Eerste Max Havelaar Fairtrade week van 27 oktober t/m 4 november
24/10/2007 15:22
Stichting Max Havelaar
Minister Koenders verricht opening in Madurodam
Op donderdag 25 oktober om 15.00 uur geeft Minister Koenders de aftrap van de eerste Max Havelaar Fairtrade week in Madurodam, Den Haag.
Stichting Max Havelaar is initiator van de eerste Max Havelaar Fairtrade week, die plaatsvindt van 27 oktober t/m 4 november. Het doel van deze week, met als thema 'Kies Vandaag, Koop Fairtrade', is zoveel mogelijk (nieuwe) consumenten aan te trekken voor producten met het Max Havelaar Keurmerk voor Fairtrade. "We zien dat er een sterk groeiende belangstelling is voor Fairtrade, zowel onder consumenten als in het bedrijfsleven. Mensen realiseren zich dat zij zélf het verschil kunnen maken. Door in deze week aandacht en energie te bundelen willen wij hen een extra zetje geven tot aankoop van Max Havelaar gecertificeerde producten", zegt Coen de Ruiter, directeur Max Havelaar. Gedurende deze week wordt in Nederland op vele manieren aandacht besteed aan eerlijke handel, waar het Max Havelaar Keurmerk voor staat. Zo zijn er acties op de winkelvloer bij meer dan 3.000 supermarkten en andere winkels, een mediacampagne, lezingen en nog veel meer. De Max Havelaar Fairtrade week wordt mede mogelijk gemaakt door 5 partners, te weten: ICCO, Rabobank, Stichting Doen, Oxfam Novib en Netwerk VSP.
Volumestijging van 25% in 2007
Door aankopen van Nederlandse consumenten in 2006 ontvingen boerenorganisaties in ontwikkelingslanden de Fairtrade minimumprijs en premie met een totale meerwaarde van zo'n 2,1 miljoen euro. De Ruiter: "In 2007 zullen wij voor het derde opvolgende jaar met meer dan 20% groeien". Deze groei haalt Max Havelaar voor een deel uit distributie-uitbreiding. In de Fairtrade week vergroten diverse retailers bijvoorbeeld hun product aanbod. Denk hierbij aan vruchtensap, wijn, rijst en mandarijnen. Ook de horeca en het out of home kanaal lijken Fairtrade te ontdekken als belangrijke extra voor klanten.
ABN AMRO over op Max Havelaar gecertificeerde koffie
ABN AMRO heeft bekend gemaakt over te stappen op Max Havelaar gecertificeerde koffie.
"Dat betekent in één klap 20 ton koffie per jaar. Met deze groei worden bijna 85 boeren gezinnen geholpen. Ook hier liggen dus kansen voor andere bedrijven", aldus De Ruiter. Ook Kwantum en Eneco hebben besloten over te gaan. Eerder stapten Rabobank en van Lanschot Bankiers over op koffie met Max Havelaar Keurmerk.
Op dit moment zijn er ruim 60 licentiehouders die producten op de markt brengen onder Max Havelaar Keurmerk. Dit is een groei van 15% in iets meer dan een half jaar.
De Ruiter: "Dit alles is een hele stap voorwaarts, maar we willen meer voor die hardwerkende boeren in bijvoorbeeld Ecuador of Oeganda. Want hoe meer boeren een goede prijs krijgen voor hun producten, hoe beter zij in staat zijn de toekomst zelf in handen te nemen. Want hun kinderen kunnen bijvoorbeeld naar school of ze beginnen een eigen kwekerij voor koffieplanten. Nu zijn zo'n 1,4 miljoen boeren en plantagewerkers rechtstreeks geholpen met internationale Fairtrade-systeem (Max Havelaar/Fairtrade is actief in 21 westerse landen). Met hun gezinnen zijn dat ongeveer 5 miljoen mensen, die dagelijks het verschil ervaren. Maar dat kunnen er nog veel meer worden, als meer consumenten hun Fairtrade producten kopen. Vandaar de Max Havelaar Fairtrade week".
Nieuwe gecertificeerde producten
Om blijvende volumegroei te kunnen realiseren is Max Havelaar tevens in gesprek om het assortiment uit te breiden. Dat gebeurt zowel met bestaande als potentiële licentiehouders, zoals Ben & Jerry's ijs van Unilever en Eneco energie. Ben & Jerry's wil al zijn ijsvarianten in de toekomst van het Keurmerk voorzien. Met Eneco onderzoekt Max Havelaar de mogelijkheid om groene stroom uit biomassa met het Max Havelaar Keurmerk op de markt te brengen. Diverse marktpartijen hebben belangstelling getoond om katoen met het Keurmerk te gaan voeren. Dit wordt in 2008 gelanceerd.
Max Havelaar, het Keurmerk voor Fairtrade
Het Max Havelaar Keurmerk garandeert dat importeurs en handelaren producten volgens eerlijke handelsvoorwaarden inkopen bij boerenbedrijven in ontwikkelingslanden. Max Havelaar hanteert hiervoor de internationale Fairtrade richtlijnen, waarin minimumprijzen voor producten worden betaald. De minimumprijs zorgt ervoor dat in ieder geval de kosten voor duurzame productie worden gedekt. Daarnaast krijgen boeren een vaste extra premie, die de boeren gezamenlijk kunnen investeren in de toekomst van hun onderneming of hun gemeenschap. Daartegenover staat o.a. dat boeren zich verenigen in democratisch opgezette coöperaties en dat zij milieuvriendelijk telen.
Wij hopen ook u enthousiast te maken voor ons werk. Voor meer informatie over Max Havelaar, interviews met Floortje Dessing (m.b.t. haar werk voor Max Havelaar) of Coen de Ruiter (directeur Stichting Max Havelaar) en fotomateriaal kunt u met onderstaande contact nemen.
http://www.maxhavelaar.nl