Proefschrift over reisinformatie wint prijs
29 oktober 2007
NWO-promovendus Caspar Chorus heeft met zijn proefschrift `Traveler
Response to Information' de BIVEC/GIBET award gewonnen voor beste
proefschrift in de transportwetenschappen, verdedigd in de BENELUX
tussen 2005 en 2007.
Chorus bestudeerde hoe reizigers omgaan met informatie over hun reis.
Hij integreerde theorieën uit de micro-economie, psychologie,
marketing en transportwetenschappen in wiskundige modellen van
reizigersgedrag. Met zijn modellen onderbouwde de promovendus
bijvoorbeeld waarom OV-reisinformatie slechts een beperkt effect heeft
op de vervoermiddelkeuzes van automobilisten.
Ook ontwikkelde hij een computerprogramma dat werkelijke reissituaties
simuleert, inclusief zaken als tijdsdruk, files en vertragingen op het
spoor. Geavanceerde econometrische analyses, uitgevoerd tijdens een
vier maanden durend bezoek aan MIT, tonen aan dat de ontwikkelde
theoretische modellen een adequate beschrijving vormen van
reizigersgedrag. En nog belangrijker, ze suggereren dat reizigers
behoorlijk goed zijn in het op een intelligente manier omgaan met
complexe reissituaties en multifunctionele informatiediensten.
Reisinformatie
De afgelopen jaren kenden een indrukwekkende vooruitgang in de
technische mogelijkheden van reisinformatiediensten. Het wordt
verwacht dat in de nabije toekomst reizigers continu geïnformeerd
worden, voorafgaand aan zowel als tijdens hun reis, over het optimale
vertrektijdstip, de optimale route en vervoerswijze. Deze informatie
is zowel gebaseerd op enerzijds een betrouwbare inschatting van de
situatie op het volledige transportnetwerk, en anderzijds de
persoonlijke voorkeuren van de reiziger. Files op de weg en
vertragingen op het spoor zullen dan nooit meer vervelende
verrassingen zijn.
Helaas gaapt er een groot gat tussen deze technologische vooruitgang,
en onze kennis over de wijze waarop reizigers zullen reageren op deze
stroom van informatie. De promovendus beantwoordde met zijn model een
aantal nijpende vragen: In welke mate gebruiken reizigers eigenlijk
aangeboden informatie? Zijn ze in staat om op een intelligente manier
om te gaan met de immense complexiteit die hoort bij reizen door onze
uitgebreide en multimodale transportnetwerken? Zijn ze in staat om hun
kennis op zinvolle wijze te combineren met nieuwe informatie? Leidt
het aanbieden van informatie tot betere mobiliteitskeuzes? En
misschien zelfs tot veranderingen in keuzegedrag, bij voorbeeld
resulterend in een stijging in het gebruik van Openbaar Vervoer?
Dit promotieonderzoek werd gefinancierd door NWO, en maakte onderdeel
uit van het stimuleringsprogramma Verkeer en Vervoer.
..............................
Noot voor de redactie,
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek