Gemeente Utrecht

Aanpassing procedure invoering betaald parkeren

De gemeente wil actiever kunnen reageren op situaties in buurten met een hoge parkeerdruk. Nu is de procedure tot invoering van betaald parkeren in een gebied afhankelijk van (meer dan 20) signalen van bewoners. Na aanpassing van de procedure kan het college van burgemeester en wethouders ook zelf -op basis van een geconstateerde parkeerdruk van minimaal 80% - tot een draagvlakonderzoek besluiten. Bij deze aanpassing van de procedure houden bewoners het laatste woord over de invoering van betaald parkeren in hun buurt.

Er moet wettelijk en juridisch aantoonbaar sprake zijn van parkeeroverlast om in een gebied betaald parkeren in te voeren. Met het heffen van parkeerbelasting beoogt de gemeente het autogebruik te reguleren om de bereikbaarheid, luchtkwaliteit en leefbaarheid in (delen van) de stad te verbeteren.

In het collegeprogramma staat aangegeven: 'het gebied waar bewoners betaald parkeren breiden we uit tot die delen van de stad waar parkeeroverlast bestaat of snel wordt verwacht'. In de uitwerking van het collegeprogramma is aangegeven dat gestreefd wordt naar jaarlijkse uitbreiding van betaald parkeren met 2.500 plaatsen (bij een parkeerdruk van meer dan 80% en voldoende vraag). De financiële taakstelling van het Parkeerbedrijf conform collegeakkoord en -begroting is hierop gebaseerd.

Actiever en sneller reageren op parkeeroverlast

Het collegeprogramma is aanleiding om de gemeenteraad voor te stellen om procedure tot invoering van betaald parkeren aan te passen en B & W meer actieve sturingsmogelijkheden te geven. Zoals bekend leidt de invoering van betaald parkeren in een gebied in veel gevallen tot een gedeeltelijke verschuiving van de parkeerdruk naar aangrenzende gebieden waar gratis geparkeerd kan worden. Ook in andere steden waar betaald parkeren wordt ingevoerd treedt dit verschijnsel op. Helaas is het niet gelukt een invoeringsmethodiek te bedenken waarbij olievlekwerking wordt tegengegaan. Door aanpassing van de procedure - die het college de mogelijkheid geeft om op basis van een hoge parkeerdruk te besluiten tot een draagvlakonderzoek- kan de gemeente wel beter anticiperen en reageren op de verspreiding van parkeeroverlast in buurten.

Procedure

Omdat invoering van betaald parkeren een onderwerp is en blijft dat leidt tot (politieke) discussie legt het college de aanpassing van de 'Procedure invoering betaald parkeren' aan de raadscommissie Verkeer en Beheer voor. Na de commissiebehandeling wordt de aangepaste 'Procedure invoering betaald parkeren' waar nodig bijgesteld en definitief vastgesteld.

Noot voor de media

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gemeente Utrecht, Bestuurscommunicatie, Gerard Derksen, telefoon 030 - 286 11 68/06 - 27 03 07 14.