Unilever NV



RESULTATEN DERDE KWARTAAL EN NEGEN MAANDEN 2007 EN INTERIM-DIVIDENDEN

BELANGRIJKSTE CIJFERS
(niet door de externe accountants gecontroleerd) Derde kwartaal 2007 miljoen Negen maanden 2007 Stijging/(Daling) Stijging/(Daling) Actuele Actuele Constante Actuele Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen koersen koersen

Voortgezette bedrijfsactiviteiten: 10 243 1% 4% Omzet 30 297 1% 4% 1 403 (7)% (4)% Bedrijfswinst 4 148 (5)% (1)% 1 370 21% 24% Winst vóór belastingen 4 114 9% 11% 1 069 37% 40% Nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten 3 274 17% 20% 1 068 31% 34% Nettowinst uit totale bedrijfsactiviteiten 3 349 15% 18%

Winst per aandeel: 0,35 44% 47% Uit voortgezette bedrijfsactiviteiten (in euro's) 1,07 20% 23% 0,35 38% 40% Uit totale bedrijfsactiviteiten (in euro's) 1,10 17% 20%

RESULTATEN DERDE KWARTAAL HOUDEN MOMENTUM VAST HOOFDPUNTEN

Financiële hoofdpunten
· Groei van de onderliggende verkopen van 5,3% in de eerste negen maanden. Groei van de onderliggende verkopen in het derde kwartaal van 4,5% (5,2% gecorrigeerd voor de aanpassing van IT-systemen in de Verenigde Staten waardoor verkopen naar voren werden gehaald in het tweede kwartaal). · Brutowinstmarge van 13,7% in het kwartaal en in de eerste negen maanden, met een onderliggende verbetering van respectievelijk 0,2 en 0,3 procentpunt. · Winst per aandeel uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg in de eerste negen maanden met 20%, met een hogere bijdrage uit joint ventures en geassocieerde maatschappijen, lagere financieringslasten en een lager effectief belastingtarief.

Operationele hoofdpunten
· Groeitempo vastgehouden in alle regio's en categorieën, grotendeels in lijn met de markten. · Verdere sterke stijging van grondstofkosten, gecompenseerd door toegenomen prijsverhogingen en een sterke bijdrage van kostenbesparingsprogramma's. · Goede voortgang met de implementatie van de versnelde herstructureringsplannen en de ontwikkeling van de portfolio. Herstructureringslasten van 234 miljoen zijn ten laste gebracht van de bedrijfswinst in het derde kwartaal.

Interim-dividend
· Interim-dividend van 0,25 per aandeel NV en 17,00p per aandeel PLC.


---

TOELICHTING GROUP CHIEF EXECUTIVE

"Het derde kwartaal laat zien dat we het momentum van de eerste helft van 2007 vasthouden. De focus op onze groeiprioriteiten, in combinatie met een hoger niveau van innovatie, het sneller introduceren van nieuwe producten en een betere uitvoering in de markt, zorgt voor consistente en duurzame autonome omzetgroei.
Tegelijkertijd zien we een derde kwartaal op rij met een onderliggende verbetering van de brutowinstmarges, ondanks een aanzienlijk lastiger kostenklimaat. Grondstofkosten zijn scherp gestegen, maar we zijn erin geslaagd dit te compenseren door op het juiste moment prijzen te verhogen en dankzij een voortdurende bijdrage van onze kostenbesparingsprogramma`s. We hebben een goede start gemaakt met de uitvoering van het versnelde veranderingsprogramma dat we in augustus aankondigden. In het derde kwartaal hebben we de vorming van verscheidene nieuwe meerlandenorganisaties in gang gezet, evenals significante herstructureringen in onze toeleveringsketen in Europa. Daarnaast hebben we een aantal veranderingen in onze portfolio aangekondigd, waaronder de uitbreiding van de internationale joint venture van Lipton-ijsthee met PepsiCo. Vooruitkijkend, ben ik vol vertrouwen dat we onze in augustus afgegeven doelstellingen voor 2007 zullen behalen, en dat ons veranderingsprogramma ons een goede uitgangspositie zal verschaffen om onze doelstellingen voor de langere termijn te realiseren."

Patrick Cescau, Group Chief Executive 1 november 2007

INLICHTINGEN

Media: Media Relations Team Beleggers: Investor Relations Team NL +31 10 217 4844 UK +44 20 7822 6830 tanno.massar@unilever.com investor.relations@unilever.com press-office.rotterdam@unilever.com US +1 201 894 2615 UK +44 20 7822 6805 investor.relations-NewYork@unilever.com tim.johns@unilever.com

Een webcast van de presentatie van de resultaten is beschikbaar op: www.unilever.com/ourcompany/investorcentre/results/quarterlyresults/default.asp


---

RESULTATEN UNILEVER DERDE KWARTAAL 2007 EN INTERIM-DIVIDENDEN

In de volgende toelichting geven we `groei van de onderliggende verkopen' weer tegen constante wisselkoersen, exclusief het effect van acquisities en desinvesteringen. In de `Omzet' is het effect van wisselkoersen en acquisities en desinvesteringen opgenomen. Unilever hanteert de begrippen `constante wisselkoersen' en `onderliggende' voornamelijk voor interne-prestatiemeting en begrotingsdoeleinden. Daarnaast gebruiken we de veranderingen in de `beschikbare vrije kasstroom' en het `rendement op het geïnvesteerd vermogen' om de vooruitgang te meten ten opzichte van onze langetermijndoelstellingen. Unilever is van mening dat dergelijke maatstaven aan aandeelhouders aanvullende informatie geven over de onderliggende trends. Deze maatstaven zijn niet gedefinieerd binnen IFRS of algemeen aanvaarde grondslagen voor de financiële verslaggeving in de Verenigde Staten (US GAAP) en zijn ook niet bedoeld ter vervanging van binnen deze grondslagen gedefinieerde maatstaven, zoals omzet, winst en kasstroom. Meer informatie over deze maatstaven is beschikbaar op www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.


1. SAMENVATTING VAN DE BEDRIJFSRESULTATEN OVER HET DERDE KWARTAAL De onderliggende verkopen groeiden in het derde kwartaal met 4,5%. Dit is een voortzetting van de positieve trend in het eerste halfjaar. Zonder de invoering van het nieuwe IT-systeem in de Verenigde Staten, die het tweede kwartaal een impuls gaf van 0,7% en het derde kwartaal met eenzelfde percentage liet dalen, zou de groei van de onderliggende verkopen in het derde kwartaal 5,2% zijn geweest. De groei van de onderliggende verkopen in de eerste negen maanden bedroeg 5,3%, met consistente prestaties in alle drie kwartalen. De bijdrage uit prijsverhogingen, die we doorvoeren om sterk stijgende grondstofkosten te compenseren, nam toe tot 2,1% in het derde kwartaal.
De gestage onderliggende verbetering in Europa zette door, met een groei van 1,9% in de eerste negen maanden. De groei in het derde kwartaal was lager en bedroeg 0,7%, voornamelijk veroorzaakt door het effect van het weer op de ijsverkopen, wat zorgde voor een daling van de groei in Europa in het kwartaal met ongeveer 2 procentpunt. Noord- en Zuid-Amerika stegen met 4,2% in de eerste negen maanden, met een solide groei van 3,6% in de Verenigde Staten en een groei van 5,1% in Latijns-Amerika. Azië Afrika laat een consistente groei zien over een brede linie in landen en categorieën, met een stijging van 11,4% in de eerste negen maanden.
Alle categorieën lieten in de eerste negen maanden een goede groei zien, gedreven door volume. In het derde kwartaal deden vooral culinaire producten, dressings, spreads en huishoudelijke verzorging het goed. IJs en dranken lieten een aanhoudend sterke groei zien in de opkomende markten, maar er waren lagere verkopen in het derde kwartaal in Europa. Persoonlijke verzorging had een relatief minder sterk derde kwartaal na een sterke start van het jaar, deels veroorzaakt door een andere fasering van innovaties en door de overgang naar een nieuw IT-systeem in de Verenigde Staten. Investeringen in reclame en promoties richten we vooral op initiatieven in onze prioriteitsgebieden en deze zijn grotendeels verhoogd in lijn met de verkopen in de eerste negen maanden. Grondstofkosten stijgen nog steeds sterk, maar we zijn erin geslaagd deze stijgingen gedurende de eerste negen maanden ruimschoots het hoofd te bieden door besparingsprogramma's en prijsverhogingen. In het derde kwartaal hadden hogere grondstofkosten een effect van 2,5 procentpunt op de verkopen, maar dit werd gecompenseerd door prijsverhogingen en een hoger niveau van besparingen.


---


2. FINANCIËLE TOELICHTING

2.1 Omzet
De groei van de onderliggende verkopen van 4,5% in het kwartaal en van 5,3% in de eerste negen maanden werd gedeeltelijk tenietgedaan door het effect van desinvesteringen en wisselkoersen, wat resulteerde in een omzet die in het kwartaal 1,2% hoger was en in de eerste negen maanden 1,3%. 2.2 Bedrijfswinst
De bedrijfswinst is in het derde kwartaal met 6,6% gedaald. De brutowinstmarge van 13,7% was
1,1 procentpunt lager dan een jaar geleden door hogere herstructureringslasten. Vóór verwerking van herstructureringen, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen was de brutowinstmarge in het kwartaal 0,2 procentpunt hoger.
In de eerste negen maanden was de bedrijfswinst 4,6% lager dan een jaar geleden. De brutowinstmarge van 13,7% was inclusief hogere herstructureringslasten en minder winsten op desinvesteringen. Vóór verwerking van deze posten was de brutowinstmarge 0,3 procentpunt hoger dan een jaar geleden. Investeringen in reclame en promoties als percentage van de omzet waren 0,4 procentpunt lager dan vorig jaar.
2.3 Financieringslasten en belastingen
De financieringslasten van nettoleningen waren 4,3% lager dan vorig jaar in hetzelfde kwartaal, waarbij de voordelen behaald door een lager niveau van de nettoschuld de hogere tarieven meer dan tenietdeden. In de eerste negen maanden was de financieringslast van nettoleningen 19% lager. In het derde kwartaal van vorig jaar hebben we een voorziening genomen van 300 miljoen voor de conversie in 2005 van preferente aandelen uitgegeven in 1999. We hebben deze betalingen nu bijna afgerond. Inclusief overige lasten zullen de totale kosten uitkomen op ongeveer 310 miljoen. De bate uit financiering van pensioenen steeg tot 42 miljoen in het derde kwartaal en 109 miljoen in de eerste negen maanden als gevolg van een betere dekkingsgraad van onze regelingen en hogere verwachte beleggingsrendementen.
Het belastingtarief van 22% in het kwartaal en 21% in de eerste negen maanden was lager dan vorig jaar, vooral door de voordelige afwikkeling van belastingonderzoeken en een betere landenmix. We verwachten nu een tarief van ongeveer 23% voor het volledige jaar 2007. 2.4 Joint ventures, geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa Ons aandeel in de nettowinst uit joint ventures is met ongeveer 50% gestegen in het kwartaal en met ongeveer 60% in de eerste negen maanden. Dit wordt met name veroorzaakt door de aanhoudend sterke groei in de samenwerkingsverbanden tussen Lipton en PepsiCo op het gebied van ijsthee. Het gecombineerde aandeel in de nettowinst van geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten was licht lager in het kwartaal, maar is in de eerste negen maanden gestegen tot 88 miljoen, in vergelijking met 30 miljoen vorig jaar. Dit is met name het gevolg van een bate in het eerste kwartaal uit een van onze venture capital-fondsen.
2.5 Nettowinst en winst per aandeel
De nettowinst uit voortgezette bedrijfsactiviteiten steeg met 37% in het kwartaal en met 17% in de eerste negen maanden. De winst per aandeel op dezelfde basis nam toe met respectievelijk 44% en 20%. De nettowinst, inclusief beëindigde bedrijfsactiviteiten, steeg met 31% in het kwartaal en met 15% in de eerste negen maanden, waarbij de winst per aandeel op eenzelfde basis omhoog ging met respectievelijk 38% en 17%.


