Rijksdienst voor archeologie, cultuurlandschap en monumenten


Belvedere festival, 1 november

persbericht 17 oktober 2007
Cultuurhistorie verrijkt het ontwerpen aan en (her)inrichten van Nederland. Deze boodschap, die centraal staat in de Nota Belvedere, is inmiddels via honderden projecten in praktijk gebracht. Successen zijn geboekt. Moeilijkheden zijn overwonnen. Methodieken zijn ontwikkeld. Lessen zijn te trekken. Nieuwe inzichten zijn ontstaan. Kritiek is te leveren.

Belvedere Festival

Op het Belvedere Festival op 1 november 2007 in 'The Talent Factory' - een voormalige Scheepsijzergieterij - in Den Bosch, staat de vitale en veelzijdige uitvoeringspraktijk van Belvedere centraal. Dé thema's waar het om draait staan via workshops, projectpresentaties, interviews, films en uitgesproken columns centraal. Om te reflecteren op de inmiddels gangbare praktijk. Om ervaringen uit te wisselen en om vooruit te kijken. Het uitvoerige programma met vele keuzemogelijkheden, de bijzondere locatie en de vele deelnemers bieden de randvoorwaarden voor een geslaagde dag.

Organisatie

Het Belvedere Festival is een coproductie van instellingen die, ieder vanuit een specifieke invalshoek, betrokken zijn bij Belvedere: Projectbureau Belvedere, Dienst Landelijk Gebied, Stimuleringsfonds voor Architectuur, Habiforum, Nirov, RACM, Nationaal Restauratiefonds en het projectbureau Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Doelgroepen

Opdrachtgevers (publiek, privaat), projectleiders, ontwerpers, beleidsmakers, adviseurs en bestuurders.

Locatie en tijd

Voormalige scheepsijzergieterij The Talent Factory in Den Bosch. Van 09.30 - 16.30 uur.

Aanmeldingen

Voor aanmeldingen en aanvullende en actuele informatie over het Belvedere Festival: http://festival.belvedere.nu

Thema's :

Parade van de Verbeelding - hoe breng je cultuurhistorie van een plek of gebied in beeld?

Een goed ruimtelijk plan of ontwerp start met het in beeld brengen van de cultuurhistorie van de plek of het gebied, met toekenning van betekenis aan de geschiedenis en met het verkennen van de ontwikkelingsmogelijkheden. Hiervoor bestaan vele methodieken en verschijningsvormen: kaarten, boeken, tijdbalken, persoonlijke verhalen, films, enz. Iedere vorm en boodschap heeft zijn waarde en gebruiksmogelijkheid. Maar steeds in een andere context, een andere fase van planvorming of met een andere gebruiker voor ogen. In de Parade van de Verbeelding passeren verschillende methodieken de revue.

In gesprek met de ontwerper - hoe gaan ontwerpers om met cultuurhistorie?

Op het Belvedere Festival ontleden Eric Luiten (hoogleraar Cultuurhistorie en Ontwerp, TU Delft) en Michelle Provoost (cultuurhistorica, Crimson) het creatieve keuzeproces van ontwerpers. Zij interviewen de architecten Frits van Dongen en Jos van Eldonk, landschapsarchitecten Michael van Gessel en Adriaan Geuze en stedenbouwkundigen Endry van Velzen en Floris Alkemade. Hoe ontwerpen zij met cultuurhistorie en wat vraagt dit van opdrachtgevers?

Voor en door de burger - wat maakt de inbreng van burgers zo verrassend?

In vele Belvedereprojecten heeft burgerbetrokkenheid tot verrassende resultaten geleid. Initiatieven komen vanuit verschillende bewegingen tot stand: vanuit angst voor het verdwijnen van belangrijke cultuurhistorische waarden, vanuit kennis en betrokkenheid bij de eigen omgeving, door stimulatie van overheidswege. De betrokkenheid varieert van het meedenken en meeontwerpen aan ruimtelijke projecten, de luis in de pels zijn aan de plantafel, het deelnemen aan prijsvragen tot het opzetten van kunstprojecten.De projecten en partijen die tijdens het Belvederefestival deze verschillende aanpakken en uitkomsten laten zien, zijn: Wagenwerkplaats Amersfoort, Waalfront Nijmegen, Polder Mastenbroek, Werkgroep Zandpaden De Hilver, de Vechtplassencommissie, Brede Overleggroep Kleine Dorpen in Drenthe, Ommetjes van Landschapsbeheer Nederland, de Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Kwaliteitsarena - hoe houd je kwaliteit overeind?

