Persbericht
0710.997
Den Haag, maandag 1 oktober 2007
VDO Dayton introduceert Truck Specifieke Navigatie:
Het antwoord op onnodige vertragingen en schadegevallen transportland
Vast komen te zitten in doodlopende stegen, rijden tegen te lage
bruggen en viaducten met vaak grote schade tot gevolg: vanaf nu is het
voor vrachtautochauffeurs verleden tijd. VDO Dayton introduceert een
inbouwnavigatiesysteem, dat speciaal is ontwikkeld voor vrachtautos,
bussen en bestelbussen: de PC 5200 TSN. Vanaf nu kunnen dus ook grote
voertuigen razendsnel de juiste weg vinden. Bij het berekenen van de
route houdt het nieuwe systeem niet alleen rekening met belangrijke
gegevens zoals hoogte en gewicht, maar ook met bijvoorbeeld speciale
lading van het voertuig. Ook is er aandacht besteed aan een vergroot
kaartgegevensbestand en een groot aantal nieuwe speciale locaties voor
de vrachtautochauffeur, zoals bijvoorbeeld speciale tankstations voor
vrachtautos, maar ook truck restaurants en truck stops. Het systeem is
te zien en te testen op de DAF-stand op de BedrijfsautoRai, van 26
oktober tot en met 3 november aanstaande.
Tot voor kort waren bestuurders van vrachtautos, bussen en bestelautos
aangewezen op navigatiesystemen die eigenlijk voor personenvoertuigen
zijn ontwikkeld. In samenwerking met kaartaanbieder Navteq
introduceert VDO Dayton nu een inbouwnavigatiesysteem speciaal voor
vrachtautos en andere grote voertuigen. De systeemsoftware van de PC
5200 TSN is compleet vernieuwd en aangepast aan de specifieke
eigenschappen van het voertuig, zoals hoogte, breedte, gewicht en
asdruk. Bij het berekenen van de route wordt met deze eigenschappen
rekening gehouden. De afmetingen van het voertuig worden vergeleken
met hoogtebeperkingen bij tunnels en maximale belastingen van bruggen
en dergelijke, die allemaal in de gegevens van de kaart zijn
opgenomen. Bovendien is de routeberekening aangepast aan de
rijspecificaties van grote voertuigen. Hiervoor zijn
voertuigspecificaties toegevoegd aan de kaartweergave en de berekening
van aankomsttijden is hieraan aangepast. Indien mogelijk worden
omkeermanoeuvres voorkomen.
Bij het opstarten van het systeem voert de bestuurder lengte, breedte,
gewicht, asdruk en de soort lading van zijn voertuig in het
navigatiesysteem in. Op basis van deze gegevens berekent het systeem
alleen de routes die geen problemen voor het voertuig opleveren. Deze
informatie hoeft slechts één keer te worden ingevoerd en wordt telkens
gecontroleerd als het navigatiesysteem wordt opgestart. Zo kan
bijvoorbeeld het gewicht van de lading of de gevaarlijke stoffenklasse
eenvoudig worden aangepast voor de terugreis nadat het voertuig
opnieuw is geladen. Zodra de voertuiggegevens en de bestemming zijn
ingevoerd, wordt de elektronische routebegeleiding automatisch
gestart. VDO Dayton heeft standaard een TMC-ontvanger in het systeem
geïntegreerd. Hiermee wordt de bestuurder van verkeersinformatie
voorzien en kan hij bij files eventueel een alternatieve route kiezen.
Ook bij het berekenen van deze alternatieve route worden de specifieke
gegevens van het voertuig weer meegenomen, zodat de bestuurder niet
over bijvoorbeeld te smalle wegen of bruggen wordt geleid.
Tegenwoordig hebben aanbieders van digitale kaartgegevens de
voertuigpecifieke beperkingen en speciale points of interest voor
beroepschauffeurs zoals parkeerplaatsen, restaurants en
benzinestations al in hun kaarten opgenomen. Op plaatsen waar maximale
hoogten voor bruggen of asdrukwaarden nog niet beschikbaar zijn, maakt
het navigatiesysteem van VDO Dayton gebruik van conventionele
navigatiegegevens voor personenautos die automatisch voor deze
gebieden beschikbaar zijn. Aan de hand van twee symbolen op het
navigatiesysteem kan de bestuurder zien of zijn route al volledig op
basis van de juiste voertuiggegevens is berekend.
De PC 5200 TSN is bovendien voorzien van een speciale module voor het
aangeven van rij- en rusttijden. Met deze functie ontvangt de
bestuurder niet alleen op tijd een waarschuwing dat zijn rustperiode
bijna begint, maar kan hij bovendien op de routebeschrijving aflezen
waar hij zich ongeveer bevindt als zijn eerste rustpauze moet
beginnen. Op deze manier kan hij van tevoren plannen bij welke
parkeerplaats of welk restaurant hij kan stoppen.
DAF gaat als eerste met de PC 5200 TSN werken. Hiermee heeft DAF dé
primeur te pakken waarmee de chauffeur de enige juiste route kan
kiezen afgestemd op de afmetingen en lading van de truck. Problemen op
de route zoals beperkte hoogtes van viaducten, te smalle wegen, en
vele andere truck gerelateerde zaken worden zo op eenvoudige wijze
voorkomen.
Het apparaat is gebaseerd op de navigatiecomputer PC 5200 van VDO
Dayton, die verschillende prijzen heeft gewonnen. Naast navigatie
biedt dit systeem ook een aansluitmogelijkheid voor een
achteruitrijdcamera en multimedia-mogelijkheden zoals een digitale
tv-ontvanger. Het systeem is leverbaar met een volledige range aan
monitoren tot 7 inch, inclusief de nieuwste multimediasystemen VRM6100
en 6200, die ook de mogelijkheid hebben tot het aansluiten van een
extra scherm in de slaapcabine.
Het nieuwe navigatiesysteem wordt geleverd met een SD-kaart op basis
waarop de wegen en speciale bestemmingen in Europa zijn opgeslagen. Op
dit moment zijn grote delen van Frankrijk en Duitsland al in kaart
gebracht. De overige landen volgen binnenkort.
Truckspecifieke navigatie is leverbaar vanaf 1499 euro.
Siemens VDO Automotive AG (Regensburg) is wereldwijd een van de
toonaangevende leveranciers van elektronica en mechatronica voor de
automobielbranche, en realiseert circa 70 procent van haar totale
jaarlijkse omzet in deze branche. Als ontwikkelingspartner van de
automobielindustrie levert de onderneming producten en oplossingen
voor meer veiligheid, rijcomfort, efficiëntie en voor meer
motorvermogen, minder uitstoot van schadelijke stoffen alsmede een
betere informatievoorziening voor de chauffeur. In het boekjaar 2006
(ultimo 30 september 2006) realiseerde Siemens VDO een omzet van ruim
10 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 669 miljoen euro op basis
van US GAAP, wat overeenkomt met een EBIT-marge van 6,7 procent.
Nadere informatie voor de redactie en beeldmateriaal:
Siemens VDO Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel: (070) 333 2095
E-mail: josje.mosies@siemens.com
Internet: www.vdodayton.com
Siemens