Stadsdeel De Baarsjes Amsterdam


---

PERSBERICHT

Amsterdam, 1 november 2007



De Baarsjes pakt speelruimte aan
Drie van de vijf buurten in De Baarsjes hebben voldoende speelruimte. In de Postjesbuurt en de Does-, Tromp- en Geuzenbuurt moet het aanbod beter. Dat vinden de bewoners. Afgelopen maanden hebben zij hun mening, wensen en behoeften kunnen aangeven in een (website)enquête, tijdens wandelingen in de buurt en in de buurtoverleggen. In het nu door het Dagelijks Bestuur vastgestelde Werkprogramma Speelruimte doet het DB voorstellen om de speelruimte verder te verbeteren. Portefeuillehouder Godfried Lambriex: 'Kinderen moeten voldoende ruimte hebben om buiten te spelen en elkaar te ontmoeten. Speelruimte nodigt uit tot beweging. Met spel ontwikkel je ook je sociale vaardigheden. Uiteindelijk draagt spelen bij aan het welbevinden en de gezondheid van kinderen.' Het stadsdeel brengt nu het aanbod aan speel- en ontmoetingsruimte per buurt verder in kaart. In samenspraak met jongeren en bewoners resulteert dit begin 2008 in een verbeterplan per buurt. Met woningcorporaties komt er overleg over uitbreiding van speelruimte in binnenterreinen. Per buurt komen er minimaal twee speelplekken die ook toegankelijk zijn voor kinderen met een beperking. Ook wil Lambriex dat de speelplekken schoon zijn en blijven. Jongeren worden nadrukkelijker aangesproken op hun verantwoordelijkheid om de straat schoon te houden. Tot slot stelt het DB voor dat er vier keer per jaar een geactualiseerd overzicht komt van spelmogelijkheden in het stadsdeel. Zo weten ouders precies waar ze met hun kinderen terecht kunnen. De raadscommissie Onderwijs bespreekt het Werkprogramma Speelruimte op 13 november. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

Garage Mercatorplein krijgt opknapbeurt

Stadsdeel De Baarsjes wil in 2008 de Mercatorpleingarage een opknapbeurt geven. Aan de garage, die sinds januari 2007 eigendom is van het stadsdeel, moet onderhoud worden verricht, voor een deel achterstallig. Vloeren, plafonds en wanden worden gereinigd en krijgen een nieuwe verflaag en belijning, armaturen en luchtinstallatie worden gereinigd. De zijmuren vertonen op sommige plekken roestvorming; een gespecialiseerd bedrijf onderzoekt nog wat de oorzaak hiervan is, en wat de kosten voor reparatie zijn. Om overlast tot een minimum te beperken wil het stadsdeel alle werkzaamheden in één keer laten uitvoeren.

Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap: 06 1241 8810.

Armoede te lijf
Zo'n 20% van de Baarsjesbewoners moet rondkomen van een minimuminkomen. In de notitie Armoedebeleid in De Baarsjes doet het Dagelijks Bestuur concrete voorstellen om (dreigende) armoede in de buurt tegen te gaan. Portefeuillehouder Godfried Lambriex: 'Ik wil dat we alle inkomensondersteunende maatregelen die er zijn, goed over het voetlicht brengen bij de bewoners. Als we dat niet doen, dan kan dat ertoe leiden dat mensen in de financiële problemen raken en aan moeten kloppen bij schuldhulpverlening. Dat willen we natuurlijk niet.' Het Dagelijks Bestuur start daarom een voorlichtingscampagne om mensen te attenderen op de bestaande voorzieningen. Tegelijkertijd worden ook specifieke doelgroepen benaderd, zoals kinderen, éénoudergezinnen en zelfstandig wonende ouderen. De formulierenbrigade op scholen wordt ook in 2008 voortgezet. 'En we gaan door met de Voedselbank waarbij geldt, dat niet alleen het verstrekken van voedsel een belangrijke rol speelt, maar ook het signaleren en opsporen van soms verborgen armoede en het geven van adequate informatie en voorlichting.' De raadscommissie Onderwijs bespreekt de notitie Armoedebeleid in De Baarsjes op 13 november. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

