Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 01-11-'07                                                      |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Ondertunneling 24 Oktoberplein niet haalbaar                          |
|Op basis van een uitgevoerde verkenning naar ondertunneling van de    |
|Graadt van Roggenweg komt het college van burgemeester en wethouders  |
|tot de conclusie dat aansluitende ondertunneling van het 24 oktober   |
|plein niet aan de orde is. Op verzoek van de gemeenteraad is deze     |
|mogelijkheid bekeken. Uit de verkenning blijkt dat de meerkosten van  |
|een tunnel omvangrijk zijn. Dat  ondertunneling van het plein voor de |
|verkeersafwikkeling geen meerwaarde heeft ten opzichte van de aanleg  |
|van een fly-over. Dat ook een verkeersafwikkeling via een fly-over    |
|binnen de normen voor luchtkwaliteit blijft. Dat de gemeente zich     |
|contractueel verplicht heeft om de reconstructie van het 24 Oktober   |
|plein uiterlijk in 2010 af te ronden. Dat om deze datum te halen het  |
|project zo snel mogelijk moet worden aanbesteed.                      |
|                                                                      |
|Bij motie heeft de gemeenteraad november 2006 gevraagd de mogelijkheid|
|van een tunnel onder het 24 oktoberplein te onderzoeken in aansluiting|
|op een onderzoek naar ondertunneling van de Graadt van Roggenweg. In  |
|afwachting daarvan zou aanbesteding van het werk voor aanleg van een  |
|fly-over op het plein moeten worden opgeschort.                       |
|                                                                      |
|In 2002 zijn de meerkosten van een tunnel onder het 24 Oktoberplein   |
|ten opzichte van de aanleg van een fly-over geraamd op E17 miljoen.   |
|Uit de verkenning blijkt dat ondertunneling van het plein in          |
|combinatie met aansluiting op een tunnel onder de Graadt van Roggenweg|
|tot E57 miljoen duurder zou uitvallen. Voor deze meerkosten is geen   |
|dekking te vinden. Los daarvan maken contractuele verplichtingen met  |
|het Rijk (verkeersafwikkeling A2) en het Bestuur Regio Utrecht het    |
|niet mogelijk om tijdig een alternatief plan voor de geplande fly-over|
|uit te voeren.                                                        |
|                                                                      |
|Uit de verkenning blijkt verder dat vanuit verkeerskundig oogpunt     |
|zowel de aanleg van een fly-over als van een tunnel de doorstroming   |
|bevorderen van het verkeer van en naar de A2.                         |
|Overigens is tijdige reconstructie (eind 2010) van het plein van groot|
|belang voor de doorstroming van het verkeer, waardoor kan worden      |
|voldaan aan de milieueisen die gesteld worden aan de uitvoering van   |
|tal van grote bereikbaarheidsprojecten aan de westkant van de stad.   |
|                                                                      |
|In het collegeprogramma is afgesproken dat halverwege de              |
|collegeperiode (2008) een besluit valt over de noodzaak van           |
|toekomstige infrastructurele voorzieningen. De mogelijke              |
|ondertunneling van de Graadt van Roggenweg is van invloed op dat      |
|besluit en zal - vanwege de verkeerskundige effecten-  daarom in      |
|samenhang met andere studies worden bekeken.                          |
|Noot voor de media                                                    |
|Bij dit persbericht zijn bijgevoegd:                                  |
|Onderzoek naar ondertunneling Graadt van Roggenweg                    |
|Verkenning doortrekken tunnel onder 24 Oktoberplein                   |
|                                                                      |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gemeente Utrecht,     |
|Bestuurscommunicatie, Gerard Derksen, 030 - 286 11 68/06 - 27 03 07   |
|14.                                                                   |
|                                                                      |

---- --
Doortrekken tunnel onder 24
Oktoberplein
verkenning
juni 2007


Onderzoek veitlueeninde tnnnnmond
Sr rgg tuu el el


---

erw
ed
---

kan
---

---

Tunnelmond voor 24 oktplein
24
Oktober
plein


Verlengde tunnel; tunnel onder 24 Okt.plein


Bovenaanzicht verlengde variant


Lange tunnel; flyover over 24 Okt.plein


Bovenaanzicht lange variant


Profielruimte

varianten


flyover over 24 okt plein tunnel onder 24 okt plein
Conclusie: tunnelvariant 24-Oktoberplein biedt ruimer profiel
en meer ruimte voor groen.


