Ministerie van Buitenlandse Zaken

Voorstel voor een Richtlijn inzake Timeshare


1. Algemene gegevensTtiel: Voorstel voor een Richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de bescherming van de consumenten met betrekking tot bepaalde aspecten van timeshare, langetermijnvakantieproducten, wederverkoop en ruil. Datum Commissiedocument: 7 juni 2007
Nr. Commissiedocument: COM (2007) 303 definitief Pre-lex: http://ec.europa.eu/prelex/detail_dossier_real.cfm?CL=nl &DosId=195801Nr. Impact-assessment Commissie en Opinie Impact-assessment Board
(http://ec.europa.eu/governance/impact/cia_2007_en.htm): SEC (2007) 743 en SEC (2007) 745Behandelingstraject Raad: Raad voor Concurrentievermogen, 27-28 september (oriënterend debat)Eerstverantwoordelijk ministerie: JUST in nauwe samenwerking met EZRechtsbasis: Artikel 95 EG-VerdragBesluitvormingsprocedure en rol Europees Parlement:
Raad: Gekwalificeerde meerderheidsbesluitvorming in de Raad; EP: medebeslissingsprocedureComitologie: Niet van toepassing

Samenvatting BNC-fiche:

Met dit voorstel wordt beoogd de consument bescherming te bieden bij het sluiten van overeenkomsten inzake een recht van deeltijds gebruik van onroerende goederen (timeshare) en andere
langetermijnvakantieproducten, alsmede overeenkomsten betreffende bemiddeling bij de wederverkoop of ruil van deze producten. Het voorstel vervangt de Timeshare richtlijn , die beperktere werking heeft.
De EG is op basis van artikel 95 EG-Verdrag bevoegd om een richtlijn vast te stellen met als doel de consumentenbescherming te verbeteren en consumenten optimaal te laten profiteren van de voordelen van de interne markt. Bovendien hebben de overeenkomsten veelal een grensoverschrijdend karakter. Regelgeving op Europees niveau is dus vereist.
De Timeshare richtlijn wordt ook betrokken bij het project `Herziening van het consumentenacquis'. Nu de richtlijn Timeshare vooruitlopend hierop reeds wordt herzien, dient ervoor gewaakt te worden dat deze beide herzieningstrajecten elkaar niet in de weg zitten. Ook de lopende discussie in het kader van Rome I en II heeft raakvlakken. Zo heeft Nederland aangegeven dat het de conflictregels van Rome I en Rome II een zo ruim mogelijke gelding wil geven en wil bekijken in hoeverre het wenselijk is om in Rome I de conflictregels uit de diverse consumentenrichtlijnen op te nemen. Nederland zal de Commissie wijzen op het belang van deze discussie bij de totstandkoming van deze nieuwe richtlijn.

3. Samenvatting voorstel :

a) Inhoud voorstel:
Het voorstel bevat in de eerste plaats een aanpassing van de huidige Europese regels inzake de bescherming van de consument bij het sluiten van een overeenkomst inzake timeshare - zoals thans opgenomen in de Timeshare richtlijn:

- de termijn waarbinnen de overeenkomst nog kosteloos door de consument kan worden opgezegd (bedenktermijn/herroepingsrecht), is verruimd;

- de informatieverplichtingen voor de verkoper zijn uitgebreid, zo wordt de verkoper verplicht om de consument expliciet te attenderen op bepaalde rechten.

Daarnaast wordt het bereik van de richtlijn uitgebreid, opdat de consument niet alleen beschermd wordt bij het bij het sluiten van overeenkomsten inzake timeshare, maar ook bij het sluiten van overeenkomsten betreffende andere langetermijn-vakantieproducten, alsmede overeenkomsten betreffende bemiddeling bij de wederverkoop of ruil van deze producten.

Tenslotte gaat het voorstel in hoofdzaak uit van volledige harmonisatie. Dit betekent dat de lidstaten op het door de richtlijn geharmoniseerde gebied niet langer meer de mogelijkheid hebben om verdergaande voorschriften ter bescherming van de consument te hanteren. In het voorstel is alleen ten aanzien van bepaalde aspecten van het herroepingsrecht (tijdstip waarop dit recht ingaat, de wijze waarop het kan worden uitgeoefend en de gevolgen van de uitoefening) nog sprake van minimumharmonisatie. In de huidige Timeshare richtlijn is nog sprake van minimumharmonisatie.

b) Impact-assessment Commissie:
De Commissie heeft in de periode 2004 - 2006 tijdens bilaterale overleggen en werkgroepen, alsmede door middel van consultatiedocumenten informatie ingewonnen bij de stakeholders en de lidstaten met als doel te beoordelen in hoeverre met de Timeshare richtlijn de door de Commissie gestelde doelen op het gebied van de consumentenbescherming en de interne markt worden bereikt. Vervolgens heeft de Commissie een impact-assessment uitgevoerd.

