Avond- en nachtdistributie zonder geluidsoverlast mogelijk

30/10/2007 08:58



SenterNovem



AVOND- EN NACHTDISTRIBUTIE ZONDER GELUIDSOVERLAST MOGELIJK

Ruim 700 leveringen met PIEK materieel tonen aan dat bevoorrading van supermarkten in de avond en vroege ochtend mogelijk is zonder geluidsoverlast voor omwonenden. Bevoorrading buiten de files om gaat sneller, efficiënter, halveert het brandstofverbruik en resulteert zodoende in een verbetering van de luchtkwaliteit. Omdat de bevoorrading plaatsvindt buiten spitsuren neemt bovendien de kans op ongevallen met fietsers substantieel af. Dit zijn de voorlopige uitkomsten van negen pilots opgezet door SenterNovem in samenwerking met Albert Heijn Company, Jumbo Supermarkten en Boni Supermarkten.

Voorlopige resultaten pilots
Op ruim 700 leveringen werd er in 5 gevallen een klacht over geluidshinder door een omwonende gemeld. Bij nadere analyse bleven er hiervan 2 over. Bevoorrading buiten de ochtend/avond spits resulteerde in aanzienlijke verkorting van de rijtijd tot 60 % en een overeenkomstige vermindering van brandstofverbruik. De kortere rijtijd en het lagere brandstofverbruik leveren ook een bijdrage aan de verbetering van de luchtkwaliteit en de CO2 uitstoot.

De supermarktketens zijn positief over de pilots. Albert Heijn heeft besloten dat in 2010 al het rollend materieel voor de bevoorrading van de winkels vervangen moet zijn door 'stil' PIEK materieel.

Waarom pilots?
Vrachtvervoer is steeds minder welkom in de binnenstad. Uitstoot van vervuilende stoffen, de verkeersveiligheid en geluidsoverlast zijn drie belangrijke redenen waarom gemeenten overgaan tot een steeds stringenter toelatingsregime voor de stadscentra. Veel gemeenten stellen venstertijden in: de stadscentra zijn voor vrachtverkeer alleen toegankelijk in de ochtend tussen 8 en 12 uur. Onderzoek1 onder zeven gemeenten heeft aangetoond dat het instellen van venstertijden een averechts effect kan hebben op de verkeersveiligheid en de luchtkwaliteit. Door de toegang tot de stad te beperken tot de ochtend, worden vrachtwagens gedwongen de drukke ochtend spits in te rijden. De drukte en de files hebben bij deze zeven gemeenten geleid tot:
- Extra uitstoot betrokken vrachtverkeer van Nox met 41 %, PM10 met 42 %;
- Het aantal verkeersdoden waarbij vrachtwagens waren betrokken steeg met 41 % en het aantal gewonden steeg met 44 % .

Van bevoorrading voor de ochtendspits, en na de avondspits mag dus het omgekeerde worden verwacht. Maar is dit ook mogelijk zonder geluidsoverlast te veroorzaken? Deze vraag was de aanleiding voor het starten de van negen pilotprojecten in zeven gemeenten, waarin steeds een supermarkt is bevoorraad met de inzet van 'stil' PIEK materieel. De hierboven beschreven resultaten bevestigen de gedachte dat vroege en late bevoorrading positieve bijdragen leveren aan de luchtkwaliteit en de verkeersveiligheid.

Pilot 's-Hertogenbosch
Nu aannemelijk is dat met Piekvoertuigen avond en nacht distributie mogelijk is zonder de geluidsnormen te overschrijden, start binnenkort in Den Bosch een bijzondere pilot bij een AH filiaal. Op dit is moment geldt in dit gebied een verbod voor vrachtwagens langer dan 10 meter. Daarom wordt deze AH dagelijks bevoorraad met twee bakwagens. Gedurende de pilot wordt door de gemeente 's-Hertogenbosch ontheffing verleend voor een lange vrachtwagen. Zo kan de bevoorrading voor 7:00 uur door één grote stille vrachtwagen worden uitgevoerd. Dit 'bespaart' dus dagelijks één bakwagen.

John Connell Award 2007 voor stille PIEK koeling
De aanpak in Nederland van het bevoorraden met stil materieel wordt ook nauwlettend gevolgd in het buitenland. Samenwerking met Dublin, Londen, Parijs en Barcelona is inmiddels een feit. In Engeland won Carrier Transicold met de 'stille PIEK koeling' de Vector 1850 E(xtreem) L(ow) N(oise), de prijs voor meest innovatieve geluidsreducerende techniek: de John Connell Award 2007.

Subsidieprogramma PIEK
Het subsidieprogramma PIEK vindt zijn oorsprong in de normen van de AMvB "Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer'. In de avondperiode (19.00 - 23.00 uur) moet bij laden/lossen de geluidsproductie beperkt blijven tot 65 dB(A). In de nachtperiode (23.00 - 07.00 uur) is de norm gesteld op 60 dB(A). Het subsidieprogramma PIEK van het ministerie van VROM, uitgevoerd door SenterNovem, heeft de afgelopen jaren geresulteerd in de ontwikkeling van zestig nieuwe geluidsarme producten (minder dan 60 dB(A) die worden ingezet bij de bevoorrading van winkels. Nu stimuleert het programma de marktintroductie van de 'stille' producten, zodat het bevoorradingsverkeer en de laad- en loshandelingen in de bewoonde omgeving stiller kunnen worden uitgevoerd. Hierdoor kan het bedrijfsleven voldoen aan de wettelijke normen. Zie www.piek.org