Yoghurt helpt duizend scholieren bij keuze voor chemische studie
29/10/2007 16:59
Stichting C3
Den Haag, 29 oktober 2007 - Duizenden scholieren hebben van 10 tot en met 13 oktober op de Studie Beurs in Utrecht kennisgemaakt met chemisch Nederland bij de interactieve stands van Feel the Chemistry. Tientallen enthousiaste studenten en professionals van DSM en Shell informeerden de jonge bezoekers over studie- en carrièremogelijkheden in de chemie, life sciences en procestechniek. Het is het vijfde achtereenvolgende jaar dat Feel the Chemistry aanwezig was op de beurs waar middelbare scholieren zich oriënteren op een vervolgopleiding.
De bezoekers van het Feel the Chemistry-plein en de Feel the Chemistry-stand konden door een spetterend optreden van Mad Science op een ludieke manier kennismaken met de chemie. De scholieren kregen onder andere bubbelende drankjes en magische bellen te zien en maakten kennis met de fascinerende eigenschappen van bevroren CO2. Een enthousiaste havo-scholier bezocht het optreden zelfs drie keer. Daarnaast trokken videopresentaties en uitnodigende computerschermen met testen en interviews veel bekijks op de beurs. "Onze voorlichters hebben zo'n 3000 scholieren langs zien komen", zegt projectleider Marieke Alberts.
Grote trekker bij de stand in de mbo-hal was de yoghurtproef. In totaal hebben 1140 bezoekers kunnen ervaren dat je verwachting op basis van de kleur die je ziet, anders is dan wat je proeft. Zo was er bijvoorbeeld rode yoghurt met mintsmaak. "Hé, dit is helemaal geen aardbeienyoghurt!", riep een verraste vmbo-scholier uit.
Veel jongeren zijn geïnteresseerd in chemie en vragen zich af wat de beroepsmogelijkheden zijn met een opleiding in de chemie, life sciences of procestechniek. Dit blijkt naast het grote aantal bezoekers ook uit het feit dat de test 'do you feel the chemistry?', op de site van Feel the Chemistry tijdens de Studie Beurs erg vaak is gedaan.
Feel the Chemistry deelde ook veel flyers uit, zowel over mbo-opleidingen laboratoriumtechniek en proces- en milieutechniek als over hbo- en universitaire bacheloropleidingen. Naast flyers werden de scholieren getrakteerd op de gadget 'mini chatpower', een noodbatterij voor de mobiele telefoon. "O, dat is handig!" was een veel gehoorde opmerking.
Met de uitgebreide informatie en diverse activiteiten heeft chemisch Nederland wederom laten zien, dat de carrièremogelijkheden met een opleiding in de chemie, life sciences of procesindustrie zeer veelzijdig zijn. Voor scholieren die de beurs hebben gemist, liggen de komende maanden flyers klaar bij hun decaan op school. Zij kunnen natuurlijk ook de website www.feelthechemistry.nl bezoeken voor meer informatie.
Feel the Chemistry is een uniek samenwerkingverband van de industrie, opleidingsinstellingen en belangenorganisaties. Het project Voorlichting Beroepen in de Chemie, Life Sciences en Procestechniek wordt door de stichting Communicatie Centrum Chemie (C3) gecoördineerd en krijgt daarbij de steun van Akzo Nobel, bedrijfstakgroep PMLF, Dow Benelux, DSM, FeNeLab, KNCV, NWO CW/ACTS, Shell Nederland, Stichting PAS, VAPRO-OVP, VNCI en alle scheikunde en hieraan gerelateerde opleidingen van de Nederlandse universiteiten.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Stichting C3, Marieke Alberts, 070-33 78 782, info@c3.nl Foto's kunt u vinden in het fotoalbum op www.c3.nl
http://www.feelthechemistry.nl