Gemeente Haaren



* Samenwerking95

* Dorpsontwikkelingsplannen

* Kent u het burgerjaarverslag?

* Startbijeenkomsten Biezenmortel en Haaren
* Wat zijn de plannen van sociale zaken voor 2008
* Klachten over de dienstverlening Wmo

* Rectificatie tweede spoor bouwinitiatieven
* De geschiedenis herhaalt zich niet!

* CDA kijkt reikhalzend uit naar 2008!

* Hart voor Haaren


* Samenwerking95

Ondanks het extra geld dat het College heeft gekregen voor het versneld realiseren van woningbouwplannen, is hier nog weinig van te merken.

Het College geeft aan dat men nu eens echt resultaat wil gaan boeken in de jaren 2008 en 2009. In dit verband is het wel een beetje wrang om te moeten constateren dat een aantal actieve inwoners van Biezenmortel eigenlijk nog de belangrijkste aanjagers zijn geweest van een van de plannen die onmiddellijk kunnen worden opgepakt, namelijk Slijkhoef II in Biezenmortel. Zij zijn het immers geweest die een reeds goedgekeurd bestemmingsplan uit de archieven hebben opgeduikeld en onder de aandacht van de politiek hebben gebracht. Samenwerking'95 vindt dat bij de eerste bouwplannen in elk dorp van onze gemeente, de woningen, bij voorkeur, aan de inwoners van betreffende kern toegewezen moeten worden. Samenwerking'95 zal dan ook zeer waakzaam zijn als het gaat om het vaststellen van de algemene toewijzingscriteria, maar zeker ook bij de afzonderlijke woningbouwplannen die de komende jaren zullen worden uitgerold. Samenwerking'95 zal zich blijven inzetten om, met name, de belangen van de ouderen en starters op de woningmarkt te beschermen.

Ondanks het feit dat de propagandamachine de laatste tijd op volle toeren draait, wil het met de communicatie tussen de gemeente en haar burgers nog niet zo erg vlotten. In 2006 is afgesproken dat het College in 2007 een `spreekuur' in elk dorp zou houden. Tot vandaag is daar nog niets van terecht gekomen. Ook de communicatie rondom het centrumplan Haaren verdient geen schoonheidsprijs. Samenwerking'95 maakt zich dan ook zorgen over de communicatie rondom het centrumplan Helvoirt. Gelet op de reacties van betrokken partijen schort het ook hier aan de omvang en de kwaliteit van de informatiestroom vanuit het College naar de burgers en betrokken partijen.

Samenwerking'95 is zeer benieuwd naar de uitkomsten van de DorpsOntwikkelingsPlannen en vindt dat de daaruit af te leiden woonvisie hoge prioriteit moet hebben. Deze hebben we keihard nodig om uitbreidingsplannen als "den Hoek" , "Reigerskant" en "Capucijnenhof" mogelijk te maken.

Ook de Wet Maatschappelijke Ondersteuning zal ons de komende tijd bezig blijven houden. De maatschappelijke- en financiële gevolgen van deze nieuwe wet voor zowel gemeente als de burgers die van deze voorziening afhankelijk zijn is groot. Waakzaamheid blijft geboden!

Samenwerking'95 is content met de extra aandacht voor de fietspaden in onze gemeente en de oplossing die is gevonden voor de financiële problematiek van de peuterspeelzalen.

Daniëlle Robijns-van de Wiel

Peter den Ouden

Johan van den Brand

Gert Hoogaars


* Dorpsontwikkelingsplannen

Praat mee over de toekomst van Helvoirt;
uw toekomst!

Uitnodiging aan alle inwoners van Helvoirt van 16 jaar en ouder

Wat vindt u aantrekkelijk aan het wonen in Helvoirt? Wat moet gehandhaafd blijven? Wat zou beter kunnen? Wat zou er moeten gebeuren om ervoor te zorgen dat u of uw (klein)kinderen ook in de toekomst prettig kunnen wonen in Helvoirt.

De gemeente Haaren hecht veel waarde aan de leefbaarheid in de dorpen en heeft daarom besloten om samen met de inwoners van de vier dorpen na te denken over de toekomst van hun dorp. Dit moet leiden tot vier dorpsontwikkelingsplannen (DOP), één voor ieder dorp. Ook het buitengebied wordt daarbij betrokken.

