Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 22 tot 26 oktober 2007 (26/10/07)
Regelmatig versturen we een "parlementaire nieuwsflits". Hierin
brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Tijdens het Actuele Vragenuurtje ondervroeg Mark Demesmaeker woensdag
Vlaams minister Keulen over de gemeenteraadszittingen van maandagavond
in drie faciliteitengemeenten (Linkebeek, Wezembeek Oppem en
Kraainem). Na een provocerende oproep van FDF-voorzitter Maingain
hadden die gemeenteraden in het Frans een motie goedgekeurd, waarbij
ze onder meer de aansluiting bij het Brussels gewest vragen. Doordat
die gemeenteraadszitting in het Frans verliepen werd de taalwetgeving
geschonden. Mark, die dit maandag samen met heel wat N-VA-ers met zijn
eigen ogen had vastgesteld, wilde van minister Keulen weten hoe lang
het nog zal duren vooraleer hij eindelijk eens optreedt tegen deze
onwillige gemeenteraden. Bovendien zijn de betrokken burgemeesters nog
steeds niet benoemd (doordat ze bij de gemeenteraadsverkiezingen
stembiljetten in het Frans verzonden) en is er in opdracht van
minister Keulen een onderzoek van de provinciegouverneur lopende. Voor
Mark is één ding duidelijk : die burgemeesters mogen niet benoemd
worden en het wordt tijd dat er tuchtrechtelijk wordt opgetreden. De
minister bevestigde dat de overtreding van maandag wordt toegevoegd
aan het reeds goed gestoffeerde dossier. Hij is het beu, spuugzat, en
hij wil het onderzoek tegen het einde van het jaar afronden. Mark
houdt dit kritisch in het oog en vraagt zich af wat er nog moet
gebeuren vooraleer over te gaan tot tuchtsancties.
Jan Peumans is deze week een hele week met de Commissie Economie naar
Canada. Eerst bezocht hij Ottawa en vervolgens Montréal. Op de drukke
en interessante agenda staan bedrijfsbezoeken, een overleg met de
Belgische ambassadeur, een ontmoeting met de Canadese minister van
Industrie en met de vice-minister president van de regering van
Québec, een bezoek aan Hexagram (de Universiteit van Montréal), een
bezoek aan de Biotechnologische site van Laval, een bezoek aan de
immigratiedienst van Montréal over de gevoerde politiek van
arbeidsmigratie, Zaterdag keert de Commissie, wellicht moe maar
voldaan, terug naar Vlaanderen.
Jan Loones combineert het lidmaatschap van Commissie Cultuur met een
mandaat van cultuurschepen in zijn gemeente Koksijde-Oostduinkerke. In
die hoedanigheden kon hij deze week het vernieuwende Vlaams decreet
Lokaal Cultuurbeleid omzetten in de praktijk, bij de voorstelling van
een lokaal cultuursbeleidsplan voor de periode 2008-2013. Aan de hand
van een cultureel-maatschappelijke situatieschets worden algemene en
concrete doelstellingen voor de komende periode bepaald. Er moet
worden omschreven hoe het culturele veldwerk wordt ondersteund, en hoe
men het participatieproces omschrijft. De verschillende gemeenten
moeten hun cultuurbeleidsplan verwoorden in een beperkte kernnota van
een 25-tal bladzijden. De diverse cultuurbeleidsplannen van de Vlaamse
gemeenten zullen een prachtig beeld geven van het cultuurlandschap in
Vlaanderen. Bedoeling is dat cultuur mede gestuurd wordt door de
gemeenten, als volwaardige partners van de Vlaamse overheid, waar dit
vroeger door de zuilen gebeurde. De financiële steun van de Vlaamse
overheid is, zoals dikwijls, de verdiende - en door de gemeenten
gewaardeerde - beloning Op het vlak van toerisme sloot Jan Loones zich
aan bij de verontwaardiging van de kustgemeenten over de invoering van
de provinciale belasting op het vastgoed. Het vastgoed is traditioneel
een Vlaamse en gemeentelijke belastingsbron, waar de provincies zich
moeten van afhouden.