---

2.6 Dividenden

In overeenstemming met ons beleid is het interim-dividend vastgesteld op 35% van het totale gewone dividend voor het voorgaande jaar, op basis van de sterkste van de twee valuta's waarin wij rapporteren over de eerste negen maanden van het jaar. Voor deze periode was dat het pond sterling. Het interim-dividend, dat op
5 december 2007 zal worden uitgekeerd, is daarom vastgesteld op 0,25 per gewoon aandeel Unilever N.V. van nominaal 0,16, een stijging van 9% ten opzichte van vorig jaar. Het interim-dividend per gewoon aandeel Unilever PLC van nominaal 3 1/9p is vastgesteld op 17,00p, eveneens een stijging van 9% ten opzichte van vorig jaar. De aandelen Unilever N.V. zullen op 2 november 2007 ex-dividend gaan en de aandelen Unilever PLC op 7 november 2007.
2.7 Kasstromen
Eind september hadden we aandelen ingekocht voor een bedrag van 1,1 miljard als onderdeel van het voor dit jaar geplande inkoopprogramma ter waarde van 1,5 miljard. 2.8 Kasstromen
In de eerste negen maanden van het jaar was de nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 0,4 miljard lager dan in dezelfde periode in 2006. De kasstroom uit de onderliggende activiteiten was hoger, maar werd meer dan tenietgedaan door hogere uitgaande kasstromen met betrekking tot herstructureringsprogramma's en werkkapitaal, met name in Europa na een laag niveau aan het begin van het jaar. Overige investeringsactiviteiten zijn inclusief hogere winsten uit joint ventures en geassocieerde maatschappijen.
De kasinstroom met betrekking tot eigen aandelen wordt met name veroorzaakt door aandelenoptieplannen voor het seniormanagement. Overige financieringsactiviteiten waren 0,3 miljard hoger en bestaan onder andere uit betalingen aan voormalige houders van preferente aandelen. 2.9 Balans
Verbeteringen in de dekkingsgraad van pensioenregelingen komen tot uitdrukking in een stijging van de waarde van beleggingen bij regelingen met een overschot en lagere verplichtingen bij regelingen met een tekort. Latente belastingverplichtingen en -vorderingen zijn voornamelijk gewijzigd als gevolg van deze veranderingen in pensioenposities.
De afname van goodwill en immateriële vaste activa wordt veroorzaakt door de invloed van een sterke euro op activa gehouden in Amerikaanse dollars.
Het werkkapitaal is toegenomen na een bijzonder laag niveau aan het begin van het jaar. Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen zijn inclusief de verplichtingen met betrekking tot het inkoopprogramma voor eigen aandelen.
2.10 Pensioenen
De dekkingsgraad van de belangrijkste pensioenregelingen van de Groep is verbeterd sinds het begin van het jaar als gevolg van een stijging van de waarden van de beleggingen, bijdragen aan de regelingen en afname van de verplichtingen als gevolg van hogere rekenrentes, rekening houdend met licht hogere inflatieverwachtingen. Sinds het begin van 2007 worden de aanpassingen ieder kwartaal verwerkt in de balans. De nettoverplichting voor alle regelingen bedraagt 0,8 miljard, een afname ten opzichte van 3,1 miljard aan het begin van het jaar. Dit is inclusief pensioenactiva voor fondsen met een overschot van 2,4 miljard, pensioenverplichtingen van fondsen met een tekort van 0,9 miljard en pensioenverplichtingen die niet zijn ondergebracht bij externe fondsen van 2,3 miljard. Sommige regelingen die voorheen niet zijn ondergebracht bij externe fondsen zijn dit nu deels wel.


---


3. OPERATIONEEL VERSLAG

3.1 Europa
Derde kwartaal 2007 Negen maanden 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 3 880 3 905 (0,6) 0,7 Omzet ( miljoen) 11 465 11 385 0,7 1,9

13,0 15,1 Brutowinstmarge (%) 13,7 15,0 Na verwerking van: (4,6) (1,1) - RDI's* (2,6) (0,6)
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
De regio heeft haar gestage verbetering vastgehouden met een groei van de onderliggende verkopen van 1,9% in de eerste negen maanden. In de hele regio houdt de consumentenvraag stand en ons bedrijf profiteert van de uitvoering van het `One Unilever'-programma en verbeterde innovatie. Zuid-Europa leverde een goede bijdrage, met name Italië, Spanje en Griekenland. Datzelfde geldt voor Centraal- en Oost-Europa (met name Rusland en Polen). Onze bedrijven in Frankrijk en Duitsland deden het opnieuw beter. De resultaten in het Verenigd Koninkrijk lieten een gemengd beeld zien, met een stijging van marktaandeel in dressings en deodorants en een daling van marktaandeel in haarverzorging en wasmiddelen. Het weer in Noord-Europa had een negatief effect op de ijsverkopen in het derde kwartaal, waardoor de totale groei in Europa met 2 procentpunt daalde tot 0,7%. Ons sterke innovatie- en marketingprogramma heeft er echter voor gezorgd dat we in ijs marktaandeel hebben gewonnen en na een sterke start van het seizoen zijn onze ijsverkopen over de eerste negen maanden grotendeels in lijn met die van vorig jaar. De volumes namen toe met 2,5% in de eerste negen maanden. In een aantal categorieën hebben we de adviesprijzen verhoogd, maar we hebben ook gereageerd op een toename van promotionele activiteiten door concurrenten in een aantal markten. Dit leidde, samen met lagere olijfolieprijzen, in z'n totaliteit tot een lichte daling van het nettoprijsniveau in de eerste negen maanden. Versnelde verandering
Op het gebied van portfolio-ontwikkeling en herstructurering hebben we inmiddels aanzienlijke vooruitgang geboekt. We zijn overeengekomen om de succesvolle internationale joint venture van Lipton -ijsthee met PepsiCo uit te breiden naar alle landen in Europa en zijn van plan het merk Boursin te verkopen. We hebben verder actie ondernomen om drie nieuwe meerlandenorganisaties te vormen en hebben de stroomlijning of sluiting aangekondigd van fabrieken in vier landen. Innovatie
Onze innovaties blijven gericht op de mogelijkheden die vitaliteit ons biedt. We hebben Lipton Linea, afslankthee, geïntroduceerd in Frankrijk, Zwitserland en Portugal, en in Duitsland hebben we Knorr Vie- drankjes op de markt gebracht. De groei van Hellmann's kreeg een impuls door de nieuwe `light' mayonaise met citrusvezel. In ijs hebben we dit jaar een sterk innovatieprogramma met Frusì, yoghurtijs met volkoren muesli en stukjes echt fruit, en nieuwe verfrissende varianten van Magnum. Clear-antiroosshampoo is gelanceerd in Rusland, tegelijk met introducties in Azië en Latijns-Amerika. De eerste resultaten zijn goed. Dove pro·age, het nieuwe assortiment producten speciaal ontwikkeld voor 50-plussers, doet het goed in Europa, evenals elders. De geconcentreerde vloeibare wasmiddelen `Small and mighty' zijn dit jaar in zes Europese landen geïntroduceerd.


---

Winstgevendheid

De brutowinstmarge van 13,7% in de eerste negen maanden was 1,3 procentpunt lager dan een jaar geleden, geheel als gevolg van een hoger niveau van herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen. Vóór verwerking van deze posten zou de brutowinstmarge 0,7 procentpunt hoger zijn geweest dan vorig jaar. Kostenbesparingsprogramma's en een lager niveau van reclame en promoties compenseerden ruimschoots de toegenomen grondstof- en overige kosten.


---

3.2 Noord- en Zuid-Amerika

Derde kwartaal 2007 Negen maanden 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 3 357 3 435 (2,3) 2,8 Omzet ( miljoen) 10 108 10 331 (2,2) 4,2

