Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

ONDER STRIKT EMBARGO TOT DONDERDAG 1 NOVEMBER 2007 20.30 uur

Winnaars maritieme prijzen
bekendgemaakt tijdens
Maritime Awards Gala 2007
Staatssecretaris Verkeer & Waterstaat Tineke Huizinga overhandigt de verschillende prijzen

Rotterdam, 1 november 2007

Staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat mevrouw Huizinga heeft de winnaars van de KNVTS-Schip van het Jaar Prijs, de HME-Maritime Innovation Award, de VNSI-Timmersprijs en de HISWA Excellence Award bekendgemaakt.

De winnaars zijn:

KNVTS-Schip van het Jaar Prijs
Het ms Deo Volente

HME-Maritime Innovation Award
Huisman-Itrec met Subsea complex pipe laying systems en
Kranendonk Production Systems BV met Totaal Lasrobotsysteem met Rinas Weld

VNSI-Timmersprijs
Ir. Jenny Coenen (IHC Holland Dredgers B.V.) met 'De inzet van 'Serious Games' voor het stoomlijnen van tekenkamerprocessen

HISWA Excellence Award
Roel ter Heide

De Staatssecretaris maakte de winnaars bekend tijdens het Maritime Awards Gala, dat op donderdag 1 november 2007 in het Hulstkampgebouw te Rotterdam werd georganiseerd. Voorzitter van Stichting Maritieme Prijzen, Henk ten Hoopen: "De grote belangstelling voor dit tweede Maritime Awards Gala is een weerspiegeling van de groei in de scheepvaartsector en aanverwante bedrijven. Na het succes van het eerste gala is ook dit evenement 'booming'. Het aantal aanmeldingen voor mededinging was groter dan vorig jaar. Tevens is het aantal prijzen dit jaar uitgebreid: de HISWA doet dit jaar voor het eerst mee aan dit prijzengala."

----

Ms Deo Volente winnaar KNVTS-Schip van het Jaar Prijs De Deo Volente was genomineerd in de categorie zeevaart. Dit droge lading schip heeft zeer in het oog springende eigenschappen en eisen, welke in dit ontwerp zijn samengebracht. Het is een vaartuig ingericht voor het transport van stukgoed, containers en zware lading.

Hartman Marine BV heeft samen met Conoship International BV het ontwerp voor de Deo Volente gemaakt. De uitgangspunten werden door de gebroeders Hartman bepaald door het maken van uitvoerige logistieke gevoeligheidsstudies. Deze werden uitgevoerd met in tonnage vergelijkbare schepen en in relatie tot de opbrengsten van bepaalde reizen waarop ook andere schepen van dit formaat ingezet kunnen worden.

Uitgaande van diverse reisafstanden, scheepssnelheden en brandstofsoorten in het rekenmodel bleek, ondanks de toenemende dag- en brandstofkosten, het snelle schip veel beter te scoren in termen van netto-opbrengsten per dag.

De gestelde criteria stelden zeer zware eisen aan de ontwerpers van Conoship International; er waren namelijk geen vergelijkbare schepen van deze tonnage voorhanden. Het lijnenplan met slechts één grootspant en een blockcoëfficiënt van 0.60 is in nauwe samenwerking tussen Conoship, het MARIN en Hartman Marine tot stand gekomen. Hiervoor zijn diverse berekeningen en sleepproeven uitgevoerd.

Huisman-Itrec en Kranendonk Production Systems BV winnaars Maritime Innovation Award 2007

De jury van de Maritime Innovation Award besloten dit jaar twee bedrijven te belonen. Deze twee innovaties van Nederlandse bodem zijn toppers op verschillende deelgebieden. De Subsea complex pipe laying systems van Huisman-Itrec betreft namelijk een productinnovatie en het Totaal Lasrobotsysteem met Rinas Weld van Kranendonk Production Systems BV een procesinnovatie.

Huisman-Itrec met Subsea complex pipe laying systems Huisman-Itrec ontwerpt en bouwt complexe installaties voor de scheepvaart en offshore, zoals zware scheepskranen, pijplegsystemen en boorsystemen. Huisman-Itrec wint de Maritime Innovation Award met de 'Subsea complex pipe laying systems'. Deze bestaat uit vier nieuwe methoden om oliepijpleidingen op de zeebodem te leggen, welke sterk van elkaar afwijken. De jury geeft aan dat Huisman-Itrec met deze innovatie het imago van Nederland als maritieme innovatie natie een positieve impuls geeft. De jury vindt de innovaties binnen de pijplegsystemen zeer spectaculair en het bedrijf kenmerkt zich door een flexibele inzet met zeer hoogwaardige technieken.