In het DOP Helvoirt moet komen staan hoe de inwoners van Helvoirt denken over hun dorp, in welke richting Helvoirt zich volgens de inwoners de komende 15 jaar moet ontwikkelen en welke acties op korte, middellange en lange termijn moeten worden ondernomen om dat te bereiken. Het gaat over zaken die u en alle andere inwoners van Helvoirt rechtstreeks aangaan. Alle inwoners van 16 jaar en ouder worden dan ook uitgenodigd om mee te denken en te praten over de toekomst van het dorp.

De gemeente heeft het PON gevraagd de totstandkoming van de DOP's te begeleiden. Het PON is een onafhankelijk instituut dat in Noord-Brabant veel ervaring heeft met het werken aan de leefbaarheid in kleine dorpen.

Wat gaat er allemaal gebeuren? Hoe denkt het PON samen met u en uw medebewoners uit Helvoirt aan de slag te gaan? Graag nodig ik u en uw medegezinsleden van 16 jaar en ouder uit voor de startbijeenkomst op:

maandag 5 november

om 20.00 uur

in `t Gastenbosch in Helvoirt

Tijdens deze avond hoort u welke stappen we gaan zetten en wanneer we dat gaan doen. Ook de wijze waarop u een bijdrage kunt leveren wordt deze avond besproken. Er is een ruime mogelijkheid voor het stellen van uw vragen.

Wij hopen u te mogen ontmoeten in `t Gastenbosch op 5 november a.s. en gaan er vanuit dat we samen met u tot een waardevol dorpsontwikkelingsplan komen, voor een leefbaar Helvoirt nu en in de toekomst.

Met vriendelijke groet,

Wethouder Carine Blom en Wethouder Jan Brenninkmeijer.


* Kent u het burgerjaarverslag?

Onderzoeksbureau Daadkracht onderzoekt voor gemeente Haaren vanaf donderdag 25 oktober 2007 wat inwoners van het burgerjaarverslag vinden.

De burgemeester is verplicht om jaarlijks te rapporteren over de kwaliteit van de gemeentelijke dienstverlening en inspraak. Het doel van dit onderzoek is de inhoudelijke kwaliteit van het burgerjaarverslag en de leesbaarheid te verbeteren.

Alle inwoners kunnen van donderdag 25 oktober tot en met zondag 25 november 2007 in een korte online enquête hun mening geven. Ook mensen die het burgerjaarverslag niet hebben gelezen, kunnen hun mening geven. Als dank voor de medewerking aan het onderzoek worden onder de deelnemers aan het onderzoek VVV Iris Waardecheques verloot.


* Startbijeenkomsten Biezenmortel en Haaren

Op 18 oktober jongstleden is de klankbordgroep Biezenmortel voor het eerst bij elkaar geweest en is ook voor dit dorp de startbijeenkomst gepland.

De datum van de bijeenkomst in Haaren was reeds bekend. De avonden gaan plaatsvinden op:

Biezenmortel: 14 november 2007 20.00 uur De Vorselaer

Haaren: 26 november 2007 20.00 uur Den Domp

Deze avonden kennen dezelfde opzet als de startbijeenkomst, zoals die op 5 november aanstaande in Helvoirt plaatsvindt. Tijdens de officiële aftrap van de dorpsontwikkelingsplannen krijgt u van onderzoeks- en adviesbureau PON tekst en uitleg over wat er precies staat te gebeuren.

U bent van harte welkom. Wij hopen u te mogen begroeten.

Dorpsontwikkelingsplan Esch

In Esch heeft de startbijeenkomst plaatsgevonden op 17 september jongstleden. Binnenkort zullen daar de enquêtes worden verspreid. De resultaten van deze enquêtes komen aan de orde in de eerste discussiebijeenkomst. Deze vindt plaats op 12 december 2007. Nadere informatie volgt!

Het woord is aan U!

Graag zien wij u binnenkort bij de bijeenkomsten in uw dorp. Eerst bij de startbijeenkomst en daarna bij de twee discussiebijeenkomsten.

