Gemeente Alphen aan den Rijn

betere service

Nieuwe tijden, betere service

Met ingang van 1 november 2007 kunnen Alphenaren een afspraak maken voor de balies van de gemeente in het stadhuis, zodat zij precies weten wanneer zij aan de beurt zijn. Verder krijgen de balies nieuwe openingstijden, waardoor het mogelijk is de bezetting van de balies bij Burgerzaken te verbreden. Bezoekers kunnen zo sneller geholpen worden. Vanaf dat moment zijn alle balies op maandagochtend gesloten. In 2008 doet Burgerzaken een proef met een extra avondopenstelling in de drukste periode van het jaar. Van 1 mei 2008 tot en met de 2e week van de basisschoolvakantie zijn de balies ook op donderdagavond open. Met deze maatregelen komt de gemeente tegemoet aan de wens van de inwoners om de wachttijden terug te dringen. Eerder dit jaar werd al de mogelijkheid geboden om 24 uur per dag via het digitale loket op www.alphenaandenrijn.nl bepaalde diensten af te nemen. Deze mogelijkheden breidt de gemeente de komende tijd verder uit.

Werken op afspraak
Uit onderzoek blijkt dat bezoekers in Alphen aan den Rijn een korte wachttijd zwaarwegender vinden (44%) dan de openingstijden (17%). Om aan de wens van kortere wachttijden te kunnen voldoen, voert de gemeente werken op afspraak in. Door vooraf een afspraak te maken voorkomt de bezoeker dat hij met wachtrijen te maken krijgt. Voor het maken van een afspraak kunnen inwoners bellen met het Servicecentrum, telefoon 0900 - 481 11 11. Vanaf april 2008 kunnen afspraken ook via Internet gemaakt worden.

Digitale producten
Inwoners hoeven voor diverse zaken de deur niet meer uit omdat deze 24 uur per dag makkelijk te regelen zijn via het digitaal loket op www.alphenaandenrijn.nl. Het aantal diensten dat via internet kan worden geregeld, neemt de komende jaren steeds verder toe. Zo krijgt de inwoner meer mogelijkheden om te kiezen voor de vorm van dienstverlening die het beste bij hem past.

Bredere baliebezetting door nieuwe openingstijden Door een beperkte aanpassing van de openingstijden per 1 november 2007 kan de gemeente de baliebezetting bij Burgerzaken verbreden. De openingstijden van de verschillende balies worden zoveel mogelijk gelijk gesteld, namelijk van 09.00 tot 16.30 uur. Alle balies zijn vanaf dat moment niet meer op maandagochtend geopend. Wel kunnen bezoekers van Burgerzaken naast de mogelijkheid voor open inloop tijdens de openingsuren overdag (maandag t/m vrijdag) een afspraak maken, waardoor zij precies weten hoe laat ze aan de beurt zijn. Op vrijdagavond en zaterdag geldt voor Burgerzaken alleen open inloop. Bij de overige balies (Wonen en Wmo) kunnen bezoekers tussen 09.00 en 12.30 uur gewoon binnenlopen en s middags een afspraak maken. Alleen op maandag zijn deze balies s ochtends gesloten en is er s middags open inloop. Door het maken van een afspraak voorkomen ook bezoekers van deze balies dat zij te maken krijgen met wachttijden. Met deze verbeteringen wil de gemeente de klanttevredenheid van haar inwoners verder verhogen.

Klanttevredenheid
De gemeente werkt voortdurend aan het verbeteren van de dienstverlening aan haar inwoners. Niet alleen aan het loket maar ook digitaal. Om zicht te houden op de klanttevredenheid doet Alphen aan den Rijn mee met de jaarlijkse benchmark publieksdiensten. Dit onderzoek geeft inzicht in hoe Alphen aan den Rijn het doet ten opzichte van andere gemeenten. Dit jaar is Alphen aan den Rijn van de 80 deelnemende gemeenten 10e geworden.

Met ingang van 1 november 2007 gelden de volgende openingstijden voor de gemeentelijke balies:

Burgerzaken
Maandag (open inloop en op afspraak) 13.00 16.30 uur
Dinsdag t/m vrijdag (open inloop en op afspraak) 09.00 16.30 uur Vrijdagavond (open inloop) ** 18.30 20.00 uur
Zaterdag (open inloop) ** 10.00 12.00 uur
Proef: extra avondopenstelling op de donderdag** 18.30 20.00 uur In de periode van 1 mei 2008 tot en met de
2e week van de basisschoolvakantie

Wonen
Maandag (open inloop) 13.00 16.30 uur
Dinsdag t/m vrijdag (open inloop) 09.00 12.30 uur
Dinsdag t/m vrijdag (afspraak) 12.30 16.30 uur
Vrijdagavond (afspraak) 18.30 20.00 uur

WMO
Maandag (open inloop) 13.00 16.30 uur Dinsdag t/m vrijdag (open inloop) 09.00 12.30 uur Dinsdag t/m vrijdag (afspraak) 12.30 16.30 uur

Ontvangstbalie
Maandag t/m vrijdag
08.30 17.30 uur
Vrijdagavond
18.30 20.00 uur
Zaterdag
10.00 12.00 uur


** Op vrijdagavond, zaterdag en de proef op donderdagavond uitsluitend voor: paspoort, rijbewijs, identiteitsbewijs, uittreksel persoonsregister, verhuizingen en afhalen parkeervergunningen.

© Gemeente

Alphen aan den Rijn

Stadhuisplein 1

2405 SH Alphen aan den Rijn

Tel: 0900 - 481 11 11

Fax: (0172) 46 55 64

gemeente@alphenaandenrijn.nl

Postbus 13, 2400 AA

Alphen aan den Rijn