Gemeente Winterswijk


Informatieavond horecaconvenant op 29 oktober

Afspraken over maatregelen worden officieel bekrachtigd

16 oktober 2007

Winterswijk - De gemeente organiseert op maandag 29 oktober een informatieavond over het nieuwe horecaconvenant. Belangstellende horecaondernemers krijgen informatie over de inhoud van het convenant. De avond begint om 20.00 uur in de raadszaal van het raadhuis. Vertegenwoordigers van de deelnemende partijen (gemeente, politie en het bestuur van de plaatselijke afdeling van Koninklijke Horeca Nederland) ondertekenen dan ook officieel het convenant. Met de ondertekening verplichten zij zich om inspanningsverplichtingen te geven voor de uitvoering van de maatregelen in het convenant.

Op 20 september stemde de gemeenteraad in met het horecaconvenant. Het is een document waarin de deelnemende partijen, horeca, gemeente, politie en het openbaar ministerie, afspraken hebben vastgelegd. Met de afspraken moet het uitgaansgeweld in en rondom horecagelegenheden verminderd worden, moet horecaoverlast voorkomen worden en daarmee de veiligheid verhoogd. Bovendien kan op deze wijze regelgeving en beleid met betrekking tot de horeca regionaal worden afgestemd.

Afspraken
In het convenant zijn onder meer afspraken opgenomen over het toezicht in en in de omgeving van uitgaansgelegenheden, het toelatingsbeleid, verantwoord alcoholgebruik, maatregelen tegen drugshandel en wapenbezit, geluidsoverlast en de sluitingstijden.

Sluitingstijden
Een belangrijk onderwerp in het convenant is de sluitingstijd voor horecagelegenheden. Regionaal is afgesproken om in alle Achterhoekse gemeenten een algemene sluitingstijd van 2.00 uur te hanteren voor horecagelegenheden die alcohol mogen schenken (de zogenoemde natte horeca). Hierbij is een uitloop vastgesteld voor het vertrekkende publiek naar 4.00 uur. Dit betekent dat na 2.00 uur geen publiek meer toegelaten mag worden. Het aanwezige publiek moet uiterlijk om 4.00 uur vertrekken.

Voor alcoholvrije eetgelegenheden geldt dat ze tot 3.00 uur geopend mogen zijn. In afwijking van de regeling voor de natte horeca mogen deze gelegenheden tot uiterlijk 3.00 uur publiek toelaten en moeten zij om 3.00 uur volledig sluiten. Na 3.00 uur mag hier dus geen publiek meer aanwezig zijn.

Alleen horecaondernemers die het convenant ondertekenen en dus instemmen met de in het convenant vastgelegde afspraken, komen in aanmerking voor een verruiming van de openingstijden (op basis van een ontheffing volgens de Algemene Plaatselijke Verordening). Voor horecabedrijven die niet aan het convenant deelnemen blijft de huidige sluitingstijd van 2.00 uur gelden. De verruimde sluitingstijden treden in werking zodra het convenant door de horecaondernemer is ondertekend én aan deze ondernemer een APV-ontheffing van de voorgeschreven sluitingstijden is verleend.

Klik hier om het horecaconvenant te openen.

Aanmelden
Geïnteresseerde horecaondernemers kunnen zich aanmelden voor deze avond. Dat kan voor 27 oktober via mail (gkrosenbrink@winterswijk.nl) onder vermelding van 'aanmelding informatieavond horecaconvenant'. U kunt ook bellen met Geert Krosenbrink van de afdeling Vergunningen van de gemeente Winterswijk. Telefoon (0543) 545 555.