Van Kinsbergenstraat wordt 30 km zone
Het Dagelijks Bestuur wil in mei 2008 starten met de opknapbeurt van de Van Kinsbergenstraat. De straat wordt ingericht als 30 km zone met verkeersdrempels; ook wordt een flink aantal extra fietsparkeerplekken gemaakt (toename van 36 naar 96 plekken). Tussen de Chasséstraat en de Witte de Withstraat komt een breed trottoir aan de zuidkant. De bomen in dit deel van de straat worden vervangen door nieuwe bomen die op het brede trottoir geplaatst worden. Tussen de Chasséstraat en de Baarsjesweg komt het brede trottoir aan de noordkant; hier blijven de bomen staan en wordt de rij aangevuld met nieuwe bomen. Het deel tussen de Admiralengracht en de Witte de Withstraat wordt later opgeknapt en meegenomen bij het ontwerp voor het Witte de Withplein; dit deel grenst aan het Admiralenblok dat in 2009 gesloopt wordt. Op dit moment is in de Van Kinsbergenstraat tweerichtingsverkeer mogelijk tussen de Baarsjesweg en de Witte de Withstraat. Dit blijft in de nieuwe situatie tussen de Van Speijkstraat en de Witte de Withstraat behouden. Tussen de Van Speijkstraat en de Baarsjesweg komt eenrichtingsverkeer richting Baarsjesweg, conform het verkeerscirculatieplan voor de Chassébuurt dat in 2005 is vastgesteld. In de hele straat worden lichtmasten geplaatst en voor de bestrating worden klinkers en speciale tegels gebruikt. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap: 06 - 1241 8810.

Beperkte aanpassing leges
Het tarief voor een lichte bouwvergunning of splitsingsvergunning wordt in 2008 niet verhoogd, stelt het Dagelijks Bestuur aan de raadscommissie Wonen (20 november) voor. De leges voor vergunningen op het gebied van openbare ruimte gaan wel iets omhoog, evenals het tarief voor een reguliere bouwvergunning dat zo beter aansluit bij het stedelijke gemiddelde. Uit een onderzoek van SGBO (onderzoeks- en adviesbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten) blijkt dat het stadsdeel nu geld toelegt als een vergunning wordt verstrekt. Als de raad het voorstel voor gematigde verhoging overneemt, dan dekken de opbrengsten overigens nog steeds de kosten niet Landelijk gezien loopt het stadsdeel niet eens zo uit de pas. Stedelijk daarentegen zijn de tarieven voor bouwleges in het stadsdeel aan de lage kant. De tarieven voor andere leges verhouden zich gemiddeld tot wat elders in Amsterdam daarvoor betaald moet worden. Het Dagelijks Bestuur kiest om een aantal redenen voor een gematigde stijging. Stedelijk zijn de stadsdelen bezig te komen tot gelijke tarieven. Het bestuur wil op de uitkomst van dat project niet te ver vooruitlopen. Een definitief besluit over het al dan niet verhogen van de tarieven neemt het Dagelijks Bestuur pas na raadpleging van de deelraad. Die krijgt in een notitie vier scenario's gepresenteerd, uiteenlopend van geen enkele verhoging tot een verhoging die leidt tot volledige kostendekkendheid van de vergunningverstrekking. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Ouderbetrokkenheid geïntensiveerd
Ouderbetrokkenheid speelt een belangrijke rol in het onderwijsprogramma 'Kansen voor Kinderen'. Op verzoek van de stadsdeelraad wordt de inzet van het stadsdeel geïntensiveerd. Vormgeven van ouderbetrokkenheid is primair de verantwoordelijkheid van scholen en ouders. Het stadsdeel kan waar nodig een handje helpen. Het Dagelijks Bestuur wil tot 2011 jaarlijks een bedrag van 20.000 euro extra toevoegen aan het al bestaande budget voor ouderbetrokkenheid. Om de ouderbetrokkenheid te vergroten worden de volgende acties ingezet:
- Via door het stadsdeel gefinancierde oudercontactpersonen worden moeilijk bereikbare ouders betrokken bij speciale activiteiten;
- Actieve ouders krijgen ondersteuning bij concreet meebeslissen, bij informatie over hun positie en wettelijk vastgelegde inspraakmogelijkheden;
- Het stadsdeel kan trainingen meefinancieren voor leerkrachten om de kwaliteit van de oudergesprekken te verbeteren;
- Scholen kunnen een financiële bijdrage krijgen om de communicatie met de ouders via de schoolgids te optimaliseren.
- Het stadsdeel gaat met de oudercontactpersonen jaarlijks een aantal thematische voorlichtingsacties organiseren (voeding, zwemmen, bedtijden, leerplicht, schoolkeuze etc).
- Op termijn gaat het OuderKindCentrum meer diensten aanbieden op de scholen. De inhoudelijke en financiële voorstellen tot intensivering van de ouderbetrokkenheid in De Baarsjes wordt op 13 november 2007 in de raadscommissie Onderwijs besproken en in de stadsdeelraad op 27 november. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Wim de Graaf, 06 1237 9510.

Werk aan Kinkerbrug
In de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 november wordt op de Kinkerbrug gestart met het vervangen van het tijdelijke tramportaal door het definitieve tramportaal. De brug wordt in de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 november vanaf 00.30 uur afgesloten voor alle verkeer (inclusief tram). Voetgangers en fietsers kunnen op 4 november rond 10.30 uur weer gebruik maken van de brug, voor trams en auto's is de brug vanaf 19 uur weer toegankelijk. Autoverkeer wordt omgeleid via de Kinkerstraat, Bilderdijkstraat, De Clerqstraat, Admiraal de Ruijterweg en Witte de Withstraat en vice versa. Fietsers en voetgangers worden omgeleid via de Tweede Kostverlorenkade, Bellamystraat, Agatha Dekenstraat, De Clerqstraat, Admiraal de Ruijterweg, Chasséstraat en de Baarsjesweg. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Edwin Raap: 06 - 1241 8810.

5 november buurtoverleg DTG-buurt
Maandag 5 november start een nieuwe ronde buurtoverleggen met een buurtoverleg in de Does-, Tromp- en Geuzenbuurt. Voorafgaand aan het buurtoverleg is een avondschouw, waarbij samen met buurtbewoners onder andere gekeken wordt of er op alle plekken voldoende verlichting op straat is. Tijdens het buurtoverleg zelf komen alle onderwerpen rond leefbaarheid aan bod. Bij dit overleg is buurtwethouder Godfried Lambriex aanwezig. De avondschouw start bij ontmoetingsruimte Bestevaer (Jan van Galenstraat 107-G) om 19.15 uur, het buurtoverleg begint op dezelfde plek om 20.30 uur. Het buurtoverleg wordt drie keer per jaar georganiseerd door het stadsdeel en is het platform voor direct contact met bestuur en ambtenaren. Portefeuillehouder: Godfried Lambriex.
Meer informatie: Edwin Raap: 06 - 1241 8810.

Splitsingbeleid snijdt hout
Particuliere eigenaren van woningen in De Baarsjes hebben sinds 3 september aanvragen ingediend voor het splitsen van 540 woningen. Hierbij zijn ook aanvragen voor kleinere woningen die tot grotere worden samengevoegd. In twee van de vier vastgestelde gebieden is de vraag groter dan het toegewezen aantal. Hierdoor kunnen niet alle aanvragen worden gehonoreerd. In twee andere gebieden kunnen voor 2007 nog 109 vergunningen verleend worden. Ab Cherribi, portefeuillehouderr Wonen: 'Die prachtige score laat zien dat het middel hout snijdt. Daarbij is er nog meer winst. Want splitsen en samenvoegen mag pas, als de woningen goed worden opgeknapt. Dus de kwaliteit van de huizen gaat er ook op vooruit.' Het stadsdeel gebruikt de mogelijkheid om woningen te splitsen of samen te voegen verder om de woningvoorraad gevarieerder te laten worden, meer koopkracht in De Baarsjes aan te trekken en ruimte te bieden aan te klein behuisde gezinnen. Portefeuillehouder: Ab Cherribi.
Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Serie: Uit de Programmabegroting 2008
De programmabegroting 2008 staat de komende weken op de agenda van de verschillende raadscommissies en wordt 27 november vastgesteld door de stadsdeelraad. De komende weken aandacht voor de highlights in de begroting. Waar trekt het Dagelijks Bestuur in 2008 (extra) geld voor uit? Deze week deel 2: Over de plannen rond Stedelijke vernieuwing en die rond Verkeer en Infrastructuur.

