Ministerie van Economische Zaken


Aan

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal

Binnenhof 4

2513 AA `s-GRAVENHAGE


Datum Uw kenmerk Ons kenmerk Bijlage(n)
29 oktober 2007 ET/TM / 7125851
Onderwerp


Antwoord Kamervragen lid Gerkens (SP) over SMS-diensten


Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Gerkens (SP) aan de
Staatssecretaris van Economische Zaken over SMS-diensten, ingezonden 5 oktober 2007
onder nummer 2070801450.


Vraag 1

Bent u bekend met het artikel in de Nieuwe Revu `De ringtonemaffia sjoemelt nog
steeds" over de wijze waarop mensen een SMS-abonnementsdienst worden ingelokt? Wat
is hierop uw reactie?


Antwoord

Ja, ik ben bekend met het artikel in de Nieuwe Revu. De problemen die er zijn rond SMS-
abonnementen vind ik zeer ernstig. In het artikel wordt ten onrechte gesteld dat er nog
geen maatregelen zijn genomen om dit probleem te stoppen. De aanpak is namelijk in
volle gang. De Consumentenautoriteit heeft in samenwerking met OPTA 140 populaire
websites geanalyseerd die zich vooral op kinderen en jongeren richten. Op 22 van deze
sites zijn reclames aangetroffen voor sms-diensten (m.n. ringtones) waarin o.m. "gratis"
sms-diensten werden aangeboden. Naar aanleiding van dit onderzoek en van het grote
aantal klachten dat de Consumentenautoriteit heeft ontvangen (zie het antwoord op vraag
3), zal zij deze problematiek waar nodig aanpakken (zie het antwoord op vraag 5).


Vraag 2

Herinnert u zich de vragen van 9 mei 2007 over dit onderwerp?


Antwoord

Ja.


Vraag 3

Hoe staat het met het Meldpunt van de ConsuWijzer? Hoeveel klachten zijn er
binnengekomen? Heeft het meldpunt reeds bijgedragen aan de verbetering van de
consumenten?


Antwoord:

Bij het Meldpunt Ringtones op ConsuWijzer zijn in 3 maanden 520 meldingen
binnengekomen. Duidelijk is dat consumenten veel klachten/problemen ervaren met sms-
diensten. Bij het Meldpunt is voor consumenten ook algemene informatie te vinden over
sms-diensten, zoals hoe zij zich bij ongewilde sms-diensten kunnen afmelden.
De informatie die op het Meldpunt binnen is gekomen, is relevante informatie voor de
toezichthouders OPTA en de Consumentenautoriteit; de meldingen vormen waardevolle
signalen waar de toezichthouders mee aan de slag gaan.


Vraag 4

Hoe staat het met het overleg tussen de diverse partijen? Is de Code of Conduct reeds
aangepast? Zo neen, waarom niet? Zo ja, welke effecten heeft dat gehad? Staan er
sancties op het breken van de Code of Conduct?


Antwoord:

De partijen werken momenteel aan de aanpassing van de Gedragscode. Zij hebben
daarvoor tot eind 2007 de tijd gekregen. De OPTA en de Consumentenautoriteit volgen
het proces nauwlettend. Eén van de onderwerpen die de partijen bij de Gedragscode nu
bespreken is om sanctiemogelijkheden op te nemen in hun Gedragscode. Daarnaast kan
en zal de Consumentenautoriteit handhavend optreden tegen partijen die de wet niet
naleven door misleidende of onvolledige informatie te verstrekken of
informatieverplichtingen niet na te leven (zie het antwoord op vraag 5).


Vraag 5

Acht u ingrijpen nodig gezien de toenemende agressieve wijze van werven van jongeren?


Antwoord:

Uit de signalen die zijn binnengekomen bij het Meldpunt Ringtones op ConsuWijzer
blijkt dat veel consumenten problemen ervaren met sms-diensten, waaronder ringtones en
games. Ook uit eigen onderzoek van de Consumentenautoriteit en de OPTA blijkt dat op
populaire kinder- en jongerensites de informatie in de vorm van banners van aanbieders
van sms-diensten vaak onvolledig, onduidelijk of onjuist is.
Zo blijkt er onduidelijkheid te zijn over de prijs en over de voorwaarden waaronder een
contract wordt aangegaan: het lijkt bijvoorbeeld alsof de dienst of ringtone gratis wordt
aangeboden, maar vaak ontbreekt essentiële informatie over de overeenkomst en blijkt de
consument aan een betaald abonnement vast te zitten. Deze onduidelijkheid is, gelet op de
jonge doelgroep, extra kwalijk.

Een en ander is reden in te grijpen. De Consumentenautoriteit zal op zeer korte termijn
een aantal aangetroffen uitingen voorleggen aan de Stichting Reclame Code om te
beoordelen of het gaat om misleidende reclame. Is er sprake van misleidende reclame en
houdt een aanbieder zich niet aan een uitspraak van de Reclame Code Commissie, dan zal
de Consumentenautoriteit de zaak aanhangig maken bij de rechter. Deze kan de
2


overtreder bevelen de inbreuk te staken, zonodig onder verbeuring van een dwangsom.
Tegen andere zaken kan de Consumentenautoriteit zelf optreden en sancties opleggen,
met name daar waar informatieverplichtingen niet worden nageleefd.
Daarnaast hebben partijen op deze markt de gelegenheid gekregen om de geconstateerde
problemen door middel van zelfregulering op te lossen. Op initiatief van OPTA zijn alle
partijen bij elkaar geweest om de problemen te bespreken en te werken aan een oplossing.
Naar verwachting is de nieuwe Gedragscode tegen het eind van dit jaar gereed. Indien dit
niet lukt, overweeg ik regelgeving, zo heb ik reeds in een eerder stadium laten weten.
Partijen hebben OPTA toegezegd te zullen rapporteren over de voortgang van de
herziening. OPTA zal mij hiervan op de hoogte houden.


Vraag 6

Acht u het wenselijk om de branche nog steeds tot 1 januari 2008 de tijd te geven? Zo ja,
waarom? Zo neen, wat gaat u ondernemen?


Antwoord:

Ja, het aanpassen van een Gedragscode vereist nu eenmaal zorgvuldigheid en
afstemming. Er zijn veel partijen bij betrokken. Gelet hierop ben ik van mening dat de
gestelde datum van 1 januari 2008 niet onredelijk is. Zie ook het antwoord op vraag 5.


(w.g.) drs. F. Heemskerk


---



---- --