Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 22 tot 26 oktober 2007 (26/10/07)

Regelmatig versturen we een "parlementaire nieuwsflits". Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Tijdens het Actuele Vragenuurtje ondervroeg Mark Demesmaeker woensdag Vlaams minister Keulen over de gemeenteraadszittingen van maandagavond in drie faciliteitengemeenten (Linkebeek, Wezembeek Oppem en Kraainem). Na een provocerende oproep van FDF-voorzitter Maingain hadden die gemeenteraden in het Frans een motie goedgekeurd, waarbij ze onder meer de aansluiting bij het Brussels gewest vragen. Doordat die gemeenteraadszitting in het Frans verliepen werd de taalwetgeving geschonden. Mark, die dit maandag samen met heel wat N-VA-ers met zijn eigen ogen had vastgesteld, wilde van minister Keulen weten hoe lang het nog zal duren vooraleer hij eindelijk eens optreedt tegen deze onwillige gemeenteraden. Bovendien zijn de betrokken burgemeesters nog steeds niet benoemd (doordat ze bij de gemeenteraadsverkiezingen stembiljetten in het Frans verzonden) en is er in opdracht van minister Keulen een onderzoek van de provinciegouverneur lopende. Voor Mark is één ding duidelijk : die burgemeesters mogen niet benoemd worden en het wordt tijd dat er tuchtrechtelijk wordt opgetreden. De minister bevestigde dat de overtreding van maandag wordt toegevoegd aan het reeds goed gestoffeerde dossier. Hij is het beu, spuugzat, en hij wil het onderzoek tegen het einde van het jaar afronden. Mark houdt dit kritisch in het oog en vraagt zich af wat er nog moet gebeuren vooraleer over te gaan tot tuchtsancties.

Jan Peumans is deze week een hele week met de Commissie Economie naar Canada. Eerst bezocht hij Ottawa en vervolgens Montréal. Op de drukke en interessante agenda staan bedrijfsbezoeken, een overleg met de Belgische ambassadeur, een ontmoeting met de Canadese minister van Industrie en met de vice-minister president van de regering van Québec, een bezoek aan Hexagram (de Universiteit van Montréal), een bezoek aan de Biotechnologische site van Laval, een bezoek aan de immigratiedienst van Montréal over de gevoerde politiek van arbeidsmigratie, Zaterdag keert de Commissie, wellicht moe maar voldaan, terug naar Vlaanderen.

Jan Loones combineert het lidmaatschap van Commissie Cultuur met een mandaat van cultuurschepen in zijn gemeente Koksijde-Oostduinkerke. In die hoedanigheden kon hij deze week het vernieuwende Vlaams decreet Lokaal Cultuurbeleid omzetten in de praktijk, bij de voorstelling van een lokaal cultuursbeleidsplan voor de periode 2008-2013. Aan de hand van een cultureel-maatschappelijke situatieschets worden algemene en concrete doelstellingen voor de komende periode bepaald. Er moet worden omschreven hoe het culturele veldwerk wordt ondersteund, en hoe men het participatieproces omschrijft. De verschillende gemeenten moeten hun cultuurbeleidsplan verwoorden in een beperkte kernnota van een 25-tal bladzijden. De diverse cultuurbeleidsplannen van de Vlaamse gemeenten zullen een prachtig beeld geven van het cultuurlandschap in Vlaanderen. Bedoeling is dat cultuur mede gestuurd wordt door de gemeenten, als volwaardige partners van de Vlaamse overheid, waar dit vroeger door de zuilen gebeurde. De financiële steun van de Vlaamse overheid is, zoals dikwijls, de verdiende - en door de gemeenten gewaardeerde - beloning Op het vlak van toerisme sloot Jan Loones zich aan bij de verontwaardiging van de kustgemeenten over de invoering van de provinciale belasting op het vastgoed. Het vastgoed is traditioneel een Vlaamse en gemeentelijke belastingsbron, waar de provincies zich moeten van afhouden.