Met het project "Ouderenproof" wordt speciale aandacht besteed aan de oudere inwoners. Ook naar de mening van de jongeren zijn wij zeer benieuwd. Voor alle inwoners geldt, we hopen dat u actief deelneemt aan de totstandkoming van de doprsontwikkelingsplannen.

Het College van burgemeester en wethouders van de gemeente Haaren

Carine Blom, wethouder

Jan Brenninkmeijer, wethouder.


* Wat zijn de plannen van sociale zaken voor 2008

Minder mensen in de bijstand, meer bijstandsgerechtigden aan het werk, goede financiële ondersteuning voor mensen met een laag inkomen, hulp om uit de schulden te komen én deel kunnen nemen aan de samenleving op een volwaardige manier.

Dat zijn de belangrijkste uitgangspunten voor de plannen voor 2008. Het college heeft met de plannen ingestemd. De raad moet er in haar vergadering van 13 december 2007 een besluit over nemen.

Elk jaar wordt een beleidsplan opgesteld voor de afdeling Sociale Zaken. In dit plan staat waar de afdeling volgend jaar extra aandacht aan wil gaan geven. De plannen hebben betrekking op de terreinen Werk, Inkomen, Inkomensondersteuning en Zorg.

Op het terrein van werk blijft het in 2008 belangrijk om te zorgen dat zoveel mogelijk bijstandsgerechtigden weer zelf in hun inkomen kunnen voorzien. De gemeente wil hen dan ook zo goed mogelijk ondersteunen om weer aan het werk te gaan. Naast de inzet van re-integratiebureaus zal in 2008 extra vaak gebruik worden gemaakt van gesubsidieerd werk en loonkostensubsidie. Daardoor kunnen werkzoekenden mét begeleiding werkervaring opdoen, waardoor zij weer kansrijke krachten worden op de arbeidsmarkt. De gemeente zoekt ook meer contacten met werkgevers, die bereid zijn om bijstandsgerechtigden een kans te geven. De gemeente kan de werkgever verschillende stimulerende regelingen aanbieden om de instroom te bevorderen.

Rondkomen met een inkomen op of net boven bijstandsniveau blijft moeilijk. Geld voor leuke dingen of bijzondere kosten is er dikwijls niet. Een goed beleid voor inkomensondersteuning is daarom belangrijk. Het Rijk heeft extra middelen voor armoedebestrijding en schuldhulpverlening toegezegd. Die gelden wil het college volgend jaar inzetten. Daarbij wordt gedacht aan extra ondersteuning van gezinnen met schoolgaande kinderen en cursussen Rondkomen met je inkomen.

Sociale Zaken heeft tot taak om ervoor te zorgen dat alle inwoners op een volwaardige manier kunnen deelnemen aan de samenleving. Ook in 2008 zullen inwoners die een voorziening nodig hebben een beroep kunnen doen op de Wet maatschappelijke ondersteuning. Via deze wet kunnen zij hulp in het huishouden, een rolstoel, speciaal vervoer of een woningaanpassing krijgen. Pas vanaf 1 januari 2007 heeft de gemeente de taak om te zorgen voor hulp in het huishouden. In 2008 gaat de gemeente extra letten op de kwaliteit van deze zorg.

Het college van burgemeester en wethouders stelt voor aan de gemeenteraad om volgend jaar aan bovenstaande punten extra aandacht te geven. Het beleidsplan Werk Inkomen en Zorg wordt op 13 december 2007 behandeld in de raadsvergadering.


* Klachten over de dienstverlening Wmo

Een groot aantal inwoners in de gemeente Haaren maakt gebruik van een of meerdere voorzieningen in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

Ondanks het feit dat wij er alles aan doen om de wet zo goed mogelijk uit te voeren, kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent over onze dienstverlening of die van andere organisaties.

De gemeente heeft met verschillende organisaties overeenkomsten gesloten:


· met het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) voor de indicaties voor Wmo-voorzieningen


· met Welzorg voor de levering in bruikleen van rolstoelen, scootmobielen etc.


· met PZN voor de deeltaxi en


· met diverse thuiszorgaanbieders voor hulp in het huishouden.

