Ingezonden persbericht
Datum: 27 oktober 2007



Campagne Goed Licht Beter Zicht officieel van start

Automobilisten in de rij voor gratis controle autoverlichting

Volgens cijfers van de RDW (toezichthouder voertuigveiligheid) werden in 2006 bij de APK-keuring 251.000 auto's afgekeurd vanwege 400.000 gebreken aan de verlichting. Het echte aantal is in de werkelijkheid nog vele malen hoger. Dat heeft Johan Hakkenberg, algemeen directeur RDW, bekendgemaakt tijdens de officiële start van de verkeersveiligheidscampagne Goed Licht Beter Zicht. Doel van de campagne is het aantal auto's met defecte of verkeerd afgestelde verlichting drastisch terug te dringen. ANWB, BOVAG, het ministerie van Verkeer & Waterstaat, Philips, RAI Vereniging en Veilig Verkeer Nederland gaven vandaag in Nieuwegein gezamenlijk het startsein voor de campagnemaand. Vanaf vandaag kunnen automobilisten bij de Wegenwacht en Q-Park parkeergarages en de hele maand november bij deelnemende BOVAG autobedrijven gratis hun verlichting laten controleren. Reeds de eerste campagnedag waren er lange rijen wachtende automobilisten bij onder andere de Wegenwachtstations.

Automobilisten worden via de driejarige campagne opgeroepen vanaf 27 oktober tot en met eind november gratis hun verlichting te laten controleren. Daarom is de maand november de komende drie jaar uitgeroepen tot Nationale Autoverlichtingsmaand. RDW, Centraal Beheer Achmea, Polaroid Eyewear, Valeo, Q-Park en De Garage hebben zich bij het initiatief aangesloten en ondersteunen de campagne intensief.

Potentiële gevaren
Johan Hakkenberg, algemeen directeur RDW en spreker tijdens de kick-off bijeenkomst: "Iedere auto met niet goed functionerende verlichting is een potentieel gevaar op de weg. Vorig jaar werden maar liefst 251.000 auto's bij de APK-keuring op hun verlichting afgekeurd. Een erg groot aantal. Het echte aantal auto's dat met defecte verlichting rijdt is dus nog veel groter, omdat veel auto's tijdens de keuring gerepareerd worden en veel auto's nog niet gekeurd hoeven te worden. Meer automobilisten moeten zich echt bewuster worden van het belang van juiste verlichting voor de veiligheid. Dat kan heel goed dankzij deze laagdrempelige campagne."

Noodzaak
In 2006 reed 28,5 procent van de auto's met onjuist afgestelde koplampen rond en 15,4 procent had één of meer defecte lampen. Aantallen die onder invloed van de campagne verlaagd moeten worden. Automobilisten kunnen daar zelf veel aan doen. Door extra controles bijvoorbeeld want 35 procent van de ondervraagde automobilisten geeft aan de eigen verlichting niet of nauwelijks zelf te controleren. Een slechte zaak, want uit ANWB-onderzoek blijkt dat 60 procent van de automobilisten aangeeft dat eigen controle toch de belangrijkste manier is om te ontdekken of de verlichting werkt.

EINDE BERICHT