Stedelijke vernieuwing
Op stoom
'De stedelijke vernieuwing werpt zijn vruchten af', vindt portefeuillehouder Ab Cherribi. 'Het Sieraad is nu een jaar in bedrijf. Een parel in en voor de buurt, vind ik. In de kunstas Witte de Withstraat / Baarsjesweg hebben we flink geïnvesteerd. En niet zonder resultaat: in 2007 hebben we ruim 1000 vierkante meter atelier- en evenementruimte toegevoegd. Een groot aantal straten is opgeknapt. We bouwen aan Het Facet en starten in 2008 met de sloop/nieuwbouw van het Admiralenblok. De Chassékerk blijft behouden en wordt komende jaren verbouwd. In de Orteliusbuurt werken we verder aan de plannen voor de nieuwbouwlocaties Augustinuspoort en Masterdam West. Het Oosten renoveert komend jaar 200 woningen aan de Orteliuskade. Na de succesvolle opknapbeurt van de Jan Evertsenstraat nemen we in 2008 het Mercatorplein op de schop. Ik verheug me nu al op de nieuwe horeca op het plein.' Het ministerie van Wonen, Wijken en Integratie komt met extra geld voor de wijk. Cherribi: 'Een prachtkans om van De Baarsjes een nog prachtiger wijk te maken. En heel belangrijk, we houden de vernieuwing op stoom!' Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Stedelijke vernieuwing
Aanpak graffiti
Om de woningkwaliteit en leefbaarheid verder te verbeteren, trekt het Dagelijks Bestuur in de Programmabegroting 2008 20.000 euro uit. Het stadsdeel start een pilot waar verenigingen van huiseigenaren subsidie krijgen als zij een langlopend contract afsluiten met een reinigingsbedrijf om hun pand graffiti-vrij te houden. Meer informatie: Harold Ytsma, 06 5342 0466.

Verkeer en infrastructuur
Nieuwe fietsenrekken
In de Programmabegroting 2008 reserveert het Dagelijks Bestuur 15.000 euro voor het plaatsen van nieuwe fietsenrekken. Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Verkeer en infrastructuur
Slimme parkeervergunning
Het stadsdeel lanceert nog dit jaar de digitale parkeervergunning. Bewoners kunnen dan sneller en eenvoudiger wijzigingen in hun parkeervergunning doorvoeren. Meer informatie: Edwin Raap, 06 1241 8810.

Denktank De Baarsjes: van denken naar doen
Denktank De Baarsjes heeft afgelopen maanden tientallen mooie ideeën aangedragen om van De Baarsjes een nog prettiger, boeiender, veiliger en schoner stadsdeel te maken. Het stadsdeelbestuur heeft toegezegd de voorgestelde initiatieven te ondersteunen. Bewoners kunnen meehelpen door bijvoorbeeld de organisatie van een mid summer night festival op zich te nemen of te helpen bij het opzetten van een kookcafé voor jongeren. Geïnteresseerde bewoners komen naar de Close Matching, maandag 19 november om 18.00 uur in Club 8, inclusief een geïnspireerde maaltijd. Aanmelden voor 12 november bij joke.hermsen@planet.nl. Meer informatie 06 2040 9101 of via www.baarsjes.nl/denktank.

Uitnodiging
Ondernemersborrel: website bouwen
Netwerken en nog iets nuttigs leren ook. Dat kan op de ondernemersborrel van het Ondernemershuis. Woensdag 7 november van 17.00 tot 19.00 uur leert u daar over het bouwen van en website. Hoe bouw ik een mooie en efficiënte website voor mijn bedrijf en word ik zichtbaar op internet? Een specialist van Your Visions (www.yourvisions.nl) geeft handige tips en trucs. Aanmelding per e-mail: info@ondernemershuiswest.nl. Meer informatie: 020 589 2930 of www.ondernemershuiswest.nl.

Sint Maarten voor Godfried Lambriex
Portefeuillehouder Onderwijs Godfried Lambriex loopt op zondag 11 november mee tijdens de lampionnenoptocht door het Rembrandtpark ter gelegenheid van Sint Maarten.

