Ingezonden persbericht
Rapport Nieuwe Waterwegverbinding: onmisbaar voor een sterke, gezonde en veilige Rotterdamse regio
Vanmorgen (29 oktober) is het rapport 'De Nieuwe Waterwegverbinding' overhandigd aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De voorzitter van de Kamer van Koophandel Rotterdam, Frans Lavooij, overhandigde het rapport aan de minister in de Ridderzaal te Den Haag, in het kader van de Randstad Urgent Meeting.
Het rapport, dat is opgesteld in opdracht van het georganiseerde bedrijfsleven in Rotterdam, bevat een studie naar een Nieuwe Waterwegverbinding ten westen van de Beneluxtunnel.
Bereikbaarheid, veiligheid en een gezond leefklimaat zijn basisvoorwaarden om Rotterdam en het Westland aantrekkelijk te houden voor bewoners en bedrijven. Het georganiseerde bedrijfsleven is ervan overtuigd dat om dit te realiseren er een essentiële schakel in het mobiliteitsnetwerk van de Zuidvleugel ontbreekt: de Nieuwe Waterwegverbinding, een oeververbinding ten westen van de Beneluxtunnel. Frans Lavooij: ' De nieuwe verbinding is van groot belang voor de regio. De reistijden naar de haven kunnen tot 20 minuten afnemen, de evacuatietijden van de haven nemen met 15 procent af, en de verbinding levert een substantiële bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit'.
De oeververbinding is daarom naast infrastructuurprojecten als de A4 Delft-Schiedam, verbreding A15, verbinding A13/A16 en A4 Hoogvliet-Klaaswaal cruciaal voor de versterking van de economische structuur van de Zuidvleugel.
In de studie zijn voor vier varianten de technische, ruimtelijke en financiële haalbaarheid uitgewerkt: de Blankenburgtunnel, de Oranjetunnel, de Oranjebrug en de Maasvlaktetunnel.
Op basis van de studie zijn de hoofdconclusies als volgt:
-De aanleg van de oeververbinding heeft positieve maatschappelijke effecten op de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid van de regio.
-De oeververbinding kan voor een deel met privaat geld worden gefinancierd.
-De uitkomsten geven alle aanleiding om de samenwerking tussen bedrijfsleven en overheden te intensiveren en de studie met prioriteit uit te werken.
Lavooij: ' Dit rapport is volledig voortgekomen uit privaat initiatief. Organisaties in het bedrijfsleven hebben het voortouw genomen. Voor een nieuwe verbinding is ook
private financiering tot 70% oftewel 400 miljoen euro mogelijk, zo hebben we uitgezocht'.
Zowel minister Eurlings als portefeuillehouder Baljeu (stadsregio Rotterdam) waren uitermate positief over dit project van het bedrijfsleven. Eurlings gaf aan dat wat hem betreft dit initiatief op korte termijn concreet moet worden uitgewerkt.
De opdrachtgevers van het rapport zijn de Kamer van Koophandel Rotterdam, de Kamer van Koophandel Haaglanden, NedMobiel, EVO, The Greenery, Greenport Zuid-Holland, Havenbedrijf Rotterdam, Deltalinqs, Sequoia, Transport en Logistiek Nederland en de gemeente Westland.
---
Ingezonden persbericht