In deze overeenkomsten hebben wij ook afspraken vastgelegd over de kwaliteit van dienstverlening Zo moeten reparaties bij Welzorg binnen twee dagen plaatsvinden. De afgesproken ophaaltijd van de deeltaxi mag maximaal 15 minuten afwijken. En u dient een vervanger te krijgen bij ziekte of afwezigheid van uw vaste hulp bij het huishouden.

Als u niet tevreden bent over de dienstverlening

Ondanks deze afspraken, kan het voorkomen dat u als klant niet helemaal tevreden bent over de dienstverlening. U vindt dat u niet de kwaliteit krijgt waar u recht op heeft. Dan kunt u een klacht indienen. Een klacht kan gaan over de manier waarop u te woord bent gestaan, over lange wachttijden, de uitvoering van een reparatie of over de geleverde voorziening. Een klacht moet worden ingediend bij de organisatie over wie u een klacht heeft. Wij raden u aan om een klacht altijd schriftelijk per brief of per e-mail in te dienen.

Waar kunt u een klacht indienen


· CIZ (indicaties) - Postbus 3166, 5203 ´s-Hertogenbosch


· Welzorg (hulpmiddelen) - schriftelijke klachten via Welzorg Nederland afdeling Klachtenafhandeling Postbus 1313 1300 BH Almere, per e-mail via klachten@welzorg.nl, of telefonisch als u de klacht niet schriftelijk kunt indienen via 0900 0400097 optie 4


· PZN (deeltaxi) - schriftelijk via klantreactiekaarten in de deeltaxi of via Klantenservice PZN Antwoordnummer 60074 5000 VB Tilburg, of telefonisch via (013) 549954


· Thuiszorgaanbieders - zie hiervoor de informatie die u van de thuiszorgaanbieders heeft ontvangen


· Gemeente - via het telefonisch op te vragen klachtenformulier of per post aan Burgemeester en Wethouders van gemeente Haaren, t.a.v. Hoofd Afdeling Sociale Zaken Postbus 10.000 5280 DA Boxtel (klachten met betrekking tot Wmo vanuit de gemeente Haaren stuurt u naar Boxtel vanwege het samenwerkingsverband)

De organisatie neemt zelf uw klacht in behandeling en lost in eerste instantie het probleem zelf op. U wordt van de uitkomst op de hoogte gebracht. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht,

door de organisatie, dan kunt u contact op nemen met medewerkers van het cluster Zorg en Inkomen van de afdeling Sociale Zaken van de gemeente Boxtel. Deze medewerkers bespreken uw klacht met de betrokken organisatie. Bent u niet tevreden over de afhandeling van uw klacht door de gemeente dan kunt contact opnemen met de Nationale Ombudsman, postbus 93122, 2509 AC, Den Haag of per telefoon 0800-335555.

Voor vragen en opmerkingen, die geen klachten zijn

Bovenstaande organisaties zijn niet alleen voor klachten bereikbaar, ook voor vragen en opmerkingen kunt u met hen contact op nemen. Het gaat dan bijvoorbeeld om vragen over het inplannen van de reparatie van uw rolstoel, de vervanging van uw zorgverlener of het reserveren van een rit.

Heeft u een aanvraag voor een Wmo-voorziening ingediend en wilt u informeren hoe het daarmee staat, kunt u contact opnemen met het cluster Zorg en Inkomen tussen 9 en 10 uur op telefoonnummer 0411-655321.

Bezwaar maken tegen het besluit over uw aanvraag

Het kan zijn dat u het niet eens bent met een besluit dat de gemeente genomen heeft op uw aanvraag. De gemeente heeft in uw ogen uw aanvraag onterecht afgewezen of u een voorziening aangeboden die naar uw mening niet afdoende is. In dat geval kunt u een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet u altijd schriftelijk indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haaren. In uw brief moet uw naam en adres vermeld zijn, het besluit waarmee u het niet eens bent en de reden waarom u het niet eens bent met het besluit. Denkt u er aan dat u het bezwaar tijdig indient. Voor het indienen van bezwaar heeft u de gelegenheid tot uiterlijk 6 weken na de dagtekening van het genomen besluit.


* Rectificatie tweede spoor bouwinitiatieven

In de Leije van woensdag 24 oktober wordt in het artikel over het Tweede Spoor abusievelijk gesproken over het prijspeil 2006 voor de starterswoningen.