14,8 15,9 Brutowinstmarge (%) 14,7 15,5 Na verwerking van: (0,7) (0,7) - RDI's* (0,7) (0,2)
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
De onderliggende verkopen stegen met 4,2% in de eerste negen maanden, met een sterke bijdrage van de Verenigde Staten van 3,6%. Prijsverhogingen zorgen voor goede resultaten: er waren stijgingen in de meeste landen en categorieën met een totaal van 2,1% voor de hele regio in de eerste negen maanden. Het verhogen van de voorraden door klanten, vooruitlopend op de implementatie van een geharmoniseerd IT-systeem (als onderdeel van het `One Unilever'-programma) in de Verenigde Staten, gaf de verkopen in het tweede kwartaal een impuls en drukte de verkopen in het derde kwartaal met ongeveer 70 miljoen. Dit zorgde ervoor dat de groei in Noord- en Zuid-Amerika in het derde kwartaal ongeveer 2 procentpunt lager uitkwam op 2,8%, maar voor de eerste negen maanden was het effect neutraal. In de Verenigde Staten was de consumentenvraag in onze markten tot nu toe redelijk sterk. In de eerste negen maanden zijn onze verkopen goed gegroeid in de meeste categorieën. In het derde kwartaal deden met name Skippy-spreads, de diepvriesmaaltijden van Bertolli en Hellmann's-mayonaise het goed. Persoonlijke verzorging had echter een enigszins zwakker kwartaal, veroorzaakt door een andere fasering van innovaties dit jaar en door licht verlies van marktaandeel in huidverzorging in een sterk concurrerende markt. In ijs is de omzet in de eerste negen maanden lager, waarbij hogere prijzen werden tenietgedaan door een lager volume. Ons bedrijf in Mexico heeft opnieuw vooruitgang geboekt en groeide goed in het kwartaal. De verbeterde resultaten werden met name veroorzaakt door de culinaire producten van Knorr, de drankjes met soja van AdeS en de mayonaise van Hellmann's. In Brazilië lieten de verkopen in de eerste negen maanden slechts een bescheiden groei zien; daar hadden we te kampen met verhevigde concurrentie van lokale producenten op het gebied van spreads, tomatenproducten en huidverzorging. In haarverzorging hebben we aanzienlijke prijsverhogingen doorgevoerd bij Seda, wat leidde tot lagere verkopen in het kwartaal, een scherpe daling van de handelsvoorraden en licht verlies van marktaandeel. Canada, Argentinië, de Andina-landen en Centraal- Amerika deden het in het algemeen erg goed. Versnelde verandering
In het derde kwartaal voltooiden we de vorming van een joint venture met Perdigão voor de verdere ontwikkeling van Becel, onze margarine voor een gezond hart. Tevens rondden we de verkoop af van onze lokale Braziliaanse margarinemerken. We hebben verder de integratie aangekondigd van de Noord-Amerikaanse ijsactiviteiten met onze bedrijven in de Verenigde Staten en Canada. Innovatie
In Latijns-Amerika heeft Knorr z'n gezondheidsimago verder uitgebouwd met nieuwe varianten bouillons en verbeterde soepen. De `real'-campagne van Hellmann's legt de nadruk op de simpele ingrediënten die van nature veel Omega 3 bevatten en in de Verenigde Staten is een cholesterolvrije mayonaise gelanceerd. In ijs hebben we het assortiment van Breyers `double churn' in de Verenigde Staten uitgebreid met vetvrije en `light'- varianten en varianten waaraan geen suiker is toegevoegd; innovaties in Latijns-Amerika zijn zowel gericht op vitaliteit als op producten voor consumenten met een laag inkomen. In de Verenigde Staten zijn, onder de naam Promise Activ SuperShots, in het derde kwartaal cholesterolverlagende minidrankjes geïntroduceerd die in Europa al succesvol zijn.
Innovaties in persoonlijke verzorging dit jaar weerspiegelen de nieuwe, meer mondiale aanpak. Clear- antiroosshampoo werd recent in Brazilië geïntroduceerd, terwijl het Dove pro·age-assortiment in huidverzorging, deodorants en shampoos in de Verenigde Staten is gelanceerd op hetzelfde moment als in Europa. Axe heeft nu dezelfde nieuwe verpakking als in Europa en de nieuwe variant Vice is vrijwel overal in de regio verkrijgbaar.


---

Winstgevendheid

De brutowinstmarge van 14,7% in de eerste negen maanden was 0,8 procentpunt lager dan een jaar geleden, vooral als gevolg van een hoger niveau van kosten voor herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen. Vóór verwerking van deze posten zou de brutowinstmarge 0,3 procentpunt lager zijn geweest dan vorig jaar. De investeringen in reclame en promoties zijn gelijkgebleven; sterke stijgingen van grondstof- en overige kosten werden nog niet volledig gecompenseerd door prijsverhogingen en besparings- programma's.


---

3.3 Azië Afrika

Derde kwartaal 2007 Negen maanden 2007 % % Groei van de Groei van de % onderliggende % onderliggende 2007 2006 Verandering verkopen 2007 2006 Verandering verkopen 3 006 2 782 8,1 11,7 Omzet ( miljoen) 8 724 8 199 6,4 11,4

13,3 13,1 Brutowinstmarge (%) 12,5 12,6 Na verwerking van: (0,6) (0,5) - RDI's* (0,6) 0,1
* Herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen Groei
De regio liet opnieuw een sterk kwartaal zien en bracht daarmee de groei in de eerste negen maanden op 11,4%. In de meeste landen blijft de consumentenvraag groot; in huishoudelijke en persoonlijke verzorging groeien we in lijn met onze markten, terwijl we in voedingsmiddelen marktaandeel winnen. Prijsverhogingen leveren een toenemende bijdrage met 3,2% in de eerste negen maanden. De groei is breedgedragen, zowel per categorie als per land. India liet in de eerste drie kwartalen consistent een groei met dubbele cijfers zien. In wasmiddelen, haarverzorging en thee hebben we met succes prijsverhogingen doorgevoerd om kostenstijgingen te compenseren. In China stegen de verkopen in de eerste negen maanden met bijna 20%. Hieraan droegen alle categorieën bij, waarbij vooral thee, culinaire producten en haarverzorging een sterke prestatie lieten zien. In Indonesië kwam de groei met name voor rekening van de voedingsmiddelencategorieën, vanaf een laag niveau, en doordat we hebben voortgebouwd op onze merken in persoonlijke verzorging. Thailand heeft de verbetering gedurende het jaar voortgezet na een teleurstellend jaar in 2006. Japan had een goed kwartaal, met name door innovaties in thee en persoonlijke verzorging, en liet in de eerste negen maanden een bescheiden groei zien. Australië laat ook een stijging zien in de eerste negen maanden, maar viel wat terug in het derde kwartaal in markten met veel concurrentie en ten opzichte van een sterk kwartaal vorig jaar. Turkije heeft een goed jaar en profiteert vooral van de succesvolle plaatsing van diepvrieskasten voor ijsproducten. Onze activiteiten in Zuid-Afrika laten een groei zien over een brede linie, met prijsverhogingen vooral in persoonlijke verzorging.
Versnelde verandering
In het derde kwartaal hebben we in Indonesië de acquisitie aangekondigd van het merk Buavita, vitaliteits- drankjes op basis van fruit. We hebben tevens de reorganisatie bekendgemaakt van onze belangen in Zuid- Afrika en Israël ter ondersteuning van onze `One Unilever'-organisatie. Innovatie
In het innovatieprogramma van dit jaar komt de nieuwe, meer mondiaal gerichte benadering duidelijk tot uitdrukking. Clear-antiroosshampoo is geïntroduceerd in China, Egypte, een aantal andere Arabische landen, Pakistan en de Filippijnen. In Japan hebben we na de introductie van Axe in het derde kwartaal ook Dove pro·age gelanceerd. Een verbeterd assortiment doucheproducten van Dove is recent ook in Noordoost-Azië op de markt gebracht, terwijl we in India een nieuwe variant van Lifebuoy-zeep hebben geïntroduceerd en in het derde kwartaal de nieuwe Axe-variant op de markt hebben gebracht. We gaan in andere delen van de regio door met de introductie van het assortiment Moo-ijsjes met bijzonder goed opneembare calcium voor de ontwikkeling van kinderen. De specerijen van Knorr worden vernieuwd met kwalitatief hoogwaardige ingrediënten, zoals dat ook in Europa is gebeurd, en in China introduceren we een variëteit Knorr-bouillons voor de bereiding van stevige soepen. Tegelijkertijd zijn in Zuidoost-Azië onder het Lipton-merk melktheepoeders op de markt gebracht.
10