In de Commissie Binnenlandse aangelegenheden kwam de problematiek van
de laattijdige goedkeuring van het tarief van de gemeentelijke
opcentiemen inzake de aanvullende personenbelasting uitgebreid ter
sprake. 89 Vlaamse gemeenten hebben pas in 2007 gestemd over de
belastingen van 2006. Hierdoor dreigen er heel wat gerechtelijke
procedures en dito inkomstenverlies. Ook een gemeente die Kris Van
Dijck zeer goed kent en waar hij sedert 2007 opnieuw burgemeester is,
is in dit geval. Kris betreurt dat op die manier huidige bestuurders
verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor de daden van onbehoorlijk
bestuur van hun voorgangers. Sommige uittredende gemeentebesturen
weigerden immers nog om die belastingen tijdig goed te keuren.
Minister Keulen bevestigde dat er een serieuze verantwoordelijkheid
rust op de schouders van de uittredende meerderheden. Die hadden de
uitdrukkelijke verantwoordelijkheid (via de begrotingsonderrichtingen
van de minister) om het belastingsreglement vóór 31 december goed te
keuren. Kris hoopt dat alle Vlaamse gemeentebesturen door de dreiging
van mogelijke juridische procedures zijn wakker geschud en de komende
maanden hun belastingsreglement tijdig goedkeuren. De minister denkt
er aan om in de toekomst een structurele oplossing op poten te zetten
door de gemeentebesturen de mogelijkheid te geven om hun
belastingsreglement voor meerdere jaren goed te keuren. In een jaar
dat ze aanpassingen willen doorvoeren, kunnen ze daar nog altijd over
stemmen.
In november 2007 start de VDAB in Antwerpen met huis-aan-huisbezoeken
en hoopt zo de vaak gedemotiveerde allochtone werklozen opnieuw aan
het werk te helpen. Gino De Craemer vraagt zich af of hier wel ruimte
voor is binnen de bestaande werking van de VDAB en ondervroeg minister
Vandenbroucke. Er bestaan op het vlak van de werkloosheidsbestrijding
reeds heel wat initiatieven: het Jobkanaal, allerhande streefcijfers
in alle openbare betrekkingen, de diversiteitsplannen,
sectorconvenanten, Volgens Gino is de wetgeving inzake de sluitende
aanpak daarenboven ook zeer duidelijk. Werkzoekenden krijgen een
uitnodiging van de VDAB om op gesprek te komen. Doen ze dat niet dan
volgt er transmissie van hun dossier naar de RVA. Van deze instantie
krijgen ze vervolgens nog eens een uitnodiging en pas wanneer ze ook
daarop niet reageren, wordt de schorsingsprocedure gestart. Uit
cijfers blijkt dat al deze maatregelen wel degelijk opbrengen. De
werkloosheid in het algemeen maar ook bij allochtonen daalt. De
aangekondigde huisbezoeken betekenen ongetwijfeld extra belasting en
extra kosten voor de VDAB, maar de minister antwoordde dat er geen
bijkomende middelen zullen worden vrijgemaakt. Gino vraagt zich dan
ook af of er wel ruimte is voor deze nieuwe acties: komen de huidige
werking, bestaande initiatieven alsook de sluitende aanpak hierdoor
niet onder druk? Gino wijst er op dat deze maatregelen positieve
resultaten boeken en dat de indruk kan ontstaan dat er een
overcapaciteit aan trajectbegeleiders bestaat. Gino stelde de minister
hierover ondertussen al bijkomende vragen en wil een grondige
evaluatie alvorens dit proefproject uit te breiden.
Onder meer door de film Ben X is autisme een ingrijpende, maar
onzichtbare handicap - de laatste tijd erg bespreekbaar geworden.
Helga Stevens vindt het nuttig daarvan te profiteren om een aantal
sensibileringsmaatregelen te lanceren of toch minstens te overwegen.