Breedteprofiel: Weg der Verenigde Naties


flyover over 24 okt plein
· krap en stenig profiel
· weinig ruimte voor groen profiel

tunnel onder 24 okt plein
· ruimer en groener profiel


Lengteprofiel: route A2 -stad


A'dam Rijnkanaal 24 Oktoberplein Merwede kanaal

geplande tunnel Westplein
Weg der Verenigde
Graadt van Roggenweg
Naties
korte tunnel: brug-flyover-brug-tunnel
Tunnel onder Graadt van Roggenweg.
Biedt geen oplossing voor probleem luchtkwaliteit.


Lengteprofiel: route A2 -stad


A'dam Rijnkanaal 24 Oktoberplein Merwede kanaal

geplande tunnel Westplein
Weg der Verenigde
Graadt van Roggenweg
Naties
lange tunnel: brug-flyover-tunnel
Tunnel onder Graadt van Roggenweg en Merwedekanaal.
Biedt oplossing voor probleem luchtkwaliteit.


Lengteprofiel: route A2 -stad


A'dam Rijnkanaal 24 Oktoberplein Merwede kanaal

geplande tunnel Westplein
Weg der Verenigde Graadt van Roggenweg
Naties
tunnel onder 24 okt plein: brug-tunnel
Tunnel onder Graadt van Roggenweg, Merwedekanaal en
24-Oktoberplein.
Biedt oplossing voor probleem luchtkwaliteit.
Meerkosten ten opzichte van fly-over 57 mio.


Meerkosten

· Kosten fly-over: uitvoering 28 miljoen euro. Vertraging op
jaarbasis kost 0.7 miljoen. Jaarlijkse stijging van de
bouwkosten.
· Kosten ondertunneling 24 oktoberplein: 45 miljoen
· Kosten ondertunneling Weg der Verenigde Naties/ ML
Kinglaan: 40 miljoen
· Kosten verwerven, plankosten, tijdelijke maatregelen: P.M.
· Kosten aansluiting westelijke verdeelring op de tunnel: PM
· Kosten herinrichting openbaar gebied: PM
Conclusie:
· MEERKOSTEN TUNNELVARIANT 24 oktoberplein tov fly-over:
57 MIO


Risico's

Fly-over niet uitvoeren betekent:
· het niet nakomen van de overeenkomst met het Rijk mbt
A2: het verleggen van de A2 gebeurt onder conditie dat
het gemeentelijk wegennet wordt aangepast;
· het niet nakomen van de contractuele verplichting BOR:
risico 15 mio;
· het niet uitvoeren van het overeengekomen programma
aanvullende bereikbaarheid Stationsgebied;
· risico voor alle projecten programma bereikbaarheid en
Stationsgebied waarvan de vrijstelling/bouwvergunning
niet onherroepelijk is.


---- --


Ontwikkelingsmogelijkheden
Graadt van Roggenweg
Onderzoek
Juni 2007


Situering plangebied in Utrecht


Weg der Verenigde Naties en Graadt van Roggenweg:
de belangrijkste ontsluitingsradiaal van de westflank van Utrecht


Huidige situatie


Stedelijke ontsluitingsweg (leidsche Rijn/Centrumgebied)
Veel verkeer: problemen luchtkwaliteit
Barrierewerking:
Breed profiel (2*2 baans, dubbelspoor voor sneltram)
Dimensionering tram
Veel verkeer (auto's, bussen, sneltram)


Huidige situatie


Zicht op Graadt van Roggenweg vanaf het Westplein: grote hoeveelheden
verkeer. Aantasting woon- en leefkimaat.