Winstgevendheid

De brutowinstmarge van 12,5% in de eerste negen maanden was grotendeels in lijn met vorig jaar. Dit jaar was er een nettolast voor herstructurering, desinvesteringen en duurzame waardeverminderingen in vergelijking met een kleine winst vorig jaar. Vóór verwerking van deze posten zou de brutowinstmarge 0,6 procentpunt hoger zijn dan een jaar geleden. De verbetering was voornamelijk het gevolg van de positieve effecten van hogere volumes, prijsverhogingen en de resultaten uit kostenbesparingsprogramma's. Deze deden hogere inkoopkosten en een stijging van het niveau van reclame en promoties meer dan teniet.


---

WAARSCHUWING

Dit document kan toekomstgerichte uitspraken bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de `Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers; valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's; milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop deze uitspraken zijn gebaseerd.

OVERIGE INFORMATIE
Aanvullende informatie in US dollars en ponden sterling is beschikbaar (in het Engels) op onze website www.unilever.com/ourcompany/investorcentre.
De resultaten over het vierde kwartaal en voor het gehele jaar 2007 zullen op donderdag 7 februari 2008 worden bekendgemaakt.


12

VERKORTE TUSSENTIJDSE FINANCIËLE OVERZICHTEN

WINST-EN-VERLIESREKENING
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
Derde kwartaal miljoen Negen maanden Stijging/ Stijging/ 2007 2006 (Daling) 2007 2006 (Daling) Actuele Constante Actuele Constante wissel- wissel- wissel- wissel- koersen koersen koersen koersen

Voortgezette bedrijfsactiviteiten:

10 243 10 122 1 % 4 % Omzet 30 297 29 915 1 % 4 %

1 403 1 501 (7)% (4)% Bedrijfswinst 4 148 4 346 (5)% (1)% Na verwerking van: (234) (74) Herstructurering (475) (235) Desinvesteringen en duurzame 16 (4) waardeverminderingen 61 151

(64) (403) Nettofinancieringslasten (204) (638) 50 33 Financieringsbaten 121 101 (161) (149) Financieringslasten (424) (473) 5 (300) Voorziening preferente aandelen (10) (300) 42 13 Pensioenen en soortgelijke verplichtingen 109 34

Aandeel in de nettowinst/(-verlies) van joint 25 17 ventures 82 51 Aandeel in de nettowinst/(-verlies) van (1) (2) geassocieerde maatschappijen 50 4 7 15 Overige inkomsten uit vaste activa 38 26

1 370 1 128 21 % 24 % Winst vóór belastingen 4 114 3 789 9 % 11 %

(301) (349) Belastingen (840) (1 002)

Nettowinst uit voortgezette 1 069 779 37 % 40 % bedrijfsactiviteiten 3 274 2 787 17 % 20 %

Nettowinst/(-verlies) uit beëindigde (1) 33 bedrijfsactiviteiten 75 128

1 068 812 31 % 34 % Nettowinst voor de periode 3 349 2 915 15 % 18 %

Waarvan toekomend aan: 58 75 Minderheidsaandeelhouders 182 202 1 010 737 37 % 39 % Houders van gewoon aandelenkapitaal 3 167 2 713 17 % 19 %

Samengevoegde winst per aandeel (in euro's) 0,35 0,25 44 % 47 % Voortgezette bedrijfsactiviteiten 1,07 0,90 20 % 23 % 0,34 0,24 44 % 46 % Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 1,04 0,87 19 % 22 %

0,00 0,00 Beëindigde bedrijfsactiviteiten 0,03 0,04 0,00 0,00 Beëindigde bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 0,02 0,04

0,35 0,25 38 % 40 % Totale bedrijfsactiviteiten 1,10 0,94 17 % 20 % 0,34 0,24 37 % 40 % Totale bedrijfsactiviteiten ­ verwaterd 1,06 0,91 16 % 19 %


13

OVERZICHT VAN ALLE VERWERKTE RESULTATEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Negen maanden 2007 2006

Winsten/(verliezen) op reële waardeveranderingen van financiële instrumenten na belastingen 43 (551) Actuariële winsten/(verliezen) op pensioenen na belastingen 1 125 6 Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (185) 323

Direct in het eigen vermogen verwerkte resultaten 983 (222)

Nettowinst voor de periode 3 349 2 915

Totaal verwerkte resultaten voor de periode 4 332 2 693

Waarvan toekomend aan:
Minderheidsaandeelhouders 177 182 Houders van gewoon aandelenkapitaal 4 155 2 511

KASSTROOMOVERZICHT
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
miljoen Negen maanden 2007 2006 Bedrijfsactiviteiten
Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 3 463 3 830 Betaalde vennootschapsbelasting (871) (718) Nettokasstroom uit bedrijfsactiviteiten 2 592 3 112

Investeringsactiviteiten
Ontvangen rente 105 79 Netto-investeringen (634) (660) Acquisities en desinvesteringen 34 182 Overige investeringsactiviteiten 212 55 Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) investeringsactiviteiten (283) (344)

Financieringsactiviteiten
Dividenden op gewone aandelen (1 518) (1 337) Betaalde rente en preferente dividenden (331) (400) Mutaties in financiële verplichtingen 1 387 (1 205) Inkoop van eigen aandelen (1 144) ­ Overige mutaties eigen aandelen 287 (5) Overige financieringsactiviteiten (473) (178) Nettokasstroom uit/(gebruikt voor) financieringsactiviteiten (1 792) (3 125)

Nettostijging/(-daling) van geldmiddelen en kasequivalenten 517 (357)

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het begin van het jaar 710 1 265

Effect van wisselkoersverschillen 28 317

Geldmiddelen en kasequivalenten aan het eind van de periode 1 255 1 225
14

BALANS
(niet door de externe accountants gecontroleerd)
30 september 31 december 30 september miljoen 2007 2006 2006

Vaste activa
Goodwill en immateriële vaste activa 16 769 17 206 17 527 Materiële vaste activa 6 260 6 276 6 198 Pensioenactiva voor fondsen met een overschot 2 396 1 697 1 128 Latente belastingvorderingen 960 1 266 1 373 Overige vaste activa 1 214 1 126 1 099 Totaal vaste activa 27 599 27 571 27 325

