Veel animo voor Kenniskring Brede School

donderdag 18 oktober 2007

De Kenniskring Brede School van het NJi houdt zich vanaf 30 oktober onder meer bezig met de vraag hoe de BredeSchool ontwikkelingskansen van jongeren kan versterken. De belangstelling is groot.

Het BredeSchoolteam van het NJi (Nederlands Jeugdinstituut, v/h NIZW Jeugd) richt zich al ruim 10 jaar op de inhoudelijke kwaliteit van de BredeSchoolontwikkeling bij primair en voortgezet onderwijs; in samenwerking met uitvoerders, managers en beleidsmakers uit het hele land.
De rekbaarheid van het BredeSchoolconcept heeft van meet af aan voor- en nadelen gehad. Voordeel is dat het uit vele overwegingen omarmd kan worden, en makkelijk te verbinden is aan allerlei andere, verwante beleidsterreinen. Het nadeel is dat de aandacht te weinig is geconcentreerd op de inhoudelijke kwaliteit, in het bijzonder op het vraagstuk: hoe versterken we als BredeSchool nu werkelijk de ontwikkeling(skansen) van kinderen en jongeren? Wat vraagt dat van de inhoudelijke samenwerking tussen school en andere instellingen, en hoe werken we daar naar toe?

De Kenniskring Brede School van het NJi buigt zich over dit inhoudelijke vraagstuk, dat in de bijlage specifieker is uitgewerkt in aansluiting op de recentste impulsen voor een landelijk beleidskader BredeSchool. Daarin staat ook een typering van de Kenniskring: met centrale vraagstelling, aanpak, product en samenstelling.

Klik hier voor de bijlage.