Huidige situatie


Zicht op Weg der Verenigde Naties vanaf Merwedekanaal


Autonome ontwikkeling


Ontwikkeling Stationsgebied en overige
delen stad (Westflank)stagneert c.q. wordt
belemmerd:


Autonome ontwikkeling


Verkeersproblematiek
Door de ruimtelijke
ontwikkeling van de stad is
een groei voorzien van het
autoverkeer op de Graadt
van Roggenweg.


Autonome ontwikkeling


Milieuproblematiek
De hoeveelheid voertuigen
veroorzaakt
luchtkwaliteitsproblemen voor
aangrenzende woningen en
openbare ruimte. Dit
belemmert de
binnenstedelijke ontwikkeling


Autonome ontwikkeling


Barrièrewerking groter
Door toename van het verkeer
geen relatie tussen stadsdelen.
Oversteekbaarheid lastiger.
Merw
A ede
---

ste kanaal
rd
am
-R
ijn
Kan
aal 24
Oktober
plein


Ambities


Integrale gebiedsontwikkeling mogelijk maken
De belangrijkste opgave voor Utrecht is de ontwikkeling van het
stationsgebied, stadsdeel Leidsche Rijn én de ontwikkeling (transformatie/
inbreiding/ herstructurering) van de westzijde van de stad.
Beoogd wordt een goede verbinding tussen de bestaande en nieuwe stad
tot stand te brengen.
Daarnaast moet de stedelijke ontwikkeling versterkt worden door een
integrale ontwikkeling van het gebied langs Weg der Verenigde naties en
Graadt van Roggenweg. Beoogde functies: hoogwaardig wonen, mengen
van wonen/werken, leisure.


Ambities


Integrale gebiedsontwikkeling mogelijk maken


Structuurvisie 2005: Kaartbeeld van verschillende lopende en
accent op ontwikkeling westkant van de stad toekomstige plannen aan de westkant van de stad


Ambities


Aanhechten van de verschillende wijken

Tegelijkertijd is de verbinding
tussen centrum en wijken en
tussen wijken (binnen de bestande
stad) onderling belangrijk
A2
24
Oktober
plein


Ambities


Goed leef- en verblijfklimaat voor bewoners en bezoekers
Gebiedsontwikkeling mogelijk maken
Verbinden van de verschillende wijken (onderling) en de de
Utrechtse binnenstad.
Snelle (storingsvrije) route van A2 naar centrum Utrecht
Duurzaam ruimtegebruik


Daarvoor is nodig:


Milieuproblematiek duurzaam oplossen
Goede ontsluiting van het (binnen)stedelijk gebied en
aantakking op het regionaal en stedelijk netwerk.
NB. Uitgangspunt is de knip Croeselaan: geen doorgaand verkeer
Westplein/Croeselaan (nog in studie)


Uitgangspunt bij onderzoek


Ontrafeling verkeerssystemen:
doorgaand verkeer richting centrum (ongelijkvloers)
lokaal bestemmingsverkeer (gelijkvloers)


Ontrafeling verkeerssystemen


Doorgaand systeem ontsluit
binnenstad (incl. stationsgebied)
Merw
ede
kanaal
24
A Oktober
---

s plein
terd
---

---

-R
ijnKa
---

---

---

---



Ontrafeling verkeerssystemen


Lokaal netwerk ontsluit de
aanliggende wijken
Merw
ede
kanaal
24
A Oktober
---

s plein
terd
---

---

-R
ijnKa
---

---

---

---



Ontrafeling verkeerssystemen


Systemen op elkaar bewerkstelligt
een goed ontsluiting.
Merw
ede
kanaal
24
A Oktober
---

s plein
terd
---

---

-R
ijnKa
---

---

---

---



Uitwerking tunnel


Tunnel Graadt van Roggenweg/Weg der VN:
2 varianten: kort en lang
Situering van de tunnel wordt beïnvloed door de volgende gegevenheden:
- fly-over 24 oktoberplein
- Merwedekanaal


Lange variant: vanaf weg der VN


Tunnel daalt direct na fly-
over.
Geen aantakking op de
Overste den Oudenlaan
Merw
ede
kanaal
24
Oktober
plein