In de Commissie Binnenlandse aangelegenheden kwam de problematiek van de laattijdige goedkeuring van het tarief van de gemeentelijke opcentiemen inzake de aanvullende personenbelasting uitgebreid ter sprake. 89 Vlaamse gemeenten hebben pas in 2007 gestemd over de belastingen van 2006. Hierdoor dreigen er heel wat gerechtelijke procedures en dito inkomstenverlies. Ook een gemeente die Kris Van Dijck zeer goed kent en waar hij sedert 2007 opnieuw burgemeester is, is in dit geval. Kris betreurt dat op die manier huidige bestuurders verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor de daden van onbehoorlijk bestuur van hun voorgangers. Sommige uittredende gemeentebesturen weigerden immers nog om die belastingen tijdig goed te keuren. Minister Keulen bevestigde dat er een serieuze verantwoordelijkheid rust op de schouders van de uittredende meerderheden. Die hadden de uitdrukkelijke verantwoordelijkheid (via de begrotingsonderrichtingen van de minister) om het belastingsreglement vóór 31 december goed te keuren. Kris hoopt dat alle Vlaamse gemeentebesturen door de dreiging van mogelijke juridische procedures zijn wakker geschud en de komende maanden hun belastingsreglement tijdig goedkeuren. De minister denkt er aan om in de toekomst een structurele oplossing op poten te zetten door de gemeentebesturen de mogelijkheid te geven om hun belastingsreglement voor meerdere jaren goed te keuren. In een jaar dat ze aanpassingen willen doorvoeren, kunnen ze daar nog altijd over stemmen.

In november 2007 start de VDAB in Antwerpen met huis-aan-huisbezoeken en hoopt zo de vaak gedemotiveerde allochtone werklozen opnieuw aan het werk te helpen. Gino De Craemer vraagt zich af of hier wel ruimte voor is binnen de bestaande werking van de VDAB en ondervroeg minister Vandenbroucke. Er bestaan op het vlak van de werkloosheidsbestrijding reeds heel wat initiatieven: het Jobkanaal, allerhande streefcijfers in alle openbare betrekkingen, de diversiteitsplannen, sectorconvenanten, Volgens Gino is de wetgeving inzake de sluitende aanpak daarenboven ook zeer duidelijk. Werkzoekenden krijgen een uitnodiging van de VDAB om op gesprek te komen. Doen ze dat niet dan volgt er transmissie van hun dossier naar de RVA. Van deze instantie krijgen ze vervolgens nog eens een uitnodiging en pas wanneer ze ook daarop niet reageren, wordt de schorsingsprocedure gestart. Uit cijfers blijkt dat al deze maatregelen wel degelijk opbrengen. De werkloosheid in het algemeen maar ook bij allochtonen daalt. De aangekondigde huisbezoeken betekenen ongetwijfeld extra belasting en extra kosten voor de VDAB, maar de minister antwoordde dat er geen bijkomende middelen zullen worden vrijgemaakt. Gino vraagt zich dan ook af of er wel ruimte is voor deze nieuwe acties: komen de huidige werking, bestaande initiatieven alsook de sluitende aanpak hierdoor niet onder druk? Gino wijst er op dat deze maatregelen positieve resultaten boeken en dat de indruk kan ontstaan dat er een overcapaciteit aan trajectbegeleiders bestaat. Gino stelde de minister hierover ondertussen al bijkomende vragen en wil een grondige evaluatie alvorens dit proefproject uit te breiden.

