Vereniging Eigen Huis: Hypotheekinformatie laat te wensen over
01/11/2007 08:00
Vereniging Eigen Huis
Vereniging Eigen Huis: Hypotheekinformatie laat te wensen over
Amersfoort, 1 november 2007
Een hypotheek kiezen is voor veel huizenkopers een ingewikkeld en chaotisch proces. De manier waarop mensen informatie krijgen over hypotheken kan beter, zo meent Vereniging Eigen Huis op basis van eigen onderzoek. De verstrekte hypotheekinformatie moet beter gestructureerd worden aangeboden en het taalgebruik kan veel begrijpelijker. De volledige hypotheekinformatie moet vroegtijdig worden gegeven en niet achteraf, als het contract al is getekend. Een andere belangrijke wens van consumenten is dat de hypotheekinformatie minder in algemene termen wordt verstrekt en meer wordt afgestemd op hun persoonlijke situatie.
Kenniskloof
"Er wordt verondersteld dat je een bepaalde basiskennis van hypotheken hebt, maar die heb ik niet", is een veelzeggende uitspraak van een van de ondervraagden. "Bij sommige adviseurs moet je bijna econoom zijn om het te kunnen volgen", zegt een ander. Hieruit blijkt dat er een kennis- en begripskloof zit tussen de deskundige hypotheekadviseur en de consument, die meestal gewoon op zoek is naar de voor hem beste en de goedkoopste hypotheek. Vakjargon en afkortingen maken informatie vaak onbegrijpelijk. Hierdoor is het gevaar aanwezig dat er een mismatch ontstaat tussen wat door de adviseur wordt verteld en wat door de klant wordt begrepen. De toevoeging van een verklarende woordenlijst bij de hypotheekinformatie is een kleine moeite en kan al veel onbegrip en verwarring voorkomen.
Gestructureerde informatie
Voorbeeldberekeningen voor standaardsituaties spreken de mensen niet erg aan. De vraag "wat betekent dat in mijn situatie?" blijft daarmee onbeantwoord. Een goed hypotheekadvies is een financieel advies waarin alle kostenposten worden betrokken. Alleen op die manier wordt duidelijk wat er maandelijks overschiet na betaling van de hypotheek, de belastingen, de premies en verzekeringen en andere vaste lasten.
Geen grapjes
Huizenkopers weten dat ze met de hypotheek voor een belangrijke keuze staan. Omdat mensen bij hun beslissing sterk leunen op de adviseur, is een gevoel van begrip en vertrouwen belangrijk. Een hypotheekadviseur wordt direct met wantrouwen bekeken als hij steken laat vallen, niet voldoende ingaat op de persoonlijke situatie of vragen tijdens het adviesgesprek met grapjes afdoet. Het gevoel van afhankelijkheid is sterker onder starters dan onder degenen die al eerder een hypotheek hebben afgesloten.
http://www.eigenhuis.nl
Noot voor de redactie:
Noot voor de redactie,