Mitsubishi met drie concept cars op de 40e Tokyo Motor Show
(9/10/2007)
Mitsubishi Motors Corporation toont op de komende Tokyo Motor Show
drie studiemodellen die elk gebaseerd zijn op de drie pijlers van
Mitsubishiâs strategie: rijplezier, veiligheid en duurzaamheid. Het
gaat hierbij om de i MiEV Sport, de Concept-ZT en de Concept-cX. De
Tokyo Motor Show wordt gehouden van 27 oktober tot en met 11 november.
Gebaseerd op de eerder gepresenteerde, elektrisch aangedreven i MiEV
toont Mitsubishi met de i MiEV Sport hoe ultraschone voertuigen ook
dynamisch rijplezier kunnen bieden. De i MiEV Sport maakt gebruik van
een unieke Mitsubishi-vinding, waarbij er in de voorwielen
elektromotoren zijn aangebracht, die innig samenwerken met een
achterin geplaatste, derde elektromotor. Een speciaal ontwikkeld E-4WD
systeem coördineert de aandrijving op alle vier de wielen, terwijl
een tweede systeem (E-AYC, voor Electric Active Yaw Control) de
koppelverdeling tussen de beide aangedreven achterwielen regelt.
Daaraan is nog een derde systeem toegevoegd, S-AWC, dat het ABS en de
stabiliteitscontrole van de auto aanstuurt. Deze combinatie garandeert
optimaal rijplezier en een goede stabiliteit.
Die goede stabiliteit komt mede door de perfecte gewichtsverdeling.
Handig gebruikmakend van de - zeker gezien de wagenlengte - lange
wielbasis (2,55 meter) zagen de Mitsubishi-ingenieurs kans de lithium
batterijen in de wagenvloer onder te brengen, terwijl er onder de
bagageruimte zelfs een complete aandrijfeenheid kon worden
geplaatst.
De i MiEV Sport heeft zich tijdens proefritten al bewezen als een
uitstekend manoeuvreerbare auto, die bovendien bijzonder vriendelijk
voor het milieu is. De i MiEV Sport is met 3,45 meter opvallend
compact en, door de toepassing van een aluminium spaceframe, zeer
licht van gewicht. De prestaties zijn overigens indrukwekkend: een
topsnelheid van 180 km/h en een actieradius van 200 kilometer. De i
MiEV Sport is een echte 2+2, met zitplaatsen voor twee volwassenen en
twee kinderen.
Wereldprimeur 2: Mitsubishi Concept-ZT
De 4,95 meter lange Concept-ZT is het resultaat van Mitsubishiâs
studie naar een grote sedan in de premiumklasse. De Concept-ZT wordt
aangedreven door een opvallend sterke â en ook opvallend schone â 2,2
liter turbodieselmotor. Het is een motor waarin alle op dit moment
beschikbare technische kennis is verwerkt en die opnieuw duidelijk
maakt dat het tijdperk van vervuilende diesels voorbij is. De
viercilinder ademt via zestien kleppen, maakt gebruik van zaken als
variabele inspuiting en variabele geometrie en directe inspuiting
onder hoge druk volgens het common rail-principe (gebruikmakend van
piezo-elektrische injectoren). Deze ingrediënten zijn goed voor een
maximum vermogen van 140 kW en een koppel van maar liefst 400 Nm.
De krachtbron is gekoppeld aan Mitsubsihiâs nieuw ontwikkelde Twin
Clutch SST versnellingsbak. Deze zorgt voor een soepele overdracht van
het beschikbare motorvermogen en een vlotte acceleratie, zowel op de
snelweg als in stadsverkeer. Tegelijkertijd bewaakt de transmissie het
brandstofverbruik, door telkens de optimale overbrengingsverhouding te
kiezen. De Concept-ZT maakt bovendien gebruik van Mitsubishiâs S-AWC
systeem, dat op de vooras E-LSD (Electronic Control Limited Slip
Differential) en over alle vier de wielen ABS, ASC en de elektronisch
geregelde vierwielaandrijving combineert, waarmee de aandrijfkracht,
tractie en remkracht optimaal worden gecontroleerd.
Van hoog niveau is ook de actieve en passieve veiligheid aan boord van
de Concept ZT. De auto waarschuwt zijn bestuurder als deze onbedoeld
van rijstrook wisselt (lane-drift warning system) en ondersteunt de
bestuurder optimaal met vrijwel alle denkbare elektronica, zoals
compacte cameraâs die de omgeving van de auto in de gaten houden
(voorkant, zijkant, achterkant) en een parkeerassistent. En mocht de
auto een voetganger raken, dan komt de motorkap automatisch omhoog ter
minimalisering van mogelijk letsel.
Mitsubishi Concept-cX
Een âsoft-roaderâ die vooral op de gewone weg wordt gebruikt; zo
omschrijft Mitsubishi haar derde concept op de Tokyo Motor Show 2007.
De Concept-cX is 4,10 meter lang en heeft een dynamisch uiterlijk, dat
wordt onderstreept door de opvallend grote wielen. Aan de voorzijde is
hij goed herkenbaar als een Mitsubishi, met de speciale âjet
fighterâ-grille en de scherp gesneden koplampen, die ook zo kenmerkend
zijn voor de nieuwe Lancer.
De Concept-cX wordt aangedreven door een geheel nieuw ontwikkelde,
extra schoon presterende 1,8 liter viercilinder dieselmotor. De
krachtbron, die net als bij de Concept-ZT gekoppeld is aan de nieuwe
Twin Clutch SST-transmissie, levert een vermogen van 100 kW en een
veelzeggend koppel van 280 Nm. Het 4WD-systeem komt van de Outlander
en bezorgt de Concept-cX uitstekende prestaties in zowel licht terrein
als op de gewone weg. Waarbij wordt opgemerkt dat de cX vooral voor
gebruik op die laatstgenoemde ondergrond is ontwikkeld.
In het interieur van alle drie de conceptmodellen is veelvuldig
gebruik gemaakt van âGroen Plasticâ. Dat is een door Mitsubishi zelf
ontwikkelde kunststof op basis van planten. Hierdoor leveren zelfs de
kunststof delen een bijdrage aan een schoner milieu.
AutoRai