Veel animo voor Kenniskring Brede School
donderdag 18 oktober 2007
De Kenniskring Brede School van het NJi houdt zich vanaf 30 oktober onder
meer bezig met de vraag hoe de BredeSchool ontwikkelingskansen van jongeren
kan versterken. De belangstelling is groot.
Het BredeSchoolteam van het NJi (Nederlands Jeugdinstituut, v/h NIZW
Jeugd) richt zich al ruim 10 jaar op de inhoudelijke kwaliteit van de
BredeSchoolontwikkeling bij primair en voortgezet onderwijs; in
samenwerking met uitvoerders, managers en beleidsmakers uit het hele
land.
De rekbaarheid van het BredeSchoolconcept heeft van meet af aan voor-
en nadelen gehad. Voordeel is dat het uit vele overwegingen omarmd kan
worden, en makkelijk te verbinden is aan allerlei andere, verwante
beleidsterreinen. Het nadeel is dat de aandacht te weinig is
geconcentreerd op de inhoudelijke kwaliteit, in het bijzonder op het
vraagstuk: hoe versterken we als BredeSchool nu werkelijk de
ontwikkeling(skansen) van kinderen en jongeren? Wat vraagt dat van de
inhoudelijke samenwerking tussen school en andere instellingen, en hoe
werken we daar naar toe?
De Kenniskring Brede School van het NJi buigt zich over dit
inhoudelijke vraagstuk, dat in de bijlage specifieker is uitgewerkt in
aansluiting op de recentste impulsen voor een landelijk beleidskader
BredeSchool. Daarin staat ook een typering van de Kenniskring: met
centrale vraagstelling, aanpak, product en samenstelling.
Klik hier voor de bijlage.