Rijksdienst voor archeologie, cultuurlandschap en monumenten
Belvedere festival, 1 november
persbericht 17 oktober 2007
Cultuurhistorie verrijkt het ontwerpen aan en (her)inrichten van
Nederland. Deze boodschap, die centraal staat in de Nota Belvedere, is
inmiddels via honderden projecten in praktijk gebracht. Successen zijn
geboekt. Moeilijkheden zijn overwonnen. Methodieken zijn ontwikkeld.
Lessen zijn te trekken. Nieuwe inzichten zijn ontstaan. Kritiek is te
leveren.
Belvedere Festival
Op het Belvedere Festival op 1 november 2007 in 'The Talent Factory' -
een voormalige Scheepsijzergieterij - in Den Bosch, staat de vitale en
veelzijdige uitvoeringspraktijk van Belvedere centraal. Dé thema's
waar het om draait staan via workshops, projectpresentaties,
interviews, films en uitgesproken columns centraal. Om te reflecteren
op de inmiddels gangbare praktijk. Om ervaringen uit te wisselen en om
vooruit te kijken. Het uitvoerige programma met vele
keuzemogelijkheden, de bijzondere locatie en de vele deelnemers bieden
de randvoorwaarden voor een geslaagde dag.
Organisatie
Het Belvedere Festival is een coproductie van instellingen die, ieder
vanuit een specifieke invalshoek, betrokken zijn bij Belvedere:
Projectbureau Belvedere, Dienst Landelijk Gebied, Stimuleringsfonds
voor Architectuur, Habiforum, Nirov, RACM, Nationaal Restauratiefonds
en het projectbureau Nieuwe Hollandse Waterlinie.
Doelgroepen
Opdrachtgevers (publiek, privaat), projectleiders, ontwerpers,
beleidsmakers, adviseurs en bestuurders.
Locatie en tijd
Voormalige scheepsijzergieterij The Talent Factory in Den Bosch. Van
09.30 - 16.30 uur.
Aanmeldingen
Voor aanmeldingen en aanvullende en actuele informatie over het
Belvedere Festival: http://festival.belvedere.nu
Thema's :
Parade van de Verbeelding - hoe breng je cultuurhistorie van een plek of
gebied in beeld?
Een goed ruimtelijk plan of ontwerp start met het in beeld brengen van
de cultuurhistorie van de plek of het gebied, met toekenning van
betekenis aan de geschiedenis en met het verkennen van de
ontwikkelingsmogelijkheden. Hiervoor bestaan vele methodieken en
verschijningsvormen: kaarten, boeken, tijdbalken, persoonlijke
verhalen, films, enz. Iedere vorm en boodschap heeft zijn waarde en
gebruiksmogelijkheid. Maar steeds in een andere context, een andere
fase van planvorming of met een andere gebruiker voor ogen. In de
Parade van de Verbeelding passeren verschillende methodieken de revue.
In gesprek met de ontwerper - hoe gaan ontwerpers om met cultuurhistorie?
Op het Belvedere Festival ontleden Eric Luiten (hoogleraar
Cultuurhistorie en Ontwerp, TU Delft) en Michelle Provoost
(cultuurhistorica, Crimson) het creatieve keuzeproces van ontwerpers.
Zij interviewen de architecten Frits van Dongen en Jos van Eldonk,
landschapsarchitecten Michael van Gessel en Adriaan Geuze en
stedenbouwkundigen Endry van Velzen en Floris Alkemade. Hoe ontwerpen
zij met cultuurhistorie en wat vraagt dit van opdrachtgevers?
Voor en door de burger - wat maakt de inbreng van burgers zo verrassend?
In vele Belvedereprojecten heeft burgerbetrokkenheid tot verrassende
resultaten geleid. Initiatieven komen vanuit verschillende bewegingen
tot stand: vanuit angst voor het verdwijnen van belangrijke
cultuurhistorische waarden, vanuit kennis en betrokkenheid bij de
eigen omgeving, door stimulatie van overheidswege. De betrokkenheid
varieert van het meedenken en meeontwerpen aan ruimtelijke projecten,
de luis in de pels zijn aan de plantafel, het deelnemen aan
prijsvragen tot het opzetten van kunstprojecten.De projecten en
partijen die tijdens het Belvederefestival deze verschillende
aanpakken en uitkomsten laten zien, zijn: Wagenwerkplaats Amersfoort,
Waalfront Nijmegen, Polder Mastenbroek, Werkgroep Zandpaden De Hilver,
de Vechtplassencommissie, Brede Overleggroep Kleine Dorpen in Drenthe,
Ommetjes van Landschapsbeheer Nederland, de Nieuwe Hollandse
Waterlinie.