Vlottende activa
Voorraden 4 120 3 796 3 930 Handels- en overige kortlopende vorderingen 4 995 4 254 4 563 Kortlopende belastingvorderingen 261 125 91 Overige financiële activa 237 273 413 Geldmiddelen en kasequivalenten 1 566 1 039 1 440 Activa aangehouden voor verkoop 146 14 509 Totaal vlottende activa 11 325 9 501 10 946

Kortlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (5 095) (4 458) (5 860) Handelscrediteuren en overige kortlopende verplichtingen (8 364) (7 838) (7 433) Kortlopende belastingverplichtingen (595) (579) (441) Voorzieningen (770) (1 009) (780) Verplichtingen verband houdend met activa aangehouden voor verkoop (43) ­ (237) Totaal kortlopende verplichtingen (14 867) (13 884) (14 751) Netto vlottende activa/(kortlopende verplichtingen) (3 542) (4 383) (3 805) Totaal activa na aftrek van kortlopende verplichtingen 24 057 23 188 23 520

Langlopende verplichtingen
Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) 4 944 4 377 5 160 Pensioen- en soortgelijke verplichtingen:
Fondsen met een tekort 874 1 379 2 051 Regelingen niet ondergebracht bij fondsen 2 339 3 398 3 992 Voorzieningen 754 826 788 Latente belastingverplichtingen 1 286 1 003 931 Overige langlopende verplichtingen 471 533 482 Totaal langlopende verplichtingen 10 668 11 516 13 404

Eigen vermogen
Houders van gewoon aandelenkapitaal 12 883 11 230 9 704 Minderheidsaandeelhouders 506 442 412 Totaal eigen vermogen 13 389 11 672 10 116 Totaal geïnvesteerd vermogen 24 057 23 188 23 520


15

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


1 GESEGMENTEERDE INFORMATIE ­ ANALYSE NAAR GEOGRAFISCHE GEBIEDEN

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ derde kwartaal Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal Omzet
2006 3 905 3 435 2 782 10 122 2007 3 880 3 357 3 006 10 243 Verandering (0,6)% (2,3)% 8,1% 1,2% Effect van:
Wisselkoersen 0,2 % (4,6)% (2,9)% (2,3)% Acquisities 0,0 % 0,1 % 0,0 % 0,0 % Desinvesteringen (1,5)% (0,5)% (0,4)% (0,9)% Groei van de onderliggende verkopen 0,7 % 2,8 % 11,7% 4,5% Prijs (0,6)% 4,1 % 3,2% 2,1% Volume 1,3 % (1,3)% 8,2% 2,3%

Bedrijfswinst
2006 591 547 363 1 501 2007 504 498 401 1 403 Verandering tegen actuele wisselkoersen (14,7)% (9,0)% 10,3% (6,6)% Verandering tegen constante wisselkoersen (14,7)% (4,1)% 14,4% (3,8)%

Brutowinstmarge
2006 15,1% 15,9% 13,1% 14,8% 2007 13,0% 14,8% 13,3% 13,7% Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen
2006 (1,1)% (0,7)% (0,5)% (0,8)% 2007 (4,6)% (0,7)% (0,6)% (2,1)%

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ negen maanden

Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal Omzet
2006 11 385 10 331 8 199 29 915 2007 11 465 10 108 8 724 30 297 Verandering 0,7 % (2,2)% 6,4 % 1,3 % Effect van:
Wisselkoersen 0,3 % (5,7)% (4,1)% (3,0)% Acquisities 0,1 % 0,1 % 0,1 % 0,1 % Desinvesteringen (1,6)% (0,5)% (0,5)% (0,9)% Groei van de onderliggende verkopen 1,9 % 4,2 % 11,4 % 5,3 % Prijs (0,5)% 2,1 % 3,2 % 1,4 % Volume 2,5 % 2,1 % 8,0 % 3,9 %

Bedrijfswinst
2006 1 712 1 603 1 031 4 346 2007 1 571 1 486 1 091 4 148 Verandering tegen actuele wisselkoersen (8,3)% (7,3)% 5,8 % (4,6)% Verandering tegen constante wisselkoersen (8,4)% (1,4)% 11,0 % (1,2)%

Brutowinstmarge
2006 15,0 % 15,5 % 12,6 % 14,5 % 2007 13,7 % 14,7 % 12,5 % 13,7 % Inclusief herstructurering, desinvesteringen en
duurzame waardeverminderingen
2006 (0,6)% (0,2)% 0,1 % (0,3)% 2007 (2,6)% (0,7)% (0,6)% (1,4)%


16

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


2 GESEGMENTEERDE INFORMATIE ­ ANALYSE NAAR PRODUCTGROEPEN

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ derde kwartaal Huis- Huis- Culinaire houdelijke houdelijke producten, Per- verzorging en Per- dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke miljoen en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal Omzet
2006 3 321 2 170 5 491 2 870 1 761 4 631 10 122 2007 3 464 2 096 5 560 2 861 1 822 4 683 10 243 Verandering 4,3 % (3,4)% 1,3 % (0,3)% 3,5 % 1,1 % 1,2 %

Effect van:
Wisselkoersen (1,9)% (2,2)% (2,0)% (3,2)% (1,9)% (2,7)% (2,3)% Acquisities 0,1 % 0,0 % 0,1 % 0,0 % 0,0 % 0,0 % 0,0 % Desinvesteringen (0,4)% (1,2)% (0,7)% (0,8)% (1,4)% (1,1)% (0,9)%

Groei van de onderliggende verkopen 6,6 % (0,1)% 4,0 % 3,8 % 7,1 % 5,0 % 4,5 % Bedrijfswinst
2006 457 393 850 492 159 651 1 501 2007 489 341 830 457 116 573 1 403 Verandering tegen actuele wisselkoersen 7,1 % (13,2)% (2,3)% (7,3)% (27,2)% (12,1)% (6,6)% Verandering tegen constante wisselkoersen 10,3 % (11,8)% 0,1 % (3,9)% (23,9)% (8,8)% (3,8)%

Brutowinstmarge
2006 13,8 % 18,1 % 15,5 % 17,2 % 9,0 % 14,1 % 14,8 % 2007 14,1 % 16,2 % 14,9 % 16,0 % 6,3 % 12,2 % 13,7 %

Voortgezette bedrijfsactiviteiten ­ negen maanden
Huis- Huis- Culinaire houdelijke houdelijke producten, Per- verzorging en Per- dressings IJs en Voedings- soonlijke en overige soonlijke miljoen en spreads dranken middelen verzorging activiteiten Verzorging Totaal Omzet
2006 10 058 6 162 16 220 8 336 5 359 13 695 29 915 2007 10 216 6 151 16 367 8 471 5 459 13 930 30 297 Verandering 1,6 % (0,2)% 0,9 % 1,6 % 1,9 % 1,7 % 1,3 %