Uit de stadsdeelraad

Baarsjeskinderen eerst op scholen in de buurt
De stadsdeelraad van De Baarsjes heeft ingestemd met plannen om van de basisscholen in het stadsdeel echte buurtscholen te maken. Op dit moment doen veel, vooral hoger opgeleide, Baarsjesbewoners hun kinderen op zogenoemde 'witte' scholen in De Baarsjes of andere stadsdelen. De raad wil liever dat de scholen in de Baarsjes weer echte buurtscholen worden, waar allochtone en autochtone, kansrijke en kansarme kinderen elkaar makkelijker tegenkomen. PvdA, GroenLinks en D66 stemden afgelopen dinsdag tijdens de raadsvergadering in met voorstellen als een plaatsingsbeleid en spelregels die er voor zorgen dat kinderen uit de nabije omgeving van een school voorrang krijgen. Alleen de VVD stemde tegen. Voor deze partij is niet zeker dat het geld voor de plannen de scholen daadwerkelijk zal 'verwitten'. Overigens is nog niet duidelijk hoe het plaatsingsbeleid er precies uit komt te zien. Dat is namelijk uiteindelijk een verantwoordelijkheid van de scholen zelf. Wel wordt het pas mogelijk om een kind voor een basisschool aan te melden als het twee jaar is en worden kinderen door scholen pas geplaatst als ze drie jaar en negen maanden zijn. Je kind heel vroeg aanmelden zorgt er dus in het vervolg niet meer voor dat je hoger op de lijst komt te staan. Daarmee worden de kansen voor kinderen op een plek op school gelijker.

Bellen naar 14020 of naar het stadsdeel
Bewoners kunnen met vragen over het stadsdeel bellen naar 14 020, het nummer van de gemeentelijke telefoondienst Antwoord. Maar de politieke partijen in De Baarsjes zijn ontevreden over het functioneren van Antwoord. Bewoners die het nummer bellen krijgen moeilijk antwoord op hun vraag, of zelfs helemaal niet. Op voorstel van de PvdA is afgelopen dinsdag tijdens de raadsvergadering afgesproken dat het telefoonnummer van het stadsdeel zelf ook weer op de website wordt gepubliceerd. Dat is dus een extra mogelijkheid om contact met bepaalde afdelingen van het stadsdeel te krijgen. Het telefoonnummer 5892411 wordt binnenkort geplaatst op www.baarsjes.amsterdam.nl. De PvdA, GroenLinks, VVD en D66 toonden dinsdag wel begrip voor de startproblemen van Antwoord, maar ze willen dat de diensten van het stadsdeel direct bereikbaar zolang Antwoord niet goed werkt. Ondertussen kan dan worden gewerkt aan verbeteringen van Antwoord.

Raadscommissies praten over begroting
De politieke partijen in De Baarsjes praten op 7 en 8 november in de raadscommissies over de begroting voor 2008. Daarin staat wat het stadsdeel het komende jaar wil bereiken, wat daarvoor moet gebeuren en wat dat mag gaan kosten. In de begroting staan voorstellen om De Baarsjes in 2008 leefbaarder, veiliger en mooier te maken. In juni hebben de politieke partijen al aangegeven welke plannen zij hebben voor volgend jaar. In de begroting heeft het Dagelijks Bestuur die plannen uitgewerkt. Tijdens de vergadering van de raadscommissies kunnen de politieke partijen aangeven of zij tevreden zijn over de plannen voor volgend jaar. De raadscommissies Wonen en Stadsdeelwerken praten op woensdag 7 november vanaf 20.00 uur over de begroting; de raadscommissie Onderwijs/Welzijn doet dat op donderdag 8 november vanaf 20.00 uur. Beide vergaderingen vinden plaats in de raadzaal van het Stadsdeelkantoor aan de Baarsjesweg.

Persbericht

Onderzoeksbureau O+S:
De Baarsjes zit in de lift

Stadsdeel De Baarsjes lijkt in meer dan één opzicht steeds meer op het centrale deel van de stad en steeds minder op west buiten de ring, concludeert onderzoeksbureau O+S in de vandaag gepubliceerde Stadsdeelmonitor De Baarsjes.