Dit moet zijn prijspeil 2007. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


* De geschiedenis herhaalt zich niet!

Eind 1997 werd de gemeentebegroting 1998 gepresenteerd.

De eerste productbegroting was een feit! De VVD gaf, vanuit haar oppositierol, een visie op die begroting. Nu, 10 jaar later, willen wij u een paar citaten uit onze beschouwingen van toen, niet onthouden. 10 jaar productbegroting vormt een mooie aanleiding om eens terug te kijken en te vergelijken.

VVD citaten 1998:

* Door de bedrijfseconomische benadering wordt beter onderscheid gemaakt tussen besturen op rationele en emotionele basis.
* De politieke geloofwaardigheid staat op het spel.
* Het coalitieakkoord is, ten gevolge van een zeer wankele en zwakke financiële onderbouwing, rijp voor de papiervernietiger.
* Steun aan dit collegeprogramma was niet verantwoord geweest.
* OZB wordt als sluitpost gebruikt om financiële missers op te lossen.

De VVD stelde de begroting behoorlijk kritisch aan de kaak. Dat was nodig!

Daarnaast deed de VVD suggesties om het tij te keren.

Een paar voorbeelden:


· Schrappen van buitensporige financiële testament verplichtingen uit de tijd voor de herindeling.


· Diepgaand onderzoek starten naar de financiële situatie van gemeenschapshuizen.


· o.a. door privatiseren, rendabele voorzieningen creëren die recht doen aan de behoefte van onze inwoners.


· Inkrimping van het gemeentelijke apparaat.


· Verkoop van gemeentelijke landbouwgronden welke niet nodig zijn voor een actieve grondpolitiek.


· Inkoopvoordelen behalen door een kritisch inkoopbeleid.


· Taakstellend budgetteren.

Het is aardig om te zien hoe deze zaken zich in de afgelopen 10 jaar, positief hebben ontwikkeld en nog steeds actueel zijn. Sinds de VVD deel uitmaakt van coalitie en college heeft zij de gemeentefinanciën ferm aangepakt. Haaren is, anno 2007, een gezonde gemeente met een realistische begroting voor de toekomst.

Haaren laat zich, met de begroting 2008 in het vizier, als volgt kenmerken:

* Er is een stevige reserve die behoorlijke tegenslagen kan opvangen.

* Een gezonde mix van bestaand en nieuw beleid vormen reële uitgangspunten voor besturen op hoofdlijnen.
* Het startschot voor woningbouw en centrumplannen is gegeven.
* De OZB is, en blijft, onderhevig aan slechts trendmatige verhoging.

* De raad werkt optimaal, en vaak unaniem, samen en zet daarmee gezamenlijk de schouders onder Haaren.

Natuurlijk moeten wij scherp blijven sturen op een goed evenwicht tussen lasten en baten. Daarom doet de VVD een beroep op alle partijen, inwoners, verenigingen, ambtelijke organisatie en college om gezamenlijk op te blijven trekken en verbeteringen te blijven nastreven zodat de situatie van 10 jaar geleden zich niet herhaalt!

Ton van de Ven, Wil van Pinxteren, Cees van der Ven


* CDA kijkt reikhalzend uit naar 2008!

Investeren in leefbaarheid op een duurzame fundering kost tijd, zo stelt het college.

Zeker als dit op verstandige en behoedzame wijze geschiedt. Het CDA heeft er begrip voor, maar als het resultaat er is, mag dat ook uitbundig verteld worden. We noemen dit ook wel communicatie. En dat moet echt nog beter.

Goed nieuws is er omtrent de OZB. Het CDA gaf vorig jaar al met een motie aan dat de stijging niet boven de 2% mocht zijn. De VVD riep nog vertwijfeld dat het een gat in de begroting zou opleveren. En wat blijkt nu, zoals we vorig jaar ook al aangaven, een keurige realisatie conform de calculatie van de rekenmeesters van onze partij.

Een verkeerde planning bij Rijkswaterstaat m.b.t. het aanpakken van het kruispunt N65 levert een vertraging op. Toch vindt het CDA dat de fietsoversteek van de Molenstraat al wel in 2008 kan worden gerealiseerd. Vele ouders met schoolgaande kinderen in Vught zullen dit hogelijk waarderen.