Effect van:
Wisselkoersen (2,6)% (2,8)% (2,7)% (3,7)% (3,0)% (3,4)% (3,0)% Acquisities 0,1 % 0,1 % 0,1 % 0,1 % 0,0 % 0,0 % 0,1 % Desinvesteringen (0,5)% (1,1)% (0,8)% (1,0)% (1,2)% (1,1)% (0,9)%

Groei van de onderliggende verkopen 4,7 % 3,8 % 4,4 % 6,5 % 6,3 % 6,4 % 5,3 % Bedrijfswinst
2006 1 494 937 2 431 1 442 473 1 915 4 346 2007 1 472 858 2 330 1 382 436 1 818 4 148 Verandering tegen actuele wisselkoersen (1,5)% (8,5)% (4,2)% (4,2)% (7,7)% (5,0)% (4,6)% Verandering tegen constante wisselkoersen 1,7 % (6,0)% (1,3)% (0,4)% (3,4)% (1,1)% (1,2)%

Brutowinstmarge
2006 14,9 % 15,2 % 15,0 % 17,3 % 8,8 % 14,0 % 14,5 % 2007 14,4 % 13,9 % 14,2 % 16,3 % 8,0 % 13,1 % 13,7 %


17

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


3 TOEGEPASTE GRONDSLAGEN

De verkorte tussentijdse financiële overzichten zijn opgesteld in overeenstemming met International Financial Reporting Standards (IFRS) zoals aanvaard binnen de Europese Unie. Deze zijn gelijk aan de toegepaste grondslagen voor het opstellen van het Jaarverslag en de Jaarrekening voor het jaar geëindigd op 31 december 2006, behalve dat:
· Financiële-leasecrediteuren en `funding-related' derivaten zijn gereclassificeerd in de balans om de presentatie van de nettoschuld te verduidelijken. Vergelijkende cijfers voor 31 december 2006 en 30 september 2006 zijn overeenkomstig aangepast; en
· Balansposten met betrekking tot leningen worden nu financiële verplichtingen genoemd om beter aan te sluiten bij de vereisten van IFRS 7 `Financial Instruments ­ Disclosures', zoals die door Unilever wordt toegepast vanaf
1 januari 2007.

De verkorte tussentijdse financiële overzichten, die zijn opgesteld in overeenstemming met IAS 34, worden tegen actuele wisselkoersen gepresenteerd. De procentuele wijzigingen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar worden tegen zowel actuele als constante wisselkoersen weergegeven om vergelijking te vereenvoudigen. De winst-en-verliesrekening op pagina 13, het overzicht van alle verwerkte resultaten op pagina 14, de mutaties in het eigen vermogen op pagina 20 en het kasstroomoverzicht op pagina 14 zijn weergegeven tegen de gemiddelde wisselkoersen in iedere periode.
De balans op pagina 15 en de analyse van de nettoschuld op pagina 21 zijn weergegeven tegen wisselkoersen geldend aan het eind van de periode.

De hierin opgenomen financiële overzichten omvatten niet de volledige jaarrekening zoals gedefinieerd door S240 van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk. De volledige jaarrekening van Unilever over het jaar geëindigd op 31 december 2006 is gedeponeerd bij het Ondernemingsregister in het Verenigd Koninkrijk. De accountants hebben daarbij een goedkeurende verklaring afgegeven en deze bevatte geen uitspraken zoals bedoeld in S237(2) of S237(3) van de Companies Act 1985 in het Verenigd Koninkrijk.


4 BELASTINGEN

Het effectieve belastingpercentage in de eerste negen maanden van 2007 bedroeg 21,1% in vergelijking met 26,8% in de eerste negen maanden van 2006. Het effectieve belastingpercentage wordt berekend door de belastinglast te delen door het resultaat vóór belastingen, exclusief de bijdrage van joint ventures en geassocieerde maatschappijen. In de last voor de eerste negen maanden van 2007 is een bedrag opgenomen van 112 miljoen (2006: 95 miljoen) met betrekking tot belastingen in het Verenigd Koninkrijk.


5 BEËINDIGDE BEDRIJFSACTIVITEITEN

De bedrijfswinst uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (exclusief winst/verlies op desinvesteringen) was als volgt:

Derde kwartaal

Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal 2006 44 ­ ­ 44 2007 ­ ­ ­ ­

Negen maanden
Noord- en miljoen Europa Zuid-Amerika Azië Afrika Totaal 2006 163 ­ ­ 163 2007 ­ ­ ­ ­

De nettokasstromen toerekenbaar aan de beëindigde bedrijfsactiviteiten inzake bedrijfsactiviteiten, investeringsactiviteiten en financieringsactiviteiten in de eerste negen maanden waren respectievelijk (3) miljoen, 81 miljoen en 0 miljoen (2006: 83 miljoen, 13 miljoen en (1) miljoen).
18

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


6 SAMENGEVOEGDE WINST PER AANDEEL

De hieronder opgenomen informatie omtrent de winst per aandeel, inclusief de vergelijkende cijfers voor 2006, is gebaseerd op de nominale waarde van de aandelen per 22 mei 2006. Op deze datum zijn, na goedkeuring door de jaarlijkse algemene vergaderingen van aandeelhouders in 2006, de NV-aandelen gesplitst en de PLC-aandelen geconsolideerd. De berekening van de samengevoegde winst per aandeel is gebaseerd op het gemiddelde aantal eenheden van aandelen dat het samengevoegde gewone aandelenkapitaal van NV en PLC, in omloop gedurende de periode, vertegenwoordigt, na aftrek van het gemiddelde aantal aandelen dat intern wordt gehouden. Voor de berekening van de winst per aandeel op verwaterde basis wordt een aantal correcties gemaakt op het gebruikte aantal aandelen, met name de volgende: (i) uitoefening in 2038 van het recht op conversie in gewone aandelen PLC, toekomend aan de houders van aandelen in een groepsmaatschappij in het kader van de regeling tot wijziging van de Leverhulme Trust, en (ii) de uitoefening van aandelenopties door werknemers. De winst per aandeel uit totale bedrijfsactiviteiten in de eerste negen maanden wordt als volgt berekend:

2007 2006

Samengevoegde winst per aandeel Eenheden in duizenden Gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 880 727 2 882 122

miljoen Nettowinst toekomend aan houders van gewoon aandelenkapitaal 3 167 2 713

Samengevoegde winst per aandeel (euro) 1,10 0,94

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd Eenheden in duizenden Aangepast gemiddeld aantal eenheden van aandelen 2 979 792 2 968 519

Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (euro) 1,06 0,91

Samengevoegde winst per aandeel in US dollar en pond sterling Samengevoegde winst per aandeel (US dollar) 1,48 1,17 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (US dollar) 1,43 1,14

Samengevoegde winst per aandeel (pond sterling) 0,74 0,64 Samengevoegde winst per aandeel ­ verwaterd (pond sterling) 0,72 0,63

