Patiënten Menzis gezondheidscentrum zeer tevreden

29/10/2007 11:12



Menzis zorg en inkomen



De patiënten van het eerstelijns gezondheidscentrum van Menzis in Groningen zijn zeer tevreden. Ze geven het gezondheidscentrum het rapportcijfer 7,9. Dat concludeert onderzoeksinstituut Nivel in een rapport over het Menzis gezondheidscentrum in Groningen. Ook blijkt uit het onderzoek dat de artsen in dit Menzis gezondheidscentrum in Groningen onafhankelijk zijn. De zorgverleners ervaren geen bemoeienis met de zorg die zij verlenen. De regie ligt wat dit betreft bij de huisartsen.

Roger van Boxtel voorzitter raad van bestuur van Menzis is blij met het rapport. Volgens hem bevestigt een onafhankelijk instituut de bedoeling van Menzis met de gezondheidscentra: "Menzis doet veel ervaring op. Het opzetten van een eerstelijns gezondheidscentrum is geen doel op zich, maar een middel om te komen tot kwaliteitsverbetering van de eerstelijnszorg aan haar verzekerden. In GC West doet Menzis veel bruikbare ervaring op, die onder andere gebruikt wordt bij de ontwikkeling van nieuw zorginkoopbeleid. Door actief bij de eerstelijnszorg betrokken te zijn, zonder inhoudelijke bemoeienis werkt Menzis aan nieuw beleid ter versterking van de eerstelijnszorg als poortwachter van de zorg in Nederland."

Kwaliteit voorop
"Door onze ervaring in GC West weten we beter wat er speelt in de eerstelijnszorg. Daardoor krijgen we meer mogelijkheden om gerichter zorg in te kopen en te sturen op behandelresultaten. Want de kwaliteit en de beschikbaarheid van de zorg staan bij ons voorop. Het rapport laat zien dat financiële afwegingen op geen enkele wijze prevaleren boven zorginhoudelijke," aldus van Boxtel.

Tevreden patiënten
Patiënten zijn tevreden en geven het gezondheidscentrum hoge rapportcijfers: een 7,6 onder mensen die naar de praktijk belden en een 7,9 onder degenen die een consult hadden in de praktijk. Patiënten zijn tevreden over de dienstverlening, de bereikbaarheid, de wachttijd in de wachtkamer en de snelheid waarmee ze terecht kunnen op een spreekuur. Verder bestaat er over alle medewerkers van het gezondheidscentrum grote tevredenheid.

Zorginnovatie
Van inmenging in de inhoud van de zorg door de zorgverzekeraar, kritiek die aanvankelijk werd geuit door de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en de Orde van Medisch Specialisten (ZorgVisie, 2006), is volgens Nivel geen sprake. De huisarts bepaalt en Menzis ondersteunt bij alle niet-patiëntgebonden activiteiten. Zo ondersteunt Menzis rechtstreeks innovatieve ontwikkelingen in de eerstelijn zoals integratie, samenwerking en de inzet van diverse nieuwe professionals in de zorg. Menzis zet zich blijvend in voor een sterke eerstelijnszorg. Het primaire doel, een oplossing bieden voor het dreigende huisartsentekort in de Groningse wijk is gehaald. Iedereen die komt wonen in het verzorgingsgebied van het gezondheidscentrum kan zich inschrijven. Er is zelfs ruimte voor uitbreiding van het patiëntenbestand.

Tien nieuwe centra
In Houten, Tiel en Leidsche Rijn opent Menzis de komende tijd tien eerstelijns gezondheidscentra in nauwe samenwerking met de plaatselijke huisartsen. Binnen 5 jaar opent Menzis landelijk 50 eerstelijns gezondheidscentra.





http://www.nivel.nl

http://www.menzis.nl