Ze vroeg minister van Welzijn Steven Vanackere daarom naar zijn
intenties terzake. Vanuit het veld werd bijvoorbeeld het "autisme
logo" opgestart. Deze "intentieverklaring autismevriendelijkheid werd
ondertekend door leden van de Vlaamse Regering en door de Dienst
Emancipatiezaken van de Vlaamse Gemeenschap. Het VAPH (Vlaams
Agentschap voor Personen met een Handicap) heeft een interne werkgroep
opgericht met het oog op de concretisering van de terzake op te nemen
engagementen, aldus de minister op de vraag van Helga naar de concrete
uitwerking hiervan. Men wacht de resultaten af. Eveneens door
zelfhulpgroepen werd het idee van de Autipas gelanceerd. Het is een
persoonlijke pas waarop, behalve de contactgegevens van de pashouder,
ook de belangrijkste kenmerken van autisme worden uitgelegd. In
contacten met hulpverlening, leerkrachten, overheidsinstanties, kan
zo"n pas - die in Engeland en Nederland reeds bestaat - dan ook heel
handig zijn. De minister heeft daarom aan het VAPH advies gevraagd
naar de opportuniteit om een autipas in te voeren. Hij verwacht dat
advies medio november. Uiteraard volgt Helga het op.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Deze week zat Sarah Smeyers voor de eerste keer de commissie Handels-
en Economisch recht voor. Een nieuwkomer in het parlement en
onmiddellijk commissievoorzitter, het is niet iedereen gegeven. Sarah
leidde de eerste commissievergadering echter met verve. Vriend en
vijand is het er over eens dat de commissie Handels- en Economisch
recht in bekwame handen is. Als licentiate notariaat onderzoekt Sarah
momenteel ook de mogelijkheid om de wetgeving rond de openbare
verkopen aan te passen. De huidige procedure brengt immers een hoge
kostprijs en nogal wat tijdsverspilling met zich mee. Hoewel een
openbare verkoop wettelijk geen twee zitdagen moet hebben, gaat
iedereen daar tegenwoordig wel van uit. Gevolg: lage opkomsten op de
eerste verkoopdag én een reële stijging van de kosten. Niet alleen de
kosten op de toewijzingsprijs stijgen meestal met 1 procent, ook de
aankondiging van een tweede zitdag in de krant en het verplichte
publiceren van nieuwe affiches jagen de verkoopprijzen de hoogte in.
Voor een huis dat verkocht wordt aan 168.000 leidt dat al snel tot
2.500 extra kosten.
Flor Van Noppen zal het parlementaire reces niet in ledigheid
doorbrengen . Volgende week heeft hij een bedrijfsstage van Voka bij
het Turnhoutse bedrijf SOUDAL. SOUDAL is een fabrikant van lijmen,
voegkitten, PU schuim en vele andere producten voor de bouwsector en
de industrie, met vestigingen in 24 landen. Voka organiseert al een
aantal jaren bedrijfsstages voor parlementairen om hen vertrouwd te
maken met het reilen en zeilen in de bedrijfswereld. Tijdens zijn
stage zal Flor het bedrijf van binnenuit leren kennen en de problemen
van de bedrijfswereld op de werkvloer aan den lijve onder vinden.
