Gemeente Rotterdam

Nr. 196
30 oktober 2007

Overheid en bedrijfsleven slaan handen ineen

Ambitieus programma moet Rotterdamse haven bereikbaar houden

Tijdens de verbreding van de A15 die vanaf 2010 zal plaatsvinden, moet de hoeveelheid verkeer met 20% worden teruggebracht, alleen dan kan de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven worden beheerst. Dit moet worden bereikt door alternatieven voor woon-werkverkeer en andere vormen van goederentransport. Ook wordt gekeken naar een beloningssysteem voor automobilisten die spitsuren mijden. Deze maatregelen staan in het programma "Bereikbare Haven" dat gisteravond door Jeannette Baljeu (o.m. wethouder en portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de stadsregio) en wethouder Mark Harbers (Economie, Haven en Milieu) samen met bestuurders van Deltalinqs, Kamer van Koophandel, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam N.V., gemeente Spijkenisse en Transport en Logistiek Nederland is getekend.

Vanaf begin 2010 wordt de A15 verbreed tussen de Maasvlakte en het Vaanplein, de belangrijkste route naar de haven. Deze werkzaamheden leveren hinder op voor het verkeer. Doel van het programma is de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven de komende jaren te garanderen. "Een goede bereikbaarheid is niet alleen goed voor de economie, maar ook voor het milieu,'' stelt verkeerswethouder Jeannette Baljeu. "Als iedereen één dag per week zijn auto laat staan betekent dat minder energieverbruik, een schonere lucht en minder geluidhinder." Het programma komt wat haar betreft bovenop de al geplande maatregelen binnen het Urgentieprogramma Randstad. Daarin zijn vooral investeringsprojecten opgenomen die op langere termijn de bereikbaarheid van de haven verbeteren.

Maatregelen
Overheid en bedrijfsleven hebben afspraken gemaakt over tien maatregelen die op korte termijn moeten bijdragen aan o.m. het voorkomen van incidenten op de A15 en de doorstroming tijdens de spits moeten bevorderen. Het gaat onder meer om het voorkomen van pechgevallen door strenge controles op onderhoud van voertuigen, het zo snel mogelijk vrijmaken van de weg na ongevallen via incidentmanagement, het verbeteren van de bewegwijzering en het invoeren van een dynamisch inhaalverbod. Verder hebben elf logistieke dienstverleners hun medewerking toegezegd aan een proef voor verbetering van route- en ritplanning, door koppeling van boordcomputers en draadloze netwerken. Daarnaast zijn afspraken gemaakt over projecten rond een 24-uurs logistiek, waarbij vervoerders ook buiten de spits kunnen laden en lossen. Ook zal de onlangs aangestelde verkeersmarinier actief zijn in de Rotterdamse haven. Spitsmijden
Ook zal worden gekeken of het project 'spitsmijden', kan worden toegepast. Daarin worden automobilisten tegen beloning verleid buiten de spitsuren te reizen of voor een alternatief te kiezen. Het project moet leiden tot vijf procent minder verkeer, zo'n duizend auto's in de spitsuren. Er zal een eerste inschatting gemaakt worden of het bedrijfsleven hiermee kan werken. Dit vraagt immers om flexibele werktijden en afspraken over een beloningssysteem.

De bereikbaarheid van de Rotterdamse haven is van groot belang voor het functioneren van het haven- en industrieel complex. Een bereikbare haven draagt bij aan een veerkrachtige economie en een sterke internationale concurrentiepositie van de Randstad. Het is de bedoeling dat de maatregelen vanaf 2008 van kracht worden. Afgesproken is dat verkend gaat worden of er naast deze afspraken, nog meer ingrijpende maatregelen nodig zijn.

noot voor de redactie/

Gemeente Rotterdam