Onder meer door de film Ben X is autisme een ingrijpende, maar onzichtbare handicap - de laatste tijd erg bespreekbaar geworden. Helga Stevens vindt het nuttig daarvan te profiteren om een aantal sensibileringsmaatregelen te lanceren of toch minstens te overwegen. Ze vroeg minister van Welzijn Steven Vanackere daarom naar zijn intenties terzake. Vanuit het veld werd bijvoorbeeld het "autisme logo" opgestart. Deze "intentieverklaring autismevriendelijkheid werd ondertekend door leden van de Vlaamse Regering en door de Dienst Emancipatiezaken van de Vlaamse Gemeenschap. Het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap) heeft een interne werkgroep opgericht met het oog op de concretisering van de terzake op te nemen engagementen, aldus de minister op de vraag van Helga naar de concrete uitwerking hiervan. Men wacht de resultaten af. Eveneens door zelfhulpgroepen werd het idee van de Autipas gelanceerd. Het is een persoonlijke pas waarop, behalve de contactgegevens van de pashouder, ook de belangrijkste kenmerken van autisme worden uitgelegd. In contacten met hulpverlening, leerkrachten, overheidsinstanties, kan zo"n pas - die in Engeland en Nederland reeds bestaat - dan ook heel handig zijn. De minister heeft daarom aan het VAPH advies gevraagd naar de opportuniteit om een autipas in te voeren. Hij verwacht dat advies medio november. Uiteraard volgt Helga het op.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Deze week zat Sarah Smeyers voor de eerste keer de commissie Handels- en Economisch recht voor. Een nieuwkomer in het parlement en onmiddellijk commissievoorzitter, het is niet iedereen gegeven. Sarah leidde de eerste commissievergadering echter met verve. Vriend en vijand is het er over eens dat de commissie Handels- en Economisch recht in bekwame handen is. Als licentiate notariaat onderzoekt Sarah momenteel ook de mogelijkheid om de wetgeving rond de openbare verkopen aan te passen. De huidige procedure brengt immers een hoge kostprijs en nogal wat tijdsverspilling met zich mee. Hoewel een openbare verkoop wettelijk geen twee zitdagen moet hebben, gaat iedereen daar tegenwoordig wel van uit. Gevolg: lage opkomsten op de eerste verkoopdag én een reële stijging van de kosten. Niet alleen de kosten op de toewijzingsprijs stijgen meestal met 1 procent, ook de aankondiging van een tweede zitdag in de krant en het verplichte publiceren van nieuwe affiches jagen de verkoopprijzen de hoogte in. Voor een huis dat verkocht wordt aan 168.000 leidt dat al snel tot 2.500 extra kosten.

Flor Van Noppen zal het parlementaire reces niet in ledigheid doorbrengen . Volgende week heeft hij een bedrijfsstage van Voka bij het Turnhoutse bedrijf SOUDAL. SOUDAL is een fabrikant van lijmen, voegkitten, PU schuim en vele andere producten voor de bouwsector en de industrie, met vestigingen in 24 landen. Voka organiseert al een aantal jaren bedrijfsstages voor parlementairen om hen vertrouwd te maken met het reilen en zeilen in de bedrijfswereld. Tijdens zijn stage zal Flor het bedrijf van binnenuit leren kennen en de problemen van de bedrijfswereld op de werkvloer aan den lijve onder vinden.

