Gemeente Hilversum

Nota Wijkcirculatieplan Bloemenbuurt-Zuid/Schildersbuurt

30 oktober 2007
In de nota 'Wijkcirculatieplan Bloemenbuurt-Zuid/Schildersbuurt' beschrijft het College van Burgemeester en Wethouders drie varianten voor het aanpakken van verkeersproblemen in de betreffende wijken. Het gaat daarbij om de bestaande klachten van bewoners over sluipverkeer door de Bloemenbuurt-Zuid en de Schildersbuurt en de vrees voor nieuw sluipverkeer als in 2010/2011 de parkeergarage van de nieuwe Albert Heijn aan de Neuweg is geopend.
Met de nota maakt het College werk van twee eerdere toezeggingen van een verkeerscirculatieplan:
één in het kader van het bouwplan-Zuiderkerk en één naar aanleiding van het besluit in het kader van het IBP, het Integraal Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o., om de Pieter de Hooghlaan in twee richtingen open te stellen.

Voorkeursvariant
Op basis van een doorberekening van de drie varianten in het computerverkeersmodel 2020, spreekt het College zijn voorkeur uit voor een combinatie van eenrichtingsmaatregelen in de Orchideestraat en de Diependaalsedrift met voorrangspleintjes op de kruisingen van de Diependaalselaan met de Pieter de Hooghlaan en de Eikbosserweg. Het gaat om voorrangspleintjes zoals er in het kader van het IBP deze zomer één is aangelegd op de kruising Kamerlingh Onnesweg/Minckelersstraat.

Het voorgestelde eenrichtingsverkeer in de Orchideestraat vanaf de kant van de Neuweg voorkomt sluipverkeer vanaf de Diependaalselaan via de Eikbosserweg en de Orchideestraat in de richting van de toekomstige parkeergarage van Albert Heijn. En eenrichtingsverkeer op de Diependaalsedrift vanaf de Gijsbrecht van Amstelstraat voorkomt een toekomstige sluiproute vanuit de westelijke richting op de Diependaalselaan langs de Pieter de Hooghlaan en de Diependaalseldrift richting rotonde Lapershoek.

In de voorkeursvariant krijgt de Pieter de Hooghlaan ook aan de oostkant van het plantsoen drempels.
Verder worden maatregelen bij de scholen voorgesteld: een drempel en eenrichtingsverkeer in de Gabriël Metsulaan vanaf de kant van de Paulus Potterlaan. En een verbeterde oversteekvoorziening voor voetgangers in de Eikbosserweg ter hoogte van de Ruysdaellaan en de Egelantierschool.
En om af te dwingen dat automobilisten straks vanuit de AH-parkeergarage uitrijden over de Neuweg en de Hilvertsweg wordt in de Ericastraat en de Egelantierstraat tussen de Gijsbrecht van Amstelstraat en de Neuweg de rijrichting omgedraaid. Deze maatregel wordt, net als maatregelen bij de scholen, in alle onderzochte varianten voorgesteld.

Variant 2: doorgetrokken middengeleiders op de kruisingen Diependaalselaan
Op de informatieavond in mei kreeg een variant met doorgetrokken middengeleiders op de kruisingen van de Diependaalselaan met de Peter de Hooghlaan en de Eikbosserweg veel steun van de aanwezige wijkbewoners. Deze variant weert het sluipverkeer vanaf de westelijke kant van de Diependaalselaan door de wijk richting Gijsbrecht van Amstelstraat. Bezwaar van deze variant is echter, stelt het College, dat daarmee problemen verschoven worden naar de wijken ten zuiden van de Diependaalselaan. Bovendien wordt de wijk zelf vanaf de Diependaalselaan minder bereikbaar, wat zich vervolgens vertaalt in een zware (over)belasting van de kruising Gijsbrecht van Amstelstraat/Neuweg.

Variant 3: Eikbosserweg in, Pieter de Hooghlaan uit In een derde variant zou de Eikbosserweg vanaf de Diependaalselaan eenrichtingsverkeer krijgen en de Pieter de Hooghlaan zoals nu eenrichtingsverkeer naar de Diependaalselaan toe. Deze variant met beperkte voorrangspleintjes op de kruisingen leek ook kansrijk, maar bij doorberekening in het computerverkeersmodel 2020 bleek dat de Pieter de Hooghlaan in de avondspits geconfronteerd zou worden met filevorming. De aansluiting bij de Diependaalselaan zou het aanbod van auto's op de Pieter de Hooghlaan niet aankunnen.

Verdere procedure
De nota 'Wijkcirculatieplan Bloemenbuurt-Zuid/Schildersbuurt' heeft nog een lange weg te gaan. Om te beginnen adviseert de raadscommissie Verkeer en Buurt in zijn vergadering van 19 november a.s. over de vraag of de nota als Voorlopig Ontwerp kan worden vrijgegeven voor inspraak. Daarna wordt in de tweede week van december een inspraakavond georganiseerd. In maart 2008 krijgt het College van Burgemeester en Wethouders de definitieve nota voorgelegd, die ten slotte door de raadscommissie wordt besproken in zijn vergadering van april 2008.

Uitvoering
Het is de bedoeling dat maatregelen rond de Fabritiusschool en bij de Egelantierschool zo spoedig mogelijk na de vaststelling van het Wijkcirculatieplan worden gerealiseerd. De IBP-maatregelen op de Diependaalselaan en de daaraan gelieerde maatregelen worden uitgevoerd in 2010 na nog een uitgebreide besluitvormingsronde in 2009 over de uitgewerkte kruispuntoplossingen.
De aan het bouwplan Zuiderkerk gelieerde maatregelen worden gekoppeld aan de oplevering van het bouwplan, naar verwachting in 2010/2011.

Hilversum beter bereikbaar
De nota 'Wijkcirculatieplan Bloemenbuurt-Zuid/Schildersbuurt' is in te zien op (en te downloaden vanaf) de nieuwe 'website Hilversum beter bereikbaar'. Op deze website is ook alle achtergrondinformatie te vinden over het Integraal Bereikbaarheids Plan Hilversum e.o.