Lange variant: vanaf weg der VN


Bovenaanzicht lange variant


Korte variant: vanaf weg der VN


Tunnel daalt na het
Merwedekanaal
Volledig ondergronds na
200 meter
Merw
ede
kanaal

24
Oktober
plein


Lange variant: vanaf weg der VN


Bovenaanzicht korte variant


Vergelijking profielen


Huidige profiel,
smalste deel Graadt van Roggenweg

lange tunnel: korte tunnel:
· toekomstig mogelijk profiel · toekomstig noodzakelijk profiel
· past binnen bebouwingscontour · past niet binnen bestaande bebouwingscontour


Relatie tunnel met lokaal netwerk
Lange variant


M erw
ede
kanaal
24
Oktober
plein


Relatie tunnel met lokaal netwerk
Korte variant


Merw
ede
kanaal
24
Oktober
plein


Verkeersverdeling


Maaiveld Maaiveld
Tunnel Weg der VN Gr v R
0 situatie (uitgaande
van westpleintunnel zoals 100% 97% 100%
in bestaande plannen)
- beperkt lokaal verkeer
Korte variant 100% 97% - 97% voor de tunnelmond
Lange variant 20% (na de
71% 30%
met West. verdeelr. tunnelmond)
Lange variant 41% (na de
57% 43%
zonder West. verdeelr. tunnelmond)


NB. % van het aantal voertuigen per etmaal


verkeers/milieuprestaties
Verkeersaspecten Milieuaspecten
tunnel (Westpleintunnel)
al het verkeer in tunnel
0 maaiveld: Luchtkwaliteitsproblematiek
Variant er blijft veel verkeer op maaiveld Graadt op Graadt van Roggenweg
van Roggenweg, namelijk 100%
systeem:
tunnel:
alle doorgaand verkeer in tunnel (100%)
maaiveld: Biedt een oplossing voor
Korte veel verkeer op maaiveld; over hele een deel van de Graadt
variant traject L van VN en helft van Gr van van Roggenweg.
Roggenweg.
zeer weinig verkeer op Gr van
Roggenweg na tunnel
tunnel:
minder doorgaand verkeer in tunnel,
Lange Lost luchtproblematiek op
maar nog steeds 71% wel in tunnel.
variant de Graadt van Roggenweg
maaiveld:
met op; ook bij toekomstige
veel minder verkeer op maaiveld deel
West. aanscherping van de
Weg der VN. Doorgaand verkeer
verdeelr. milieuregelgeving.
aanwezig op maaiveld.

tunnel: Lost luchtproblematiek op
minste doorgaand verkeer in tunnel, de Graadt van Roggenweg
Lange
namelijk 57% op in de huidige
variant maaiveld: regelgeving. Onduidelijk of
zonder minder verkeer op maaiveld Weg der dit ook geldt bij
West. VN maar toch nog 41%. Doorgaand toekomstige aanscherping
verdeelr. verkeer aanwezig op maaiveld. van de milieuregelgeving.
Risico!



Ruimtelijke ontwikkeling
Lange variant

Helder stedenbouwkundig principe:
overgang van sferen bij Merwede-
kanaalzone.
Versterking van de `parkway' Weg
der VN en introductie `stadsstraat'
Merw GvR-weg.
ede
kanaal Verbindingen tussen wijken worden
versterkt
Duurzame verbetering woon-, werk
en verblijfsklimaat: wonen, leisure,
onderwijs,werken, etc.
24
Oktober
plein


Sfeertypering
Lange variant

Weg der Verenigde Naties
Parkway


Graadt van Roggeweg
Stadsstraat


Ruimtelijke ontwikkeling
Korte variant


Ruimtelijke helderheid verslechterd
Verbindingen tussen wijken worden
niet verbeterd
M Vminder mogelijkheden voor
erw
ede ruimtelijke ontwikkeling.
kanaal
24
Oktober
plein


