De computer als baliemedewerker
Persbericht:
TU/e-onderzoeker maakt spraakherkenner geschikt voor kaartjesautomaat
Een treinkaartje bij de automaat mondeling bestellen zonder op een
knop te hoeven duwen. Of in de auto praten met de radio of het
navigatiesysteem. Daar was het onderzoek van Koen van Turnhout PDEng
op gericht; het ontwerpen van een spraakherkenner die probleemloos de
baliefunctie kan overnemen. Van Turnhout verdedigt donderdag 1
november zijn proefschrift aan de Technische Universiteit Eindhoven
(TU/e).
Klunzige klant
Het komt nog wel eens voor dat een klunzige klant bij de
NS-kaartjesautomaat andere reizigers vertraging bezorgt. Het
bedieningspaneel met al die knoppen is voor sommigen te
onoverzichtelijk. Mondelinge opdrachten geven aan het apparaat zou
wellicht beter kunnen werken. Zo'n spraakherkenner past de KPN al een
paar jaar toe bij het telefonisch opvragen van telefoonnummers. Het
invoeren van zo'n systeem bij kaartjesautomaten is een stuk complexer,
omdat de computer moet begrijpen wanneer de stem een opdracht geeft.
Want de stationshal kan erg rumoerig zijn. Of, iets wat nog moeilijker
er uit te filteren is, er staan twee personen voor de kaartjesautomaat
te overleggen welke reis te nemen. Hoe weet de computer nou wanneer
hij geadresseerd wordt?
Derde positie
Over deze vraagstelling heeft Koen van Turnhout zich gebogen in zijn
promotieonderzoek 'Socially aware conversational agents'. Hij
onderzocht de mogelijkheden die apparaten hebben om 'in de derde
positie' deel te kunnen nemen aan een gesprek. Deze situatie komt in
het echt voor bij balies, bijvoorbeeld bij een reisbureau. Twee
personen overleggen onderling over de vakantie, en richten af en toe
het woord tot de baliemedewerker. Die kan vervolgens afleiden wanneer
hij of zij wordt aangesproken.
Sociale intelligentie
De uitdaging van het onderzoek van Koen van Turnhout was om deze
sociale intelligentie ook bij een computer in te bouwen. Zodat deze op
een geheel natuurlijke wijze het gesprek van derden kan volgen en
reageren op vragen. Zonder dat de gebruiker een knop hoeft in te
drukken. Hij ontwierp een spraakherkenner met beeldscherm die niet
alleen een gesprek tussen twee mensen kan volgen, maar ook kan
voorspellen wanneer het systeem aangesproken wordt.
Technische Universiteit Eindhoven