Ingezonden persbericht

Een wereld van verschil maken

De Europese Unie en MTV doen een beroep op jong talent in Europa
om diversiteit en gelijkheid te verbeelden

Brussel, 26 oktober 2007

De Europese Unie lanceert vandaag hun nieuwste wedstrijd die bedoeld is mensen meer bewust te maken van gelijkheid en de strijd tegen discriminatie. De wedstrijd gaat van start met een reclamespotje van 30 seconden op MTV, de grootste jongerenzender ter wereld. Het spotje roept kijkers op hun kunstwerken met het thema diversiteit en gelijkheid, waaronder foto's, video's en collages, in te zenden.

Vladimir ?pidla, Europees commissaris voor werkgelegenheid, sociale zaken en gelijke kansen, reageerde op de lancering van de wedstrijd: "Het aanpakken van discriminatie en het promoten van gelijke behandeling voor iedereen zijn zeer belangrijke doelstellingen van de Europese Unie. Deze creatieve wedstrijd biedt een uitstekende gelegenheid om deze boodschappen te verspreiden, de MTV-kijkers in Europa een kans te geven hun stem te laten horen en hun talenten door heel Europa onder de aandacht te brengen. We verheugen ons op het zien van de inzendingen!"

De wedstrijd maakt deel uit van een serie activiteiten om het bewustzijn te vergroten; een onderdeel van '2007, het Europese Jaar van gelijke kansen voor iedereen' en de vijf jaar durende informatiecampagne 'Verschil moet er zijn. Discriminatie niet.' De sluitingsdatum voor inzendingen is 8 december en de winnaar wordt op 17 december 2007 bekendgemaakt.

Reclame
De reclame begint met een gezicht waarvan de delen, hoofd, mond en neus, in hoog tempo veranderen, en laat zo mensen zien met allemaal een verschillende afkomst, religie, leeftijd, beperking of seksuele geaardheid, waardoor de diversiteit van de mens benadrukt wordt. Dit wordt gevolgd door beelden van een aantal jonge mensen die kunstwerken maken, dit alles tegen een helder witte achtergrond. Een voice-over nodigt kijkers uit met de wedstrijd mee te doen en kans te maken op een reis voor twee personen naar een Europese stad naar keuze, ter waarde van EUR 4.000.

DiverseCity
Als onderdeel van de wedstrijd is er een DiverseCity webpagina gelanceerd op http://eudiversity.com. Bezoekers kunnen hier hun kunstwerk uploaden, hun eigen online profiel aanmaken en hun favoriete inzending promoten tijdens een online stemming van 9 tot 16 december. Een selectie van de beste inzendingen zullen in de hele EU gebruikt worden voor initiatieven die het algemene bewustzijn moeten vergroten.

Ga voor meer informatie over de campagnes "Verschil moet er zijn. Discriminatie niet." en '2007, het Europese Jaar van gelijke kansen voor iedereen' naar:
http://www.stop-discrimination.info
http://equality2007/europa.eu

Persvoorlichter: Sarah Coppens
MEDIA CONSULTA International Holding AG
Wassergasse 3
10179 Berlijn
Duitsland
Tel: +49 30 65 000 358
s.coppens@media-consulta.com

---- --