Gemeente Venlo
Venlo wil Poort van Nederland over de A67
29-10-2007
Waar de A67 Nederland binnenkomt, wil de gemeente Venlo een breed
ecoduct aanleggen om het wild vrije doorgang te geven óver de snelweg
en de grens heen. Tegelijkertijd kunnen de problemen op het
grensemplacement en met name de parkeerplaatsen voor vrachtwagens aan
weerszijden van de grens worden aangepakt.
Wat wij voor ogen hebben, is een groen-grijs kruispunt, waar
ecologische ontwikkelingen en economische ontwikkelingen hand in hand
gaan en elkaar versterken, aldus een trotse wethouder Twan Beurskens.
De regie van dit project ligt in handen van de provincie, en er zal
een intensieve samenwerking plaatsvinden tussen alle partners,
waaronder de Duitse overheid. Venlo zal hier graag zijn steentje aan
bijdragen.
De ontwikkeling van de Poort van Nederland is in eerste instantie
ingegeven door het rijks- en provinciaal beleid. De oostflank van
Venlo is aangeduid als onderdeel van één van de zogeheten robuuste
verbindingen', lopend van Schinveld naar Mook. Deze verbinding moet de
nationale parken Meinweg en Maasduinen en de natuurgebieden op de
Duitse zijde (Brachterwald/Grenzwald en Krickenbecker Seen) met elkaar
verbinden. Al deze gebieden kennen een Europese bescherming (Natura
2000).
Ter hoogte van Venlo kruist de economische as (Eindhoven Venlo
Duisburg) de ecologische as (Schinveld Mook). Deze economische as
vormt momenteel nog een onoverbrugbare barrière voor het wild. Het
ecoduct brengt uitkomst; het wild (onder meer reeën en wilde zwijnen)
kan van de ene kant van de autosnelweg naar de andere kant komen
zonder dat het verkeer of het wild zelf in gevaar gebracht wordt.
De gemeente Venlo wil tegelijkertijd ook de problemen op het
naastliggende grensemplacement aanpakken. Het terrein is te klein voor
het aantal vrachtwagens dat daar aanlegt. Zeker in de avonduren staan
de vrachtwagens vaak tot op de inrit geparkeerd, wat tot zeer
verkeersonveilige situaties leidt. Ook de voorzieningen zijn verouderd
en niet toereikend, terwijl chauffeurs vaak langdurig op de
parkeerplaats moeten verblijven in verband met de rijtijdenwet. De
sociale veiligheid komt daardoor in het geding.
Verder bestaat er in de regio een zeer nadrukkelijke wens om te komen
tot een beveiligde parkeerplaats. Beurskens: Venlo is een logistiek
knooppunt van formaat. We zijn onlangs voor de derde keer op rij
uitgeroepen tot logistieke hotspot nr 1 in Nederland. Dat vraagt om
passende faciliteiten voor een goede afwikkeling van alle logistieke
wensen en behoeften. Noblesse oblige, nietwaar.
De Poort van Nederland zou in 2012 klaar moeten zijn, voordat de
Floriade van start gaat. Als entree van Nederland en visitekaartje van
de gemeente, maar ook voor een veilige en soepele afhandeling van het
verkeersaanbod. Naar verwachting zal 50% van de bezoekers van de
Floriade via deze grensovergang komen. Nog een extra reden om daar te
investeren dus, aldus wethouder Beurskens.
De eerste contacten met de Duitse partners zijn reeds gelegd,
waaronder Straßen.NRW, gemeente Straelen en Kreis Kleve. Aan
Nederlandse zijde werken samen de gemeente Venlo, de provincie
Limburg, Rijkswaterstaat en het Regionaal Platform
Criminaliteitsbeheersing (RPC).
EINDE PERSBERICHT
Meer informatie:
Carina de Wijs
Adviseur bestuurlijke communicatie
tel. 077-359 6317
mobiel 06-14404490