Uit de verkregen informatie kwam met name naar voren dat er sinds de inwerkingtreding van de Timeshare richtlijn nieuwe producten en diensten op de markt zijn gekomen. Deze producten en diensten worden veelal op dezelfde wijze en onder dezelfde of soortgelijke voorwaarden aangeboden als de timeshare-producten. Echter, de nieuwe producten en diensten vallen buiten het bereik van de Timeshare richtlijn, waardoor de consument bij het sluiten van ov ereenkomsten betreffende deze producten of diensten niet wordt beschermd. Dit heeft geleid tot aanzienlijke problemen, die naar het oordeel van de Commissie zo urgent zijn , dat herziening van de Timeshare richtlijn - vooruitlopend op de horizontale herziening van het consumentenacquis - noodzakelijkerwijs de enige geschikte optie is. Zeker nu uit de door de Commissie uitgevoerde impact assessment blijkt dat de problemen niet met minder vergaande opties als handhaving van de status quo in combinatie met zelfregulering of voorlichting kunnen worden opgelost.

Bevoegdheidsvaststelling en subsidiariteits- en proportionaliteitsoordeel

a) Bevoegdheid:
De EG is op basis van artikel 95 EG-Verdrag bevoegd om een richtlijn vast te stellen met als doel de consumentenbescherming te verbeteren en consumenten optimaal te laten profiteren van de voordelen van de interne markt.

b) Functionele toets
o Subsidiariteit: positief
o Proportionaliteit: positief
o Onderbouwing
Het veelal grensoverschrijdende karakter van de overeenkomsten die onder het bereik van het voorstel vallen, vereist regelgeving op Europees niveau om consumenten adequaat te kunnen beschermen. Aanpassing van de Timeshare richtlijn door middel van een richtlijn is hiervoor het meest aangewezen instrument. Het voorstel gaat uit van volledige harmonisatie. Hiertegen lijkt geen bezwaar te bestaan, aangezien op de in het voorstel gereguleerde markt een min of meer uniforme normstelling nodig is om de consumentenbescherming (en de werking van de interne markt) te verbeteren.

c) Nederlands oordeel:
De EG is op basis van artikel 95 EG-Verdrag bevoegd om Europese regelgeving ter bescherming van de consument vast te stellen. Nederland is van oordeel dat het voorstel voldoet aan de eisen van subsidiariteit en proportionaliteit. Echter, Nederland vindt dat rekening moet worden gehouden met andere herzieningstrajecten die momenteel lopen, in het bijzonder de herziening van het consumentenacquis en het voorstel voor een verordening Rome I inzake het toepasselijk recht op verbintenissen uit overeenkomst.

5. Implicaties financieel

a) Consequenties EG-begroting: Geen

b) Financiële consequenties (incl. personele) voor Rijksoverheid en / of decentrale overheden:
Het bereik van de Europese regels inzake timeshare wordt uitgebreid naar andere producten en diensten. Als gevolg hiervan zou de belasting van de rechtelijke macht iets kunnen toenemen. Consumenten zullen immers in meer gevallen een beroep kunnen doen op deze in de Nederlandse wet te implementeren Europese regels. Echter, doordat de markt voor deze producten en diensten in Nederland relatief klein is en de klachten hierover zeer beperkt zijn, zal de toename naar verwachting zeer gering zijn. Budgettaire gevolgen dienen ingepast te worden in de begroting van de beleidsverantwoordelijke departementen, conform de regels budgetdiscipline.

c) Financiële consequenties (incl. personele) bedrijfsleven en burger: Het bereik van de Europese regels inzake timeshare wordt uitgebreid naar andere producten en diensten. Als gevolg hiervan zullen verkopers van die producten en diensten kosten maken, doordat zij zullen moeten voldoen aan de in het voorstel opgenomen regels.

d) Administratieve lasten voor Rijksoverheid, decentrale overheden en/ of bedrijfsleven en burger:
Artikel 3 leidt tot extra administratieve lasten wegens de invoering van nieuwe informatieverplichtingen voor een deel van het bedrijfsleven (de verkopers van de onder het voorstel vallende producten en diensten). Volgens het impact assessment van de Commissie zijn de administratieve lasten van het voorstel zeer laag. Hierbij kan nog in ogenschouw worden genomen dat de omvang van de Nederlandse markt voor de onder het voorstel gereguleerde producten en diensten zeer beperkt is, waardoor de administratieve lasten beperkt zullen blijven.

Implicaties juridisch

a) Consequenties voor nationale en decentrale regelgeving en/of sanctionering beleid:
De Timeshare richtlijn is geïmplementeerd in afdeling 10A van boek 7 van het BW.

b) Voorgestelde implementatietermijn (bij richtlijnen en kaderbesluiten), dan wel voorgestelde datum inwerkingtreding (bij verordeningen en beschikkingen) met commentaar t.a.v. haalbaarheid: In artikel 12 is nog geen exacte implementatietermijn opgenomen. Gezien het te volgen wetgevingstraject voor Nederland, zou de implementatietermijn vastgesteld moeten worden op minimaal 2 jaar na vaststelling van de richtlijn.

c) Wenselijkheid evaluatie-/horizonbepaling:
Nu de Timeshare richtlijn deel uitmaakt van de herziening van het consumentenacquis, moet bij dit voorstel rekening gehouden worden met eventuele latere wijzigingen in het kader van de herziening van het consumentenacquis. Het lijkt nuttig om daarom zowel een evaluatiebepaling op te nemen, als een bepaling die duidelijk maakt dat de wijziging van het consumentenacquis tot aanpassing/vervanging van het nieuwe voorstel kan leiden.

