Nota Wijkcirculatieplan Bloemenbuurt-Zuid/Schildersbuurt
30 oktober 2007
In de nota 'Wijkcirculatieplan Bloemenbuurt-Zuid/Schildersbuurt'
beschrijft het College van Burgemeester en Wethouders drie varianten
voor het aanpakken van verkeersproblemen in de betreffende wijken. Het
gaat daarbij om de bestaande klachten van bewoners over sluipverkeer
door de Bloemenbuurt-Zuid en de Schildersbuurt en de vrees voor nieuw
sluipverkeer als in 2010/2011 de parkeergarage van de nieuwe Albert
Heijn aan de Neuweg is geopend.
Met de nota maakt het College werk van twee eerdere toezeggingen van
een verkeerscirculatieplan:
één in het kader van het bouwplan-Zuiderkerk en één naar aanleiding
van het besluit in het kader van het IBP, het Integraal
Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o., om de Pieter de Hooghlaan in twee
richtingen open te stellen.
Voorkeursvariant
Op basis van een doorberekening van de drie varianten in het
computerverkeersmodel 2020, spreekt het College zijn voorkeur uit voor
een combinatie van eenrichtingsmaatregelen in de Orchideestraat en de
Diependaalsedrift met voorrangspleintjes op de kruisingen van de
Diependaalselaan met de Pieter de Hooghlaan en de Eikbosserweg. Het
gaat om voorrangspleintjes zoals er in het kader van het IBP deze
zomer één is aangelegd op de kruising Kamerlingh
Onnesweg/Minckelersstraat.
Het voorgestelde eenrichtingsverkeer in de Orchideestraat vanaf de
kant van de Neuweg voorkomt sluipverkeer vanaf de Diependaalselaan via
de Eikbosserweg en de Orchideestraat in de richting van de toekomstige
parkeergarage van Albert Heijn. En eenrichtingsverkeer op de
Diependaalsedrift vanaf de Gijsbrecht van Amstelstraat voorkomt een
toekomstige sluiproute vanuit de westelijke richting op de
Diependaalselaan langs de Pieter de Hooghlaan en de Diependaalseldrift
richting rotonde Lapershoek.
In de voorkeursvariant krijgt de Pieter de Hooghlaan ook aan de
oostkant van het plantsoen drempels.
Verder worden maatregelen bij de scholen voorgesteld: een drempel en
eenrichtingsverkeer in de Gabriël Metsulaan vanaf de kant van de
Paulus Potterlaan. En een verbeterde oversteekvoorziening voor
voetgangers in de Eikbosserweg ter hoogte van de Ruysdaellaan en de
Egelantierschool.
En om af te dwingen dat automobilisten straks vanuit de
AH-parkeergarage uitrijden over de Neuweg en de Hilvertsweg wordt in
de Ericastraat en de Egelantierstraat tussen de Gijsbrecht van
Amstelstraat en de Neuweg de rijrichting omgedraaid. Deze maatregel
wordt, net als maatregelen bij de scholen, in alle onderzochte
varianten voorgesteld.
Variant 2: doorgetrokken middengeleiders op de kruisingen
Diependaalselaan
Op de informatieavond in mei kreeg een variant met doorgetrokken
middengeleiders op de kruisingen van de Diependaalselaan met de Peter
de Hooghlaan en de Eikbosserweg veel steun van de aanwezige
wijkbewoners. Deze variant weert het sluipverkeer vanaf de westelijke
kant van de Diependaalselaan door de wijk richting Gijsbrecht van
Amstelstraat. Bezwaar van deze variant is echter, stelt het College,
dat daarmee problemen verschoven worden naar de wijken ten zuiden van
de Diependaalselaan. Bovendien wordt de wijk zelf vanaf de
Diependaalselaan minder bereikbaar, wat zich vervolgens vertaalt in
een zware (over)belasting van de kruising Gijsbrecht van
Amstelstraat/Neuweg.
Variant 3: Eikbosserweg in, Pieter de Hooghlaan uit
In een derde variant zou de Eikbosserweg vanaf de Diependaalselaan
eenrichtingsverkeer krijgen en de Pieter de Hooghlaan zoals nu
eenrichtingsverkeer naar de Diependaalselaan toe. Deze variant met
beperkte voorrangspleintjes op de kruisingen leek ook kansrijk, maar
bij doorberekening in het computerverkeersmodel 2020 bleek dat de
Pieter de Hooghlaan in de avondspits geconfronteerd zou worden met
filevorming. De aansluiting bij de Diependaalselaan zou het aanbod van
auto's op de Pieter de Hooghlaan niet aankunnen.
Verdere procedure
De nota 'Wijkcirculatieplan Bloemenbuurt-Zuid/Schildersbuurt' heeft
nog een lange weg te gaan. Om te beginnen adviseert de raadscommissie
Verkeer en Buurt in zijn vergadering van 19 november a.s. over de
vraag of de nota als Voorlopig Ontwerp kan worden vrijgegeven voor
inspraak. Daarna wordt in de tweede week van december een
inspraakavond georganiseerd. In maart 2008 krijgt het College van
Burgemeester en Wethouders de definitieve nota voorgelegd, die ten
slotte door de raadscommissie wordt besproken in zijn vergadering van
april 2008.
Uitvoering
Het is de bedoeling dat maatregelen rond de Fabritiusschool en bij de
Egelantierschool zo spoedig mogelijk na de vaststelling van het
Wijkcirculatieplan worden gerealiseerd. De IBP-maatregelen op de
Diependaalselaan en de daaraan gelieerde maatregelen worden uitgevoerd
in 2010 na nog een uitgebreide besluitvormingsronde in 2009 over de
uitgewerkte kruispuntoplossingen.
De aan het bouwplan Zuiderkerk gelieerde maatregelen worden gekoppeld
aan de oplevering van het bouwplan, naar verwachting in 2010/2011.
Hilversum beter bereikbaar
De nota 'Wijkcirculatieplan Bloemenbuurt-Zuid/Schildersbuurt' is in te
zien op (en te downloaden vanaf) de nieuwe 'website Hilversum beter
bereikbaar'. Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te
vinden over het Integraal Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o.
Gemeente Hilversum