Volkswagen Caddy voor efficiënte distributie
(10/29/2007)
Volkswagen Caddy is de onbetwiste marktleider in de klasse van de
compacte bestelautoâs. Dat geeft aan dat Volkswagen Bedrijfswagens de
behoeftes in de markt, op het gebied van laadruimte en laadvermogen,
juist heeft ingeschat en vertaald. De Caddy is een uitgekiende
bestelauto en benchmark voor voertuigen die een steeds grotere rol
spelen in stadsdistributie. De Caddy is het best mogelijke compromis
tussen enerzijds een universele bestelauto en anderzijds een compacte
Van.
Met een laadruimte van 3,2 kubieke meter is de Caddy uitstekend
geschikt voor distributie in en rond de stad. Dit type transport
kenmerkt zich in toenemende mate door veel kleine bestellingen en
korte ritten. De laadruimte is prima bereikbaar via een schuifdeur aan
de rechterzijde en twee achterdeuren, die asymmetrisch openen. De
laadruimte heeft een maximum inwendige hoogte van 1.116 millimeter. De
achterdeuren zijn naar keuze met gewone of geblindeerde ramen te
bestellen en bovendien is een achterklep leverbaar. Om de
toegankelijkheid van de laadruimte verder te vergroten, kan als extra
worden gekozen voor een schuifdeur aan de linker zijde. Overigens kan
de Caddy ook zonder zijschuifdeur worden besteld. De laadruimte heeft
praktische afmetingen. Zo is de maximum breedte 1.558 millimeter en
heeft hij een doorlaadbreedte tussen de wielkasten van 1.170
millimeter, wat het transport van een Europallet mogelijk maakt. Het
maximum laadvermogen van de Volkswagen Caddy is, ongeacht het
motortype, 700 kilogram. Daarmee is hij aanvoerder in zijn klasse. Een
verhoogd laadvermogen van 800 kilogram is als optie leverbaar.
Vanzelfsprekend is de Caddy ook leverbaar met ramen en als Combi, met
een driezits achterbank.
Logische bediening
In de Caddy zitten de knopjes en hendels op de juiste plaats. Daardoor
kunnen de noodzakelijke functies intuïtief worden bediend. En dat is
een groot voordeel, want bestelautoâs worden regelmatig door
wisselende chauffeurs bereden. Om diezelfde reden is extra veel
aandacht besteed aan de ergonomische eigenschappen van de werkplek.
Daarnaast is de cabine volledig ingericht op intensief gebruik.
Kenmerkend zijn de vele opberg mogelijkheden, waaronder een makkelijk
toegankelijk open dashboardkastje en twee kleinere aflegplekken boven
het instrumentenpaneel. Voor frisdrankflessen tot 1,5 liter zijn diepe
houders in de deurpanelen aangebracht. Verder zijn er verschillende
kleine vakjes en bekerhouders te vinden in de middenconsole. Handig is
ook het opbergvak boven de voorruit, dat royaal genoeg is voor een
A4-ordner.
De bediening van verwarming, ventilator en (optionele) airconditioning
en stoelverwarming zit voor chauffeur en bijrijder gemakkelijk
bereikbaar centraal op het dashboard.
Breed motorenaanbod
Voor de aandrijving van de Volkswagen Caddy is een uitgebreid
motorenprogramma beschikbaar. Het bestaat uit twee benzinemotoren met
een inhoud van 1.4 en 1.6 liter, en een maximum vermogen van
respectievelijk 59 kW (80 pk) en 75 kW (102 pk). Verder omvat het
programma een 2.0 liter SDI motor met 51 kW (70 pk) en een 1.9 liter
TDI motor met 77 kW (105 pk). Bij de Caddy Combi is gekozen voor een
lichtere 1.9 liter TDI-motor met 55 kW (75 pk). De Caddy is ook
verkrijgbaar met de zeer krachtige 2.0 liter TDI met 103 kW (140 pk),
Deze motor levert een maximum koppel van 320 Nm. Volkswagen heeft
behalve de conventionele motoren ook een uitvoering op aardgas in het
programma, de EcoFuel. De 2.0 liter motor is technisch geoptimaliseerd
voor aardgas en heeft om die reden een extra hoge compressieverhouding
van 13,5:1. Het maximum vermogen van de aardgasmotor ligt op 80 kW
(109 pk) . Als de motor koud is, wordt hij op benzine gestart, maar
een warme motor start meteen op aardgas. De gastanks liggen onder de
vloer van de auto en hebben een inhoud van 26 kilogram. Daarmee is een
actieradius haalbaar van zoân 440 kilometer.
Veiligheid op hoog niveau
De Caddy heeft een krachtig remsysteem met schijfremmen rondom. De
schijven zijn robuust gedimensioneerd en berekend op elke
beladingstoestand van de bestelauto. ABS, het antiblokkeer systeem
hoort tot de standaarduitvoering en het Elektronisch stabiliteits
programma ESP is als optie leverbaar.
De Caddy heeft een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar op de
uitvoering met de krachtigste dieselmotor kan als optie een zogeheten
DSG-versnellingsbak worden besteld. Deze geavanceerde versnellingsbak,
met voorgeschakelde versnellingen en dubbele koppeling, kenmerkt zich
door zeer korte schakeltijden en het comfort van een automatische
versnellingsbak. In druk stadsverkeer komt de DSG-versnellingsbak
uitstekend tot zijn recht.
Modulair concept
De Volkswagen Caddy wordt volledig in Poznan, Polen geproduceerd. De
Caddy is voor Volkswagen de eerste auto waarbij daadwerkelijk op grote
schaal is geprofiteerd van het modulaire concept. Want door het
toepassen van componenten en modules van ondermeer de Golf en de
Touran is meer dan vijftig procent van de onderdelen van deze modellen
gelijk.
De Volkswagen Caddy is verkrijgbaar vanaf ⬠11.300,= (exclusief
BTW/exclusief BPM)
BedrijfsautoRAI