Het aantal aandelen dat gebruikt is voor de berekening van de winst per aandeel is het gemiddelde over de periode. Deze aantallen worden beïnvloed door het inkoopprogramma voor eigen aandelen dat we zijn gestart in 2007. Gedurende de periode hebben de volgende mutaties plaatsgevonden: Miljoenen Aantal aandelen op 31 december 2006 (gecorrigeerd voor eigen aandelen) 2 889,9 Nettomutatie aandelen met betrekking tot beloningsregelingen 20,8 Inkoop eigen aandelen (51,2) Aantal aandelen op 30 september 2007 2 859,5


19

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


7 DIVIDENDEN

De raden van bestuur hebben besloten op het gewone aandelenkapitaal de volgende interim-dividenden over 2007 uit te keren die, op basis van de berekeningswijze voorgeschreven in de egalisatie-overeenkomst tussen beide maatschappijen, in geldswaarde aan elkaar gelijk zijn:
Per gewoon aandeel Unilever N.V.: 0,25 (2006: 0,23) Per gewoon aandeel Unilever PLC: 17,00p (2006: 15,62p) Het interim-dividend van NV zal vanaf 5 december 2007 verkrijgbaar zijn voor diegenen die op de registratiedatum 6 november 2007 (einde van de handelsdag) als aandeelhouder staan geregistreerd. Het interim-dividend van PLC zal op 5 december 2007 worden betaald aan diegenen die op de registratiedatum 9 november 2007 (einde van de handelsdag) als aandeelhouder in het aandelenregister zijn ingeschreven. Het interim-dividend van NV, omgerekend tegen de euro/dollarwisselkoers van de Europese Centrale Bank op 31 oktober 2007, vertegenwoordigt US$ 0,3612 per NV New York Share van 0,16 (2006: US$ 0,2934) vóór aftrek van Nederlandse dividendbelasting. De NV New York Shares gaan op 2 november 2007 ex-dividend; US-dollarcheques voor uitbetaling van het interim-dividend zullen, na aftrek van de Nederlandse dividendbelasting tegen het toepasselijke tarief, op 4 december 2007 worden verzonden aan diegenen die op 6 november 2007 (einde van de handelsdag) als houders van NV New York Shares staan ingeschreven. Het interim-dividend zal betaalbaar worden gesteld op 5 december 2007.
Elk PLC American Depositary Receipt vertegenwoordigt één gewoon PLC-aandeel van nominaal 3 1/9p. Indien omgerekend tegen de sterling/dollarkoers van de Bank of England op 31 oktober 2007 is het interim-dividend voor houders woonachtig in de Verenigde Staten US$ 0,3525 per American Depositary Receipt (2006: US$ 0,2983). De PLC ADR's gaan ex-dividend op 7 november 2007; US-dollarcheques voor het interim-dividend zullen op 4 december 2007 worden verzonden aan diegenen die op 9 november 2007 (einde van de handelsdag) als houders van PLC ADR's staan ingeschreven. Het interim-dividend zal betaalbaar worden gesteld op 5 december 2007.


8 MUTATIES IN HET EIGEN VERMOGEN

miljoen Negen maanden 2007 2006

Eigen vermogen op 1 januari 11 672 8 765 Totaal verwerkte resultaten voor de periode 4 332 2 693 Dividenden (1 362) (1 268) (Aan-)/verkoop van ingekochte eigen aandelen (1 218) 2 Tegenboeking aandelenopties 93 92 Dividenden betaald aan minderheidsaandeelhouders (169) (170) Winsten/(verliezen) op wisselkoersen na belastingen (9) (8) Overige mutaties in het eigen vermogen 50 10 Eigen vermogen aan het eind van de periode 13 389 10 116


20

TOELICHTING OP DE FINANCIËLE OVERZICHTEN
(niet door de externe accountants gecontroleerd)


9 AANSLUITING NETTOWINST MET DE KASSTROOM UIT BEDRIJFSACTIVITEITEN

miljoen Negen maanden 2007 2006

Nettowinst 3 349 2 915 Belastingen 847 1 052 Aandeel in nettowinst van joint ventures en geassocieerde maatschappijen en overige inkomsten uit vaste activa (170) (82) Nettofinancieringslasten 204 643 Bedrijfswinst (voortgezette en beëindigde bedrijfsactiviteiten) 4 230 4 528 Afschrijvingen en duurzame waardeverminderingen 712 678 Mutaties in werkkapitaal (836) (704) Pensioen- en soortgelijke verplichtingen verminderd met uitkeringen (509) (456) Herstructurerings- en overige voorzieningen verminderd met betalingen (26) (112) Eliminatie van (winsten)/verliezen op desinvesteringen (194) (210) Aanpassing voor economische kosten van beloningsregelingen op basis van aandelen (anders dan in geld) 106 99 Overige aanpassingen (20) 7 Kasstroom uit bedrijfsactiviteiten 3 463 3 830


10 NETTOSCHULD

30 september 31 december miljoen 2007 2006

Totale financiële verplichtingen (10 039) (8 835) Financiële verplichtingen (ten hoogste één jaar) (5 095) (4 458) Financiële verplichtingen (meer dan één jaar) (4 944) (4 377) Geldmiddelen en kasequivalenten volgens de balans 1 566 1 039 Geldmiddelen en kasequivalenten volgens het kasstroomoverzicht 1 255 710 Plus: Bankschulden gecorrigeerd in dit bedrag 311 329 Financiële activa 237 273 Nettoschuld (8 236) (7 523)

Er is gedurende het kwartaal een terugbetaling geweest van 1,0 miljard met betrekking tot de 4,25% obligatielening. Gedurende het kwartaal hebben we het in maart 2007 aangekondigde programma voor inkoop van eigen aandelen voortgezet. In het kader van deze regelingen hebben we tot en met eind september aandelen ingekocht ter waarde van 1,1 miljard.


11 ACQUISITIES EN DESINVESTERINGEN

Op 14 september 2007 hebben Unilever en PepsiCo aangekondigd dat zij zijn overeengekomen hun internationale samenwerking met betrekking tot de marketing en distributie van Lipton-ijstheeproducten uit te breiden. De nieuwe overeenkomst voegt elf landen toe aan de huidige samenwerking met betrekking tot Lipton-ijsthee. De activiteiten in deze landen ­ acht in Europa (Duitsland, Italië, Frankrijk, Nederland, Zwitserland, Oostenrijk, België en Portugal), alsmede Korea, Taiwan en Zuid-Afrika ­ hadden in 2006 een totale omzet van ongeveer 300 miljoen. Unilever en Remgro Ltd. zijn overeengekomen, met ingang van 1 oktober 2007, hun respectieve aandelen in de Unilever-activiteiten in Zuid-Afrika en Israël te reorganiseren. Na de reorganisatie krijgt Unilever een meerderheidsbelang in de samengevoegde activiteiten in Zuid-Afrika en het volledige eigendom over de activiteiten in Israël, op het gebied van Voedingsmiddelen en Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging. Als gevolg van deze transactie zal Unilever in het vierde kwartaal een eenmalige bate rapporteren van ongeveer 200 miljoen.


1 november 2007


21


---- --