Ontwikkellocaties


Locatie Eigendom
1. Ravellaan GU/part.
2. Hondersgarage GU/part.
3. Merwedekanaalzone GU/part.
4. Graadt van Roggenweg Mitros
5. Jaarbeursterrein-Noord GU (2019)
6. Lange Hagelstraat eo GU/Part.
7. Daalsetunnel GU
8. Paardenveld GU


1. Ravellaan

Huidige functies: kantoren en wonen
Herontwikkeling: deel kantoren
herontwikkelen naar wonen
Sfeer: bebouwing in het groen,
geluidsluwe binnengebieden
Schaal: M (maximaal 25 meter,
uitzondering tot 45 meter)
Programma: 400 woningen
(47.500m2 bvo)



2. Merwedekanaalzone

Huidige functies: kantoren, wonen en casino
Herontwikkeling: herontwikkelen naar
overwegend wonen
Sfeer: bebouwing in stroken,
georiënteerd op kanaal. Hoogte-
accent in verlengde
centrumboulevard (60m)
Schaal: M (maximaal 25 meter,
uitzondering tot 45 meter
Programma: 400 woningen (48.000m2 bvo)



3. Hondersgarage

Huidige functies: garage Honders en sport (honkbal)
Herontwikkeling: garage vestigt zich in Leidsche Rijn,
honkbal dient verplaatst te worden.
Herontwikkeling naar wonen.
Sfeer: gesloten stedelijke woonblokken aan
sportpark.
Schaal: M (maximaal 25 meter,
uitzondering tot 45 meter)
Programma: 325 woningen (39.000m2)



4. Graadt van Roggenweg

Huidige functies: wonen
Herontwikkeling: bestaande (verouderde) woningen
vervangen door stedelijke blokken
met gemengde functies in de plint
met daarboven woningen. Mogelijk
onderwijsfunctie (hogeschool).
Sfeer: Gemengd stedelijk gebied aan een
stadsstraat (n.b. bij korte tunnel-
variant alleen kantoren mogelijk en
wordt sfeer van een stadsstraat niet
bereikt).
Schaal: M (maximaal 25 meter,
uitzondering tot 45 meter
Programma: korte variant: 24.000m2 bvo
(exclusief suikerterrein) kantoor
lange variant: 210 woningen
(25.000m2 bvo) + 3000m2
gemengde functies in de plint



5. Jaarbeursterrein-Noord

Huidige functie: Jaarbeurs
Herontwikkeling: noordelijk deel Jaarbeurs herontwik-
kelen naar wonen (50%), kantoren
(40%) overige functies (10%), (indien
niet mogelijk dan leisure)
Sfeer: stedelijke blokken aan en in een park
Schaal: M (maximaal 25 meter,
uitzondering tot 45 meter)
Programma: 460 woningen (55.000m2 bvo)
44.000m2 kantoren
11.000m2 overige functies



6. Lange Hagelstraat eo

Huidige functies: infrastructuur, wonen, hotel
Herontwikkeling: Westplein ondertunneld,
bestaande (verouderde) woningen
(en mogelijk het hotel) vervangen
door nieuwbouw. Gemengde
functies in de plint met daarboven
woningen. Realisatie Lombokplein
Sfeer: gemengd stedelijk gebied
Schaal: M (maximaal 25 meter,
uitzondering tot 45 meter).
Programma: 250 woningen
6000m2 gemengde functies
(voorzieningen/bedrijvigheid in de
plint).



7. Daalsetunnel

Huidige functies: infrastructuur, wonen
Herontwikkeling: infrastructuur bundelen.
Kantoor-, en woon-
programma toevoegen
Sfeer: gemengd stedelijk gebied
Schaal: M (maximaal 25 meter,
uitzondering tot 45 meter).
Programma: 62 woningen
12.000m2 bvo kantoren


8. Paardenveld

Huidige functies: groenzone
Herontwikkeling: woongebouw in het groen
Sfeer: gemengd stedelijk gebied
Schaal: S (N.B plan tot 45 meter).
Programma: 45 woningen en woonhotel
(132 eenheden)



