Ingezonden persbericht

Nederlanders vinden zichzelf milieubewust
Maar prijs geeft uiteindelijk doorslag bij aankoop

Amsterdam, 30 oktober 2007 - Nederlanders gaan naar eigen zeggen steeds bewuster met geld om. Vooral het milieu houdt de gemoederen flink bezig. Bijna een kwart van de bevolking zegt bij aankopen rekening te houden met het milieu. Maar die liefde voor verantwoorde uitgaven kent wel grenzen. 45 Procent van de Nederlanders vindt de prijs van producten namelijk nog altijd belangrijker dan duurzame productie. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van InterBank onder 612 Nederlanders.

Spaarlamp oké, hybride auto 'nee'
Energie is veruit favoriet om het milieu te ontzien*. Nederlanders maken gretig gebruik van spaarlampen (75 procent), groene stroom (52 procent) en energiezuinige apparaten (70 procent). Maar ook hier ligt het 'zuinige' karakter van de Nederlanders op de loer. Zo kopen vier op de vijf Nederlanders pas milieuvriendelijke (huishoudelijke) apparaten als de oude versleten of kapot zijn. En ook een hybride auto gaat te ver: twee procent maakt hiervan gebruik en een op de vijf overweegt het. Wel is meer dan de helft van Nederland bereid de auto te laten staan of overweegt deze minder te gebruiken.

Ondanks dat ze zich laat leiden door het prijskaartje, is een op de drie (33 procent) van mening dat de eigen aankopen voldoende milieubewust zijn. Maar over het algemeen valt nog veel te verbeteren. "Nederlanders doen te weinig milieubewuste uitgaven", aldus 45 procent van de bevolking. Het zijn in hun ogen dus vooral de buren die een extra steentje kunnen bijdragen...

Mannen schadelijker voor milieu
Opvallend is dat vrouwen vaker 'groene' aankopen doen dan mannen. Zij zijn ook eerder bereid meer te betalen voor deze producten als een deel ten goede komt aan het milieu (42 procent, mannen: 33 procent). Een kwart van de mannen erkent niet zo veel rekening te houden met 'groen'. Ze voelen zich hier overigens niet schuldig over. Slechts een op de vijf geeft toe zelf onvoldoende milieubewuste uitgaven te doen.


* Top vijf milieubewuste uitgaven:

1. Spaarlampen (75 procent)

2. Energiezuinige apparaten (70 procent)

3. Groene stroom (52 procent)

4. Openbaar vervoer (36 procent)

5. Auto laten staan (35 procent)

Over het onderzoek
InterBank laat regelmatig onderzoek doen naar hoe verantwoord Nederlanders met hun financiële ruimte omgaan om meer inzicht te krijgen in het bestedingspatroon en de motieven voor onder andere sparen en lenen. InterBank ziet het als haar verantwoordelijkheid om haar leningen op verantwoorde en betrouwbare manier te verstrekken via professionele intermediairs. Verder zet InterBank zich in om overkreditering te voorkomen en transparant te zijn in de wijze waarop zij zaken doet met tussenpersonen en indirect met consumenten. De uitkomsten van het onderzoek helpen InterBank haar dienstverlening verder te verbeteren en producten te ontwikkelen die aansluiten op de behoeften van consumenten.

Blauw Research heeft het onderzoek uitgevoerd onder 612 Nederlanders in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.

Over InterBank
In InterBank N.V. heeft een aantal financieringsmaatschappijen hun krachten gebundeld, waaronder Finata Bank, IDM Bank en Mahuko. Gezamenlijk vormen zij de grootste financieringsmaatschappij van Nederland en zijn zij marktleider in consumptief krediet via intermediairs. InterBank is gevestigd in Amsterdam. Daarnaast is InterBank aangesloten bij de brancheorganisatie Vereniging van Financieringsondernemingen in Nederland (VFN) die zich sterk maakt voor verantwoorde kredietverlening. InterBank werkt exclusief met intermediairs (tussenpersonen) met de labels Finata, IDM, VoordeelBank, De IJssel Budget, Mahuko en Eurofintus. InterBank en de bij InterBank behorende financieringsmaatschappijen zijn geregistreerd bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Meer informatie: http://www.interbank.nl