Misschien hebt u het zelf wel gemerkt. De socialistische
ambtenarenvakbond ACOD plande vrijdag wilde stakingen bij de NMBS
omdat de in de onderhandelingen besproken minimale dienstverlening een
inbreuk zou zijn op het stakingsrecht. "Het is niet slecht dat er een
beetje chaos komt. Dan weten de mensen wat de gevaren zijn van een
minimale dienstverlening.", aldus Jos Digneffe, voorzitter van het
ACOD. Kamerlid Jan Jambon kwam tot de conclusie dat de staking vooral
een heel klein beetje oorlog was om duidelijk te maken wat
minimumdienstverlening vooral niet is. Minimumdienstverlening gaat
over een preventieve aanpak van sociale onrust en wanneer het dan toch
tot een sociaal conflict komt: accurate informatie aan de gedupeerde
klant en het liefst geen uitslaande maar een gecontroleerde brand. Zo
moet de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) jaarlijks
minstens drie tot vier keer protesteren tegen wilde stakingen. De
gebruikersorganisatie vraagt ondermeer dat de NMBS haar webstek
duidelijke informatie geeft over welke treinen uitrijden en welke
niet. Net zoals in onze buurlanden. Het schizofrene van de situatie
is dat dezelfde mensen die op de barricades staan voor
basismobiliteit en universele dienstverlening tilt slaan als minimale
garanties voor publieke voorzieningen ter sprake komen. De
belastingbetaler én gebruiker mag dus wel opdraaien voor de
financiering van niet-rendabele diensten met navenante
personeelsbezetting, maar mag niet vragen dat er een klein beetje
rekening met hem wordt gehouden. Tevens zal Jan Minister van
Financiën, Didier Reynders, aan de tand voelen over de aanwervingen
bij de FOD Financiën. Deze zouden niet conform de taalwet zijn. Op 24
oktober verscheen in de Gazet van Antwerpen een artikel, waarin werd
geconcludeerd dat tijdens Paars I 55 procent van de aanwervingen bij
Financiën zijn toegekend aan Franstaligen. Tijdens Paars II werd dit
aandeel nog opgedreven: in september 2007 was 59 procent van de
aangeworvenen Franstalig. Nochtans zijn de Gecoördineerde Wetten op
het Gebruik van de Talen in Bestuurszaken van 18 juli 1966 duidelijk:
Artikel 43 §3 stelt dat voor iedere centrale dienst, het percentage
betrekkingen dat aan het Nederlands en aan het Frans kader dient
toegewezen rekening moet houden met het wezenlijk belang dat de
Nederlandse en Franse taalgebieden respectievelijk voor iedere dienst
vertegenwoordigingen. Op basis van deze wet werd bij Koninklijk
Besluit van 19 december 2005 tot Vaststelling van de Taalkaders van de
FOD Financiën voor de Nederlandstalige en Franstalige taalkaders een
verdeling van elk 50% voor trap 1 en 2 ingesteld. Maar
klaarblijkelijk geeft Reynders bij de aanwervingen toch de voorkeur
aan Franstaligen.
Voor N-VA-voorzitter Bart De Wever gaan de regeringsonderhandelingen
onverminderd voort. Toch kon hij het niet laten om in De Morgen te
reageren op de strapatsen van FDF-kopman Olivier Maingain. Deze had
opgeroepen om de gemeenteraden van de Vlaamse faciliteitengemeenten in
het Frans te houden, en dus de taalwet te overtreden. De gemeenten
Kraainem, Linkebeek en Wezembeek-Oppem gaven gehoor aan die onwettige
oproep. Al sinds jaar en dag spoort het FDF alle Franstaligen aan om
de wet naast zich neer te leggen. Volgens het FDF heeft elke
Franstalige het recht om overal Frans te spreken en in het Frans te
worden geholpen, van Knokke, over de Vlaamse rand, tot in
Maasmechelen. Want dat betekent "België" voor de Franstaligen: altijd
en overal Frans spreken. En dat is het probleem in de Vlaamse Rand.
Franstalige inwijkelingen vinden het normaal dat ze in het Frans
worden bediend. Voor hen hoeft een staatshervorming ook helemaal niet.