Wonen en inkomen
Een opvallende verandering vond onder meer plaats op de woningmarkt. Het percentage koopwoningen steeg tussen 2003 en 2006 van 11 naar 15 procent. De gemiddelde woningwaarde is sterk toegenomen: van 105.000 euro in 2003 naar 174.000 euro in 2006. Iets lager dan in heel Amsterdam, maar de stijging van de waarde was in De Baarsjes relatief groter (+66%) dan gemiddeld in de hoofdstad (+51%). In De Baarsjes wonen relatief veel mensen in de leeftijd van 20 tot 35 jaar (in 2007 37% tegenover 26% stedelijk). Alle andere leeftijdsgroepen zijn in het stadsdeel ondervertegenwoordigd in vergelijking met de rest van de stad. Eén van de opvallendste trends in De Baarsjes is volgens O+S het gestaag dalende percentage niet-westerse allochtonen. Was dit in 2003 nog 38%, in 2007 is het 36%, terwijl het aandeel in heel Amsterdam langzaam toeneemt. De leefsituatie-index, een samengestelde maat die een beeld geeft van de leefsituatie of het algehele welzijn van Amsterdammers, is hoger (102) dan gemiddeld (100) in de stad. De verbeterde positie van De Baarsjes wordt versterkt door de nieuwe bewoners die het stadsdeel aantrekt. Van de recente ontromer heeft het overgrote deel een betaalde baan: meer dan acht op de tien. Gemiddeld genomen ligt ook het inkomen van de nieuwe bewoners hoger dan dat van de oude bewoners. Tegelijkertijd constateert O+S dat het aantal huishoudens dat van een minimuminkomen moet rondkomen stijgt (naar 4100 huishoudens in 2006).

Leefbaarheid
Zowel de objectieve (de geregistreerde) als de subjectieve veiligheid (de veiligheidsperceptie van de bewoners) is in De Baarsjes tussen 2003 en 2006 gestaag verbeterd. Meer in het algemeen is er in De Baarsjes op het gebied van buurtproblemen een verbetering te zien, concludeert O+S. Het totaaloordeel over het functioneren van de politie is verbeterd. De bewoners geven gemiddeld een 6,5 als rapportcijfer, in 2004 was dit nog een 6,1. De top 5 van problemen in de buurt die volgens bewoners als eerste moeten worden aangepakt was jarenlang hetzelfde en nog steeds zijn rommel op straat en hondenpoep de nummer 1 en 2. Parkeerproblemen en hangjongeren staan nu op de derde en vierde plaats. Criminaliteit sluit het rijtje af.

Onderwijs
Op de (tien) basisscholen in De Baarsjes zitten in verhouding met andere stadsdelen veel zogenaamde '0,9-leerlingen', concludeert O+S. Dit zijn kinderen van laag opgeleide allochtone ouders. Het ging in het schooljaar 2005/2006 om 71% van de leerlingen, terwijl het Amsterdams gemiddelde 45% was. Wel daalt het aandeel licht, constateert O+S.

Politieke betrokkenheid
De politieke betrokkenheid in het stadsdeel is iets lager dan het Amsterdamse gemiddelde. Wel zijn de bewoners van De Baarsjes in vergelijking met andere stadsdelen positief over het functioneren van hun stadsdeelbestuur. Ruim 43% van de bewoners vinden dat het bestuur goed of zeer goed functioneert. In de andere stadsdelen ligt dat percentage gemiddeld op 34%.

Meer informatie: Rinze van Opstal, 06 1299 1741.

Agenda

|[|Kragen+manchette|
|+|n               |
|]|                |
| |                |
Tentoonstelling in Hoofdzaak hoeden ArtWear, tot 22 december.
|[|Expositie Mexicaans Dodenaltaar van Adelina|
|+|Reyes                                      |
|]|                                           |
| |                                           |
Expositie in Galerie De Stoker, tot 22 november.
|[|Tentoonstelling           |
|+|Natuurlijke Stilte        |
|]|                          |
| |                          |
Tentoonstelling in expositieruimte MLB, tot 25 november.
|[|Netwerkbijeenkomst voor vrijwilligersgroepen in  |
|+|De Baarsjes                                      |
|]|                                                 |
| |                                                 |
In het Wereldpand, 1 november - aanvang 18.30 uur.
|[|El dia de los   |
|+|muertos         |
|]|                |
| |                |
In Illuseum, 1 november - aanvang 19.30 uur.
|[|Avondschouw en Buurtoverleg Does-, Tromp-       |
|+|Geuzenbuurt                                     |
|]|                                                |
| |                                                |
5 november - aanvang 19.15 uur.
|[|Verwenbijeenkomst           |
|+|mantelzorgers               |
|]|                            |
| |                            |
In buurtcentrum De Tagerijn, 9 november 2007 - aanvang 10:30


---- --