Siemens

Persbericht

0710.997

Den Haag, maandag 1 oktober 2007

VDO Dayton introduceert Truck Specifieke Navigatie:

Het antwoord op onnodige vertragingen en schadegevallen transportland

Vast komen te zitten in doodlopende stegen, rijden tegen te lage bruggen en viaducten met vaak grote schade tot gevolg: vanaf nu is het voor vrachtautochauffeurs verleden tijd. VDO Dayton introduceert een inbouwnavigatiesysteem, dat speciaal is ontwikkeld voor vrachtautos, bussen en bestelbussen: de PC 5200 TSN. Vanaf nu kunnen dus ook grote voertuigen razendsnel de juiste weg vinden. Bij het berekenen van de route houdt het nieuwe systeem niet alleen rekening met belangrijke gegevens zoals hoogte en gewicht, maar ook met bijvoorbeeld speciale lading van het voertuig. Ook is er aandacht besteed aan een vergroot kaartgegevensbestand en een groot aantal nieuwe speciale locaties voor de vrachtautochauffeur, zoals bijvoorbeeld speciale tankstations voor vrachtautos, maar ook truck restaurants en truck stops. Het systeem is te zien en te testen op de DAF-stand op de BedrijfsautoRai, van 26 oktober tot en met 3 november aanstaande.

Tot voor kort waren bestuurders van vrachtautos, bussen en bestelautos aangewezen op navigatiesystemen die eigenlijk voor personenvoertuigen zijn ontwikkeld. In samenwerking met kaartaanbieder Navteq introduceert VDO Dayton nu een inbouwnavigatiesysteem speciaal voor vrachtautos en andere grote voertuigen. De systeemsoftware van de PC 5200 TSN is compleet vernieuwd en aangepast aan de specifieke eigenschappen van het voertuig, zoals hoogte, breedte, gewicht en asdruk. Bij het berekenen van de route wordt met deze eigenschappen rekening gehouden. De afmetingen van het voertuig worden vergeleken met hoogtebeperkingen bij tunnels en maximale belastingen van bruggen en dergelijke, die allemaal in de gegevens van de kaart zijn opgenomen. Bovendien is de routeberekening aangepast aan de rijspecificaties van grote voertuigen. Hiervoor zijn voertuigspecificaties toegevoegd aan de kaartweergave en de berekening van aankomsttijden is hieraan aangepast. Indien mogelijk worden omkeermanoeuvres voorkomen.

Bij het opstarten van het systeem voert de bestuurder lengte, breedte, gewicht, asdruk en de soort lading van zijn voertuig in het navigatiesysteem in. Op basis van deze gegevens berekent het systeem alleen de routes die geen problemen voor het voertuig opleveren. Deze informatie hoeft slechts één keer te worden ingevoerd en wordt telkens gecontroleerd als het navigatiesysteem wordt opgestart. Zo kan bijvoorbeeld het gewicht van de lading of de gevaarlijke stoffenklasse eenvoudig worden aangepast voor de terugreis nadat het voertuig opnieuw is geladen. Zodra de voertuiggegevens en de bestemming zijn ingevoerd, wordt de elektronische routebegeleiding automatisch gestart. VDO Dayton heeft standaard een TMC-ontvanger in het systeem geïntegreerd. Hiermee wordt de bestuurder van verkeersinformatie voorzien en kan hij bij files eventueel een alternatieve route kiezen. Ook bij het berekenen van deze alternatieve route worden de specifieke gegevens van het voertuig weer meegenomen, zodat de bestuurder niet over bijvoorbeeld te smalle wegen of bruggen wordt geleid.

Tegenwoordig hebben aanbieders van digitale kaartgegevens de voertuigpecifieke beperkingen en speciale points of interest voor beroepschauffeurs zoals parkeerplaatsen, restaurants en benzinestations al in hun kaarten opgenomen. Op plaatsen waar maximale hoogten voor bruggen of asdrukwaarden nog niet beschikbaar zijn, maakt het navigatiesysteem van VDO Dayton gebruik van conventionele navigatiegegevens voor personenautos die automatisch voor deze gebieden beschikbaar zijn. Aan de hand van twee symbolen op het navigatiesysteem kan de bestuurder zien of zijn route al volledig op basis van de juiste voertuiggegevens is berekend.

De PC 5200 TSN is bovendien voorzien van een speciale module voor het aangeven van rij- en rusttijden. Met deze functie ontvangt de bestuurder niet alleen op tijd een waarschuwing dat zijn rustperiode bijna begint, maar kan hij bovendien op de routebeschrijving aflezen waar hij zich ongeveer bevindt als zijn eerste rustpauze moet beginnen. Op deze manier kan hij van tevoren plannen bij welke parkeerplaats of welk restaurant hij kan stoppen.

DAF gaat als eerste met de PC 5200 TSN werken. Hiermee heeft DAF dé primeur te pakken waarmee de chauffeur de enige juiste route kan kiezen afgestemd op de afmetingen en lading van de truck. Problemen op de route zoals beperkte hoogtes van viaducten, te smalle wegen, en vele andere truck gerelateerde zaken worden zo op eenvoudige wijze voorkomen.

Het apparaat is gebaseerd op de navigatiecomputer PC 5200 van VDO Dayton, die verschillende prijzen heeft gewonnen. Naast navigatie biedt dit systeem ook een aansluitmogelijkheid voor een achteruitrijdcamera en multimedia-mogelijkheden zoals een digitale tv-ontvanger. Het systeem is leverbaar met een volledige range aan monitoren tot 7 inch, inclusief de nieuwste multimediasystemen VRM6100 en 6200, die ook de mogelijkheid hebben tot het aansluiten van een extra scherm in de slaapcabine.

Het nieuwe navigatiesysteem wordt geleverd met een SD-kaart op basis waarop de wegen en speciale bestemmingen in Europa zijn opgeslagen. Op dit moment zijn grote delen van Frankrijk en Duitsland al in kaart gebracht. De overige landen volgen binnenkort.

Truckspecifieke navigatie is leverbaar vanaf 1499 euro.

Siemens VDO Automotive AG (Regensburg) is wereldwijd een van de toonaangevende leveranciers van elektronica en mechatronica voor de automobielbranche, en realiseert circa 70 procent van haar totale jaarlijkse omzet in deze branche. Als ontwikkelingspartner van de automobielindustrie levert de onderneming producten en oplossingen voor meer veiligheid, rijcomfort, efficiëntie en voor meer motorvermogen, minder uitstoot van schadelijke stoffen alsmede een betere informatievoorziening voor de chauffeur. In het boekjaar 2006 (ultimo 30 september 2006) realiseerde Siemens VDO een omzet van ruim 10 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 669 miljoen euro op basis van US GAAP, wat overeenkomt met een EBIT-marge van 6,7 procent.

Nadere informatie voor de redactie en beeldmateriaal: Siemens VDO Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel: (070) 333 2095
E-mail: josje.mosies@siemens.com
Internet: www.vdodayton.com