Alles moet blijven zoals het is: lekker Belgisch. Dus ook geen
splitsing van B-H- V. De droom van le très grand Bruxelles de l"avenir
mag niet worden aangetast, ook al is de huidige toestand
ongrondwettig! En dat alles gebeurt in naam van de vrijheid, de
vrijheid zich niet te moeten aanpassen en te mogen verwachten dat een
streek zich aanpast aan wie er inwijkt. Het idee Nederlands te
spreken, is voor velen ondenkbaar en de verfransingsdruk blijft
bestaan: faciliteiten moeten eeuwig duren, Brussel moet uitbreiden en
Franstaligen moeten overal het recht hebben om in het Frans te worden
geholpen. Dat de (taal)wetgeving dat in de weg staat, is volgens hen
een aantasting van hun mensenrechten. Wat we mogen vragen van
inwijkelingen uit Duitsland, Marokko of Italië mogen we dus niet
vragen van Franstaligen. Het democratisch principe dat een inwijkeling
zich aanpast aan de gemeenschap waar hij zich komt vestigen, geldt om
de een of andere mysterieuze reden niet voor Franstaligen. Dat de
strijd doorgaat blijkt uit de verklaring van Maingain, die weigert een
communautair akkoord af te sluiten als de Vlaamse regering vier
Franstalige burgemeesters in de faciliteitengemeenten niet benoemt. In
een aantal gemeenten werden voor de gemeenteraadsverkiezingen
Franstalige oproepingsbrieven verstuurd. Daarover voert de gouverneur
nu een onderzoek, en zolang dat niet is afgerond, weigert de Vlaamse
regering de Franstalige burgemeesters te benoemen. Ook zal onze
voorzitter Minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael ondervragen
over de recente rellen met Turkse jongeren in St.-Joost-ten-Node en
Schaarbeek. De aanleiding van deze rellen was de onvrede van Turkse
jongeren met de Amerikaanse erkenning van de Armeense genocide en de
recente onlusten aan de Turks-Iraakse grens. Vooral de betrokkenheid
van de Grijze Wolven, een extremistische Turkse organisatie, bij deze
rellen verontrust Bart. De onlusten zijn niet zo spontaan als ze
lijken, maar worden via internet en smsen minutieus georganiseerd en
gecommuniceerd. Ook de veiligheid van de door Turkse jongeren
geviseerde minderheden (Armeniërs, Arameeërs, Koerden, ) blijft
blijkbaar een heikel punt.
Senaat
Deze week zette N-VA-ondervoorzitter en senator Louis Ide in De
Standaard nogmaals de puntjes op de i inzake de regionalisering van de
gezondheidszorg. Hij reageerde daarmee op een opiniestuk van de
initiatiefnemers van Red de Solidariteit. Vooral de nepargumenten die
zij gebruikten, stootte Louis tegen de borst. Volgens hen zou een
regionalisering leiden tot een onoverzichtelijke chaos en als
voorbeeld halen zij de Vlaamse Zorgverzekering aan. Wat ze vergeten is
dat er een vernieuwd SIS-kaartsysteem in de pijplijn zit dat het hele
gezondheidssysteem aanzienlijk zal vereenvoudigen. Ook de
patiëntenmobiliteit die de auteurs aanhalen dient niet overdreven te
worden. Er is nu al patiëntenmobiliteit. Nederlanders en
Frans-Vlamingen laten zich verzorgen in Vlaanderen. En daarbij gaat
het niet om een massale stroom van patiënten waar de auteurs het over
hebben. Ten slotte is het populistisch de uitgaven per gemeenschap in
procenten te vergelijken. Als men die tienden van procenten verschil
omzet in absolute aantallen stelt men vast dat er sprake is van een
uitgavenkloof van minimaal 135.384.000 euro tussen Vlaanderen en
Wallonië....
Ook voor de uitbreiding van vaccinatie tegen baarmoederhalskanker
stond Louis op de barricade. Deze vaccinaties zijn de laatste tijd
meer in het nieuws door een campagne van Vlaams minister Steven
Vanackere. Louis juicht dit toe, voorkomen is beter dan genezen, maar
toch maakt hij enkele bedenkingen. Zo moet de categorie van te
vaccineren meisjes, uitgebreid worden. Het is immers beter te
vaccineren vooraleer men seksueel actief wordt. Vaccinatie alleen is
overigens niet voldoende. Vaccinatie beschermt enkel tegen bepaalde
papillomavirussen. Daarom blijven de driejaarlijkse
baarmoederhalsuitstrijkjes van vitaal belang. Het spreekt voor zich
dat de huisarts in deze de spil is, omdat hij de houder is van het
Globaal Medisch Dossier. Louis steunt het Syndicaat van Vlaamse
Huisartsen dat dezelfde vraag stelt, en herhaalt zijn vraag naar een
allesomvattend zorgtraject dat vaccinatie, baarmoederhalsuitstrijkjes,
colposcopieën en hysterectomieën bevat. Daarvoor is een nauwe
samenwerking tussen huisartsen en gynaecologen nodig, waarbij
huisartsen voornamelijk instaan voor de preventie en gynaecologen voor
de curatie. De Vlaamse gynaecologen zijn hier trouwens al mee bezig.
Auteur:
Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer
Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be