Kwaliteitsarena - hoe houd je kwaliteit overeind?
Belvedereprojecten starten vaak met hoge ambities, maar praktische
bezwaren - bijvoorbeeld geld, tijd, regelgeving, kabels en leidingen,
verwerving, marktontwikkelingen - staan deze ambities gedurende de
uitvoering wel eens in de weg. In de Kwaliteitsarena stelt Bert van
Meggelen de momenten waarop cultuurhistorische kwaliteiten van tafel
dreigen te vallen, aan de kaak. Met betrokkenen bij projecten met een
Belvedere-inslag komen de dilemma's, maar zeker ook de oplossingen op
tafel.
Financieringsquiz - hoe kan cultuurhistorie renderen?
Aan cultuurhistorie kleven twee hardnekkige financiële vooroordelen:
cultuurhistorie is kostenverhogend en ontwikkelen met cultuurhistorie
kan niet zonder subsidie. Praktijkvoorbeelden laten zien dat
investeren in cultuurhistorie extra waarde kan creëren en daardoor de
investering de moeite waard maakt. 'Baron Belvedere' presenteert in de
financieringsquiz alternatieve financieringsbronnen.
Wetgevingscafé - welke ontwikkelingsruimte bieden wetten en regelgeving?
Allerlei wetten, regels en vergunningen doet menigeen op voorhand al
de moed in de schoenen zinken: de Monumentenvergunning, de Flora- en
Faunawet, milieuvergunning, welstandstoets etc. Die regels bieden
echter, zo laat de uitvoeringspraktijk zien, meer ruimte en
mogelijkheden dan verwacht. Op het festival laat de praktijk zien hoe
het mogelijk is om niet te denken vanuit belemmeringen, maar vanuit
mogelijkheden. Aan bod komen instrumenten voor cultuurhistorie/nieuwe
WRO (Stelling van Amsterdam), Bouwregelgeving en monumentenwet
(Puntegale Rotterdam), Ontwikkelen in beschermd stad of dorpsgezicht,
Cultuurhistorie en natuurwetgeving en ontwikkelen met behoud van
archeologie (Koningshoflocatie Gouda).
Kritiek als raadgever - wat kunnen we leren van andere geluiden?
Naast de positieve geluiden sluit Belvedere de oren niet voor
kritische geluiden. Omdat kritiek de beste raadgever is. Esther
Agricola (directeur Bureau Monumenten en Archeologie, gemeente
Amsterdam) ontvangt vele criticasters, waaronder: Rudy Stroink
(directeur TCN Property Projects), Arjo Klamer (hoogleraar economie
van kunst en cultuur, Erasmus Universiteit), Willem van Toorn
(auteur), Erik de Jong (hoogleraar tuin- en landschapsarchitectuur,
Vrije Universiteit Amsterdam), Jaap Dirkmaat (directeur Vereniging
Nederlands Cultuurlandschap), Marjoleine de Vos (auteur, journalist)
en Evert van Ginkel (archeoloog). Vanuit hun eigen ervaring en
vakgebied werpen zij een kritische blik op de rol die cultuurhistorie
kan spelen bij allerhande, actuele vraagstukken.
Belvedere Backstage - wat is de volgende generatie?
Uit een dwarsdoorsnede van studies en projecten, die de afgelopen
jaren zijn gehonoreerd met een financiële bijdrage uit de Regeling
Projectsubsidies Belvedere is als een van de belangrijkste conclusies
te trekken: Belvedere zet ontwerpers, onderzoekers en opdrachtgevers
aan tot het realiseren van ruimtelijke kwaliteiten. Belvedere werkt
dus door. Maar hoe nu verder? Projectleiders, leden van de commissie
Belvedere en andere betrokkenen kijken vooruit aan de hand van
presentatie van actuele projecten van provincie Limburg (Ontwikkelen
in het Zuid-Limburgse cultuurlandschap), de Architecten Cie (Amsterdam
Region, een strategische ontwikkelingsvisie op het
Noordzeekanaalgebied als regio), Uitgeverij Sun (Zandstad), Stichting
JANUS (Creatieve piramide), Eker en Schaap landschapsarchitectuur
(Grenslandschap). De festivaldeelnemer krijgt met dit onderdeel de
mogelijkheid om een blik backstage Belvedere te werpen.
Meer informatie
Voor meer informatie over dit bericht kunt u terecht bij Projectbureau
Belvedere, Mirjam Kapelle, telefoon 030 230 5010, info@belvedere.nu.