Misschien hebt u het zelf wel gemerkt. De socialistische ambtenarenvakbond ACOD plande vrijdag wilde stakingen bij de NMBS omdat de in de onderhandelingen besproken minimale dienstverlening een inbreuk zou zijn op het stakingsrecht. "Het is niet slecht dat er een beetje chaos komt. Dan weten de mensen wat de gevaren zijn van een minimale dienstverlening.", aldus Jos Digneffe, voorzitter van het ACOD. Kamerlid Jan Jambon kwam tot de conclusie dat de staking vooral een heel klein beetje oorlog was om duidelijk te maken wat minimumdienstverlening vooral niet is. Minimumdienstverlening gaat over een preventieve aanpak van sociale onrust en wanneer het dan toch tot een sociaal conflict komt: accurate informatie aan de gedupeerde klant en het liefst geen uitslaande maar een gecontroleerde brand. Zo moet de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) jaarlijks minstens drie tot vier keer protesteren tegen wilde stakingen. De gebruikersorganisatie vraagt ondermeer dat de NMBS haar webstek duidelijke informatie geeft over welke treinen uitrijden en welke niet. Net zoals in onze buurlanden. Het schizofrene van de situatie is dat dezelfde mensen die op de barricades staan voor basismobiliteit en universele dienstverlening tilt slaan als minimale garanties voor publieke voorzieningen ter sprake komen. De belastingbetaler én gebruiker mag dus wel opdraaien voor de financiering van niet-rendabele diensten met navenante personeelsbezetting, maar mag niet vragen dat er een klein beetje rekening met hem wordt gehouden. Tevens zal Jan Minister van Financiën, Didier Reynders, aan de tand voelen over de aanwervingen bij de FOD Financiën. Deze zouden niet conform de taalwet zijn. Op 24 oktober verscheen in de Gazet van Antwerpen een artikel, waarin werd geconcludeerd dat tijdens Paars I 55 procent van de aanwervingen bij Financiën zijn toegekend aan Franstaligen. Tijdens Paars II werd dit aandeel nog opgedreven: in september 2007 was 59 procent van de aangeworvenen Franstalig. Nochtans zijn de Gecoördineerde Wetten op het Gebruik van de Talen in Bestuurszaken van 18 juli 1966 duidelijk: Artikel 43 §3 stelt dat voor iedere centrale dienst, het percentage betrekkingen dat aan het Nederlands en aan het Frans kader dient toegewezen rekening moet houden met het wezenlijk belang dat de Nederlandse en Franse taalgebieden respectievelijk voor iedere dienst vertegenwoordigingen. Op basis van deze wet werd bij Koninklijk Besluit van 19 december 2005 tot Vaststelling van de Taalkaders van de FOD Financiën voor de Nederlandstalige en Franstalige taalkaders een verdeling van elk 50% voor trap 1 en 2 ingesteld. Maar klaarblijkelijk geeft Reynders bij de aanwervingen toch de voorkeur aan Franstaligen.

Voor N-VA-voorzitter Bart De Wever gaan de regeringsonderhandelingen onverminderd voort. Toch kon hij het niet laten om in De Morgen te reageren op de strapatsen van FDF-kopman Olivier Maingain. Deze had opgeroepen om de gemeenteraden van de Vlaamse faciliteitengemeenten in het Frans te houden, en dus de taalwet te overtreden. De gemeenten Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem gaven gehoor aan die onwettige oproep. Al sinds jaar en dag spoort het FDF alle Franstaligen aan om de wet naast zich neer te leggen. Volgens het FDF heeft elke Franstalige het recht om overal Frans te spreken en in het Frans te worden geholpen, van Knokke, over de Vlaamse rand, tot in Maasmechelen. Want dat betekent "België" voor de Franstaligen: altijd en overal Frans spreken. En dat is het probleem in de Vlaamse Rand. Franstalige inwijkelingen vinden het normaal dat ze in het Frans worden bediend. Voor hen hoeft een staatshervorming ook helemaal niet. Alles moet blijven zoals het is: lekker Belgisch. Dus ook geen splitsing van B-H- V. De droom van le très grand Bruxelles de l"avenir mag niet worden aangetast, ook al is de huidige toestand ongrondwettig! En dat alles gebeurt in naam van de vrijheid, de vrijheid zich niet te moeten aanpassen en te mogen verwachten dat een streek zich aanpast aan wie er inwijkt. Het idee Nederlands te spreken, is voor velen ondenkbaar en de verfransingsdruk blijft bestaan: faciliteiten moeten eeuwig duren, Brussel moet uitbreiden en Franstaligen moeten overal het recht hebben om in het Frans te worden geholpen. Dat de (taal)wetgeving dat in de weg staat, is volgens hen een aantasting van hun mensenrechten. Wat we mogen vragen van inwijkelingen uit Duitsland, Marokko of Italië mogen we dus niet vragen van Franstaligen. Het democratisch principe dat een inwijkeling zich aanpast aan de gemeenschap waar hij zich komt vestigen, geldt om de een of andere mysterieuze reden niet voor Franstaligen. Dat de strijd doorgaat blijkt uit de verklaring van Maingain, die weigert een communautair akkoord af te sluiten als de Vlaamse regering vier Franstalige burgemeesters in de faciliteitengemeenten niet benoemt. In een aantal gemeenten werden voor de gemeenteraadsverkiezingen Franstalige oproepingsbrieven verstuurd. Daarover voert de gouverneur nu een onderzoek, en zolang dat niet is afgerond, weigert de Vlaamse regering de Franstalige burgemeesters te benoemen. Ook zal onze voorzitter Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael ondervragen over de recente rellen met Turkse jongeren in St.-Joost-ten-Node en Schaarbeek. De aanleiding van deze rellen was de onvrede van Turkse jongeren met de Amerikaanse erkenning van de Armeense genocide en de recente onlusten aan de Turks-Iraakse grens. Vooral de betrokkenheid van de Grijze Wolven, een extremistische Turkse organisatie, bij deze rellen verontrust Bart. De onlusten zijn niet zo spontaan als ze lijken, maar worden via internet en smsen minutieus georganiseerd en gecommuniceerd. Ook de veiligheid van de door Turkse jongeren geviseerde minderheden (Armeniërs, Arameeërs, Koerden, ) blijft blijkbaar een heikel punt.

