de Raadzaal van het Stadhuis de
webwinkel van de gemeente Winschoten officieel geopend.
Gemeenteraadslid Martin Menger doorliep als eerste alle stappen om een
uittreksel GBA via het internet aan te vragen. Het aanvragen was een
kwestie van het kiezen van het desbetreffende product, via DigiD werd
zijn identiteit vastgesteld, via iDEAL werd het uittreksel betaald en
binnen twee werkdagen heeft Martin het opgevraagde document thuis.
Vanaf vandaag (donderdag 1 november) kunnen inwoners van de gemeente
Winschoten digitaal producten bestellen, betalen, thuis laten bezorgen
of ontvangen via e-mail. In eerste instantie gaat het om:
verschillende uittreksels uit de Gemeentelijke Basis Administratie,
een Bewijs van Nederlanderschap en een Attestatie de Vitae (een bewijs
van in leven zijn). De eerste stap naar een digitale webwinkel is nu
officieel gezet, de komende tijd zullen nog vele producten volgen.
De gemeente Winschoten wil in de toekomst meer van haar producten en
diensten digitaal aanbieden. Dit om het voor inwoners van de gemeente
Winschoten makkelijker te maken om producten en diensten aan te
vragen, zonder daarvoor speciaal naar het gemeentehuis te moeten. Om
ervoor te zorgen dat het afnemen van digitale producten ook echt
veilig gebeurt, heeft de overheid DigiD in het leven geroepen. DigiD
is een gemeenschappelijk systeem van en voor de overheid.
Overheidsinstellingen, zoals gemeenten, kunnen door gebruik te maken
van DigiD de identiteit vaststellen van burgers en bedrijven.
DigiD staat voor Digitale Identiteit, in feite een soort digitaal
paspoort. Wanneer deze wordt aangemaakt (dit kan eveneens via de
website van de gemeente Winschoten), dan krijgt men de beschikking
over een inlogcode. Met deze inlogcode kan men bij alle
overheidsinstanties terecht die gebruik maken van DigiD, bijvoorbeeld
de belastingdienst.
Hoe werkt het?
Bezoekers kunnen in de webwinkel het gewenste product kiezen en dan
loopt het eigenlijk vanzelf. Na het kiezen van een product komt iemand
door gebruik te maken van zijn/haar DigiD code terecht in de
betaalomgeving. Hier kan men via Visa, Master of iDEAL digitaal
betalen. iDEAL behartigt het financiële betaalverkeer voor klanten van
de Rabobank, Ing, SNS, Postbank en ABN-Amro. Het bestelde product
wordt aansluitend of per mail of over de post thuis bezorgd.