Nieuw-Vlaamse Alliantie
Helga Stevens komt zelf met voorstel van decreet om toegankelijkheid
te realiseren (26/10/07)
Uit het Rolstoelrapport bleek hoe erg het gesteld is met de
toegankelijkheid in Vlaanderen. Geen nieuws voor Helga Stevens. In
maart lanceerde zij de actiewebstek www.ontoegankelijk.be en een
blunderboek om de situatie aan te klagen. De getuigenissen stroomden
toen binnen en de winkelketen Blokker werd uitgeroepen tot de eerste
winnaar van de ontoegankelijkeidsprijs.
Nochtans bestaan er in ons land al meer dan 30 jaar (!) regels omtrent
toegankelijkheid. Onder meer gemeentehuizen, gebouwen bestemd voor het
uitoefenen van de eredienst, bejaardentehuizen, inrichtingen voor
sport, handelszaken en horecabedrijven met een publieke oppervlakte
groter dan 150 m2, parkeerruimten, openbare toiletten, bankgebouwen,
schoolgebouwen en stationsgebouwen vallen onder het toepassingsgebied.
Als deze regels effectief in de praktijk waren toegepast, dan was
Vlaanderen een modelstaat geweest op het vlak van toegankelijkheid.
En daar knelt het schoentje. Er zijn wel toegankelijkheidsnormen, maar
in de praktijk worden bouwaanvragen niet getoetst aan deze normen. Het
probleem is gekend. Op de federale interministeriële conferentie voor
personen met een handicap van 29 november 2004 werd (nogmaals)
vastgesteld dat wij flinke achterstand hebben opgelopen in
vergelijking met onze Europese buren. De wet van 17 juli 1975 en het
uitvoeringsbesluit van 9 mei 1977 betreffende de toegankelijkheid van
gehandicapten tot publieke gebouwen bleven dode letter. Minister VAN
BREMPT, expliciet bevoegd voor toegankelijkheid, herhaalt vandaag haar
al jaren oude belofte dat er een nieuw toegankelijkheidsdecreet komt.
Maar geactualiseerde normen zijn nutteloos indien de handhaving, de
praktische opvolging van deze verplichtingen, zoals tot op heden te
wensen overlaat.
Daarom dient Vlaams volksvertegenwoordiger Helga Stevens nu zelf een
voorstel van decreet in. Dit voorstel van decreet strekt er toe dat de
bestaande regelgeving omtrent toegankelijkheid effectief wordt
toegepast. Zeker in kleinere gemeenten met een beperkt personeelskader
en relatief weinig stedenbouwkundige aanvragen die getoetst moeten
worden aan de regelgeving staat de praktijk ver van de theorie. Maar
ook grote steden scoren slecht. De regelgeving is op het veld zeer
slecht gekend bij de ambtenaren van de diensten ruimtelijke ordening
van de gemeenten, maar ook bij architecten, ingenieurs, enz.
Nochtans bestaan er al jarenlang in elke provincie adviesbureaus
toegankelijkheid. Deze adviesbureaus voorzien informatie, technisch
advies, onderzoek & ontwikkeling en vorming omtrent toegankelijkheid.
Deze organisaties toetsen op vrijwillige basis aanvragen aan de
regelgeving inzake toegankelijkheid.
Door alle bouwaanvragen betreffende voor het publiek toegankelijke
ruimtes vanaf een bepaalde grootte te laten toetsen door provinciale
entiteiten die gespecialiseerd zijn in de regelgeving betreffende
toegankelijkheid wil Helga Stevens toegankelijkheid in de praktrijk
realiseren.
Dit voorstel van decreet is geïnspireerd op een initiatief van de
adviesbureau toegankelijkheid van de provincie Antwerpen (CTPA). Het
Centrum Toegankelijkheid Provincie Antwerpen was pionier om de
vrijblijvende adviesfunctie meer te formaliseren. Het adviesbureau
spoort gemeenten aan om een gemeenteraadsbesluit uit te vaardigen
waarbij de gemeente zich engageert om alle stedenbouwkundige aanvragen
voor publiek toegankelijke ruimtes door het adviesbureau te laten
toetsen aan de toegankelijkheidsnormen. Dit advies wordt bekostigd
door de provincie Antwerpen.
De resultaten van de procedure zijn volgens het Centrum
Toegankelijkheid Provincie Antwerpen zeer positief. De gemeenten
volgen de adviezen van het adviesbureau goed op, waardoor
toegankelijkheid in de praktijk wordt omgezet. Waar men eerst
geconfronteerd werd met veel negatieve adviezen houden veel
architecten na enige tijd automatisch rekening met de toegankelijkheid
om een eventuele weigering en dus vertraging te ontlopen. Bouwheren en
architecten gaan zich ook steeds beter op voorhand inlichten over de
geldende normen. Daartoe wordt ook voldoende informatie voorzien door
het adviesbureau.
De extra personeelskost is volgens Helga Stevens beperkt, zeker als
men daar tegenover de directe resultaten van deze procedure plaatst
voor een grote groep mensen in onze samenleving. Een toegankelijke
samenleving is niet alleen belangrijk voor rolstoelgebruikers. Het
verhoogt ook merkbaar het comfort van de persoon die tijdelijk in het
gips zit, van keline kinderen, de vader/moeder met de kinderwagen, de
consument met zware boodschappentassen en uiteindelijk betreft het ons
allen als we wat ouder worden.
Helga Stevens wil dit toegankelijkheidsadvies nu verplicht maken voor
alle bouwaanvragen voor publieke ruimtes vanaf een bepaalde grootte en
veralgemenen voor gans Vlaanderen. U kan het vergelijken met het
advies van landschappen en monumenten dat ook verplicht is in
welbepaalde dossiers. Daartoe zou in elke provincie een entiteit
moeten aangeduid worden die deze taak op zich neemt. Deze taak
toevertrouwen aan de bestaande adviesbureaus toegankelijkheid die
reeds veel expertise hebben op dit vlak lijkt een voor de hand
liggende keuze.
Zo kan Vlaanderen de draad oppikken waar deze 30 jaar geleden werd
gelost. Als de regelgeving nu effectief wordt toegepast kan onze
samenleving er over 30 jaar volledig anders uitzien, comfortabeler
voor iedereen. Het voorbeeld van de Verenigde Staten toont aan dat dit
geen onrealistische wensdroom is.
Auteur:
Vlaams parlementslid
Helga Stevens
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be