Randstad Urgent-conferentie
Toespraak | 29-10-2007 | Den Haag | Minister van Verkeer en Waterstaat
Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Dames en heren,
Welkom op deze eerste `Randstad Urgent'-conferentie. In juni hebben we
het programma Randstad Urgent gelanceerd, bedoeld om de Randstad tot
een duurzame economische topregio te maken. Vandaag zetten we met deze
conferentie een cruciale tweede stap. We kijken onder meer naar wat we
tot nu toe hebben bereikt. Om de vinger aan de pols te houden, willen
we dat de komende jaren elk najaar gaan doen in de vorm van een
conferentie als deze.
Ik ga u niet meer vertellen wat Randstad Urgent allemaal inhoudt. Het
programma is u inmiddels bekend. Wel wil ik graag nog even de geest
van het programma schetsen. We gaan de Randstad weer tot een topregio
maken door de problemen die er spelen op een onconventionele manier
aan te pakken. We gaan samenwerken dwars door alle portefeuilles en
bestuurslagen heen. We gaan eindelijk echt knopen doorhakken over
problemen die al veel te lang op een oplossing wachten. En we gaan
bestuurders die hun afspraken niet nakomen achter de broek zitten en
degenen die wél resultaat boeken in het zonnetje zetten.
Mooie woorden die we al vaak gehoord hebben, zult u zeggen. Laat eerst
maar eens wat zien. Daar is vandaag voor bedoeld. Vandaag is het
eerste uur van de waarheid. En dus kom ik, als coördinerend minister
voor Randstad Urgent, vandaag niet alleen met mooie woorden, maar ook
met daden. Daar gaan we.
Het eerste wapenfeit is de wegverbreding van het traject tussen
Schiphol, Amsterdam en Almere en de natuurverbetering die daarmee
gepaard gaat. Deze ingrepen zijn hard nodig om de schaalsprong van de
gemeente Almere op te vangen. Ze zijn een goed voorbeeld van de manier
waarop we samenhang in de Randstad als geheel aan kunnen brengen. Met
deze wegverbreding en natuurverbetering hebben we een belangrijke
doorbraak in een lang slepende kwestie bereikt. Straks zal ik de
afspraken die we met de regio hebben gemaakt bekrachtigen door de
bijbehorende overeenkomst te ondertekenen.
Het tweede wapenfeit komt op conto van de staatssecretaris van Verkeer
en Waterstaat, mevrouw Huizinga. Zij heeft in september de veiligheid
van de Randstad een goede dienst bewezen door versneld de zwakke
schakels in de kust aan te pakken.
Ten derde ben ik blij met de zogeheten businesscase die ik straks
samen met mevrouw Baljeu uit handen van het bedrijfsleven in ontvangst
mag nemen. Deze businesscase is in feite een plan voor publiek-private
samenwerking met het oog op de tweede ontsluiting van de Rotterdamse
haven.
U ziet het: Randstad Urgent gaat over veel meer dan bereikbaarheid,
namelijk ook over wonen, recreëren, economie, duurzaamheid en zelfs
cultuur. Gelukkig ben ik vandaag dan ook niet de enige die zijn
handtekening onder concrete projecten gaat zetten. De andere ministers
die hier aanwezig zijn, zullen dat zo dadelijk ook doen, samen met hun
regionale partners. Sommige bestuurlijke duo's zullen hun projecten
toelichten.
Deze resultaten laten zien dat het de goede kant opgaat. Niet alleen
omdat we hier concrete afspraken bezegelen, maar vooral omdat er een
groot commitment uit deze ondertekeningsessies spreekt. Iedereen
beseft blijkbaar dat er iets moet veranderen en laat zien dat het hem
of haar menens is. Ik heb vaker gezegd dat ik vurig hoopte op een
cultuuromslag: dat degenen die het aanging lef en daadkracht zouden
tonen, dat ze hun nek uit zouden steken. Die cultuuromslag, dames en
heren, lijkt zich vandaag af te tekenen. De complimenten daarvoor aan
de duo's, en uiteraard hun medewerkers.
Als de wil er maar is, ook de politieke, dan voorziet het juridische
instrumentarium in een goede basis om met daadkracht te besturen. Toch
zien we dat er desondanks vaak vertraging in besluitvorming optreedt.
De geplande wegverbreding van de A4 bij Leiderdorp en Zoeterwoude is
daar een voorbeeld van. Mede om dit soort vertragingen in de toekomst
te voorkomen, heb ik kort geleden de commissie-Elverding ingesteld.
`Weer een commissie?' roept u nu misschien. Ja, inderdaad, maar wél
een die ons straks veel tijd gaat besparen. Ik heb de heer Elverding
gevraagd om te bekijken waar de oorzaken van vertraging in
besluitvorming op Tracéwetgebied liggen en waar die besluitvorming
versneld kan worden, uiteraard op een maatschappelijk weloverwogen
manier. Hij zal eventueel nieuwe wetgeving voorstellen. De heer
Elverding geeft het goede voorbeeld, want hij werkt snel. Begin 2008
komt hij met zijn advies.
Dames en heren,
Tot zover. U zult zien dat er al veel op de rit staat om van de
Randstad een sterke topregio te maken. Maar laat dat geen reden zijn
om tevreden achterover te gaan leunen. Want we zijn er nog lang niet;
dit is pas het begin.
Dank voor uw aandacht.
Verwante onderwerpen
* Randstad Urgent
Ministerie van Verkeer en Waterstaat