Ingezonden persbericht


Hoera! Een nieuwe president

Over kandidaten en campagnes, dollars en democratie,

geheimen en geruchten, leugens en lobbyisten

geschreven door Charles Groenhuijsen

Wordt het straks Hillary Clinton? Barack Obama?

Of toch een conservatieve kandidaat?

Komt er in de VS een linkse lente of blijft de rechtse revolutie?

Zeker is dat miljoenen Democraten én Republikeinen reikhalzend uitkijken naar het vertrek van George Bush. Op 4 november 2008 slaken ze vast een zucht van verlichting: "Hoera! Een nieuwe president!"

In geen ander land moeten aankomende kandidaten zo lang en zo vaak op pad om de gunst van kiezers én geldgevers te winnen. Politieke voordeeltjes gaan naar de hoogste bieder. In 2008 worden alle financiele records gebroken. In totaal gaat het om een paar miljard dollar. Is de invloed van 'the allmighty dollar' alleen maar verderfelijk? Geld werkt ook zuiverend. Kansrijke topkandidaten halen meer geld binnen dan kansloze halftalenten. Is dat oneerlijk? Je moet je populariteit bevechten. Wie zo'n campagnemarathon volhoudt heeft karakter.

Bovendien komt dat geld heus niet alleen van machtige multimiljonairs. In 2004 stijgt mede door internet het aantal kleine giften (beneden de 200 dollar) spectaculair. En de Republikeinen zijn met fondswerving al lang niet meer oppermachtig. Democraten bedelen in 2004 - en tot nu toe in de 2008-campagne opnieuw - veel méér geld bij elkaar.

Nog een opvallend gegeven: de opkomst is bij de verkiezingen van 2000 en 2004 fors gestegen. In 2008 opnieuw?

Democratie in Amerika is niet goed of slecht. Charles Groenhuijsen, die Amerikaanse verkiezingen sinds 1986 van nabij volgt, beschrijft het in zijn nieuwe boek allemaal: "The good, the bad & the ugly". Groenhuijsen geeft voorbeelden hoe het wél en hoe het níet moet: Knappe campagnes en fatale flipflops; en ook de mooiste debatten en gemeenste campagnetrucs.

Uit opinie-onderzoek blijkt dat Nederlanders al een duidelijke voorkeur hebben. Hillary! In de VS is ze ook populair maar veel Amerikanen zijn nog afwachtend. Hoe gaat het met de economie? En in Irak? En hoe verloopt de discussie over hot issues als abortus, milieu, homohuwelijk, inkomensverschillen en gezondheidszorg?

De inzet is groot. De emoties lopen nu al hoog op. Het wordt spannend!

"A good fight always draws a crowd".

De perspresentatie vindt plaats op:

woensdag 31 oktober

vanaf 17.00 uur

in perscentrum Nieuwspoort in de zaal Wandelganger 2,

en wordt afgesloten met een borrel in de Provinciezaal.

Tijdens de presentatie zullen (oud-)campagneleiders Jack de Vries, Erik van Bruggen en Frits Huffnagel met elkaar in debat gaan over Nederlandse campagnes. Hoe worden die gevoerd en wat zijn de valkuilen? En wat kunnen en willen we nog leren van de Amerikanen? Ook wordt er gesproken over de Amerikaanse verkiezingen 2008, zijn de Republikeinen echt kansloos? Het debat wordt geleid door Amerika-deskundige Willem Post.

Wij hopen u daar te zien.

Gaarne bericht als u van plan bent te komen.

Perscentrum Nieuwspoort
Lange Poten 10 Den Haag
Woensdag 31 oktober, 17.00 uur

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Daniëlle Vermeulen

d.vermeulen@uitgeverijbalans.nl / 020 524 75 80

Daniëlle Vermeulen
Publiciteit en Marketing Uitgeverij Balans

Herengracht 370-372, 1016 CH Amsterdam
Postbus 2877, 1000 CW Amsterdam
T 020 5247580
E d.vermeulen@uitgeverijbalans.nl