Kostenraming tunnel

Korte variant
Tunnel Masterplan 2003 30 mio
Verlengen tunnel Actualisatie 2004 12 mio
Verlengen Aktieplan Luchtkwaliteit 2006 13 mio
Verlengen tot aan Merwedekanaal 42 mio
Herinrichten openbaar gebied 3 mio
Verwerven, milieu, plankosten, tijdelijke maatr. 40 mio
Totale kosten 140 mio
Dekking
MIT subsidie 14 mio
Actieplan Luchtkwaliteit 15 mio
Totaal Tekort 111mio


Kostenraming tunnel

Lange variant

Tunnel Masterplan 2003 30 mio
Verlengen tunnel Actualisatie 2004 12 mio
Verlengen Aktieplan Luchtkwaliteit 2006 13 mio
Verlengen tot aan Weg der VN 138 mio
Herinrichten openbaar gebied 6 mio
Verwerven, milieu, plankosten, tijdelijke maatr. 60 mio
Totale kosten 259 mio
Dekking
MIT subsidie 14 mio
Actieplan Luchtkwaliteit 15 mio
Totaal Tekort 230 mio


Gebiedsontwikkeling


Toegevoegd programma:
Wonen: 2.000 st.
Kantoren: 80.000 m² bvo
Overig/gemengd: 20.000 m² bvo


Financiële verkenning
gebiedsontwikkeling

Streven naar budgettair neutrale ontwikkeling:
·Hoge verwerving-inbrengwaarde bestaand vastgoed
·Bodem (milieu, archeologie, kabels en leidingen)
·Complexiteit binnenstedelijk gebied (plankosten)
·Hoge kwaliteit inrichting openbaar gebied
·Ondergronds parkeren


Samenvattend


Lange variant
Helder stedenbouwkundig principe: overgang van sferen
Snelle route vanaf A2 voor verkeer richting centrumgebied,
bereikbaarheid centrumgebied.
Luchtkwaliteitsprobleem GvR-weg is opgelost
Mogelijkheden voor gebiedsontwikkeling: verbinden
wijken/opheffen barrieres, hoogwaardig woon- en werkmilieu langs
Graadt van Roggenweg en Weg der VN
Ruimtelijke kwaliteit voor ontwikkelingslocaties
Niet al het doorgaande verkeer in de tunnel, maar deels op
maaiveld.


Samenvattend


Korte variant
Al het doorgaand verkeer komt in de tunnel, geen doorgaand
verkeer op maaiveld.
Snelle route vanaf A2 voor verkeer richting centrumgebied,
bereikbaarheid centrumgebied.
Luchtkwaliteitsprobleem slechts voor een deel van de GvR-weg
opgelost. Sloop woningen noodzakelijk.
Minder stedenbouwkundige kwaliteit en helderheid.
Minder kwaliteit gebiedontwikkeling.


Eindconclusie

Voorkeursvariant lange tunnel (met aansluiting
Westelijke verdeelring):
Want: luchtkwaliteitsprobleem Graadt van Roggenweg
opgelost, bereikbaarheid centrumgebied.
Dus:
- duurzame gebiedsontwikkeling mogelijk: hoogwaardig wonen,
werken, onderwijs en leisure. Ontwikkeling Stationsgebied .
- leefklimaat sterk verbeterd
- verbinding tussen wijken en centrumgebied
- verbinding tussen bestaande en nieuwe stad


Knelpunten/nader onderzoek


Het doorgaande verkeer van Overste de Oudenlaan
sluit niet aan op tunnel, maar blijft op maaiveld.
· Uitwerken: verkeersstromen op maaiveld; hoe wordt dit
opgevangen/naar centrum geleid?
In feite te weinig ruimte tussen fly-over en Merwedekanaal.
Mogelijk aanpassing aan fly-over nodig om tunnel te
optimaliseren.
· Uitwerken: relatie tunnel/fly-over en relatie tunnel/diepte Merwedekanaal
Aantakking Vleutenseweg op Westplein nader onderzoeken
· Uitwerken: aantakking noodzakelijk. Hoe kan dit zo efficiënt mogelijk
(verbinding Kop van Lombok/spoor; verbeteren leefbaarheid).


---- --