Senaat

Deze week zette N-VA-ondervoorzitter en senator Louis Ide in De Standaard nogmaals de puntjes op de i inzake de regionalisering van de gezondheidszorg. Hij reageerde daarmee op een opiniestuk van de initiatiefnemers van Red de Solidariteit. Vooral de nepargumenten die zij gebruikten, stootte Louis tegen de borst. Volgens hen zou een regionalisering leiden tot een onoverzichtelijke chaos en als voorbeeld halen zij de Vlaamse Zorgverzekering aan. Wat ze vergeten is dat er een vernieuwd SIS-kaartsysteem in de pijplijn zit dat het hele gezondheidssysteem aanzienlijk zal vereenvoudigen. Ook de patiëntenmobiliteit die de auteurs aanhalen dient niet overdreven te worden. Er is nu al patiëntenmobiliteit. Nederlanders en Frans-Vlamingen laten zich verzorgen in Vlaanderen. En daarbij gaat het niet om een massale stroom van patiënten waar de auteurs het over hebben. Ten slotte is het populistisch de uitgaven per gemeenschap in procenten te vergelijken. Als men die tienden van procenten verschil omzet in absolute aantallen stelt men vast dat er sprake is van een uitgavenkloof van minimaal 135.384.000 euro tussen Vlaanderen en Wallonië....
Ook voor de uitbreiding van vaccinatie tegen baarmoederhalskanker stond Louis op de barricade. Deze vaccinaties zijn de laatste tijd meer in het nieuws door een campagne van Vlaams minister Steven Vanackere. Louis juicht dit toe, voorkomen is beter dan genezen, maar toch maakt hij enkele bedenkingen. Zo moet de categorie van te vaccineren meisjes, uitgebreid worden. Het is immers beter te vaccineren vooraleer men seksueel actief wordt. Vaccinatie alleen is overigens niet voldoende. Vaccinatie beschermt enkel tegen bepaalde papillomavirussen. Daarom blijven de driejaarlijkse baarmoederhalsuitstrijkjes van vitaal belang. Het spreekt voor zich dat de huisarts in deze de spil is, omdat hij de houder is van het Globaal Medisch Dossier. Louis steunt het Syndicaat van Vlaamse Huisartsen dat dezelfde vraag stelt, en herhaalt zijn vraag naar een allesomvattend zorgtraject dat vaccinatie, baarmoederhalsuitstrijkjes, colposcopieën en hysterectomieën bevat. Daarvoor is een nauwe samenwerking tussen huisartsen en gynaecologen nodig, waarbij huisartsen voornamelijk instaan voor de preventie en gynaecologen voor de curatie. De Vlaamse gynaecologen zijn hier trouwens al mee bezig.

Auteur:
Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be