Gemeente Barneveld


Barneveld breidt digitale dienstverlening verder uit

De gemeente Barneveld breidt de digitale dienstverlening verder uit. Met het project 'Bekendmakingen' en uitbreiding van het digitale loket heeft de gemeente Barneveld weer nieuwe mogelijkheden aan de internetsite www.barneveld.nl toegevoegd.

Project 'Bekendmakingen'
Waarom als inwoner elke week alle bekendmakingen in de krant doorspitten, terwijl u eigenlijk alléén bent geïnteresseerd in de kap- en bouwvergunningen in uw eigen straat of wijk? De gemeente Barneveld heeft daar een oplossing voor! De gemeente is recent aangesloten bij het landelijke project 'Bekendmakingen'. Het project maakt de openbare bekendmakingen van alle overheden via het internet vindbaar en doorzoekbaar. Het project biedt ook een attenderingsfunctie voor inwoners en bedrijven, die op de hoogte willen blijven van de bekendmakingen in de eigen omgeving.

De gemeente Barneveld heeft zich bij het project 'Bekendmakingen' aangesloten, omdat het goed past bij het streven om zoveel mogelijk informatie en dienstverlening digitaal aan te bieden. Alle bekendmakingen die ter inzage liggen of waar bezwaar tegen mogelijk is, worden op de gemeentelijke internetsite gepubliceerd. Dit geldt onder andere voor alle bouw-, sloop-, gebruiks- en kapvergunningen, maar ook voor verkeersbesluiten en informatie met betrekking tot milieuzaken. Dezelfde bekendmakingen worden op donderdag ook opgenomen op de informatiepagina van de gemeente in de Barneveldse Krant.

Gratis abonneren
Op www.barneveld.nl zijn de Bekendmakingen te vinden via de rubriek Actueel en vervolgens Bekendmakingen. Daar is ook een aantal extra mogelijkheden aangebracht, zoals een handige zoekmachine en een archieffunctie. Ook is er een link naar de landelijke website www.overheid.nl waar u zich gratis kunt abonneren op de bekendmakingen van uw keuze. U ontvangt deze dan automatisch in uw mailbox.

Uitbreiding digitaal loket
Ook het digitaal loket van de gemeente Barneveld blijft in ontwikkeling. Het aantal elektronische formulieren in het loket is in oktober méér dan verdubbeld. Er waren al e-formulieren voor het doorgeven van een verhuizing, het aanvragen van een uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie, het doorgeven van vertrek naar het buitenland en het indienen van een bezwaar. Voortaan kunt u, indien nodig met behulp van uw DigiD, ook de volgende zaken volledig elektronisch afhandelen:


* Een uittreksel/afschrift uit de burgerlijke stand aanvragen
* Een kwijtschelding aanvragen

* Een hond aan- of afmelden voor de hondenbelasting
* Automatisch betalen aanvragen of veranderen
* Een kopie van een Woz-beschikking en een Ozb-aanslag aanvragen

Nieuw is óók de mogelijkheid om het aanvraagformulier voor een (agrarische) milieuvergunning te downloaden en thuis (in Word) in te vullen. Dit aanvraagformulier kan worden teruggestuurd aan de gemeente. Het voordeel is, dat dit lijvige document niet meer in drievoud met de hand hoeft te worden ingevuld.

Zeventig PDF-formulieren
Daarnaast zijn op de gemeentelijke internetsite meer dan zeventig PDF-formulieren opvraagbaar die thuis worden worden ingevuld en via de post naar de gemeente kunnen worden teruggestuurd. Voor meer informatie kijkt u op de internetsite www.barneveld.nl bij de rubriek Dienstverlening.

Barneveld, 29 oktober 2007

Persbericht 07132
Mutatiedatum 29/10/2007