Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek

Proefschrift over reisinformatie wint prijs

29 oktober 2007

NWO-promovendus Caspar Chorus heeft met zijn proefschrift `Traveler Response to Information' de BIVEC/GIBET award gewonnen voor beste proefschrift in de transportwetenschappen, verdedigd in de BENELUX tussen 2005 en 2007.

Chorus bestudeerde hoe reizigers omgaan met informatie over hun reis. Hij integreerde theorieën uit de micro-economie, psychologie, marketing en transportwetenschappen in wiskundige modellen van reizigersgedrag. Met zijn modellen onderbouwde de promovendus bijvoorbeeld waarom OV-reisinformatie slechts een beperkt effect heeft op de vervoermiddelkeuzes van automobilisten.

Ook ontwikkelde hij een computerprogramma dat werkelijke reissituaties simuleert, inclusief zaken als tijdsdruk, files en vertragingen op het spoor. Geavanceerde econometrische analyses, uitgevoerd tijdens een vier maanden durend bezoek aan MIT, tonen aan dat de ontwikkelde theoretische modellen een adequate beschrijving vormen van reizigersgedrag. En nog belangrijker, ze suggereren dat reizigers behoorlijk goed zijn in het op een intelligente manier omgaan met complexe reissituaties en multifunctionele informatiediensten.

Reisinformatie
De afgelopen jaren kenden een indrukwekkende vooruitgang in de technische mogelijkheden van reisinformatiediensten. Het wordt verwacht dat in de nabije toekomst reizigers continu geïnformeerd worden, voorafgaand aan zowel als tijdens hun reis, over het optimale vertrektijdstip, de optimale route en vervoerswijze. Deze informatie is zowel gebaseerd op enerzijds een betrouwbare inschatting van de situatie op het volledige transportnetwerk, en anderzijds de persoonlijke voorkeuren van de reiziger. Files op de weg en vertragingen op het spoor zullen dan nooit meer vervelende verrassingen zijn.

Helaas gaapt er een groot gat tussen deze technologische vooruitgang, en onze kennis over de wijze waarop reizigers zullen reageren op deze stroom van informatie. De promovendus beantwoordde met zijn model een aantal nijpende vragen: In welke mate gebruiken reizigers eigenlijk aangeboden informatie? Zijn ze in staat om op een intelligente manier om te gaan met de immense complexiteit die hoort bij reizen door onze uitgebreide en multimodale transportnetwerken? Zijn ze in staat om hun kennis op zinvolle wijze te combineren met nieuwe informatie? Leidt het aanbieden van informatie tot betere mobiliteitskeuzes? En misschien zelfs tot veranderingen in keuzegedrag, bij voorbeeld resulterend in een stijging in het gebruik van Openbaar Vervoer?

Dit promotieonderzoek werd gefinancierd door NWO, en maakte onderdeel uit van het stimuleringsprogramma Verkeer en Vervoer.

..............................

Noot voor de redactie,