Senioren zijn een groeiende doelgroep die zich steeds beter organiseren en zich nadrukkelijker melden om mee te blijven doen in de samenleving. Het geld wordt nog verdeeld volgens een verouderd subsidiesysteem. De criteria zijn niet altijd duidelijk en toetsbaar. Het CDA vindt dat het niet leidt tot een efficiënte besteding van tijd en middelen. De verantwoordelijke wethouder moet met de nodige dosis ambitie, regie en leiderschap voor een verbetering van de situatie zorgdragen.

Welzijn is een groot goed. Wij zijn nieuwsgierig naar het komende beleidsplan WMO.

Voer uitgebreid overleg met belanghebbende organisaties. Gemeente én burgers moeten er zich beide wel bij bevinden.

Enthousiast zijn we als CDA over het voorstel met betrekking tot de bibliotheekvernieuwing. Binnen het bestaande budget wordt gezocht naar een alternatief voor de bibliobus. Dat brengt ongetwijfeld meer leven in de gemeenschapshuizen.

Het gaat financieel goed met de gemeente Haaren. Door scherp met de middelen om te gaan en de lasten voor de burger slechts trendmatig te verhogen, ligt het schip in financiële zin op koers. Er is door het ambtenarenkorps snoeihard gewerkt. Het CDA heeft daar veel waardering voor.

Maar de ambitieuze CDA bemanning kijkt - net als "Lange Jan in de Efteling": reikhalzend - uit naar tastbare resultaten op het gebied van BOUWEN. Daar draait het in essentie allemaal om. Bouwen, bouwen en nog eens bouwen.

Laat 2008 het jaar van Lange Jan van Ruimtelijke Ordening zijn!

Noël Suurmeijer, Cor Brekelmans, Jan Leijten, Michiel Alting von Geusau, Ties van Tuijl


* Hart voor Haaren

De begroting van 2008 ligt weer op de tafel van de gemeenteraad.

Een begroting die anders van opzet is. Op een duidelijke en overzichtelijke manier is in de vorm van zes Programma's weergegeven wat de doelstelling is, welke activiteiten daarvoor nodig zijn, de speerpunten en het nieuwe beleid.

Progressief'96 heeft als partij wederom een nadrukkelijk stempel op de begroting kunnen drukken, door het progressieve beleid van "onze wethouder" Sociale zaken, Onderwijs en Welzijn, Carine Blom.

WMO wordt nader uitgewerkt

Extra ondersteuning vrijwilligerswerk en mantelzorg

Vernieuwde bibliotheekvisie

Extra subsidie peuterspeelzalen

Voortzetten onderwijsvernieuwing

Minima beleid

Terug dringen bureaucratie

Jeugdbeleid

Ouderenvisie

Progressief'96 staat voor progressie ( vooruitgang) maar is ook voorstander van dat reeds ingezet en bestaand beleid doorgang vindt, en ook daadwerkelijk de kans krijgt om uitgevoerd te worden, en dat er zo min mogelijk beslag wordt gelegd op de ambtenaren om langlopende individuele dossiers op te lossen.

Progressief '96 gaat duidelijk voor algemeen belang, wij zij blij dat er na een langere periode eindelijk gebouwd wordt, de eerste contouren zijn zichtbaar!

Progressief'96 stond en staat nog steeds voor leefbaarheid en duurzaamheid in de dorpen. Het in stand houden van de gemeenschapsvoorzieningen in de hele gemeente, extra aandacht voor de kwetsbare groepen en inwoners met een beperking, natuur en milieu liggen ons na aan het hart.

Het meerjarig perspectief ziet er nu gezond uit, zonder dat de lasten voor de burgers meer dan de inflatietrend worden verhoogd.

De begroting 2008 sluit af met een positief saldo van EUR 222.670,00 maar desalniettemin horen en lezen we een waarschuwing van de wethouder financiën

"de bomen groeien niet tot in de hemel, het is nodig om verstandig en alert te blijven "

Progressief '96 heeft liever dat de bomen blijven staan waar ze staan, en ook blijven staan in de toekomst, zowel letterlijk als figuurlijk.

Namens de fractie van progressief' 96

Annelies Leermakers

Milco Janssen

Tiny Assink