TNT heeft beste technieken voor financiële berichtgeving op website

31/10/2007 13:42
Jungle Rating B.V.



PERSBERICHT

TNT heeft beste technieken voor financiële berichtgeving op website

AMSTERDAM, 25 oktober 2007

De website van TNT heeft de beste technieken voor financiële berichtgeving van alle beursgenoteerde ondernemingen in Nederland. Dit blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad in het kader van de FD Henri Sijthoff-Prijs voor financiële verslaggeving. De lijst met de vijftig 'beste sites', is vandaag bekendgemaakt. Dit jaar zijn ook de websites van 20 niet-beursgenoteerde ondernemingen onderzocht. Nuon komt hierbij als beste uit de bus, gevolgd door Luchthaven Schiphol en Rabobank.

Onderzoekskader
De beoordeling van de technische kwaliteiten van 'financiële websites' in Nederland is onderdeel van de FD Henri Sijthoff-Prijs voor de beste, inhoudelijk financiële verslaggeving voor print en website gemeten naar de opgestelde prijscriteria. De prijswinnaar van de FD Henri Sijthoff-Prijs wordt op 31 oktober aanstaande bekend gemaakt. In opdracht van Het Financieele Dagblad is het onderzoek uitgevoerd door internetadviesbureau Jungle Rating.

Website TNT de beste
TNT behaalt de eerste plaats in het onderzoek naar de kwaliteit van de online financiële communicatie van alle Nederlandse beursgenoteerde bedrijven. De website van TNT beschikt over diverse interactieve onderdelen: feedback mogelijkheden, een uitgebreide alert service voor aankomende evenementen en interactieve koersgrafieken. Daarnaast is de site in hoge mate personaliseerbaar. De corporate website van Nuon eindigt dit jaar op de eerste plaats van niet-beursgenoteerde ondernemingen. Ulko Jonker, hoofdredacteur van Het Financieele Dagblad: "TNT neemt nu al enkele jaren dit medium serieus, wat tot uiting komt in de hoge kwaliteit. We zien dat steeds meer ondernemingen tijd en geld te besteden om de websites te verbeteren. Ik verwacht dat de waargenomen kwaliteitsverbetering zal doorzetten".

Trends op het gebied van financiële berichtgeving: Op basis van het onderzoek worden een vijftal trends gesignaleerd:
1. Standpunten en actualiteiten worden aan de kaak gesteld: Ondernemingen gebruiken de corporate website steeds meer om actuele ontwikkelingen binnen hun bedrijf te bespreken.
2. Actief de dialoog aangaan: Bedrijven benutten de corporate website om de communicatie met stakeholders te stimuleren.
3. Een rijkere bezoekersbeleving: Bedrijven experimenteren met beeld, video en geluid op de corporate website.
4. Rekening houden met de behoeften van individuele stakeholders: Technieken om informatie te personaliseren voor de specifieke behoefte van een bezoeker worden steeds meer toegepast.
5. De corporate website als marketing machine: Steeds meer corporate websites bevatten naast puur financiële feiten ook businessgerelateerde informatie. Het onderscheid tussen corporate en business informatie vervaagt.

Investor relations managers lovend over online commmunicatie Naast het onderzoek heeft Jungle Rating een enqu(ee)te gehouden onder de Nederlandse beursfondsen over online communicatie. Allereerst komt duidelijk naar voren dat de daling van de oplage van het geprinte jaarverslag doorzet. Daar tegenover is bij meer dan driekwart van de websites het (gemiddeld) aantal bezoekers gestegen (naar gemiddeld 70.000 bezoekers per maand). Geert-Jan Smits van Jungle Rating: "We zien een duidelijke tendens dat de corporate website binnen de communicatiemix in belang toeneemt. Dit vanwege het grote bereik, de snelheid van informatieverstrekking, de mogelijkheid tot dialoog en de ongekende kansen om de bezoeker te boeien met beeld en videomateriaal."

Onderzoeksmethodiek
Voor de beoordeling van de online financiële communicatie wordt gebruik gemaakt van een onderzoeksmodel, ontwikkeld door Jungle Rating in samenwerking met Het Financieele Dagblad. Het model is opgesteld op basis van een groot aantal interviews met analisten, journalisten, particuliere en institutionele beleggers. Men maakt onderscheid tussen:
- Website kwaliteit: de mate waarin de website toegankelijk is, interactie biedt, multimedia bevat en personaliseert
- Content toegankelijkheid: De mate waarin de informatie op de website beschikbaar is, toegankelijk is en geschikt is gemaakt voor het web In totaal meet het model op 151 variabelen de kwaliteit van de financiële website.
BIJLAGEN: FD TOP-50

Positie 2007     Positie 2006      Bedrijf           Index             Score


1                1                 TNT               AEX               76%


2                3                 DSM               AEX               74%


3                2                 ABN AMRO          AEX               69%


4                8                 Heineken          AEX               69%


5                5                 Corporate Express AEX               68%


6                4                 Ahold             AEX               64%


7                6                 Wolters Kluwer    AEX               63%


8                7                 ING Groep         AEX               63%


9                11                Arcadis           Small cap         62%


10               14                Akzo Nobel        AEX               61%


11               19                Vopak             Midkap            60%


12               15                Fortis            AEX               58%


13               10                Hagemeyer         AEX               58%


14               44                TomTom            AEX               58%


15               12                Numico            AEX               57%


16               22                Royal Dutch Shell AEX               57%


17               32                Nutreco           Midkap            56%


18               -                 SNS Reaal         Midkap            56%


19               20                Aegon             AEX               54%


20               17                Fugro             Midkap            53%


21               9                 KPN               AEX               53%


22               -                 Imtech            Small cap         53%


23               38                BAM Groep         Midkap            53%


24               25                Randstad Holding  AEX               53%


25               -                 Gamma Holding     Small cap         52%


26               24                Océ               Midkap            52%


27               16                Philips Electron  AEX               52%
ics

28               28                Rodamco Europe    AEX               52%


29               23                Eriks Group       Small cap         51%


30               21                Macintosh Retail  Small cap         48%
                                   Group

31               26                Draka Holding     Small cap         48%


32               30                ASML Holding      AEX               47%


33               39                Unilever          AEX               47%


34               18                Stork             Midkap            47%


35               37                VastNed Retail    Midkap            47%


36               40                Crucell           Midkap            46%


37               -                 Heijmans          Midkap            46%


38               31                Reed Elsevier     AEX               46%


39               46                ASM International Midkap            45%


40               42                Royal Boskalis    Midkap            45%
                                   Westminster

41               -                 BinckBank         Midkap            45%


42               29                Sligro Food Group Small cap         44%


43               27                Vedior            AEX               44%


44               47                Smit Internation  Small cap         43%
                                   ale

45               -                 CSM               Midkap            39%


46               -                 Exact Holding     Small cap         36%


47               -                 Holland Colours   Small cap         36%


48               48                Fornix BioScienc  Small cap         35%
                                   es

49               -                 Endemol           Small cap         33%


50               50                Jetix Europe      Small cap         30%

Links: http://www.junglerating.nl/?publicaties/henrisijthoffprijs

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie (