CG-Raad in KASSA! over de problemen bij Welzorg
Ad Poppelaars, directeur van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad,
praat op zaterdag 27 oktober in Kassa! over de problemen met de service van
Welzorg. (Nederland 1, 18.55 uur)
Steeds meer mensen hebben een hulpmiddel nodig. Hulpmiddelen in
verschillende vormen en maten. Zo kunnen mensen bij de gemeente vragen om
een rolstoel, scootmobiel, traplift, aanpassingen in de douche of keuken via
de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo). Een rollator, aangepaste stoel
of bed kunnen zij aanvragen bij hun zorgverzekeraar of zorginstelling via de
Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ).
Kwaliteit
De CG-Raad gaat voor een goede kwaliteit van hulpmiddelen. En daar hoort
service voor reparaties en onderhoud van hulpmiddelen bij.
Welzorg is een van de grote bedrijven in Nederland die hulpmiddelen levert
aan particulieren, gemeenten, zorgverzekeraars en zorginstellingen. Op dit
moment zijn er klachten over Welzorg. Deze klachten gaan onder andere over
de trage en slechte service bij het oplossen van problemen.
Service
Omdat reparaties niet worden uitgevoerd, komen veel mensen zonder hun
hulpmiddelen te zitten. Zij kunnen bepaalde dingen niet meer doen. In het
ergste geval kunnen ze zich niet meer rond bewegen. Dan wordt het onmogelijk
om naar het werk te gaan of bijvoorbeeld boodschappen te doen. En dat kan
niet de bedoeling zijn. De CG-Raad spreekt de directie van Welzorg hierop
aan. Klachten die bij Welzorg binnenkomen, moeten binnen een week echt
opgelost zijn. De CG-Raad bekijkt nog wat een goede manier is om de service
bij Welzorg in de gaten te houden.
Wat kunt u zelf doen?
Heeft u uw hulpmiddel gekregen van uw gemeente, zorgverzekeraar of
zorginstelling? Meld uw problemen met de service van Welzorg dan bij uw
gemeente, zorgverzekeraar of zorginstantie. Uw gemeente, zorgverzekeraar of
zorginstantie heeft namelijk met Welzorg afspraken gemaakt over uw
hulpmiddel. Zij moeten dus uw probleem bij Welzorg melden en op laten
lossen.
U kunt uw contactpersoon bellen, mailen of de voorbeeldbrief gebruiken om uw
probleem te melden bij de gemeente, de zorgverzekeraar of de zorginstantie.
Zie de voorbeeldbrief (word-document)
Heeft u uw hulpmiddel zelf gekocht of betaald via een Persoonsgebonden
Budget (PGB)? Dan kunt u de problemen met de service van Welzorg voorleggen
aan het Juridisch Steunpunt van de CG-Raad. Zij kunnen met u bekijken wat de
beste manier is om uw problemen opgelost te krijgen. Het Juridisch Steunpunt
is ondergebracht bij Stichting de Ombudsman. U kunt bellen, mailen of een
brief sturen aan het Juridisch Steunpunt. Kijk voor meer informatie op:
www.juridischsteunpunt.nl/belmailschrijf.php
(Geplaatst: 27 oktober 2007)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland