In 2006 893 klachten over politieoptreden
Utrecht, 29-10-2007 o In 2006 ontving Politie Utrecht 893 klachten
over haar optreden. In 2006 bleken de meeste klachten te zijn
ingediend over houding en gedrag (442), verwachtingen van burgers
(170) en gebruik maken van bevoegdheden (127).
De klachten over houding en gedrag hadden met name betrekking op
onfatsoenlijke bejegening (103), onvoldoende inlevingsvermogen (61) en
autoritaire/intimiderende houding (59).
In 283 van de 893 gevallen kwam de klachtbrief niet in aanmerking voor
behandeling volgens de klachtenprocedure. Redenen daarvoor waren onder
meer dat de klacht niet over de politie ging of alleen bedoeld was als
bezwaar tegen een aanhouding of bekeuring. Dan werd de klager
doorverwezen naar de juiste instantie.
Om zoveel mogelijk te leren van klachten wordt altijd geprobeerd
klager en de medewerker over wie geklaagd is, met elkaar in gesprek te
brengen. Als dit niet lukt, kan de klager ervoor kiezen de klacht voor
te leggen aan de onafhankelijke commissie voor de politieklachten. In
11% van de gevallen werd van die mogelijkheid gebruik gemaakt.
De klachtenregeling van Politie Utrecht biedt burgers de mogelijkheid
de politieorganisatie en haar medewerkers aan te spreken op de manier
waarop het politiewerk wordt uitgevoerd. De klachtenregeling biedt
waarborgen voor klachtbehandeling op maat binnen de daarvoor gestelde
wettelijke kaders.
Voor Politie Utrecht zijn klachten signalen dat er mogelijk fouten
zijn gemaakt en dat het vertrouwen van de burger in de politie is
beschaamd. Alle reden voor het korps om deze grondig te onderzoeken en
te leren van eventuele fouten. De klachten worden inhoudelijk
behandeld tijdens de beroepsvaardigheidstrainingen en leerpunten
worden in werkoverleg en interne media zichtbaar en bespreekbaar
gemaakt.