Belvedereprojecten starten vaak met hoge ambities, maar praktische bezwaren - bijvoorbeeld geld, tijd, regelgeving, kabels en leidingen, verwerving, marktontwikkelingen - staan deze ambities gedurende de uitvoering wel eens in de weg. In de Kwaliteitsarena stelt Bert van Meggelen de momenten waarop cultuurhistorische kwaliteiten van tafel dreigen te vallen, aan de kaak. Met betrokkenen bij projecten met een Belvedere-inslag komen de dilemma's, maar zeker ook de oplossingen op tafel.

Financieringsquiz - hoe kan cultuurhistorie renderen?

Aan cultuurhistorie kleven twee hardnekkige financiële vooroordelen: cultuurhistorie is kostenverhogend en ontwikkelen met cultuurhistorie kan niet zonder subsidie. Praktijkvoorbeelden laten zien dat investeren in cultuurhistorie extra waarde kan creëren en daardoor de investering de moeite waard maakt. 'Baron Belvedere' presenteert in de financieringsquiz alternatieve financieringsbronnen.

Wetgevingscafé - welke ontwikkelingsruimte bieden wetten en regelgeving?

Allerlei wetten, regels en vergunningen doet menigeen op voorhand al de moed in de schoenen zinken: de Monumentenvergunning, de Flora- en Faunawet, milieuvergunning, welstandstoets etc. Die regels bieden echter, zo laat de uitvoeringspraktijk zien, meer ruimte en mogelijkheden dan verwacht. Op het festival laat de praktijk zien hoe het mogelijk is om niet te denken vanuit belemmeringen, maar vanuit mogelijkheden. Aan bod komen instrumenten voor cultuurhistorie/nieuwe WRO (Stelling van Amsterdam), Bouwregelgeving en monumentenwet (Puntegale Rotterdam), Ontwikkelen in beschermd stad of dorpsgezicht, Cultuurhistorie en natuurwetgeving en ontwikkelen met behoud van archeologie (Koningshoflocatie Gouda).

Kritiek als raadgever - wat kunnen we leren van andere geluiden?

Naast de positieve geluiden sluit Belvedere de oren niet voor kritische geluiden. Omdat kritiek de beste raadgever is. Esther Agricola (directeur Bureau Monumenten en Archeologie, gemeente Amsterdam) ontvangt vele criticasters, waaronder: Rudy Stroink (directeur TCN Property Projects), Arjo Klamer (hoogleraar economie van kunst en cultuur, Erasmus Universiteit), Willem van Toorn (auteur), Erik de Jong (hoogleraar tuin- en landschapsarchitectuur, Vrije Universiteit Amsterdam), Jaap Dirkmaat (directeur Vereniging Nederlands Cultuurlandschap), Marjoleine de Vos (auteur, journalist) en Evert van Ginkel (archeoloog). Vanuit hun eigen ervaring en vakgebied werpen zij een kritische blik op de rol die cultuurhistorie kan spelen bij allerhande, actuele vraagstukken.

Belvedere Backstage - wat is de volgende generatie?

Uit een dwarsdoorsnede van studies en projecten, die de afgelopen jaren zijn gehonoreerd met een financiële bijdrage uit de Regeling Projectsubsidies Belvedere is als een van de belangrijkste conclusies te trekken: Belvedere zet ontwerpers, onderzoekers en opdrachtgevers aan tot het realiseren van ruimtelijke kwaliteiten. Belvedere werkt dus door. Maar hoe nu verder? Projectleiders, leden van de commissie Belvedere en andere betrokkenen kijken vooruit aan de hand van presentatie van actuele projecten van provincie Limburg (Ontwikkelen in het Zuid-Limburgse cultuurlandschap), de Architecten Cie (Amsterdam Region, een strategische ontwikkelingsvisie op het Noordzeekanaalgebied als regio), Uitgeverij Sun (Zandstad), Stichting JANUS (Creatieve piramide), Eker en Schaap landschapsarchitectuur (Grenslandschap). De festivaldeelnemer krijgt met dit onderdeel de mogelijkheid om een blik backstage Belvedere te werpen.

Meer informatie

Voor meer informatie over dit bericht kunt u terecht bij Projectbureau Belvedere, Mirjam Kapelle, telefoon 030 230 5010, info@belvedere.nu.