Kranendonk Production Systems BV met Totaal Lasrobotsysteem met Rinas Weld Kranendonk Production Systems BV levert geautomatiseerde productiesystemen voor onder andere de maritieme industrie. Kranendonk wint de Maritime Innovation Award met het Totaal Lasrobotsysteem met Rinas Weld. Dit is 's werelds eerste totaal lasrobotsysteem met autonome lasanalyse- en robotprogrammering, gebaseerd op het direct importeren van 3D CAD data. De producten worden zonder programmeren automatisch gelast, hetgeen de gehele cyclustijd drastisch verkort. Van model tot gelast product in één systeem. De jury geeft aan dat de koppeling tussen CAD/CAM en lasrobot zeer interessant is, aangezien hiermee het bouwproces verder kan worden gestroomlijnd. CAD-tekeningen omzetten naar bruikbare bestanden voor de robotsystemen, die delen moeten gaan lassen, is tijdrovend. Door middel van het systeem van Kranendonk voorziet de jury een ware doorbraak op het gebied van procesinnovaties binnen de scheepsbouw.

Ir. Jenny Coenen winnaar VNSI-Timmersprijs
De inzet van 'serious games' voor het stroomlijnen van tekenkamerprocessen

In het kader van het project CE3P (Concurrent Engineering Production Planning & Pricing) heeft Jenny Coenen de afgelopen jaren gewerkt aan het 'voorspelbaarder' maken van bedrijfsprocessen. Dit is van grote waarde voor het plannen en begroten van een schip. Hiertoe is een modelleermethode ontwikkeld voor (scheeps)engineering processen.

Een belangrijk onderscheidend kenmerk ten opzichte van bestaande simulatietechnieken in planning, is dat in het ontwikkelde simulatiemodel de chronologie van engineeringprocessen rechtstreeks gedicteerd wordt door de in- en uitgaande 'informatie-objecten'.

Dit geeft de mogelijkheid om ook (strategische) scenario's te genereren op basis van een ander type parameters, zoals de kwaliteit van engineering informatie, maar ook de mate van starten op (onzekere)voorinformatie, of verschillende communicatiepatronen in de informatie-uitwisseling. Deze scenario's zijn niet zozeer bedoeld voor toepassing in planning, maar wel voor het verkennen van mogelijkheden voor procesverbetering.

Roel ter Heide winnaar HISWA Excellence Award
HISWA Vereniging reikte dit jaar voor het eerst de HISWA Excellence Award uit. Deze prestigieuze award is voor een bedrijf of persoon dat/die innovatief, baanbrekend en vernieuwend werk binnen de watersportindustrie verricht. Roel ter Heide gaat voor het eerst in de geschiedenis met de HISWA Excellence Award naar huis.

Roel ter Heide heeft in 1991 samen met zijn broer Mastervolt opgericht. Het Amsterdamse bedrijf is door de jaren heen uitgegroeid tot wereldwijd marktleider op het gebied van stroomverzorging voor jachten, schepen en voertuigen en voorziet huizen van zonne-energie. Ter Heide heeft als grondlegger en initiatiefnemer van het bedrijf het systeemdenken in de maritieme elektronica tot grote hoogte gebracht. Hij is constant bezig naar het zoeken van nieuwe toepassingen en verbeteringen van bestaande technieken.

Volgens de jury onderscheidt Roel ter Heide zich als: "Een zeer gedreven ondernemer pur sang, die in relatief korte tijd Mastervolt tot een internationaal florerend bedrijf heeft opgebouwd. Praktische innovatie, design en denken in systemen hebben mede bijgedragen tot het succes. Duurzaamheid is bij de ontwikkeling van nieuwe producten altijd een belangrijk aandachtspunt geweest. De inzet en drive van Roel ter Heide als persoon zijn absoluut van doorslaggevend belang geweest in het succes van Mastervolt als bedrijf. Roel ter Heide is hiermee een baanbrekende ondernemer die als voorbeeld én inspiratiebron in de maritieme maakindustrie kan gelden."

----

Het Maritime Awards Gala wordt ondersteund door Stichting Nederland Maritiem Land (NML) en Havenbedrijf Rotterdam.

EINDE PERSBERICHT