Gemeente Alphen aan den Rijn
betere service
Nieuwe tijden, betere service
Met ingang van 1 november 2007 kunnen Alphenaren een afspraak maken
voor de balies van de gemeente in het stadhuis, zodat zij precies
weten wanneer zij aan de beurt zijn. Verder krijgen de balies nieuwe
openingstijden, waardoor het mogelijk is de bezetting van de balies
bij Burgerzaken te verbreden. Bezoekers kunnen zo sneller geholpen
worden. Vanaf dat moment zijn alle balies op maandagochtend gesloten.
In 2008 doet Burgerzaken een proef met een extra avondopenstelling in
de drukste periode van het jaar. Van 1 mei 2008 tot en met de 2e week
van de basisschoolvakantie zijn de balies ook op donderdagavond open.
Met deze maatregelen komt de gemeente tegemoet aan de wens van de
inwoners om de wachttijden terug te dringen. Eerder dit jaar werd al
de mogelijkheid geboden om 24 uur per dag via het digitale loket op
www.alphenaandenrijn.nl bepaalde diensten af te nemen. Deze
mogelijkheden breidt de gemeente de komende tijd verder uit.
Werken op afspraak
Uit onderzoek blijkt dat bezoekers in Alphen aan den Rijn een korte
wachttijd zwaarwegender vinden (44%) dan de openingstijden (17%). Om
aan de wens van kortere wachttijden te kunnen voldoen, voert de
gemeente werken op afspraak in. Door vooraf een afspraak te maken
voorkomt de bezoeker dat hij met wachtrijen te maken krijgt. Voor het
maken van een afspraak kunnen inwoners bellen met het Servicecentrum,
telefoon 0900 - 481 11 11. Vanaf april 2008 kunnen afspraken ook via
Internet gemaakt worden.
Digitale producten
Inwoners hoeven voor diverse zaken de deur niet meer uit omdat deze 24
uur per dag makkelijk te regelen zijn via het digitaal loket op
www.alphenaandenrijn.nl. Het aantal diensten dat via internet kan
worden geregeld, neemt de komende jaren steeds verder toe. Zo krijgt
de inwoner meer mogelijkheden om te kiezen voor de vorm van
dienstverlening die het beste bij hem past.
Bredere baliebezetting door nieuwe openingstijden
Door een beperkte aanpassing van de openingstijden per 1 november 2007
kan de gemeente de baliebezetting bij Burgerzaken verbreden. De
openingstijden van de verschillende balies worden zoveel mogelijk
gelijk gesteld, namelijk van 09.00 tot 16.30 uur. Alle balies zijn
vanaf dat moment niet meer op maandagochtend geopend. Wel kunnen
bezoekers van Burgerzaken naast de mogelijkheid voor open inloop
tijdens de openingsuren overdag (maandag t/m vrijdag) een afspraak
maken, waardoor zij precies weten hoe laat ze aan de beurt zijn. Op
vrijdagavond en zaterdag geldt voor Burgerzaken alleen open inloop.
Bij de overige balies (Wonen en Wmo) kunnen bezoekers tussen 09.00 en
12.30 uur gewoon binnenlopen en s middags een afspraak maken. Alleen
op maandag zijn deze balies s ochtends gesloten en is er s middags
open inloop. Door het maken van een afspraak voorkomen ook bezoekers
van deze balies dat zij te maken krijgen met wachttijden. Met deze
verbeteringen wil de gemeente de klanttevredenheid van haar inwoners
verder verhogen.
Klanttevredenheid
De gemeente werkt voortdurend aan het verbeteren van de
dienstverlening aan haar inwoners. Niet alleen aan het loket maar ook
digitaal. Om zicht te houden op de klanttevredenheid doet Alphen aan
den Rijn mee met de jaarlijkse benchmark publieksdiensten. Dit
onderzoek geeft inzicht in hoe Alphen aan den Rijn het doet ten
opzichte van andere gemeenten. Dit jaar is Alphen aan den Rijn van de
80 deelnemende gemeenten 10e geworden.
Met ingang van 1 november 2007 gelden de volgende openingstijden voor
de gemeentelijke balies:
Burgerzaken
Maandag (open inloop en op afspraak) 13.00 16.30
uur
Dinsdag t/m vrijdag (open inloop en op afspraak) 09.00 16.30 uur
Vrijdagavond (open inloop) ** 18.30
20.00 uur
Zaterdag (open inloop) ** 10.00
12.00 uur
Proef: extra avondopenstelling op de donderdag** 18.30 20.00 uur
In de periode van 1 mei 2008 tot en met de
2e week van de basisschoolvakantie
Wonen
Maandag (open inloop) 13.00
16.30 uur
Dinsdag t/m vrijdag (open inloop) 09.00
12.30 uur
Dinsdag t/m vrijdag (afspraak) 12.30
16.30 uur
Vrijdagavond (afspraak) 18.30
20.00 uur
WMO
Maandag (open inloop) 13.00
16.30 uur Dinsdag t/m vrijdag (open
inloop) 09.00 12.30 uur
Dinsdag t/m vrijdag (afspraak) 12.30
16.30 uur
Ontvangstbalie
Maandag t/m vrijdag
08.30 17.30 uur
Vrijdagavond
18.30 20.00 uur
Zaterdag
10.00 12.00 uur
** Op vrijdagavond, zaterdag en de proef op donderdagavond uitsluitend
voor: paspoort, rijbewijs, identiteitsbewijs, uittreksel
persoonsregister, verhuizingen en afhalen parkeervergunningen.
© Gemeente
Alphen aan den Rijn
Stadhuisplein 1
2405 SH Alphen aan den Rijn
Tel: 0900 - 481 11 11
Fax: (0172) 46 55 64
gemeente@alphenaandenrijn.nl
Postbus 13, 2400 AA
Alphen aan den Rijn