Gemeente Barneveld
Barneveld breidt digitale dienstverlening verder uit
De gemeente Barneveld breidt de digitale dienstverlening verder uit.
Met het project 'Bekendmakingen' en uitbreiding van het digitale loket
heeft de gemeente Barneveld weer nieuwe mogelijkheden aan de
internetsite www.barneveld.nl toegevoegd.
Project 'Bekendmakingen'
Waarom als inwoner elke week alle bekendmakingen in de krant
doorspitten, terwijl u eigenlijk alléén bent geïnteresseerd in de kap-
en bouwvergunningen in uw eigen straat of wijk? De gemeente Barneveld
heeft daar een oplossing voor! De gemeente is recent aangesloten bij
het landelijke project 'Bekendmakingen'. Het project maakt de openbare
bekendmakingen van alle overheden via het internet vindbaar en
doorzoekbaar. Het project biedt ook een attenderingsfunctie voor
inwoners en bedrijven, die op de hoogte willen blijven van de
bekendmakingen in de eigen omgeving.
De gemeente Barneveld heeft zich bij het project 'Bekendmakingen'
aangesloten, omdat het goed past bij het streven om zoveel mogelijk
informatie en dienstverlening digitaal aan te bieden. Alle
bekendmakingen die ter inzage liggen of waar bezwaar tegen mogelijk
is, worden op de gemeentelijke internetsite gepubliceerd. Dit geldt
onder andere voor alle bouw-, sloop-, gebruiks- en kapvergunningen,
maar ook voor verkeersbesluiten en informatie met betrekking tot
milieuzaken. Dezelfde bekendmakingen worden op donderdag ook opgenomen
op de informatiepagina van de gemeente in de Barneveldse Krant.
Gratis abonneren
Op www.barneveld.nl zijn de Bekendmakingen te vinden via de rubriek
Actueel en vervolgens Bekendmakingen. Daar is ook een aantal extra
mogelijkheden aangebracht, zoals een handige zoekmachine en een
archieffunctie. Ook is er een link naar de landelijke website
www.overheid.nl waar u zich gratis kunt abonneren op de bekendmakingen
van uw keuze. U ontvangt deze dan automatisch in uw mailbox.
Uitbreiding digitaal loket
Ook het digitaal loket van de gemeente Barneveld blijft in
ontwikkeling. Het aantal elektronische formulieren in het loket is in
oktober méér dan verdubbeld. Er waren al e-formulieren voor het
doorgeven van een verhuizing, het aanvragen van een uittreksel uit de
gemeentelijke basisadministratie, het doorgeven van vertrek naar het
buitenland en het indienen van een bezwaar. Voortaan kunt u, indien
nodig met behulp van uw DigiD, ook de volgende zaken volledig
elektronisch afhandelen:
* Een uittreksel/afschrift uit de burgerlijke stand aanvragen
* Een kwijtschelding aanvragen
* Een hond aan- of afmelden voor de hondenbelasting
* Automatisch betalen aanvragen of veranderen
* Een kopie van een Woz-beschikking en een Ozb-aanslag aanvragen
Nieuw is óók de mogelijkheid om het aanvraagformulier voor een
(agrarische) milieuvergunning te downloaden en thuis (in Word) in te
vullen. Dit aanvraagformulier kan worden teruggestuurd aan de
gemeente. Het voordeel is, dat dit lijvige document niet meer in
drievoud met de hand hoeft te worden ingevuld.
Zeventig PDF-formulieren
Daarnaast zijn op de gemeentelijke internetsite meer dan zeventig
PDF-formulieren opvraagbaar die thuis worden worden ingevuld en via de
post naar de gemeente kunnen worden teruggestuurd. Voor meer
informatie kijkt u op de internetsite www.barneveld.nl bij de rubriek
Dienstverlening.
Barneveld, 29 oktober 2007
Persbericht 07132
Mutatiedatum 29/10/2007