7. Implicaties voor uitvoering en handhaving
Informatie over het inschakelen van nationale agentschappen, zelfstandige bestuursorganen e.d.

a) Uitvoerbaarheid:
Er worden geen uitvoeringsproblemen verwacht.

b) Handhaafbaarheid:
De Consumentenautoriteit heeft op basis van de Wet handhaving consumentenbescherming tot taak om op te treden tegen collectieve inbreuken op de in het BW geïmplementeerde regels uit de Timeshare richtlijn. Doordat in het voorstel de reikwijdte van deze regels wordt uitgebreid tot andere producten en diensten zal, de Consumentenautoriteit, als het voorstel wordt aangenomen, vaker bevoegd zijn tot ingrijpen. Echter, doordat de markt voor deze producten en diensten in Nederland relatief klein is en de klachten hierover zeer beperkt zijn, zullen er naar verwachting geen handhavingsproblemen optreden.

8. Implicaties voor ontwikkelingslanden

Geen

9. Nederlandse positie

a) Nederlandse belangen en eerste algemene standpunt: Nederland is voorstander van de verbetering van de Europese regelgeving op het gebied van het consumentenrecht en ondersteunt daarom het voorstel van de Europese Commissie. Echter, Nederland vindt dat rekening moet worden gehouden met andere herzieningstrajecten die momenteel lopen, in het bijzonder het voorstel voor een verordening Rome I inzake het toepasselijk recht op verbintenissen uit overeenkomst en de herziening van het consumentenacquis .

Op dit moment lopen er in het kader van de uitwerking van dit Verdrag binnen de EU onderhandelingen over Rome I inzake het toepasselijk recht op verbintenissen uit overeenkomst. Deze ontwerpverordening bevat een bepaling over het toepasselijk recht op consumentenovereenkomsten (artikel 5).

Artikel 8, tweede lid, van het voorstel bevat een gewijzigde conflictregel vergeleken met de overeenkomstige bepaling in de huidige Timeshare richtlijn. Bij de antwoorden op het Groenboek herziening van het consumentenacquis heeft Nederland aangegeven dat het de conflictregels van Rome I en Rome II een zo ruim mogelijke gelding wil geven en wil bekijken in hoeverre het wenselijk is om in Rome I de conflictregels uit de diverse consumentenrichtlijnen op te nemen. Deze discussie over de overheveling van conflictregels uit de consumentenrichtlijnen naar Rome I is nog maar net begonnen. Nederland zal de Commissie wijzen op het belang van deze discussie bij de totstandkoming van deze nieuwe richtlijn.

Daarnaast is de Commissie gestart met een project betreffende de herziening van het consumentenacquis. In het kader van dit project evalueert Commissie acht consumentenrichtlijnen - waaronder de Timeshare richtlijn - en beoordeelt zij in hoeverre deze consumentenrichtlijnen in de praktijk tezamen en afzonderlijk de door de Commissie gestelde doelen op het gebied van de consumentenbescherming en de interne markt hebben bereikt. De Commissie heeft zich voorgenomen om het consumentenacquis zowel `verticaal' (per consumentenrichtlijn) als `horizontaal ' (alle richtlijnen tezamen) te evalueren. Nu de richtlijn Timeshare vooruitlopend hierop reeds wordt herzien, dient ervoor gewaakt te worden dat deze beide herzieningstrajecten elkaar niet in de weg zitten.

Tot slot wordt opgemerkt dat het voorstel uitgaat van volledige harmonisatie (de lidstaten hebben op het door de richtlijn geharmoniseerde gebied niet langer meer de mogelijkheid om verdergaande voorschriften ter bescherming van de consument te hanteren). In de kabinetsreactie op het groenboek over de herziening van het consumentenacquis heeft Nederland aangegeven dat het geen principieel tegenstander is van volledige harmonisatie van het Europese consumentenrecht, maar dat bij de herziening van het consumentenacquis wel steeds per deelterrein of specifieke bepaling een afweging moeten worden gemaakt tussen het belang van volledige harmonisatie voor de werking van de interne markt en de behoefte om nationaal beleidsruimte te behouden om nationaal voorschriften terzake te kunnen vaststellen. In het voorstel neemt de Commissie reeds een voorschot op de vraag welke mate van harmonisatie gewenst is. Vooralsnog lijkt geen bezwaar te bestaan tegen volledige harmonisatie voor de onderwerpen geregeld in het voorstel.

* Ministerie van Buitenlandse Zaken

* Bezuidenhoutseweg 67

* Postbus 20061

* 2500 EB Den Haag

* Tel.: 070-3 486 486

* Fax: 070-3 484 848

* Internet: www.minbuza.nl